Toon posts:

[XP] Hal.dll ontbreekt, windows start niet meer op*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van mij belde gister op dat zijn pc het niet meer deed, bleek dat het bestandje hall.dll niet meer aanwezig was of beschadigt

Opzich niet zo erg, alleen via de recovery cd was het niet gelukt het bestandje terug te zetten ( wist de code ook niet 8)7
Toch maar een nieuwe installatie van windows xp gedaan, alles liep weer goed

Kreeg ik vanochtend weer een belletje dat het bestand weer weg of beschadig was

"<WINDOWS-HOOFDMAP>\SYSTEM32\HAL.DLL" is beschadigd of verwijderd. instaleer deze opnieuw.

Kan dit liggen aan een brakke HD ? het is nogal vreemd dat binnen een dag en een schone installatie, dit opstart bestand weer verwijderd of beschadigt is.

Specs
athlon xp 1700+
Windows xp pro
WD 40 Gb hd
512 mb twinmoss geheugen

[Edit: typo ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HALL.dll zorgt voor de hardware. Er kan idd een brak stukje hardware zijn. Voer eens in de recoveryconsole een checkdisk uit (chkdsk /f). Als dat niet het probleem oplost, installeer windows opnieuw maar met zo min mogelijk hardware erin (losse lankaart eruit, graka eruit indien er een onboard is, geluid eruit). Er is ook een mogelijkheid om de rest van je hardware te controleren maar hoe weet ik niet, maar test het geheugen iig wel even met memtest86+ (www.memtest.org). Hoe oud is de computer? Het is ook mogelijk dat het zijn einde heeft bereikt (als er XP op draait is dat vreemd, ik heb een pc die voor Xp was en die draait nog prima, kennissen van mij hebben nog computers met 98 erop).

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Alles is onboard ... geheugen kan ik idd even controleren

Pc is zo'n 7 jaar oud ( athlon 1700 of duron ? ) 1400 mhz iig
Xp stond er al op toen ik ermee bezig was ( vorig jaar ) verder lekker stabiel

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 15:29
Zitten er bolle elco's op het moederbord?
Met name elco's naast de processor en geheugen kunnen bol gaan staan.

En wat voor merk voeding zit er in de pc? het kan zijn dat de voltages te veel schommelen of afwijken.
Met name hardeschijven kunnen niet tegen een te veel schommelend voltage.
Als je windows er weer op hebt staan kun je "hdtune" gebruiken om snel achter bad sectors en andere dingen te komen.

En "memtest86+" kun je gebruiken om het geheugen te testen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

"Invalid Boot.ini" or "Windows could not start" error messages when you start your computer en controleer je geheugen.

{e.e.a. via de search gevonden)

ARME AOW’er

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Per de Windows Clients - Policy zet ik nog even je OS in de topictitel. Let daar in het vervolg zelf even op.

Hall.dll missing > [XP] Hal.dll ontbreekt, windows start niet meer op*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op zondag 25 maart 2007 @ 11:48:
Per de Windows Clients - Policy zet ik nog even je OS in de topictitel. Let daar in het vervolg zelf even op.

Hall.dll missing > [XP] Hal.dll ontbreekt, windows start niet meer op*
Iets te snel gepost sorry :)

Zal memtest vanavond uitvoeren ( pc staat helaas niet thuis )

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Het is eerste waar ik ook aandacht. het ontbreken van de boot.ini / foute inhoud van de boot.ini

Grutte Pier fansels

Verwijderd

Topicstarter
Ben net terug, elco's zijn goed ( geen bolling oid )

Voeding is een 300 watt no name ( moederbord , processor, lankaart en hd en 2 dvd speler ) Moet voldoende zijn.

Boot ini aangepast / vernieuwd ( thnx 2 guardian angel ) maar blijf hall.dll melding houden

Morgen het geheugen vervangen en hopen dat, dat het is ....

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:50
Dit probleem heeft mijn broertje ook last van op zijn AMD64.
Opstarten met de WinXP cd erin (maar dus niet ervan booten) werkt wel, dan boot hij gewoon
door naar XP. Maar dit vind ik maar een tijdelijke oplossing.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als je een noname-voeding hebt lijkt het mij ook geen overbodige luxe om die d.m.v. een andere voeding even uit te sluiten.
Problemen met de hal kunnen een voorbode zijn van allerlei gekkigheid aan allerlei componenten. Je zal écht alles uit moeten sluiten. Uiteraard is geheugen een logische eerste stap, en wellicht gelijk erna de disk.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-03 11:46
Het kan zelfs liggen aan drivers, hadden wij bij HP DX5100 pc's, 1 image voor drie pc's, 2 werkte en de 3de niet, was een andere revisie moederbord en had iets oudere drivers nodig....

Zou er eens goed naar kijken....

Verwijderd

Topicstarter
LiquidSmoke schreef op maandag 26 maart 2007 @ 20:19:
Het kan zelfs liggen aan drivers, hadden wij bij HP DX5100 pc's, 1 image voor drie pc's, 2 werkte en de 3de niet, was een andere revisie moederbord en had iets oudere drivers nodig....

Zou er eens goed naar kijken....
Zou kunnen, maar vreemd dat dit niet een jaar eerder is gekomen met de install ( zelfde cd + drivers voor zover die er extra waren )

sanfranjake :Heb helaas geen andere passende voeding ( alleen een 230 watt )

Verwijderd

Topicstarter
Net memtest uitgevoerd, 1uur en 35 nog niks gevonden ( 3 pass )
Tevens windows geinstalleerd met zo weinig mogenlijk hardware.
HD-tune laten draaien maar ook hier geen fouten.

Aantal keer een reboot gedaan maar geen enkel probleem

[ Voor 224% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 18:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
triple post.. mag eigenlijk niet maarja
Probleem opgelost, volgens mij lag het aan de geheugenslots.
Het geheugen in de 3e bank gezet en alles lijkt nu stabiel te lopen.
Tevens waren de 1ste 2 banken erg vies van binnen ( hele pc eigenlijk, stof was hier en daar aangekoekt 8)7 )

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mooi zo, dat is dus zonder kosten opgelost.

Ik rook, de PC staat op de grond dus die van mij is ook vrij snel smerig. Daarom krijgt het ding standaard elke maand een beurt met de stofzuiger. Met een oude tandenborstel doe ik koelribben en fans af en af en toe even wat lucht er doorheen spuiten met een compressor. Een bus lucht is ook handig.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 16:52:
Mooi zo, dat is dus zonder kosten opgelost.

Ik rook, de PC staat op de grond dus die van mij is ook vrij snel smerig. Daarom krijgt het ding standaard elke maand een beurt met de stofzuiger. Met een oude tandenborstel doe ik koelribben en fans af en af en toe even wat lucht er doorheen spuiten met een compressor. Een bus lucht is ook handig.
Wat ik altijd gebruik is een scheerschuim borstel (fijn stevig haar ) werkt erg goed voor de koelribben :D

Bedankt voor de snelle reacties
Pagina: 1