Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

stroomrichting veranderen voor motor aan te sturen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.751 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
een goede namiddag iedereen

Ik heb een motor en als ik hem in de andere richting wil laten draaien moet ik de + en de - omdraaien zodat de stroom in andere richting vloeit neem ik aan.
Ik weet eigenlijk vrij weinig van electronica componenten maar bestaat er iets waardoor ik kan schakelen tussen de 2, dat ik ze zelf niet moet omwisselen en dat ik uiteindelijk via eenvoudige drukknoppen naar links en rechts kan draaien?
het is een motor op dc 12v en men transfo kan max 1,4 ampère afgeven

Alvast heel erg bedankt!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Zoek eens op H-brug

Alles is terug te redeneren naar 4

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Ik denk dat in dit geval een relais beter is.

• Steefph
Zjosh schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 17:20:
Ik denk dat in dit geval een relais beter is.
Een relais? Dat is zo 1980 :p

Maar een H-brug gaat veel langer mee (mits goed ontworpen).

Verwijderd

Topicstarter
Ok een H-brug gebruiken thx!

heb dit schema van een H-brug gevonden en ik snap het grootste deel denk ik, links vanboven komt dus de Vcc maar voorwat dient de aansluiting J1 links/midden?
En kan deze h-brug de 12v en 1.4A aan?

http://www.bobblick.com/techref/projects/hbridge/hb.gif

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-11 08:19

paularts

Paulux !!!!!!

J1 is voor je richting te bepalen.
Verder die 12 volt en 1.4A zou moeten lukken (makkelijk dacht ik zelfs) moet je de datasheet van de TIP125 even op na zoeken wat deze kan leveren even als de TIP120 als ik het goed zie.

correct me if i'm wrong

[ Voor 7% gewijzigd door paularts op 24-03-2007 18:22 ]

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Verwijderd

Topicstarter
nu nog een vraagje, moet ik die transistoren koelen?
ik heb ook de raad gekregen om een veiligheid te bouwen want er is kortsluitingsgevaar als er te snel van stroomrichting wordt verandert, klopt dit en hoe los ik dit op?

• Steefph
Je zou er voor de zekerheid een koelblokje op kunnen plaatsen. Maar dit zal waarschijnlijk niet nodig zijn. (zie hiervoor de datasheet staat meestal een waarde waarboven hij gekoeld moet worden).

Over dat snel schakelen. Hij legt de schakeltorren (onderste) aan massa als je beide hoog maakt. Op deze manier kan er geen kortsluiting onstaan.

Verwijderd

Is het niet makkelijker om met een relais te schakelen en eventueel een omschakel vertraging te maken met een condensatortje. Op die manier zit je niet met het koelen van transistoren en dergelijke.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Relais: lomp, groot, duur, slijt snel, vonkt, duurt relatief lang voor hij in/uitschakelt, is niet voor niets in onbruik geraakt.

H-bruggen zijn erg simpel met wat elektronica te maken, door de goeie transistoren (darlingtons zoals in het schema, of FET's als je hogere vermogens wil) te kiezen zal alles perfect werken met een veel kleinere en goedkopere aansturing.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
naftebakje schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 21:04:
Relais: lomp, groot, duur, slijt snel, vonkt, duurt relatief lang voor hij in/uitschakelt, is niet voor niets in onbruik geraakt.
Ligt er aan hoor?
In fabrieken worden nog steeds schakelkasten met relais gebruikt.
En snel slijten is grote larie koek.
H-bruggen zijn erg simpel met wat elektronica te maken, door de goeie transistoren (darlingtons zoals in het schema, of FET's als je hogere vermogens wil) te kiezen zal alles perfect werken met een veel kleinere en goedkopere aansturing.
Gewoon een kruis schakelaar gebruiken.
Kan je zelf bepalen wanneer je die motor moet omkeren.
Uiteraard die motor wel eerst uit laten draaien, voordat je de spanning omkeerd.

Dubbelposten doen we hier niet, gebruik de editknop. Ik heb trouwens die quote wat netter gemaakt, door er [/quote] en [quote] tussen te voegen.

[ Voor 22% gewijzigd door een moderator op 29-03-2007 21:24 ]

Pagina: 1