Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:27:
[...]
Als je mensen verplicht tot hun 16e onderwijs te volgen creeer je een klimaat waarin er mensen zijn die het onderwijs nuttig gaan gebruiken en dan wat langer bezig zijn. Uiteindelijk verdient die investering zich dubbel en dwars terug (belasting, anyone?) Dus is het gewoon van de pot gerukt als je mensen tot hun 16e verplicht stelt naar school te gaan en vanaf hun 18e ineens 90 euro vaste lasten per maand krijgen (dat is dik 25 uur werken in een week voor niks) en tegelijkertijd wordt er wel van de student) verwacht dat zijn opleiding afgemaakt wordt (prestatiebeurs) of is het zonde om gelijk af te haken en fulltime te gaan werken (havo/vwo scholier). En dit terwijl de betreffende scholier al ver voor zijn 16e fulltime had kunnen werken en carriere had kunnen maken in bijv. de supermarkt/in het leger/bij de politie waardoor die 80 euro een schijntje zou zijn geweest.
En verder, iemand die z'n vmbo af heeft gemaakt / op z'n 16e besluti het havo/vwo voor gezien te houden die kan gelijk aan de slag bij de politie of de landmacht of bij een supermarkt en heeft twee jaar om zichzelf op te werken alvorens hij/zij met de vaste last van 90 euro per maand te maken krijgt. In principe zou je kunnen zeggen dat voor deze groep alles gunstiger uitpakt dan voor de groep die graag verder wilt studeren.
edit: de enigen die hier geen last van hebben zijn degenen met de wat welvarender ouders. toedeledokie gelijke kansen.
Zien jullie hier ook hoe scheef het is?
Ja, maar eerder dat de student het redelijk goed heeft ipv de VMBO'er die lekker aan t werk gaat en niet meer verdient dat wanneer jij van de Hogeschool / Universiteit komt...
Je kiest er zelf voor om door te studeren en je wordt daarbij gestimuleerd door je stufi, en als je dan nog te kort komt, kan je lenen tegen hele lage kosten, die je na je studie makkelijk kan afbetalen, als je het goed doet, en als je het minder goed doet, wordt je lening zelfs voor je kwijtgescholden. Prestatiebeurs is eerder een goeie motivator om je studie af te maken dan te gaan stressen van 'oh, nu moet ik binnen 10! jaar mijn studie afhebben, anders heb ik wel een erg dikke lening om af te lossen'.
Al die 16-jarigen moeten vanaf het begin dat ze fulltime gaan werken, belasting gaan betalen! Alles wat jij als scholier / student verdient, hoef je dat nog niet eens, studentenkorting

Als die 16 jarige fulltime, 40 uur in de week werkt, gaat daar op zn minst 12 uur van naar de belasting... Die 40 uur die jij zogenaamd nodig hebt voor je studie, doe je voorlopig nog lekker voor jezelf.
Wees blij dat je goed kan leren! Jij kiest ervoor om voor alles gemiddeld een 8 te staan om dan niet te hoeven loten! Als je ouders dat ook nodig vinden, dan zullen ze heus wel helpen dat jij al de tijd die je nodig hebt aan je studie, dat je dat dan ook echt kan besteden. Zit je trouwens dan geen tijd te verdoen op GoT?
Het bijbaantje wat ik had, vond ik eerder een extra kans om werkervaring op te doen! Iets wat je met je opleiding op het VWO en op de Universiteit mist, die elke (v)mbo'er / hbo'er wel moet op doen door middel van stages... Als ik op stage wil, krijg ik daar niet eens studiepunten voor, en je moet toch op een of andere manier ervaring op doen.
Maar terug op het probleem van de TS:
Wat is het probleem, als je kijkt wat zij aan toeslagen van de overheid krijgt? Haar ouders geen kinderbijslag meer, zij haar scholieren tegemoedkoming + zorgtoeslag waar je gemakkelijk dus mee haar zorgverzekering kan betalen. En dan ga ik er vanuit dat haar ouders wel voor haar school betalen. Ze hoeft dan nog niet eens te werken en ze kan nog een extra keer naar het vriendje van het geld dat ze overhoud van haar scholierentegemoedkoming....