Toon posts:

Intel SE440BX-2 hangt bij BIOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een half jaar geleden een computer in onderdelen naar mijn vriendin in Peru gestuurd, allemaal A-merk onderdelen om gezeik te voorkomen, maar nu blijft het ding hangen nadat hij net is aangezet.

Ik dacht metteen aan het BIOS en dus heeft mijn vriendin een computersjaak ingehuurd om het volgende te doen:
- BIOS jumper omzetten om het kreng te wissen;
- Moederbord batterij eruit om zeker te weten dat de BIOS gewist is;
- alle niet essentiele hardware eruit, enkelt nog VGA kaart erin.

Ding hangt nog steeds, sjaak geeft aan Processor kaduuk en ik denk BIOS corrupt. Sjaak gaat een andere P3 CPU regelen, maar ik wil een diskette maken om de BIOS te restoren.

Specs:
Voeding: Zalman 300Watt
MB Intel SE440BX-2
CPU Pentium 3 700MHz met Intel cooler
Mem: 2x256MB Samsung SDR
VGA: ATi Rage 2c+ AGP
Sound: Aureal Vortex2
Netwerk: Intel Pro/100S PCI
CDROM: Asus DVD nogwat
Brander: onbekend
HDD: Hitachi 60GB
Floppy: Sony 1.44MB

Ik ben het niet eens met Sjaak, want CPU kaduuk = piepende BIOS en geen beeld, maar die PC geeft geen piepjes en blijft hangen bij "Motherboard build by Intel Coportation"

Ik wil graag adviezen in welke hoek het probleem kan zitten. het is zeer vreemd dat de BIOS niet piept en dus geen POST uitvoert of daar ergens blijft hangen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Tja het is erg lastig te zeggen. Heeft het gehele systeem het ooit gedaan? Of is het daar in elkaar gezet? Mocht het een nieuwe computer zijn, dan acht ik de kans op een corrupt BIOS redelijk klein. En zodra er wat met de CPU is, wil het mobo het nog wel eens af laten weten qua piepen, dat hoor je vaker (ook zeker ervan dat de systeemspeaker is aangesloten?). En wat is minimaal? Ik neem aan 1x256MB, CPU, voeding, videokaart? Verder hoeft er dan niets aan te hangen.

Verwijderd

Topicstarter
De computer heeft het 3 kwart jaar gedaan, ik heb 'm een maand lang in de stress gegooid toen ie hier was, denk aan Prime95, SETI@Home, memtest86 voor dagen non-stop etc etc.

Daarna netjes ingepakt in anti-statische zakjes, ieder onderdeel in z'n eigen zakje en opgestuurd.
netjes beschermd tegen de lompe zakken van het postbedrijf.

daar heeft het spul twee weken gestaan in de doos en daarna door mij in elkaar gezet (vakantie) daar nog even memtest gedaan voor >24 uur geen problemen. kast dichtgedaan en tot gisteren niet meer open geweest.

Wat misschien het probleem is, ik heb aan de ventilator van de P3 een zalman fanmate gehangen zodat die fan niet zo'n lawaai maakte. zou kunnen dat de CPU is weggefikt, weet niet zeker of de P3 serie daartegen beschermd is.

M'n vriendin gaat proberen die BIOS te restoren, met Intel borden is alleen de ROM image zelf nodig en geen bootdisk e.d. Mocht ie 't daarna nog niet doen => CPU Swap.

en minimaal is idd vga + 1 blokje geheugen.

systeem speaker is aangesloten want ik en mijn vriendin weten nog te herinneren het standaard piepje nadat POST is afgerond.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:36
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 17:52:Ik ben het niet eens met Sjaak, want CPU kaduuk = piepende BIOS en geen beeld, maar die PC geeft geen piepjes en blijft hangen bij "Motherboard build by Intel Coportation"
Rare conclusie, ik heb werkelijk nog nooit een mainboard met kapotte cpu horen piepen.

Verwijderd

Topicstarter
maar als de CPU kaduuk zou zijn, is er ook geen beeld. of wel?

• ramsho
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:00
Ik heb hier een p4 930d die kapot is... wel beeld, maar windows is onwijs instabiel.

Heb alles al vervangen, dus ik weet zeker dat het de cpu is.
Niet helemaal in jouw straatje wat betreft cpu type betreft. Maar meer om aan te geven dat een instabiele processor dus zeker wel beeld kan geven

(Mijn iRacing Profiel)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Daar heb ik ook nog een mooi verhaal over: de vent die onze computer had gebouwd, was vergeten het hendeltje voor het vergrendelen van de socket naar beneden te doen, dus de CPU zat er los in. Alles werkte, alleen kregen we rare vlekken in filmpjes en af en toe crashte een spel. Komen we ook een maand later pas achter, hij dacht dat de CPU mogelijk te heet werd, dus koeler eraf, komt gelijk de CPU mee :X.

Ontopic:
Meest gevoelige onderdelen voor zo'n trip zijn HDD en toch ook CPU. Misschien de koeler er te strak op gedrukt -> core gecrushed. Koeler lijkt me sterk, een P3 blijft over het algemeen behoorlijk koel. Dan zou ie zeker de eerste keer heel wat verder hebben moeten komen.
Pagina: 1