Toon posts:

Mediafiles haperen op IDE-slot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb van de week mijn kast open gehad (Alle specs staan op: http://members.lycos.nl/cherevo/report.htm) om een videokaart te plaatsen. Het werkte allemaal dus ging de kast weer dicht.

Sindsdien heb ik problemen met het afspelen van mediafiles met sommige software: het geluid gaat haperen met lange intervallen. Als ik meerdere geluidsbestanden simultaan draai met een sequencer (Cubase/Audition) krijg ik zelfs crashes en blauwe schermen. De mediafiles die ik afspeel op mijn andere 2 HDD-schijven gaan prima.

Ik heb de videokaart eruit gehaald en kreeg hetzelfde probleem. Aan de videokaart kan het niet liggen.
Ik heb de HDD in een USB-case gedaan en vanuit daar dezelfde files afgespeeld en dat ging goed, dus aan de HDD kan het niet liggen.
Ik heb een andere HDD geplaatst op het IDE-slot en kreeg weer hetzelfde probleem. Ik begin dus het vermoeden te krijgen dat er iets is met de IDE-controlling van dat slot....

Is er een programma waarmee ik de communicatie van en naar de HDD kan testen?
Heeft iemand nog suggesties voor dit probleem?

Thanks!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-02 21:54
Zit je IDE-kabel niet gewoon los? Ik ga er even vanuit dat je gewoon je onboard-IDE gebruikt, en dat je die harde schijven op de zelfde kabel had hangen. Dan zal het hoogstwaarschijnlijk aan de connectie tussen de IDE-kabel en je moederbord liggen. Gewoon even goed aandrukken, en het zou weer goed moeten werken :)

Edit: Je zou ook nog naar dingen als DMA kunnen kijken

[ Voor 8% gewijzigd door Mr.Qips op 24-03-2007 19:34 ]

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Als je voor de rest niets veranderd hebt behalve je videokaart *EN* je hebt gekeken of alle connectors goed vast zitten, kun je een andere driver voor je videokaart of een BIOS upgrade proberen! Succes! :)

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 09:34

nIghtorius

Poef!

controleer even dat je IDE poort niet in de PIO modus staat. deze moet minstens op een UDMA modus staan. bij PIO is de gegevensoverdracht max. 16,6MB/s. en dat niet alleen.. Ook je CPU gebruik gaat ernstig omhoog, omdat de CPU de gegevens overdracht hdd->geheugen moet regelen.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
Goed, bedankt voor de snelle antwoorden. Ik ga het vanavond/morgen even proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke,

Ik heb vanavond weer wat geknutseld, geen vorderingen gemaakt, wel wat meer info.
  • Heb andere IDE-kabel geprobeerd, zonder resultaat.
  • Heb de BIOS geflashd met upgrade van 1.02 naar 1.08
  • Heb naar de nieuwste videokaartdrivers gezocht en deze geinstalleerd
  • Ik heb het IDE nu op MAX UDMA staan.
Ik heb vandaag wel weer een paar meldingen meegemaakt:
  • Een algemeen blauw scherm (0x000000008e), na afspelen videofile
  • Een blauwe scherm "Ongeldige bewerking gevonden in DMA-driver, vervang driver", na uitvoeren van verifier in Windows'
  • Partition Magic geeft een error na scannen van de schijf
  • Er staan geen IDE-stations in mn BIOS. En ik krijg ook geen melding als ik een IDE-station aan- of afkoppel. Windows 'ziet' ze wel.
Ik vraag me af waar moet ik beginnen.. Zal ik de DMA-driver vervangen? Weet iemand hoe?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2007 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Laatste nieuws:

Heb systeemherstel uitgevoerd van 2 weken terug. Geen resultaat... Kreeg melding 'systeem is hersteld van ernstige fout'. De dump staat hier:

http://members.lycos.nl/cherevo/dump

Ben er verder achter gekomen dat als ik mediafiles afspeel met mijn interne geluidskaart op mijn IDE schijf, alles prima gaat. Ook als ik files afspeel vanuit mijn SATA schijf door mijn firewiregeluidskaart (MOTU 896) gaat het oke.

Alleen als ik media afspeel vanuit mijn IDE schijf i.c.m. mijn MOTU 896 gaat het mis.
Pagina: 1