Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ziektekosten betalen als thuiswonende 18 jarige

Pagina: 1
Acties:
  • 471 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ralphje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-05-2024

ralphje

Hey, it's me!

Topicstarter
Een vriendin van me moet vanaf volgende maand, in de maand dat ze 18 wordt, haar eigen ziektekosten betalen. Nu klinkt dat nog niet zo apart, maar ze woont nog thuis en ze heeft geen baantje. Bovendien hebben haar ouders niet te weinig geld, die 88 euro kunnen ze best missen. Ze zit nu in de examenklas VWO en zal dus volgend jaar gaan studeren.

Zelf heeft ze een vriend die in het buitenland woont en dus heeft ze (bijna) al haar zakgeld nodig voor de treinkaartjes omdat ze daar om het weekend naartoe gaat. Als ze gaat werken heeft ze bovendien ook geen tijd meer om daarnaar toe te gaan. En omdat ze dus gaat studeren over een paar maanden, heeft een vaste baan nu ook nog weinig nut (ze gaat op kamers).

Ikzelf ken helemaal niemand die in een dergelijke situatie zit, dus vroeg ik me af, wat vinden jullie hier nou van? Wat moet ze hier nou mee aan? Want ik vind het grote onzin dat haar ouders het niet meer voor haar betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door ralphje op 24-03-2007 18:40 ]

Geniet, maar surf met mate!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:37
Ehmmm right?

Wat wil je horen, want ik weet niet echt wat wij hier op moeten zeggen :/

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wat vind je grote onzin? Dat ze ziektekosten moet betalen? Of dat haar ouders het niet betalen?

Beetje een zinloos topic zo op het eerste gezicht.

Verwijderd

Tja, zo is het bij mij ook gegaan. 88 euro in de maand, laten we zeggen 22 euro per week, is makkelijk te verdienen door 1 avondje per week te gaan afwassen in een restaurant. Niets mis mee als je mij vraagt, zo leer je de waarde van geld kennen :)

Verwijderd

Tja, wat moeten we hiervan vinden?! Ben je op zoek naar argumenten om een discussie met haar ouders kracht bij te zetten?

Ontopic:
Enerzijds kan je betogen dat ouders een zorgplicht hebben over thuiswonende kinderen, anderzijds mag je vanaf je 18e ook wel enige eigen verantwoordelijkheid nemen voor je inkomen. In dat geval zal ze ook keuzes moeten maken: of elk weekend naar vriendlief of een keer per 2 weken en zo geld besparen en tijd creeren om te werken...

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-11 19:56
Ik vind dat haar ouders wel gelijk hebben. Als je 18 bent moet je in staat zijn om voor je eigen inkomsten te zorgen. Als je dat niet kunt zijn er altijd uitkeringen e.d.
Iedereen heeft wel eens problemen, vaak speelt geld daar een rol in. Voor ieder probleem is een oplossing. Ik denk aan:
- bijbaantje
- ander vriendje
- laat vriendje meebetalen
en
:P - richt een arm ik fonds op

[ Voor 27% gewijzigd door ff_tweake op 24-03-2007 18:39 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Welkom in de wereld waar alleen de zon voor niets op gaat.

Wat is het probleem eigenlijk? Die ouders hebben voldoende geld, ze kan tijdelijk een baantje zoeken of haar vriend maar eens een keer niet bezoeken maar hem naar haar laten komen.

Ik zie geen probleem.

ARME AOW’er

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ikzelf ken helemaal niemand die in een dergelijke situatie zit, dus vroeg ik me af, wat vinden jullie hier nou van? Want ik vind het grote onzin.
Ik vind het niet onredelijk dat je vanaf je 18e, wanneer je toch geacht word redelijk zelfstandig en onafhankelijk te zijn, zelf voor een deel van je kosten zou mogen opdraaien, zeker omdat het om zo'n klein bedrag gaat.

Je zegt dat ze geen baantje heeft? Ze kan toch een bijbaantje zoeken, al is het maar een paar uur per week ofzo.

Virussen? Scan ze hier!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is toch niet zielig? De persoonlijke situatie is niet belangrijk, het buitenlandse vriendje is compleet irrelevant.

* gambieter zal volgende week de Belastingdienst even opbellen en doorgeven dat ik dit jaar geen belasting betaal, want dan schieten de drie wintersport vakanties erbij in 8)7 :+

Even serieus: die 88 euro per maand staat er nou eenmaal voor. Dat was bekend, en ze had ervoor kunnen gaan sparen. Vakantiebaantje nemen, krantenwijk, etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Als je niet fatsoenlijk kunt reageren is er altijd nog deze knop

[ Voor 75% gewijzigd door SmartDoDo op 24-03-2007 18:46 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38

SmartDoDo

Woeptiedoe

Dit heet gewoon eigen verantwoordelijkheid :)

Ik kan me voorstellen dat sommige ouders in zo'n situatie gewoon die kosten betalen, doen ze het niet hebben ze ook gelijk. Het leven zit vol keuzes en niet altijd zijn ze even leuk, ik denk dat ze toch zal moeten kiezen een bijbaantje te vinden en wellicht wat minder naar haar vriendje in het buitenland gaan.

Zelfstandig zijn heeft een prijs ;)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13

job

Lijkt me dat ze hier prima haar "tegemoetkoming voor scholieren" voor kan gebruiken.
€ 96,86 als ik het me goed herinner.

Verwijderd

88 euro per maand als je 18 bent.. owh de verschrikking.. wat moet ze nu doen.. minder breezers drinken? owh neeeEEeeee111! 8)7

misschien toch eens gaan werken ofzo? ik gooi maar een vergezogd ideetje de lucht in :O

Hoe wilde ze d'r kamer trouwens gaan betalen?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2007 18:50 ]

Verwijderd

Verder natuurlijk belachelijk dat je haar "situatie" hier even opgooit zonder het haar te vragen.

Oh, en hoi, ik ben haar vriend die per ongeluk achter dit topic kwam :w

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

GG85

.......

Laat ze eerst maar eens gaan werken, lijkt me heel normaal als 18 jarige? Hoe doet ze dat dan met stappen etc.?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 18:48:
Verder natuurlijk belachelijk dat je haar "situatie" hier even opgooit zonder het haar te vragen.

Oh, en hoi, ik ben haar vriend die per ongeluk achter dit topic kwam :w
Alsnog het verzoek ontopic te reageren. Er worden hier geen persoonlijke gegevens neergezet en dus zie ik ook niet in waarom deze vraag een probleem zou zijn. Ik stel voor dat jij dat ook als zodanig beschouwd.

• ralphje

ralphje

Hey, it's me!

Topicstarter
Ze kan de tegemoetkoming pas in juli ontvangen, omdat deze per 3 maanden wordt uitgegeven en ze dus net buiten deze periode valt (april, mei, juni => juli). Bovendien heeft ze dus minder tijd nu de examens eraan komen om te werken en ze werkt liever niet in het weekend (iemand suggesties voor een baan waar je niet in het weekend hoeft te werken :P). Sparen lukte niet omdat ze het pas vanavond van haar ouders te horen gekregen heeft. Verder houdt ze niet van stappen/uitgaan, dus doet ze dat niet.

Edit: @ RedSyxx: Je reactie onthult meer van haar identiteit dan mijn bericht... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ralphje op 24-03-2007 19:08 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:31

FreakNL

Well do ya punk?

Als ik zelf vader zou zijn zou ik die ziektekosten in dit geval nog betalen.. 88 euro is heel veel als 18-jarige. Ik heb (part-time) gewerkt vanaf mijn 15e totdat ik vast ging werken, maar 88 euro was alsnog een klap geld hoor, toen ik 18 was (toen waren het trouwens nog guldens :X ) Je hebt de plicht om je kinderen te verzorgen, zeker als ze nog thuiswonen....

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:37
Ze komt in aanmerking voor zowel een tegemoetkoming scholieren van €98.51 en de zorgtoeslag van €36. Dat is samen €134.51, houdt ze nog geld over ook!

En een vriendje in het buitenland, dat is gewoon prioriteiten stellen. Wil je hem zien, moet je werken als je het geld er niet voor hebt. Dat is gewoon verantwoordelijkheid, hoort bij het volwassen worden ;)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ralphje schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 18:55:
Ze kan de tegemoetkoming pas in juli ontvangen, omdat deze per 3 maanden wordt uitgegeven en ze dus net buiten deze periode valt (april, mei, juni => juli). Bovendien heeft ze dus minder tijd nu de examens eraan komen om te werken en ze werkt liever niet in het weekend (iemand suggesties voor een baan waar je niet in het weekend hoeft te werken :P). Sparen lukte niet omdat ze het pas vanavond van haar ouders te horen gekregen heeft. Verder houdt ze niet van stappen, dus doet ze dat niet.

Edit: @ RedSyxx: Je reactie onthult meer van haar identiteit dan mijn bericht... ;)
Als je nog door de weeks naar school moet gaan blijft je echt weinig anders over.
Voor weinig bedrijven is het interessant om mensen aan te nemen die alleen in de namiddag kan werken. Horeca gaat meestal nogal lang door 's avonds dus dat lijkt me ook niet handig ivm school.
Of ze moet iets kunnen zoals PC's fixen en daarmee 's middags naar klanten gaan.

Ik heb ook een lange tijd het hele weekend niets gedaan, uiteindelijk toch in een (PC)winkel gaan werken elke zaterdag, best leuk en nuttiger dan de hele dag niets doen :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Tja, als ouders zijnde lijkt me het niet onredelijk dat zij haar ziektekosten verzekering betalen gezien het feit dat ze nog op school zit, gaat studeren en haar ouders het klaarblijkelijk prima kunnen betalen.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook weer niet van de zotte. Ze is 18 en heeft geen bijbaantje. Ongetwijfeld zal ze ook regelmatig wat nieuwe kleren willen hebben, of geld om een biertje/breezah te drinken in kroeg. Wat dat betreft niet vreemd dat d'r ouders willen dat ze zelf ook eens wat doet en leert waarderen wat geld waard is, en wat je ervoor moet doen om het te verdienen.

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-11 10:40
Laat haar eens langs een supermarkt gaan en daar solliciteren als caissiere oid, voor in de 'avond'diensten. Deze zijn meestal van 5 tot 8uur, juist de tijden wanneer fulltimers net gestopt zijn en de tijd overbrugt moet worden tot sluiting. Lijkt me ook sterk dat ze daarvoor geen tijd heeft om dit 2 avonden per week te doen, dan ben je eerder lui of je hebt er geen zin in. Middelbare scholieren, en vooral degene in het examenjaar, hebben werkelijk waar zeeën van tijd over, kan ik uit ervaring zeggen :+

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

thumblex. schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:12:
Laat haar eens langs een supermarkt gaan en daar solliciteren als caissiere oid, voor in de 'avond'diensten.
Voor die functie is 18 jaar denk ik al wat aan de oude kant? Maar niet geschoten is altijd mis, dus het is zeker te proberen.

Maar iets als krantenbezorger is toch best met een studie te combineren, uurtje per dag ofzo, heb het zelf ook jarenlang gecombineerd.

Als dat teveel is kan je eventueel weekbladen doen, dan is het maar 1x per week, dat moet al helemaal te doen zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

ralphje schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 18:33:

Ikzelf ken helemaal niemand die in een dergelijke situatie zit, dus vroeg ik me af, wat vinden jullie hier nou van? Wat moet ze hier nou mee aan? Want ik vind het grote onzin dat haar ouders het niet meer voor haar betalen.
Welcome to the real world! Werken is een manier om aan geld te komen.

Nog andere teenage troubles?

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Iedereen loopt hier wel te roepen dat € 88 prima op te hoesten is, bedenk echter wel dat je het als 18 jarige met een netto-uurloon van € 3,25 moet doen !

Dat zal dus zo'n 6,5 uur per week worden, 2 avonden ongeveer dus. Klinkt niet veel, maar houd er rekening mee dat ze overdag nog op school zit waar ze ook haar tijd voor nodig heeft. Afhankelijk van wat voor leerling het is kan dit, zeker op het vwo, gewoon veel tijd kosten. Om nou te zeggen dat het normaal/redelijk is dat een 18-jarige nauwelijks vrije tijd/geld over houdt om haar vriendje te zien vind ik rond uit belachelijk. Die 6,5 uur kan ze vast wel vrij maken, alleen ziet ze dr gewoon geen resultaat voor terug. Als ze daarnaast ook nog naar haar vriend wil blijven gaan (goh, wie wil dat nou niet?) zal ze nog meer moeten gaan werken en dat zal lastig gaan.
Op deze manier met geld om leren gaan lijkt me niet verstandig, ze krijgt zo het idee dat het werken haar toch niks oplevert, ze ziet er immers geen resultaat van en levert er alleen maar leuke dingen voor in. Zo krijg je denk ik de instelling van: 'Waarom zou ik werken ? Ik schiet er toch niks mee op.' -> Gaat vervolgens op de bank zitten met een uitkering (ter voorbeeld).

Tegemoetkoming voor scholieren is overigens bedoeld voor boeken en lesgeld en ik verwacht dan ook dat haar ouders dit opeisen aangezien ze dat wel betalen.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben zelf 19 en werk al vanaf mijn 13e (folders ed), maar dat je op die leeftijd voor ziektekosten moet betalen gaat er bij mij niet in. Je hoeft het leven van je kind toch niet onnodig ongemakelijk te maken?
wildhagen schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:18:
[...]
Als dat teveel is kan je eventueel weekbladen doen, dan is het maar 1x per week, dat moet al helemaal te doen zijn.
Folders/tijdschriften lopen gaat je geen € 88 per maand opleveren, eerder iets van €50/60.

Voor vakkenvullen ed vindt je een 18jarige te oud maar voor folders/tijdschriften/kranten lopen niet ? Bij mij is dit toch altijd andersom geweest, eerst kranten ed -> supermarkt -> 'Echte' winkel

[ Voor 22% gewijzigd door Dick op 24-03-2007 19:31 ]

Verwijderd

Tom Paris schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:00:
Ze komt in aanmerking voor zowel een tegemoetkoming ziektekosten van €98.51 en de zorgtoeslag van €36. Dat is samen €134.51, houdt ze nog geld over ook!

En een vriendje in het buitenland, dat is gewoon prioriteiten stellen. Wil je hem zien, moet je werken als je het geld er niet voor hebt. Dat is gewoon verantwoordelijkheid, hoort bij het volwassen worden ;)
mag ik wat vragen, waar kan je die tegemoetkoming ziektekosten aanvragen? ik moet nl. ook zelf mijn zorgverzekering betalen, maar ik heb er behoorlijk de pest in dat nu ruim 23 uur werk opgaat aan die k******e verzekering. :(

• ralphje

ralphje

Hey, it's me!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:25:
[...]
Welcome to the real world! Werken is een manier om aan geld te komen.

Nog andere teenage troubles?
Volgens mij word ik hier helemaal verkeerd begrepen :P... Het gaat mij er niet om dat ze moet werken voor geld, maar dat ze dus moet werken voor haar ziektekostenverzekering, met dezelfde argumenten die kingrichard geeft. Ik vind het normaal dat je werkt voor je pleziertje, zaterdagavondje uit etc (heb genoeg vrienden die 0 euro op een hun bankrekening hebben en toch (te) veel werken), maar voor ziektekosten vind ik dat dus belachelijk. Als je de ziektekosten moet gaan betalen, houd je dus ook geen geld meer over voor een pleziertje.

[ Voor 6% gewijzigd door ralphje op 24-03-2007 19:36 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

kingrichard47 schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:25:

Folders/tijdschriften lopen gaat je geen € 88 per maand opleveren, eerder iets van €50/60.
Dat is dus al een mooie start. Het vriendje zorgt maar dat-ie geduld heeft, dan kan ze daar een keer minder naartoe, en dan heeft ze het bedrag er al uit :)
Voor vakkenvullen ed vindt je een 18jarige te oud maar voor folders/tijdschriften/kranten lopen niet ? Bij mij is dit toch altijd andersom geweest, eerst kranten ed -> supermarkt -> 'Echte' winkel
Ik vind het voor beide niet te oud, supermarkten/werkgevers vinden dat.... waarom denk je dat FNV en andere vakbonden nu zo bezig zijn met 'wegwerppersoneel' dat er op de 18e-20e uit word gewerkt, en vervangen door 16/17-jarigen (die goedkoper zijn)?

Voor bezorgers (zeker dagbladen, weet niet hoe het met folders/tijdschriften zit) kan men bijna niemand krijgen, daar zit men te springen om mensen. Persoonlijk denk ik dat je als 18-jarige daar eerder een kans hebt dan in een supermarkt.

Virussen? Scan ze hier!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ralphje schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:33:
[...]
Ik vind het normaal dat je werkt voor je pleziertje, zaterdagavondje uit etc (heb genoeg vrienden die 0 euro op een hun bankrekening hebben en toch (te) veel werken), maar voor ziektekosten vind ik dat dus belachelijk. Als je de ziektekosten moet gaan betalen, houd je dus ook geen geld meer over voor een pleziertje.
Again: welcome to the real world. Later zul je ook moeten werken voor vaste lasten als ziektekosten, electriciteit, water, enz. Allemaal dingen die je niet voor je plezier krijgt.

Haar ouders zijn trouwens imo wat te hard. Het is niet onredelijk om een bijdrage te vragen, bijvoorbeeld de helft. Dan went ze vast aan de harde wereld.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 18:47:
88 euro per maand als je 18 bent.. owh de verschrikking.. wat moet ze nu doen.. minder breezers drinken? owh neeeEEeeee111! 8)7
88€ / maand is voor 18jarigen toch nog best veel hoor. Ik krijg zelf van mijn ouders 50€/maand, en daarmee moet ik het doen. Ik kan je verzekeren dat het na de 2de week telkens zoeken is waar je nog een euro'tje kan vinden... (en dat is vaak op de spaarrekening van mijn vakantiejobje)

Ik werk zelf 1 maandje per jaar, wat me genoeg oplevert om maandelijks zo'n 175€ uit te geven (appart van het zakgeld), en daarmee gaat het wel (ik moet nl niets betalen thuis, en alles wat verband houdt met mijn studies koop ik en betalen ze wel terug). Avondje gaan werken in de week is leuk, maar je moet er de tijd nog voor hebben, studenten hebben echt minder tijd dan overal zomaar aangenomen wordt (verder moet je nog opletten met het aantal gewerkte dagen, maar dat kan bij jullie anders zijn).

Ik vind het maar meer dan normaal dat mijn ouders voor mij alle kosten dragen tot ik afgestudeerd ben, als je begint aan kinderen weet je gewoon zoiets je een pak geld gaat kosten, en dat jij als ouder de verantwoordelijkheid hebt om hun een opvoeding te geven. Je kinderen laten studeren is een deel van de opvoeding, dus daar draag je dan ook de kosten voor. Sterker nog, je eerste opleiding is een recht waarbij je als ouder verplicht bent om te betalen!

bron erbij voor degenen die het niet geloven (is nl nogal vreemd): http://www.kinderrechtswi...dex.php?ID=2446&detail=87

Dit paragraafje hebben wij hier thuis ook meegemaakt:
"2. De meerderjarige student stapt zelf naar de vrederechter en om de onderhoudsplicht van zijn ouders af te dwingen. In principe is daarbij geen advocaat nodig, wel zijn ongeveer 300 euro procedurekosten te betalen.In de praktijk zien we dat vrederechters meestal akkoord gaan dat de student op kot gaat wanneer er echt geen samenleven meer mogelijk is tussen de student en zijn ouders wegens de vele meningsverschillen en conflicten. Uiteraard wordt rekening gehouden met de financiële mogelijkheden van de ouders."

Resultaat; ouders mochten een huisje huren (ze moest er gedomicilieerd worden, dus een kot ging niet), al haar medische kosten blijven betalen, haar een leefgeld geven + het normale zakgeld blijven doorbetalen. Het rekening houden met de financiële mogelijkheden van de ouders wordt ruim geinterpreteerd, mijn ouders hebben 2 jaar lang maandelijks bijna 800€ mogen afdragen (voordeel voor mij is wel dat ik hetzelfde bedrag op mijn spaarrekening gekregen heb).

misschien bestaat er in Nederland ook zoiets van wetgeving waar ze op kan terugvallen?

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Iemand van 18 hoort gewoon een baantje te hebben. Ik ging op m'n 18e op kamers, ouders betalen collegegeld, waar ik ze dankbaar voor ben, de rest is m'n eigen probleem. M'n stufi gaat op aan huur, blijft dus eten, verzekering, stappen, vakantie, kleding, nog meer bier, telefoon, en verdere uitgaven over.

Haar ouders kunnen het geld best missen, maar ze kan er ook zelf best voor gaan werken. Dat ze liever niet in het weekend werkt, weegt misschien op tegen liever wel verzekerd zijn. De keuze lijkt me vrij snel gemaakt. Ze moet blij zijn dat haar ouders geen kostgeld vragen.

Al ligt er ook een deel van de oorzaak bij haar ouders, ik werd behoorlijk gestimuleerd een baantje te gaan zoeken op m'n 16e, al wilde ik dat zelf ook wel, had toch geld nodig om op vakantie te kunnen met m'n vrienden.

Zie nu dat ze binnenkort op kamers gaat, hoe denkt ze het dan te gaan regelen? Dan gaan haar ouders ook echt niet alles betalen. Het is best mogelijk 8 uurtjes te werken per week naast een studie, en dan ook nog tijd over te houden voor sport en het op peil houden van je sociale contacten.

[ Voor 15% gewijzigd door ColdSTone|IA op 24-03-2007 19:47 ]

Verwijderd

ColdSTone schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:44:
Ze moet blij zijn dat haar ouders geen kostgeld vragen.
Zolang je niet werkt (en dus studeert, werkloos zijn noem ik werken) is het maar meer dan normaal dat de ouders haar thuis laten inwonen. Kinderen kosten je geld, wil je er geen geld aan uitgeven dan begin je er gewoonweg niet aan.

Wat is dat kostgeld nu, 150€/maand? Moet je daar als ouder lastig over gaan doen, later gaat het toch naar je kinderen en moeten ze er nog erfenisrechten over betalen ook... als ze het probleemloos kunnen betalen (zoals aangegeven is) vind ik het maar al te normaal dat het gratis is

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00
Ik laat dat vriendje in het buitenland even buiten beschouwing :P

Ik ben het met een aantal mensen hierboven eens dat het moeten werken als scholier (wat btw gewoon een fulltime activiteit is) voor een wettelijk verplichte ziektekostenverzekering ridicuul is (zeker wanneer dat neerkomt op 6.5u/week). De overheid erkent dit feitelijk ook door voor studenten beurzen en leningen ter beschikking te stellen, zodat die de keuze hebben om te werken of te lenen.

Het heeft ook niets met te maken met leren met geld om te gaan: dat doen scholieren op genoeg andere wijzen buiten het betalen van een ziektekostenverzekering om.

• ColdSTone|IA

ColdSTone|IA

lui..

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:47:
[...]
Zolang je niet werkt (en dus studeert, werkloos zijn noem ik werken) is het maar meer dan normaal dat de ouders haar thuis laten inwonen. Kinderen kosten je geld, wil je er geen geld aan uitgeven dan begin je er gewoonweg niet aan.
Ik bedoel er mee te zeggen dat ze al een heleboel krijgt van haar ouders, namelijk kost en inwoning. Zoals je zelf al aangeeft, is dat wel zo'n 150 E/maand.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als ze door een baantje te nemen laat zien dat ze snapt dat geld niet perse alleen uit papa's portemonnee moet komen, zullen die ouders vast wel bereid zijn om een deel bij te dragen, 50-50 oid.

Is er verder niet iets waar ze goed in is wat ze kan gebruiken bij haar baantje? Minimumloon is leuk en aardig maar als je iets kan wat verder weinig mensen kunnen dan heb je met dat minimumloon iig niets meer te maken ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

in nederland zijn je ouders gehouden je te verzorgen (er bestaat een onderhoudsplicht) tot 21 jaar. Dit gaat echter toch niet zo ruim als ik in jou link van Belgie lees.

Het punt is hier ook helemaal niet juridisch, het punt is gewoon dat het helemaal niet zo vreemd is als je ouders op je 18e langzaam je eigen verplichtingen naar je toe (terug) gaan schuiven. Bij de ene familie zou dit wat gaan dan bij de andere en so be it. Het hangt natuurlijk van het geheel van omstandigheden af hoe onredelijk de eis van de ouders is die 88 euro te betalen.
Gezien de TS waarin vermeld wordt dat het meisje niet werkt en leeft van haar zakgeld ga ik er maarvanuit dat het meisje niet veel van deze verplichtingen zelf draagt. Dit omdat dit, zonder andere inkomsten/reserves, simpelweg feitelijk onmogelijk is.

Vanuit die redenatie is een kostenpost van 88 euro die de ouders terugschuiven helemaal niet onredelijk en daarnaast is 88 euro inderdaad geen kleingeld als je 18 bent, maar dat is nu eenmaal de realiteit van je gehele leven; het merendeel van je loon zal opgaan aan "vaste lasten". En als zo'n meisje gaat werken voor 200 euro/maand (wat structureel écht niet moeilijk is als 18 jarige, behoudens wellicht je examenperiode) en je houdt daar dan misschien 100 euro aan over voor "jezelf" is dat helemaal geen slechte situatie. Ik ben 21, heb uitwonende beurs en werk gewoon naast m'n studie en zelfs dan houd je echt geen fortuin over.. Toch zit ik niet met de state of mind dat m'n werk maar voor niets is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2007 19:55 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[...]

Volgens mij word ik hier helemaal verkeerd begrepen :P... Het gaat mij er niet om dat ze moet werken voor geld, maar dat ze dus moet werken voor haar ziektekostenverzekering, met dezelfde argumenten die kingrichard geeft. Ik vind het normaal dat je werkt voor je pleziertje, zaterdagavondje uit etc (heb genoeg vrienden die 0 euro op een hun bankrekening hebben en toch (te) veel werken), maar voor ziektekosten vind ik dat dus belachelijk. Als je de ziektekosten moet gaan betalen, houd je dus ook geen geld meer over voor een pleziertje.
Maar jij beschrijft een dame die tot haar 18de niet heeft gewerkt (tenminste, dat maak ik op uit je verhaal, iig geen noemenswaardig bijbaantje) die nu op deze manier toch een push krijgt om te werken. Ze leeft op haar zakgeld (ben benieuwd wat ze krijgt als ze elk weekend een kaartje koopt naar het buitenland) en (al doe jij nu even voor haar het woord voeren, maar geloof je graag) ze wil niet werken in het weekend + claimt geen tijd te hebben voor werk vanwege vriendje en school. Erg cliche maar toch: succes met je keuze maken. Imo had ze allang een bijbaantje 'moeten' hebben om een beetje geldbesef te ontwikkelen. Nu krijg je argumenten "maar ik heb geen tijd want wil in weekend naar vriendje". Tsja, we willen allemaal wel wat ;)

Verder ook helemaal eens met SmartDoDo. Ouders betalen soms, soms niet, allebei een prima keuze.
Rukapul schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:47:
Het heeft ook niets met te maken met leren met geld om te gaan: dat doen scholieren op genoeg andere wijzen buiten het betalen van een ziektekostenverzekering om.
Hoe dan in dit geval? Ze krijgt zakgeld van ouders wat ze elk weekend opmaakt aan de reis naar haar vriendje: haar keuze, is prima. Dat en ze heeft geen baantje. Dus de sommetjes die ze maakt op het VWO maakt haar geldbewust? Imo hoort ze gewoon een baantje te hebben en haar ouders zullen haar wellicht op deze manier pushen om er toch eens aan te beginnen.

Daarnaast is die rekensom wel erg grappig. Je krijgt ongeveer 35 euro van de regering, dus 88 - 35 = 53 euro per maand. Met een baantje a 3,50 per uur wat je toch echt wel kunt vinden, moet je ongeveer 15 uur werken, per maand! Dat kan ze er prima bij doen. Misschien dan maar een weekendje geen vriendje opzoeken

[ Voor 23% gewijzigd door We Are Borg op 24-03-2007 20:06 ]

• Dick
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:41:
[...]

Dat is dus al een mooie start. Het vriendje zorgt maar dat-ie geduld heeft, dan kan ze daar een keer minder naartoe, en dan heeft ze het bedrag er al uit :)
Is inderdaad een mooie start alleen dr moet nog even wat bij. Dat ze op haar 18e werkt en niet alles meer voor haar betaald wordt vind ik niet meer dan logisch, alleen dat het voor haar ziektekosten verzekering is en niet voor iets 'leuks' vind ik raar. Op die manier zal ze ook nooit kunnen leren om te sparen omdat ze simpelweg gewoon geen cent overhoud.
[b]wildhagen schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:41
Ik vind het voor beide niet te oud, supermarkten/werkgevers vinden dat.... waarom denk je dat FNV en andere vakbonden nu zo bezig zijn met 'wegwerppersoneel' dat er op de 18e-20e uit word gewerkt, en vervangen door 16/17-jarigen (die goedkoper zijn)?

Voor bezorgers (zeker dagbladen, weet niet hoe het met folders/tijdschriften zit) kan men bijna niemand krijgen, daar zit men te springen om mensen. Persoonlijk denk ik dat je als 18-jarige daar eerder een kans hebt dan in een supermarkt.
Duidelijk :) Als je het op deze manier bekijkt deel ik je gedachten dat ze op die leeftijd waarschijnlijk eerder bij een verspreidingsbureau wordt aangenomen dan in een supermarkt.

• We Are Borg

We Are Borg

kingrichard47 schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:03:
[...]

Is inderdaad een mooie start alleen dr moet nog even wat bij. Dat ze op haar 18e werkt en niet alles meer voor haar betaald wordt vind ik niet meer dan logisch, alleen dat het voor haar ziektekosten verzekering is en niet voor iets 'leuks' vind ik raar. Op die manier zal ze ook nooit kunnen leren om te sparen omdat ze simpelweg gewoon geen cent overhoud.
Ben het wel met je eens dat de ziektekosten niet erg 'slim' gekozen is imo. Had zelf in deze situatie wel gewoon alles betaald, maar wel zakgeld flink ingekort. En dan maar werken om je vriendje extra te zien. Komt qua geld op hetzelfde neer, maar ze geeft het 'beter' uit omdat het een vrije keuze is om het aan de reis naar het buitenland uit te geven

Verwijderd

Ikzelf ben ook (duh) 18 geweest.. werkte toen in de supermarkt en in de zomer op een camping..

Mijn mening? Laat haar maar een baan zoeken om de ziektekosten te betalen! Hoort er nu eenmaal bij als je ouder wordt.
@ kingrichard, je doet alsof het zoveel geld is maar een beetje werk kan geen kwaad.. Ze kan de ochtendkrant gaan lopen, maar echt 1 tot 2x per week kranten/folders lopen hoort niet meer als je 18 ben. Dan wordt het tijd om naar een 'echte' baan te gaan zoeken!

En tja, ze wil naar haar vriendje toe en dat kost ook geld..

En ga niet zeuren dat het leven zo duur is, op die leeftijd had ik toch al een paar duizend euro in m'n leven bij elkaar gespaard door gewoon te WERKEN! Daar had ze op 14-15jarige leeftijd al aan moeten beginnen
(ohw en ik zelf heb trouwens ook VWO gedaan, nooit probleem geweest om naast studie/vriendin een baan te hebben;))

Ziektekosten horen nou eenmaal erbij.. Zijn vaste kosten, ze wil toch verzekerd zijn, niet? Je hebt nou eenmaal verantwoordelijkheden in het leven en ze zal die ziektekosten gewoon bij elkaar moeten sparen. Wil ze daarnaast nog iets doen, dan gaat ze toch gewoon meer werken?

En ze kan in de zomer ook gewoon 40uur per week gaan werken ter compensatie van minder werken in de winter? :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2007 20:21 ]

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik moest ze op mijn 18e ook zelf gaan betalen..
Dan leer je wel met geld om te gaan ja..

Dan kan zo'n telefoonabo toch goedkoper, dan kun je toch een avondje extra gaan werken, of ergens anders waar je meer verdient, en dan is een treinabo wel een grote uitgave, maar wel een stuk goedkoper op jaarbasis (dus ook maandbasis) misschien.

Het is wel ff moeilijk in het begin.. Maar alles komt goed.
En ja, dat kan betekenen dat zij in dat geval minder naar haar vriend kan gaan.. Helaas

[ Voor 9% gewijzigd door endless op 24-03-2007 20:23 ]

• ColdSTone|IA

ColdSTone|IA

lui..

Kan dat vriendje niet hier heen?
Wat vinden pa en ma van dat vriendje in het buitenland? Misschien hebben ze liever dat het zakgeld aan een verzekering op gaat, dan aan haar buitenlandse vriendje, dan zijn ze daar ook gelijk vanaf >:)

• Rukapul
We Are Borg schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:02:
Met een baantje a 3,50 per uur wat je toch echt wel kunt vinden, moet je ongeveer 15 uur werken, per maand! Dat kan ze er prima bij doen.
In mijn idyllische wereldbeeld hoeft eens scholier niet te werken voor de eerste levensbehoeften (eten, huis, kleding, (ziektekosten)verzekeringen, etc.).

Willen we dat als maatschappij wel dan moeten we de schoolweken ook maar een dag inkorten. 't Alternatief is uiteraard om de wettelijke verplichtingen te schrappen of inkomsten te verschaffen in een vorm van beurs/uitkering/lening.

De hele situatie is ook zo gaar als wat. Dit treft precies een groep scholieren, namelijk die van 18 jaar. In overgrote meerderheid zijn dat VWO 6 scholieren die met hun eindexamen bezig zijn 8)7 Laat ze lekker hun eindexamen doen zou ik zeggen. Financiele zelfstandigheid komt een paar maanden tot een jaar later wel (bij werken of studeren), maar dan kan er tenminste op fatsoenlijke wijze invulling aan gegeven worden.

Overigens heb ik niets tegen eigen verantwoordelijkheid en werken, maar dan wel voor de juiste zaken :) Wil ze naar d'r vriendje in het buitenland, zich volgieten in het weekend, een GSM abo, of (te) duren kleding, dan werkt ze er maar lekker voor.

• Dick
  • Niet online
We Are Borg schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:12:
[...]
Ben het wel met je eens dat de ziektekosten niet erg 'slim' gekozen is imo. Had zelf in deze situatie wel gewoon alles betaald, maar wel zakgeld flink ingekort. En dan maar werken om je vriendje extra te zien. Komt qua geld op hetzelfde neer, maar ze geeft het 'beter' uit omdat het een vrije keuze is om het aan de reis naar het buitenland uit te geven
Dit is nou precies wat ik bedoel :)
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:18:
@ kingrichard, je doet alsof het zoveel geld is maar een beetje werk kan geen kwaad.. Ze kan de ochtendkrant gaan lopen, maar echt 1 tot 2x per week kranten/folders lopen hoort niet meer als je 18 ben. Dan wordt het tijd om naar een 'echte' baan te gaan zoeken!

En tja, ze wil naar haar vriendje toe en dat kost ook geld..

En ga niet zeuren dat het leven zo duur is, op die leeftijd had ik toch al een paar duizend euro in m'n leven bij elkaar gespaard door gewoon te WERKEN! Daar had ze op 14-15jarige leeftijd al aan moeten beginnen
(ohw en ik zelf heb trouwens ook VWO gedaan, nooit probleem geweest om naast studie/vriendin een baan te hebben;))

Ziektekosten horen nou eenmaal erbij.. Zijn vaste kosten, ze wil toch verzekerd zijn, niet? Je hebt nou eenmaal verantwoordelijkheden in het leven en ze zal die ziektekosten gewoon bij elkaar moeten sparen. Wil ze daarnaast nog iets doen, dan gaat ze toch gewoon meer werken?

En ze kan in de zomer ook gewoon 40uur per week gaan werken ter compensatie van minder werken in de winter? :P
Ik doe niet alleen alsof het heel veel geld is, het is ook heel veel geld voor een 18-jarige. Ook ik ben van mening dat je op je 18e al lang een bijbaantje moet hebben en dat je niet alles meer betaald krijgt alleen ziektekosten verzekering vindt ik de verkeerde keuze en ik vind een maandelijkse last van € 88 teveel (op die leeftijd).

En dat jij met twee vingers in je neus het vwo bent doorlopen zegt niet dat ieder ander dat ook doet. Ik heb zelf ook op het vwo gezeten en er waren bij mij zat mensen die nadat ze van half 9 tot 3 op school hadden gezeten er gewoon nog 2 á 3 uur huiswerk aan vast plakten en dat is dan zo'n 40 uur in de week enkel aan school excl. weekenden, dan nog lekker een 'echte' baan erbij ? Dream on. Een paar uur in de week kan natuurlijk prima, je zal op school ook wel rustigere weken hebben natuurlijk alleen veel meer dan 6uur gaat dan gewoon niet.

In de zomer (en andere vakanties) kan ze natuurlijk prima extra gaan werken, al lijkt 40u in de week voor de gehele vakantie mij weer overdreven iedereen heeft recht op enkele weken vakantie ('lui zijn') per jaar.

Nogmaals, ik vindt absoluut dat je op je 18e een bijbaan hoort te hebben alleen vindt ik wel dat je zelf mag bepalen hoe je dat geld gebruikt. Geef haar als ouders bijvoorbeeld wat minder zak/kleedgeld als ze daar hoge bedragen voor ontvangt. Met dwingen om het geld waar ze hard voor heeft gewerkt af te staan bereik je niks. Ze leert dan totaal niet met geld omgaan of om te sparen. Tevens krijgt ze het idee dat werken niks oplevert. Volgens mij ben je dan als ouders gewoon verkeerd bezig.

[ Voor 8% gewijzigd door Dick op 24-03-2007 20:41 ]

Verwijderd

kingrichard47 schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:39:

....

Volgens mij ben je dan als ouders gewoon verkeerd bezig.
U bent een groot en wijs man! _/-\o_
Kom alstublieft tegen mijn vader zeggen dat hij mijn zorgverzekering moet betalen!

edit: met terugwerkende kracht graag :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2007 20:46 ]

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-10 22:17
[...]

Dan vind jij mijn ouders helemaal belachelijk?

Ik werk als HBO student zijnde voor;
1: Schoolgeld+ 300 +/- boeken per kwartaal
2: mijne eigen bier thuis
3: ziektekosten
4: vakantie
5: overige vastekosten en
6: uitgaan. Kortom ik krijg niks. (op eten, drinken en onderdak)
Nu ineens een verplicht schoolreisje wat +/- 320 kost. Ook eigen rekening, ook zeker zielig?

Maarja wat is zielig, je wordt zelfstandig + werkervaring is belangrijk voor later. Verder denk ik dat ik extra blij ben met de dingen die ik wel kan kopen omdat ik zeker de waarde van de producten inzie. Verder krijg ik ook geen zakgeld/kleedgeld. Maarja dat krijgt zij waarschijnlijk wel? (of zit ik er naast)

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Verwijderd

Ik ben ook 18 jaar geweest en heb toen ook in VWO eindexamen gezeten en had ook vriendje... en een baantje!
De AH waar ik heb gewerkt zocht juist scholieren die maar 6 / 7 uur in de week willen werken, dat is simpel weg een avondje en een middagje, en dat kan gewoon door de week, ook al zit je in je examen klas. Dan is het eerder ff lekker je hoofd ergens anders dan in je studieboeken...

Overigens, mijn ouders betaalden wel mn ziektenkostenverzekering maar... ik kreeg GEEN zakgeld, nada, noppes niets meer vanaf mn 18e. Daarvoor moest ik maar werken en zij maakten het mogelijk dat ik kon werken. Het is toch ervaring die je op moet doen... Geen spijt van!

• Rukapul
Moffin schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:45:
Ik werk als HBO student zijnde voor;
Maar dat is een keuze. Je kunt er ook voor kiezen later te werken en daar nu voor te lenen.

Verwijderd

Rukapul schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:01:
[...]

Maar dat is een keuze. Je kunt er ook voor kiezen later te werken en daar nu voor te lenen.
dan moet het meisje maar gaan lenen.. Of je ouders je financieren is geen keuze, maar een feit.
Ze doen het of ze doen het niet.. en daar heb je maar mee te leven.

Hoe je ouders dat doen hangt geheel van hen af; ik kan me niet herrineren de tijd dat ik structureel zakgeld kreeg, maar ik hoefte bijvoorbeeld niet die ziektenkosten te betalen toen ik 18 was.
Ik ken ook zat leeftijdsgenoten (van meisje TS) die hun gehele studie zelf moeten betalen omdat het thuis niet zo ruim is.
Ongeacht de redenen moet je gewoon inzien dat de echte wereld zo in elkaar steekt dat niet iedereen gelijk is, en dat je maar moet roeien met de riemen die je hebt.. ook als je 18 bent, het "druk" (tussen aanhalingstekens omdat je nog wel eens met weemoed aan je "40 urige schoolweek" terug zal denken als je een echte baan hebt) hebt met school en een vriendje in het buitenland hebt.

Wat Moffin betaald zou ik overgens voor tekenen als 21 jarige... het wordt alleen maar erger en je kunt er maar beter geleidelijk aan wennen vanaf je 18e (of eerder) dan ineens als je ouder bent voor de leeuwen gegooid te worden en binnen 3 maanden rood te staan op alle rekeningen die je maar kunt verzinnen.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2007 22:08 ]

• Rukapul
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:01:
en dat je maar moet roeien met de riemen die je hebt.. ook als je 18 bent,
Mijn hele punt is dat de overheid deze kleine groep (18 jarige scholieren) wel een boot geeft en in het water duwt, maar niet in riemen voorziet. Ik beschouw dat als een misser.

Verwijderd

Rukapul schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:09:
[...]

Mijn hele punt is dat de overheid deze kleine groep (18 jarige scholieren) wel een boot geeft en in het water duwt, maar niet in riemen voorziet. Ik beschouw dat als een misser.
je hebt je riemen toch? 2 handen, gezond verstand en 7 dagen van 24 uur in een week om in te vullen met nuttige dingen behalve school en lang-leve-de-lol.
Jij wil niet dat de overheid je riemen geeft, jij wil eigenlijk dat de overheid je boot uitrust met een buitenboordmotor en genoeg benzine om 3 jaar lang rond te cruisen voor lekkere wijven lijkt het wel :P

Ik ben toch waarempel óók door m'n 18e jaar heengekomen. Vaste bijbaan en inderdaad tijdens m'n examens (of het nodig was is een tweede) gewoon een paar maandjes vrij genomen en "rondgekomen" (voor wat dat inhoudt op je 18e) van m'n gespaarde geld. Het is toch zeker geen verrassing dat je 18 wordt, je examen moet doen en ooit op je eigen benen moet staan :?
Daarnaast ben ik van mening dat je van een bijbaantje rond die leeftijd minstens net zo veel, al zij het in een ander gebied, belangrijks opsteekt als van je school.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2007 22:15 ]

• Tom Paris
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:33:
mag ik wat vragen, waar kan je die tegemoetkoming ziektekosten aanvragen? ik moet nl. ook zelf mijn zorgverzekering betalen, maar ik heb er behoorlijk de pest in dat nu ruim 23 uur werk opgaat aan die k******e verzekering. :(
Volgensmij heb jij geen idee hoe weinig privaat geld er in de zorgsector omgaat, maargoed. Toeslag aavragen kan hier.

• Rukapul
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:12:
[...]

je hebt je riemen toch? 2 handen, gezond verstand en 7 dagen van 24 uur in een week om in te vullen met nuttige dingen behalve school en lang-leve-de-lol.
Jij wil niet dat de overheid je riemen geeft, jij wil eigenlijk dat de overheid je boot uitrust met een buitenboordmotor en genoeg benzine om 3 jaar lang rond te cruisen voor lekkere wijven lijkt het wel :P
Nee. Wat ik niet nodig vind is dat een overheidsmaatregel (verplichte ziektekostenverzekering) die toch al doorspekt is van inkomenspolitiek specifiek deze groep in een hoek drukt.

Een overheid moet kansen scheppen, niet mensen onnodig belasten. Wat mij betreft zet de overheid het op een 'nog te betalen aan de overheid' rekening die iemand in z'n latere werkleven fijn mag afbetalen (net als studieleningen).

Ik bekijk het vrij principieel: verwachten we in onze maatschappij dat een scholier een regulier inkomen door arbeid heeft om in z'n levensonderhoud te voorzien? Nee. Dan moet de overheid daar ook de verdere voorzieningen op afstemmen. Ja (wat jij blijkbaar vindt), hoe hoog moet dat norminkomen zijn? En in geval van een ja, waarom is de situatie tussen een scholier en een student zo verschillend?

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:12
Rukapul schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:39:
[...]

In mijn idyllische wereldbeeld hoeft eens scholier niet te werken voor de eerste levensbehoeften (eten, huis, kleding, (ziektekosten)verzekeringen, etc.).

Willen we dat als maatschappij wel dan moeten we de schoolweken ook maar een dag inkorten. 't Alternatief is uiteraard om de wettelijke verplichtingen te schrappen of inkomsten te verschaffen in een vorm van beurs/uitkering/lening.

De hele situatie is ook zo gaar als wat. Dit treft precies een groep scholieren, namelijk die van 18 jaar. In overgrote meerderheid zijn dat VWO 6 scholieren die met hun eindexamen bezig zijn 8)7 Laat ze lekker hun eindexamen doen zou ik zeggen. Financiele zelfstandigheid komt een paar maanden tot een jaar later wel (bij werken of studeren), maar dan kan er tenminste op fatsoenlijke wijze invulling aan gegeven worden.

Overigens heb ik niets tegen eigen verantwoordelijkheid en werken, maar dan wel voor de juiste zaken :) Wil ze naar d'r vriendje in het buitenland, zich volgieten in het weekend, een GSM abo, of (te) duren kleding, dan werkt ze er maar lekker voor.
nofi: gelukkig stel je je na de 1e alinea wat realistischer op, want met enig gevoel voor gelijkheid moet iedereen vanaf zijn 18e zelf zijn zorgverzekering betalen. En ja, je noemt het daarom een *idyllisch* wereldbeeld. In mijn idyllisch wereldbeeld (en dat heb ik zo toen ook meegemaakt, lang geleden, toen ik 18 was en vwo examen deed), werk je voor je examen EN voor je centjes.

Ik besef me ook dat het niet altijd eenvoudig is voor de 18 jarige. Je komt in de grote boze wereld, je mag ineens gaan stemmen en ja, daar horen ook verplichtingen bij. Of een leninkje bij pa en ma. Die wellicht een steekje hebben laten vallen in voorgaande jaren door te weinig te stimuleren bij het zoeken naar een betaalde baan? Toen ik in 1988 ( -O- ) 15 jaar oud was had ik een baantje in het ziekenhuis. Toen moest ik ineens zelfstandig in het ziekenfonds. Dat was ook duur. Tegenwoordig ben je tot je 18e vrijgesteld van betalen van premie. Mooi toch. Bekijk het van de zonnige kant.

Tot slot een algemene opmerking. iedereen in Nederland mag zich gelukkig prijzen dat je voor < E100 per maand verzekerd bent voor (bijna) de beste medische zorg in de wereld. Zelfs helemaal geweldig is dat je tot je 18e GRATIS! GRATIS! bent meeverzekerd! Niets betalen! Wat een luxe..

Homo sapiens non urinat in ventum

Verwijderd

Rukapul schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:20:
[...]

Nee. Wat ik niet nodig vind is dat een overheidsmaatregel (verplichte ziektekostenverzekering) die toch al doorspekt is van inkomenspolitiek specifiek deze groep in een hoek drukt.

Een overheid moet kansen scheppen, niet mensen onnodig belasten. Wat mij betreft zet de overheid het op een 'nog te betalen aan de overheid' rekening die iemand in z'n latere werkleven fijn mag afbetalen (net als studieleningen).

Ik bekijk het vrij principieel: verwachten we in onze maatschappij dat een scholier een regulier inkomen door arbeid heeft om in z'n levensonderhoud te voorzien? Nee. Dan moet de overheid daar ook de verdere voorzieningen op afstemmen. Ja (wat jij blijkbaar vindt), hoe hoog moet dat norminkomen zijn? En in geval van een ja, waarom is de situatie tussen een scholier en een student zo verschillend?
het norminkomen moet maar zo hoog zijn als je het zelf wilt maken. Als je puur de wettelijke verplichtingen bekijkt kan ik me niet voorstellen dat jij dat een hoog norm inkomen vind. Als je blijkbaar vind dat je ook recht hebt op een avondje zuipen, je vakantie, een telefoon + abonnement, een overpriced studentenkamer, een doorlopende reisverzekering, een auto, een nieuwe pc in keer in de 3 jaar, merkkleding enzovoort, dan kom je inderdaad aan een hoog benodigd inkomen als scholier/student.
Wellicht is het dan tijd te beseffen dat je als scholier/student niet al die dingen kunt hebben? Dat het dús niet vanzelfsprekend is dat je elk weekend weg kunt naar het buitenland en dat als je die dingen dan tóch wilt dat je dan, net zoals elk ander persoon, daar maar jezelf extra voor zal moeten inspannen in de vorm van werk?
Zoals jij het bekijkt is het nogal de zaken omdraaien eigenlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2007 23:19 ]

Verwijderd

Tom Paris schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:18:
[...]

Volgensmij heb jij geen idee hoe weinig privaat geld er in de zorgsector omgaat, maargoed. Toeslag aavragen kan hier.
Die nep toeslag van 306 euro per jaar heb ik al ontvangen, maar jij had het ook nog over een tegemoetkoming ziektekosten van €98.51. Die wil ik graag hebben, die toeslag mogen ze houden.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:24

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 23:18:
[...]

het norminkomen moet maar zo hoog zijn als je het zelf wilt maken. Als je puur de wettelijke verplichtingen bekijkt kan ik me niet voorstellen dat jij dat een hoog norm inkomen vind. Als je blijkbaar vind dat je ook recht hebt op een avondje zuipen, je vakantie, een telefoon + abonnement, een overpriced studentenkamer, een doorlopende reisverzekering, een auto, een nieuwe pc in keer in de 3 jaar, merkkleding enzovoort, dan kom je inderdaad aan een hoog benodigd inkomen als scholier/student.
Wellicht is het dan tijd te beseffen dat je als scholier/student niet al die dingen kunt hebben? Dat het dús niet vanzelfsprekend is dat je elk weekend weg kunt naar het buitenland en dat als je die dingen dan tóch wilt dat je dan, net zoals elk ander persoon, daar maar jezelf extra voor zal moeten inspannen in de vorm van werk?
Zoals jij het bekijkt is het nogal de zaken omdraaien eigenlijk.
Niet te hard van stapel lopen. Wat weten we nu? Buitenland, ja dat zegt niks. Als je in Roosendaal woont is het toch echt goedkoper om naar antwerpen te gaan met de trein dan naar Groningen. Eerste is buitenland, 2e toch echt niet.

Ik ben blij dat mijn ouders toegezegt hebben, dat zolang ik studeer ze mijn verzekeringen betalen. En je mag me zelfzuchtig noemen, maar ik ga lekker doorstuderen en aankloten tot rond m'n 28e als het aan mij ligt. Ik moet waarschijnlijk toch tot m'n 70e of 75e werken.

Nu terug naar de ts. Ja, het hang van de ouders af. Hoeveel zakgeld krijgt ze, en is dit redelijk. Ik heb bijvoorbeeld van mijn ouders altijd 10 gulden (nu 4 euro nog wat) in de maand gekregen aan zakgeld. En toen ik een vriendinnetje kreeg aan de andere kant van het land, en het treinkaartje mij 40 gulden ging kosten, veranderde dat er niks aan. Mijn keuze, mijn probleem.
Wat ik mis in dit verhaal, komt dat vriendje nooit naar haar toe ofzo?

Maar ik denk dat iedere ouder keuzes maakt in de opvoeding. Je kunt ze niet altijd begrijpen, maar daarom zijn ze nog niet persé fout.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Thralas
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 23:44:
[...]

Die nep toeslag van 306 euro per jaar heb ik al ontvangen, maar jij had het ook nog over een tegemoetkoming ziektekosten van €98.51. Die wil ik graag hebben, die toeslag mogen ze houden.
De neptoeslag :X waar jij op doelt ís al de zorgtoeslag. Afhankelijk van o.a. je inkomen is dit maximaal ~€36 per maand. Het bedrag van €98 slaat op de tegemoetkoming scholieren (zie IB-groep). Nu weet ik niet hoe oud je bent, maar zorgtoeslag ontvang je logischerwijs niet vóór je 18e, en na je 18e heb je eventueel recht op studiefinanciering. Tegemoetkoming scholieren (ipv. kinderbijslag) van je 16e tot je 18e.

• Tom Paris
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 23:44:
Tom Paris schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:00:
Ze komt in aanmerking voor zowel een tegemoetkoming scholieren van €98.51 en de zorgtoeslag van €36. Dat is samen €134.51, houdt ze nog geld over ook!
:)
Thralas schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:05:
Tegemoetkoming scholieren (ipv. kinderbijslag) van je 16e tot je 18e.
De tegemoetkoming scholieren is vanaf je 18e, omdat de kinderbijslag doorloopt tot je 18e. Tegemoetkoming scholieren is voor de periode op het voortgezet onderwijs, studiefinanciering op het hoger onderwijs.
Rukapul schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:20:
Hoe zou de overheid volgens jou de verdere voorzieningen niet afstemmen op het niet hebben van een baan? Iedereen die een te laag inkomen heeft krijgt zorgtoeslag en iedere scholier/student krijgt ook nog eens een bijdrage van de overheid. Jij dat geld incasseren elke maand, en je ouders de zorgverzekering betalen? Vergeet niet dat de kinderbijslag ook stopt voor de ouders zodra je 18 wordt...

Vanaf mijn 18e heb ik al mijn vaste lasten zelf moeten betalen, en in de 5 maanden dat ik op het VWO 18 ben geweest heb ik elke maand geld over gehouden.

[ Voor 13% gewijzigd door Tom Paris op 25-03-2007 01:12 ]

Verwijderd

Tom Paris schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:07:
[...]

[...]

:)

[...]

De tegemoetkoming scholieren is vanaf je 18e, omdat de kinderbijslag doorloopt tot je 18e. Tegemoetkoming scholieren is voor de periode op het voortgezet onderwijs, studiefinanciering op het hoger onderwijs.

[...]

Hoe zou de overheid volgens jou de verdere voorzieningen niet afstemmen op het niet hebben van een baan? Iedereen die een te laag inkomen heeft krijgt zorgtoeslag en iedere scholier/student krijgt ook nog eens een bijdrage van de overheid. Jij dat geld incasseren elke maand, en je ouders de zorgverzekering betalen? Vergeet niet dat de kinderbijslag ook stopt voor de ouders zodra je 18 wordt...

Vanaf mijn 18e heb ik al mijn vaste lasten zelf moeten betalen, en in de 5 maanden dat ik op het VWO 18 ben geweest heb ik elke maand geld over gehouden.
Als je mensen verplicht tot hun 16e onderwijs te volgen creeer je een klimaat waarin er mensen zijn die het onderwijs nuttig gaan gebruiken en dan wat langer bezig zijn. Uiteindelijk verdient die investering zich dubbel en dwars terug (belasting, anyone?) Dus is het gewoon van de pot gerukt als je mensen tot hun 16e verplicht stelt naar school te gaan en vanaf hun 18e ineens 90 euro vaste lasten per maand krijgen (dat is dik 25 uur werken in een week voor niks) en tegelijkertijd wordt er wel van de student) verwacht dat zijn opleiding afgemaakt wordt (prestatiebeurs) of is het zonde om gelijk af te haken en fulltime te gaan werken (havo/vwo scholier). En dit terwijl de betreffende scholier al ver voor zijn 16e fulltime had kunnen werken en carriere had kunnen maken in bijv. de supermarkt/in het leger/bij de politie waardoor die 80 euro een schijntje zou zijn geweest.

En verder, iemand die z'n vmbo af heeft gemaakt / op z'n 16e besluti het havo/vwo voor gezien te houden die kan gelijk aan de slag bij de politie of de landmacht of bij een supermarkt en heeft twee jaar om zichzelf op te werken alvorens hij/zij met de vaste last van 90 euro per maand te maken krijgt. In principe zou je kunnen zeggen dat voor deze groep alles gunstiger uitpakt dan voor de groep die graag verder wilt studeren.

edit: de enigen die hier geen last van hebben zijn degenen met de wat welvarender ouders. toedeledokie gelijke kansen.

Zien jullie hier ook hoe scheef het is?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:27:
[...]
En verder, iemand die z'n vmbo af heeft gemaakt / op z'n 16e besluti het havo/vwo voor gezien te houden die kan gelijk aan de slag bij de politie of de landmacht of bij een supermarkt en heeft twee jaar om zichzelf op te werken alvorens hij/zij met de vaste last van 90 euro per maand te maken krijgt. In principe zou je kunnen zeggen dat voor deze groep alles gunstiger uitpakt dan voor de groep die graag verder wilt studeren.

Even verder doordenken svp, vooral verder dan neuslengte ;) . Zij die studeren compenseren dat later in salaris, met je VMBO zul je veel minder mogelijkheden hebben tot het halen van goed-betaalde banen. Dus het zou alleen korte-termijnpolitiek zijn. Of je moet natuurlijk een of andere vage alfa-studie doen, dan zou het wel eens tegen kunnen vallen ;)

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:31:
[...]

Even verder doordenken svp, vooral verder dan neuslengte ;) . Zij die studeren compenseren dat later in salaris, met je VMBO zul je veel minder mogelijkheden hebben tot het halen van goed-betaalde banen. Dus het zou alleen korte-termijnpolitiek zijn. Of je moet natuurlijk een of andere vage alfa-studie doen, dan zou het wel eens tegen kunnen vallen ;)
jah tuurlijk, op langere termijn, maar daar heb ik het nu even niet over. We hebben het nu over gemiddelde studenten/scholieren die die 25 uur wel aan betere dingen kunnen besteden dan werken voor een lousy 90 euro om een zorgverzekering te betalen.

Natuurlijk krijgen we hier straks reacties als "wat doe je dan op vwo/uni als die 25 uur niet kan missen, dan had je sowieso de capaciteit al niet. wat is nou 100 uur op een maand?" Ik raad die mensen aan verder te kijken dan hun neus lang is, lang niet iedereen kent de stof door het een keertje door te lezen. En die 25 uur werken is niet het enige wat je doet, daar komt ook nog flink wat tijd bij die je nodig hebt om lessen/colleges te volgen, huiswerk te maken, voorbereiden voor toetsen en werkstukken. Om tijdrovende onzin vakken als CKV in je NT/NG profiel maar niet te vergeten...
Verder komt er natuurlijk ook de tijd bij die je nodig hebt voor persoonlijke verzorging, taken die je vast en zeker hebt in huis naast het schoonhouden van je kamer en de hoognodige rust. Je kan niet aan een stuk doorgaan en dan verwachten genoeg tijd over te hebben voor school om gemiddeld 8 te staan voor elk vak om NIET met de loting van een studie mee hoeven te doen.

Ik bedoel maar, stel voor dat iemand het nu niet redt om voor 1 of 2 vakken geen 8 rond te staan. toedeledokie vrijstelling van loting, die gaat gewoon hop te loting in en als hij wordt uitgeloot gaat zijn/haar hele toekomst in rook op, en waarom? zodat er ergens 90 euro per scholier/student per maand bespaard kon worden. Maar ondertussen wordt er handenvol geld gestrooid over het leger omdat er een of andere schijtoorlog gevoerd moet worden samen met een dolle yank, nutteloze ideeen als rekeningrijden, de (vaak) corrupte en nutteloze politie (gestolen fiets vs verkeersboete, anyone?) en (ex)-volksvertegenwoordigers die vrolijk hun wachtgeld oproken in de caraiben of met nutteloze ideeen komen (wilders...). En wat te denken van die websites over ministers die door de RVD werden opgekocht voor 2500 euro. dat zijn toch ruim 27 maanden verzekering voor een student. Het is maar waar je prioriteiten liggen. Zo kan ik nog uren doorgaan...

En kom me alsjeblieft niet zeggen dat al die oorlogen in het midden oosten 100% gerechtvaardigd en/of nodig zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 03:06 ]

• We Are Borg

We Are Borg

Rukapul schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:39:
[...]

*snip*

Dan zijn wij het helemaal eens ;). Al kan ik ouders ook begrijpen die het anders willen zien, niet hoeven werken terwijl je studeert en toch dingen als eten, huis, kleding, ziektekosten is perfect. Echter, imo zou ze toch moeten werken voor geldsbesef en die dingen die ze nu van haar zakgeld doet, zoals haar vriendje opzoeken. Maar goed, dat geef jij ook al aan :)

timmo: 25 uur per week? 15 uur per maand :)

[ Voor 21% gewijzigd door We Are Borg op 25-03-2007 04:53 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb de replies even doorgelezen, en mijn conclusie is dat de dame in kwestie iets verkeerd doet (goh).

Ik weet het niet hoor, maar toen ík achttien was, had ik al een reserve van enkele honderden zo niet duizenden euro's opgebouwd in de jaren ervoor - ik was sinds mijn dertiende levensjaar aan het werk.

Dan kan er wel leuk gereageerd worden met een minimumloon van rond de 3,70, maar wanneer jij enkele jaren bij dezelfde werkgever hebt gewerkt kom je hier als achttienjarige ruimschoots overheen.

En wanneer de dame waar het nu over gaat in de problemen komt door het betalen van 80 euro in de maand, doet zij mijns inziens iets verkeerd. Dat is namelijk een bedrag wat je (zeker op die leeftijd) makkelijk bij elkaar moet kunnen verdienen. En zeker wanneer je thuis woont is een vaste kostenpost van slechts 80 euro per maand zeker een goed initiatief om te beginnen met het plannen van je financieën.

Wanneer je in plaats van aan noodzakelijke dingen je zuurverdiende geld in zo een situatie als deze aan zoiets onnozels als een relatie uit gaat geven ben je naar mijn mening gewoon puur dom bezig. Kom op, het gaat om tachtig euro! Dit verdien je als achttienjarige in minder dan 20 uur per maand; dat is bij een béétje bijbaan minstens de helft van je maandinkomen. Wat je met die andere tachtig euro dan doet mag je nog zelf weten.

En dan nog klagen dat d'r ouders niet bij willen leggen?

Pfff...

Edit: nog een paar puntjes gemist, zoals het feit dat ze nu dus nog geen baan heeft, en van haar ZAKGELD (als ACHTTIENJARIGE) de treinkaartjes om naar haar vriend te gaan betaalt. Sorry hoor, maar wanneer denkt deze dame weer op de aarde te landen?

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 25-03-2007 04:59 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 22:11

Dentheman

Zie signature

88 euro per maand, - €36 zorgtoeslag is €52 euro per maand, ik zie echt het probleem niet. Mocht zij wel het probleem zien is het hoog tijd om eens een baantje te nemen, ik werk als 18 jarige havo 5 scholier 20 uur per week á 5 euro per uur dat is makkelijk te doen, maar ik breid niet uit omdat ik dan geen vrijetijd meer over houd :+

Zie ondertitel

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 16:10

rimpeldinky

nani?

als ik het goed onthouden heb is het zo dat toeslag dit toelage dat en tegemoetkoming zo genoeg moet zijn om rond te komen zonder extratjes en pleziertjes (iig bij mij kwam dit zo uit)

-haar ouders ontvangen ook per 3 maanden kinderbijslag, die overkoepeld die 2 maanden tot ze _WEL_ geld krijgt, dit zou redelijk zijn als ze dit nog meenemen (maar niet verplicht)
-vanaf dat moment krijgt ze zelf toeslag en tegemoetkoming om rond te komen

probleem opgelost, mochten de ouders dit niet willen overbruggen kan ze altijd vragen of ze het kan lenen want straks krijgt ze studifinanciering wat weer voldoende is om de schoolkosten op het voortgezet onderwijs te betalen

ze kan best 1 avond of 1 hele dag (zaterdag bijv.) gaan werken om haar ouders af te betalen en wat leuks van te doen

studietijd IS nu eenmaal geen vetpot, een studie is een investering in je toekomst hoe je het ook wil zien, lenen, (van te voren)sparen of werken

*burp*

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:27:
[...]

Als je mensen verplicht tot hun 16e onderwijs te volgen creeer je een klimaat waarin er mensen zijn die het onderwijs nuttig gaan gebruiken en dan wat langer bezig zijn. Uiteindelijk verdient die investering zich dubbel en dwars terug (belasting, anyone?) Dus is het gewoon van de pot gerukt als je mensen tot hun 16e verplicht stelt naar school te gaan en vanaf hun 18e ineens 90 euro vaste lasten per maand krijgen (dat is dik 25 uur werken in een week voor niks) en tegelijkertijd wordt er wel van de student) verwacht dat zijn opleiding afgemaakt wordt (prestatiebeurs) of is het zonde om gelijk af te haken en fulltime te gaan werken (havo/vwo scholier). En dit terwijl de betreffende scholier al ver voor zijn 16e fulltime had kunnen werken en carriere had kunnen maken in bijv. de supermarkt/in het leger/bij de politie waardoor die 80 euro een schijntje zou zijn geweest.

edit: de enigen die hier geen last van hebben zijn degenen met de wat welvarender ouders. toedeledokie gelijke kansen.

Ja, maar eerder dat de student het redelijk goed heeft ipv de VMBO'er die lekker aan t werk gaat en niet meer verdient dat wanneer jij van de Hogeschool / Universiteit komt...
Je kiest er zelf voor om door te studeren en je wordt daarbij gestimuleerd door je stufi, en als je dan nog te kort komt, kan je lenen tegen hele lage kosten, die je na je studie makkelijk kan afbetalen, als je het goed doet, en als je het minder goed doet, wordt je lening zelfs voor je kwijtgescholden. Prestatiebeurs is eerder een goeie motivator om je studie af te maken dan te gaan stressen van 'oh, nu moet ik binnen 10! jaar mijn studie afhebben, anders heb ik wel een erg dikke lening om af te lossen'.
Al die 16-jarigen moeten vanaf het begin dat ze fulltime gaan werken, belasting gaan betalen! Alles wat jij als scholier / student verdient, hoef je dat nog niet eens, studentenkorting :) Als die 16 jarige fulltime, 40 uur in de week werkt, gaat daar op zn minst 12 uur van naar de belasting... Die 40 uur die jij zogenaamd nodig hebt voor je studie, doe je voorlopig nog lekker voor jezelf.

Wees blij dat je goed kan leren! Jij kiest ervoor om voor alles gemiddeld een 8 te staan om dan niet te hoeven loten! Als je ouders dat ook nodig vinden, dan zullen ze heus wel helpen dat jij al de tijd die je nodig hebt aan je studie, dat je dat dan ook echt kan besteden. Zit je trouwens dan geen tijd te verdoen op GoT?

Het bijbaantje wat ik had, vond ik eerder een extra kans om werkervaring op te doen! Iets wat je met je opleiding op het VWO en op de Universiteit mist, die elke (v)mbo'er / hbo'er wel moet op doen door middel van stages... Als ik op stage wil, krijg ik daar niet eens studiepunten voor, en je moet toch op een of andere manier ervaring op doen.

Maar terug op het probleem van de TS:
Wat is het probleem, als je kijkt wat zij aan toeslagen van de overheid krijgt? Haar ouders geen kinderbijslag meer, zij haar scholieren tegemoedkoming + zorgtoeslag waar je gemakkelijk dus mee haar zorgverzekering kan betalen. En dan ga ik er vanuit dat haar ouders wel voor haar school betalen. Ze hoeft dan nog niet eens te werken en ze kan nog een extra keer naar het vriendje van het geld dat ze overhoud van haar scholierentegemoedkoming....

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 03:02:

Natuurlijk krijgen we hier straks reacties als "wat doe je dan op vwo/uni als die 25 uur niet kan missen, dan had je sowieso de capaciteit al niet. wat is nou 100 uur op een maand?" Ik raad die mensen aan verder te kijken dan hun neus lang is, lang niet iedereen kent de stof door het een keertje door te lezen. En die 25 uur werken is niet het enige wat je doet, daar komt ook nog flink wat tijd bij die je nodig hebt om lessen/colleges te volgen, huiswerk te maken, voorbereiden voor toetsen en werkstukken.
1. 80 euro per maand is 25 uur PER MAAND, niet per week. Imho moet 1 zaterdag of 2 avondjes in de week te missen zijn. Voor mijn part werkt ze niet doordeweek, maar in haar schoolvakanties meteen een uur of 20-30 in de week. Dan heb je nog tijd zat om vakantie te vieren, en toch een redelijk inkomen.
2. Ik ken werkelijk niemand, echt werkelijk niemand, die 40 weken per jaar 40 uur per week met zijn studie of zijn school (be it havo of vwo) bezig is geweest.
Ik bedoel maar, stel voor dat iemand het nu niet redt om voor 1 of 2 vakken geen 8 rond te staan. toedeledokie vrijstelling van loting, die gaat gewoon hop te loting in en als hij wordt uitgeloot gaat zijn/haar hele toekomst in rook op, en waarom?
Ik ben een geneeskundestudent ;). Ik heb het verhaal van de loting en de 8 gemiddeld etc allemaal meegemaakt. (Ik had overigens een 7.5 maar ik was een luie trut.) Wil je aub niet zo dramatisch doen? Je "hele toekomst" hangt niet af van je loting. Zelfs al wordt je 3x uitgeloot, dan kun je nog via andere studies later instromen. De grootste kans is echter dat je gewoon een andere studie gaat doen, die geweldig vindt en daar dan bij blijft.

Daarbij, het 8 uur werken in de week zal niet het verschil maken tussen een 6 en een 8, eerder tussen een 7.5 en een 8. Met een 7.5 (lotingsklasse B ) heb je alsnog iets van 80-88% kans op inloting. Ja, dan neem je een risico. Maar imho horen die er ook bij. Je ouders zijn er niet om je altijd voor alles te beschermen en te zorgen dat je nooit over een slootje hoeft te springen.

Overigens maak je je punt niet beter door er allerlei dingen bij te slepen die niet relevant zijn. Ik kan ook wel gaan janken dat Jantje meer geld van zn papa en mama krijgt dan ik, maar daar wordt de wereld niet eerlijker van. Als ik me de rest van mn leven blijf verschuilen achter het feit dat het andermans schuld is dat ik moet werken en dus minder tijd aan mn studie kan besteden en dus slechtere cijfers haal en dus minder kans heb op een gewilde opleidingsplek blablabla, dan leer ik nooit om voor mezelf te zorgen en voor mezelf op te komen en voor mezelf kansen te scheppen.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[quote]kingrichard47 schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:25:
Iedereen loopt hier wel te roepen dat € 88 prima op te hoesten is, bedenk echter wel dat je het als 18 jarige met een netto-uurloon van € 3,25 moet doen !

Ja dit is een leuke opmerking, maar slaat werkelijk nergens op.

Ik ben 26 buitengelaten dat ik huur moet betalen om opmezelf te kunnen wonen, gewoon lekker belasting moet betalen, mijn eigen studie moet betalen en mijn ziekte kosten 125 in de maand bedragen ( i know, maar ben chronisch ziek) is de vergelijking van 3.25 netto oor een 18 jarige vs de 10 € brutto die ik verdien met mijn bijbaan.. nogal gelijk?

Toen ik 18 was moest ik 3000 gulden per jaar schoolgeld betalen, en ik was/ben niet vies van stappen. kwestie van werken, studeren en prioriteiten stellen.

samengevat: hoe ouder je wordt hoe meer kosten. Mischien heb je het als oudere met meer loon wel moelijker als een 18-jarige die thuis woont, en 88 € per mand moet ophoesten

Ik ben het er mee eens dat het lastig is, maar het is geen excuus helaas om niet je verantwoordelijkheid te nemen.

EDIT: 110% eensch met fee-tje ;)

• Moffin
Rukapul schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:01:
[...]

Zeker te weten, maar je ziet niet voor niks studenten die te veel in de schulden zitten. Lenen gaat te makkelijk en als men eenmaal begint met lenen is de 2de stap om weer eens wat te lenen kleiner. Verder denk ik dat het werken je een beter besef van het geld geeft. Maarja dat is mijn input :)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ach, ik heb heel mijn studentleven ook gewerkt, zo'n 20 uur per week, en dat is ook belangrijk, niet alleen voor geld, maar ook voor je ontwikkeling. Maar ik heb ook een hoop dingen gekregen van mijn ouders in die tijd. En dat resulteert zich nu in het feit dat ik zonder studieschuld van het HBO ben afgekomen en mezelf niet in de schulden hoef te steken om op mezelf te gaan of een TV te kopen of een auto...

Snap niet wat daar mis mee is, dat lijkt me gewoon een goede en gezonde start, in plaats van met 0 op je rekening (en een studieschuld waar je u tegen zegt) een hypotheek af te sluiten, zoals ik bij zoveel mensen zie.. En ik ken heus de waarde van geld wel, geen probleem, je moet gewoon niet meer uitgeven per maand dan wat er binnenkomt (minus een beetje voor sparen), en dan gaat er niets fout.

En wat moeten mijn ouders met al dat geld? Als ze doodgaan gaat het toch sowieso allemaal naar mij toe en kan ik er nog belasting over betalen ook, dan kunnen we het beter zo uitspreiden. (woorden van mijn vader). Ach, ik zal wel verwend zijn in de ogen van velen hier, het kan mij niet schelen. Ik ben er niet slechter, arroganter, egoistischer of asosialer door geworden, integendeel zelfs. En ik ben het mijn ouders ook dankbaar, en zal later, mocht ik ooit vader worden, precies hetzelfde doen.. Wel werken stimuleren, zeker weten, maar ook een hoop faciliteren.
* FreakNL mompelt iets over ouderlijk plicht enzo...

Maargoed, dit meisje kan best een baantje zoeken, is goed voor haar. Ik zou denk ik (als ik vader was) een dealtje sluiten; ik betaal die ziektekosten wel voor jouw, maar jij gaat een baantje zoeken, al is het maar voor 4 a 5 uurtjes in de week (2 avondjes). Het mes snijdt aan twee kanten.....

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 25-03-2007 15:16 ]

• Moffin
Volgens mij mis je de essentie van het verhaal. De topic starter bedoelt dat zijn vriendin moet werken voor de ziekte kosten. Eigenlijk werken voor niks, zoals hij dat ziet. Hij geeft aan dat werken voor vrijetijd wel kan.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Werken voor "niets". Tot je eens voor 2000 euro geopereerd moet worden. Of aan de pil moet. Of naar de tandarts.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Ik vind het helemaal niet zo raar dat ze dit moet doen. Ik kan het je zelfs nog sterker vertellen. Toen ik 18 werd kreeg ik geen zakgeld meer en werd er (behalve eten en onderdak) niks meer voor mij betaald. School, kleding, telefoon, sportschool, make-up en pleziertjes moest ik allemaal zelf betalen. Dus ook mijn ziektekosten. Ik ben hier niet slechter van geworden en weet nu zeker hoe ik met mijn geld om moet gaan.

Om alles te betalen heb ik ook gewoon een bijbaantje en studiefinanciering. Als ze alleen haar ziektekosteverzekering moet betalen valt dat nog wel mee.
Ik moet het elk jaar voor elkaar krijgen om schoolgeld, boekengeld, verzekeringsgeld bij elkaar te sparen. Dat is niet altijd even makkelijk maar ik heb het toch altijd voor elkaar gekregen.

Ik ben nu 21 maar ik kan wel zeggen dat ik goed met mn geld om kan gaan. Ik weet wat alles kost en hoeveel ik per maand kwijt ben aan mn vaste lasten. Ik denk dat ik beter met mn geld om kan gaan dan mensen die alles hebben gekregen.

Als je gaat werken zul je hier ook je vast lasten van moeten betalen. Dan is je geld ook niet voor leuke dingen. Ze kan nu in een relatief makkelijke ocnstructie met haar geld leren omgaan.

• Moffin
Ik beschrijf de gedachte van de ts. Verder snap jij ook wel wat ik bedoel. Eerst betaalde haar ouders der ziektekosten en nu moet zij dat zelf betalen, zonder er direct plezier aan te beleven.

• Chiron
  • Laatst online: 16:31

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
rimpeldinky schreef op zondag 25 maart 2007 @ 10:04:
probleem opgelost, mochten de ouders dit niet willen overbruggen kan ze altijd vragen of ze het kan lenen want straks krijgt ze studifinanciering wat weer voldoende is om de schoolkosten op het voortgezet onderwijs te betalen
Zal ik je dan even uit de droom helpen, met studiefinanciering alleen red je het echt niet. Het is nog niet eens genoeg om alleen al je boeken van te betalen, en dan heb ik het nog niet eens gehad over collegegeld.

Als je uitwonend bent krijg je wel meer stufi, maar dat gaat ook weer op aan woonkosten boodschappen etc.

Je zal hoe dan ook een bijbaan erbij moeten gaan doen als je wil rondkomen (en ook nog een beetje leuke dingen wil doen zoals 't vriendje opzoeken, of een telefoon/internet abo).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Met je kale stufi misschien niet, maar als je het met bijlenen nog niet haalt dan zou je eens naar een dokter moeten om het gat in je hand dicht te naaien.

Lenen bij de stufi is helemaal niet zo ongunstig. Het bied je de keuze om nu wel of niet te werken met als tradeoff dat je later iets harder moet werken/minder verdient. Vanwege gunstige afbetalingsregelingen (draagkrachtmetingen ed) zul je er nooit falliet door gaan.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

ik vind het vrij normaal dat een 18-jarige minimaal IEDERE zaterdag een bijbaan heeft duhh. altijd hand ophouden bij pappa en mamma.....de jeugd van tegenwoordig 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2007 14:01 ]

Pagina: 1