Intel Core op Intel 940GML mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Een kennis van mij heeft een notebook met een Intel 940GML chipset.
Daarop draait een Celeron M 420 met Yonah core.

Nu vroeg hij zich af of daar een Core Solo of zelfs Core Duo inpast en ben ik eens gaan zoeken.
De Core Duo is een volle Yonah, de Core Solo een Yonah met slecht één actieve core.

Edit: Eerst dacht ik dat deze chipset wellicht alleen 533 MHz support had en dat de Core Duo dan langzamer zou moeten draaien, maar volgens bijv. everest is er wel 667 MHz support.

Dus de chipset heeft iig Yonah support, toch staat er op de Intel site dat slechts de Celeron M supported is.
Ik heb wat proberen te zoeken, maar er waren niet heel veel ervaringen.
Er was wel 1 forumdraadje op een forum dat ik op dit moment niet terug kan vinden, waarin gezegt werd dat het wel zou moeten gaan lukken.

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft of mij iets erover kan vertellen?
(Bijv. als ie geen Core ondersteund of dat dan een softwarebeperking is.)
Ik weet wel zeker dat de Core 2 Duo niet ondersteund is.
(Dat staat bijv. op Anandtech dacht ik, daar er expliciet verteld wordt over een upgrade vanaf Core Duo denk ik dat ik eruit op kan maken dat het supported is?)

[ Voor 8% gewijzigd door SH4D3H op 24-03-2007 19:19 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Deze review geeft je weinig kans:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2808
(laatste zin)

excuus, over de core duo wordt met geen woord gerept.

Op internet zie je wel complete laptops met de 940(G)ML en een Core Duo en zelfs een Core2Duo! Dus in theorie moet het kunnen, maar ik kan niet zeggen in hoeverre de BIOS en/of de chipset is aangepast voor de cores.

De FSB ligt officieel op 533MHz, dus zonder een nodige BIOS update zal een Core niet draaien, die hebben allemaal 667MHz FSB's. Mogelijk dat ie wel herkend wordt, dan moet je gewoon handmatig de FSB op 667 zetten (zolang je bordje het aankan). Dat werkt mogelijk wel.

[ Voor 86% gewijzigd door The__Virus op 24-03-2007 21:32 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Als er Core Duo support is, is er ook Core 2 Duo support. Dat staat iig vast, getuige veel upgrades wat je her en der leest.

Verder zou ik in dit geval de gok wel wagen, alleen wat denk je te winnen? Ik zal niet zeggen dat een celeron en core 2 duo vergelijkbaar zijn, maar het lijkt me dat de rest van de laptop niet echt het juh van het is. Dan heeft zo'n dure processor ook weinig nut.

Ik heb een Core solo voor te testen eventueel, maar ik woon wel in Maastricht :).

En wat FSB betreft, jouw chipset ondersteund hoogstwaarschijnlijk geen 667mhz (ook al zegt een proggie van wel), hierdoor gaat de toekomstige processor wel wat langzamer draaien. Die chipset is niet voor niks onder de Intel 945 chipset gepositioneerd.

[ Voor 21% gewijzigd door Dukey op 25-03-2007 14:34 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Dukey schreef op zondag 25 maart 2007 @ 14:31:
Verder zou ik in dit geval de gok wel wagen, alleen wat denk je te winnen? Ik zal niet zeggen dat een celeron en core 2 duo vergelijkbaar zijn, maar het lijkt me dat de rest van de laptop niet echt het juh van het is. Dan heeft zo'n dure processor ook weinig nut.
Meer rekenkracht natuurlijk en de laptop heeft een nette harddisk en 1024 MB (2x512) MB DDR2 dat ook 333 MHz aan kan :)
Dus afgezien van de gfx kaart die toch niet van belang is voor de doeleinden waarvoor de laptop gebruikt wordt lijkt me een CD toch niet zo'n slechte upgrade?
En wat FSB betreft, jouw chipset ondersteund hoogstwaarschijnlijk geen 667mhz (ook al zegt een proggie van wel), hierdoor gaat de toekomstige processor wel wat langzamer draaien. Die chipset is niet voor niks onder de Intel 945 chipset gepositioneerd.
Daar was ik idd al bang voor en dacht dat de support voor de CD daarom niet 'officieel' was.
Maar toch raar dat ik in bijv. everest lees dat ie dat wel aankan :?