Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-07 21:34
Op de afdeling waar ik werk is er personeelstekort. Er staan al ruim een half jaar vacatures open. Dat heeft nog niet tot problemen geleid. Maar de hoeveelheid opdrachten is de laatste tijd toegenomen, zodat bijvoorbeeld mijn eigen planning tot september vol zit, waar dat voorheen 2-6 weken was. Daarmee is het risico groot dat klanten weglopen.

Tijdelijke medewerkers zijn te duur, volgens het management. Het plan is nu om naar een 44 urige werkweek te gaan. Contractueel kan het, zegt men. Mij lijkt dat die 4 uur extra werk een druppel op een gloeiende plaat is. Afgezien daarvan weet ik niet of ik er wel trek in heb. Als het onder overwerk zou vallen, vind ik het nog tot daar aan toe (dat is 1:1 vrije tijd - moet het wel lukken om het op te nemen natuurlijk ;) ). Maar zo komt het niet over. Nog geen idee of het 44 uur wordt met of zonder extra loon.

Wat zijn hierin mijn rechten en plichten? Weet niet of er een CAO is.

Hier de betreffende paragraaf uit m'n (vaste) contract:
4. Werktijden.
De aanstelling zal geschieden voor 40 uren per week. De werktijden zijn gedurende vijf werkdagen per week, tussen 8.00 en 18.00 uur. Er is een half uur middagpauze. Een nadere invulling van de werktijden wordt in overleg vastgesteld. De werkgever is gerechtigd opdracht te geven tot overwerk, in overleg met de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 17:42

Robtimus

me Robtimus no like you

Zonder vergoeding strookt dit niet met je contract, dus dat gaat ze niet lukken. Jij hebt een contract voor 40 uur, en ze kunnen dat niet eenzijdig opschroeven naar 44 uur.
Ook valt dit never nooit niet* onder de noemer overwerk, want zodra dat structureel is is het geen overwerk meer. En dat is wel waar ze naartoe willen.

Let er wel op dat ze jou niet flexibel etc vinden als je er als enige niet in meegaat. Dan kan de sfeer daar nog wel eens minder worden. Hou daar ook rekening mee, ga desnoods op zoek naar een andere werkgever.

*3x negatief is weer negatief ;)

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27897

Er is blijkbaar grote vraag naar de diensten/producten van het bedrijf. Het bedrijf heeft echter op dit moment maar beperkte aanbod. Door het vraag en aanbod princiepe zou het bedrijf de prijzen voor de klant verhogen. Hiermee wordt de vraag lager, maar verdient het bedrijf meer en hebben de medewerkers het minder druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

toch wel even belangrijk om te weten of je baas het wil vergoeden tegen normaal uurtarief.

Zoja, dan denk ik dat je op een redelijk korte termijn niet veel te klagen hebt; je valt dan een beetje over het overwerk/goed werknemerschap gedeelte. Maar als hij het inderdaad structureel wilt invoeren als "vanaf nu wordt de standaard 40 urige werkweek een standaard 44 urige werkweek" dan zal hij toch het contract opnieuw moeten uitonderhandelen (met alle gevolgen voor bijv. doorbetaling loon bij ziekte e.d. van dien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

Eddey schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 16:15:

Hier de betreffende paragraaf uit m'n (vaste) contract:

[...]
Meestal kan een bedrijf je uit bedrijfsbelang verplichten om (gemiddeld) 1 uur per dag over te werken. Maar dit mag niet structureel zijn wat het bij jou wel is. Bij seizoensarbeid kan dat nog meer zijn.

Te duur is gewoon onzin, moeten ze maar beter managen of betere voorwaarden geven aan nieuw personeel of klanten meer geld vragen, etc.

Zonder vergoeding overwerken is helemaal van de gekken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813 schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 18:15:
toch wel even belangrijk om te weten of je baas het wil vergoeden tegen normaal uurtarief.
Dan ben je slecht af imo. Voor overwerk wordt bijna altijd een toeslag betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

denk daar nog even "ten minste" tussen ;)... dat was namelijk meer de strekking van wat ik bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Misschien is het een idee om die vier uur extra per week te gebruiken om personeel te zoeken. Anders blijft het een 'structureel lapmiddel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185039

De kosten die een tijdelijk werknemer (die later miss vast komt?) opleveren vallen voor een bedrijf toch best mee in zo'n situatie

Kost iets meer, maar t werk word snellet gedaan, waardoor ze meer kunnen verdienen en klanten trekken weer
Zo'n persoon daarna vast in dienst nemen, kan dan ook weer goedkoper zijn

En t is slimmer, dan iemand gelijk in vaste dienst nemen vaak

Zit nu zelf ook nog tijdelijk (en wss binnenkort vast) bij een bedrijf
Omdat er gewoon zo gigantisch veel werk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 20:10
Anoniem: 15354 schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:31:
[...]
Dan ben je slecht af imo. Voor overwerk wordt bijna altijd een toeslag betaald.
Overwerk wordt toch enkel in een hogere belastingschaal belast?

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
kieltju schreef op zondag 25 maart 2007 @ 11:06:Overwerk wordt toch enkel in een hogere belastingschaal belast?
Dit is een bekend misverstand. Het tarief dat je betaalt is hetzelfde als dat over je ' hoogste' euro. Er is geen speciaal tarief voor overwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Klopt, maar omdat ons belastingstelsel "progressief" is, is de marginale belastingdruk altijd hoger dan de gemiddelde. Oftewel, met elke euro extra neemt ook het effectieve belastingpercentage toe.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kieltju schreef op zondag 25 maart 2007 @ 11:06:
[...]

Overwerk wordt toch enkel in een hogere belastingschaal belast?
Ik had het over de werkgeveer, die vergoedt vaak 125-160% voor overwerk aan de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
MSalters schreef op maandag 26 maart 2007 @ 20:32:
Klopt, maar omdat ons belastingstelsel "progressief" is, is de marginale belastingdruk altijd hoger dan de gemiddelde. Oftewel, met elke euro extra neemt ook het effectieve belastingpercentage toe./
Natuurlijk, maar niet per se in een hogere schaal, zoals gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Naast het feit dat je een contract hebt voor 40 uur en helemaal niet meer lijkt te willen werken (wat jouw keuze is, je bent geen slaaf) vraag ik me sterk af of je met 4 uur per week zoveel meer af gaat krijgen.

Ter vergelijking: een nieuwe werknemer zou 40 uur extra werk kunnen doen.. per week. Daar zou jij 10 weken over doen, met bijkomende werkdruk, stress.. minder vrije tijd etc.

Mijn oude werkgever had iets tegen meer personeel aannemen. Mede door mijn eigen instelling. M'n baas stelde deadlines, ik moest ze halen. En dat werd regelmatig (onbetaald) overwerken tot 3 uur 's ochtends de volgende dag. Werkdagen van 18 uur waren nieteens zo heel erg raar.

Ik: "Kan je niet een nieuw iemand aannemen?"
Baas: "Te duur" (alsof hij niet genoeg op gaat leveren)
Baas: "Maar over een tijdje is het niet meer zo druk" (da's niet mijn probleem)
Baas: "Vind je het niet meer leuk hier?" (suggestief, en nee: structureel "overwerk" is niet leuk.)
Baas: "Ach, stel je niet aan. Ik werk meer dan jij." (maar jij pakt dan ook de winst, ik krijg geen cent)
Baas: "We zijn om 22.00 uur klaar!" (maar 6 uur later blijkt het tegendeel..)

Hoe dan ook: laat je niet naaien.

Ik zit nu bij een werkgever die gewoon mensen aanneemt als er werk genoeg is. In rustige tijden hebben we het dan allemaal wat rustiger: kunnen we lekker innovatief bezig zijn met interne projectjes en verbeteringen. In drukke tijden leveren we gewoon geld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-07 11:46

paQ

raar...
als je 10 man 4 uur meer laat werken, dan heb je 1 hele FT-er erbij

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Kunnen bepaalde werkzaamheden niet worden afgeschoven op een secretaresse oid. Bespaart vaak al een hele hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:04

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik weet niet in wat voor branch je werkt, maar er komen iig twee vragen bij mij naar boven:

- Heeft het bedrijf een ondernemingsraad (of is het bedrijf plichtig ( > 50 werknemers))
- Ben je lid van een vakbond?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Op de afdeling waar ik werk is er personeelstekort. Er staan al ruim een half jaar vacatures open. Dat heeft nog niet tot problemen geleid. Maar de hoeveelheid opdrachten is de laatste tijd toegenomen, zodat bijvoorbeeld mijn eigen planning tot september vol zit, waar dat voorheen 2-6 weken was. [...]
April-Augustus: 5 maanden. Check.
[...] Het plan is nu om naar een 44 urige werkweek te gaan. Contractueel kan het, zegt men.
Zullen we eens controleren. Het lijkt mij dat de Arbeidstijdenwet hier van toepassing is.

Hoofdstuk 5: Arbeids- en rusttijden.
- Paragraaf 5.2: Arbeids- en rusttijden
- - Artikel 5:6:
De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de jeugdige werknemer ten hoogste 9 uren per dienst, 45 uren per week en in elke periode van 4 achtereenvolgende weken gemiddeld 40 uren per week arbeid verricht.
Ik ga ervan uit dat je ouder dan 18 bent ->
- - Artikel 5:7:
1.
De werknemer van 18 jaar of ouder verricht ten hoogste 9 uren per dienst, 45 uren per week en in elke periode van 13 achtereenvolgende weken gemiddeld 40 uren per week arbeid.
Het mag dus, maar niet langer dan 13 weken (3 maanden en een week) achter elkaar en in die periode mag je gemiddeld hooguit 40 uren per week werken = 520 uren totaal.
Als je dus een week 44 uur werkt, mag je de komende 12 weken slechts 39,67 uur ((520-44)/12) per week werken. Bij vier weken van 44 is dat 38,22 ((520-176)/9) de komende 9 weken, etc.
2.
Van het eerste lid kan, met inachtneming van het derde lid, slechts bij collectieve regeling worden afgeweken. Elk beding waarbij op andere wijze dan in de vorige volzin is bepaald, wordt afgeweken van het eerste lid, is nietig.

3.
De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste 10 uren per dienst, in elke periode van 4 achtereenvolgende weken gemiddeld 50 uren per week en in elke periode van 13 achtereenvolgende weken gemiddeld 45 uren per week arbeid verricht.
Het mogen dus ook meer uren per week zijn als er een CAO is die dit anders regelt, maar niet meer dan wat er in lid 3 staat. Wanneer je meer uren zou werken, zou je de weken erna dus ook minder moeten werken om je gemiddelde op hooguit 45 uur per week uit te laten komen per periode van 13 weken.
Mij lijkt dat die 4 uur extra werk een druppel op een gloeiende plaat is. Afgezien daarvan weet ik niet of ik er wel trek in heb. Als het onder overwerk zou vallen, vind ik het nog tot daar aan toe (dat is 1:1 vrije tijd - moet het wel lukken om het op te nemen natuurlijk ;) ). Maar zo komt het niet over. Nog geen idee of het 44 uur wordt met of zonder extra loon.
Het valt onder overwerk, maar of zij dat in geld (100% of meer) of in vrije uren betalen weet de werkgever.
Dan zou het normaal gesproken in je contract moeten staan of bij HRM/P&O bekend moeten zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door PcDealer op 28-03-2007 19:12 . Reden: Link naar Artikel ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Per 1 april 2007 is de nieuwe arbeidstijdenwet van kracht en die is niet meer zo ruimhartig:
Artikel 5:7
1.
De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de jeugdige werknemer ten hoogste arbeid verricht gedurende:
a. 9 uren per dienst;
b. 45 uren per week, en
c. gemiddeld 40 uren per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken.

2.
De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende:
a. 12 uren per dienst;
b. 60 uren per week, en
c. gemiddeld 48 uren per week in elke periode van 16 aaneengesloten weken.

3.
De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende gemiddeld 55 uren per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken.

4.
Bij collectieve regeling kan, met inachtneming van het tweede lid, van het derde lid worden afgeweken. Elk beding, waarbij op een andere wijze dan in de vorige zin is bepaald, wordt afgeweken van het derde lid, is nietig.
toon volledige bericht
http://wetten.overheid.nl...ipt-result/javascript=yes

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

King Nothing schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 18:07:
Per 1 april 2007 is de nieuwe arbeidstijdenwet van kracht en die is niet meer zo ruimhartig:

[...]

http://wetten.overheid.nl...ipt-result/javascript=yes
Goeie! Maar je sessie is verlopen, dus men kan beter http://wetten.overheid.nl...w1/title=Arbeidstijdenwet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

PcDealer schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 19:29:
[...]

Goeie! Maar je sessie is verlopen, dus men kan beter http://wetten.overheid.nl...w1/title=Arbeidstijdenwet volgen.
Ik kon in de gauwigheid even niet een fatsoenlijke link posten :> Maar bedankt voor je aanvulling :)

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 08:34
Sneaky zoals ze zo een verruiming van de arbeidstijden er door heen jassen.
Is bijna weer terug naar begin van de vorige eeuw.

Waarom houden ze over zulke dingen geen referendum....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
IceManX schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 16:27:
Zonder vergoeding strookt dit niet met je contract, dus dat gaat ze niet lukken. Jij hebt een contract voor 40 uur, en ze kunnen dat niet eenzijdig opschroeven naar 44 uur.
Hoe zit het nu met de nieuwe arbeidstijdenwet eigenlijk?

Mijn situatie:
- contract 40 uur
- mondeling overeengekomen 36 uur te gaan werken, staat inmiddels ook op loonstrook (90%)
- overwerk is onbetaald
- geen cao

Wat kan de werkgever in dit geval doen?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Lethalis schreef op woensdag 04 april 2007 @ 12:15:
[...]

Hoe zit het nu met de nieuwe arbeidstijdenwet eigenlijk?

Mijn situatie:
- contract 40 uur
- mondeling overeengekomen 36 uur te gaan werken, staat inmiddels ook op loonstrook (90%)
- overwerk is onbetaald
- geen cao

Wat kan de werkgever in dit geval doen?
Voor elk uur dat je meer dan 36 werkt, verlofuren schrijven (= tijd voor tijd).
bangkirai schreef op woensdag 04 april 2007 @ 00:11:

Heb je de wet wel gelezen en begrepen? Zie verder mijn uitleg onder de vierde quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

bangkirai schreef op woensdag 04 april 2007 @ 00:11:
Sneaky als de volksvertegenwoordiging ergens over stemt? Want dit had je gewoon mee kunnen krijgen als je opgeltet had op de politiek en wat die zoal uitspoken.
Dat zou fijn zijn, niet meer allerhande waardeloos grut 40 uur per week (tot op de minuut!) zien niksen, dutten en belangerijk doen terwijl ik hun werk op kan knappen als het er op aankomt en de klant op ontploffen staat... Geen OR die mij verbied een maandje door te halen aan overuurtjes, geen Or die probeert te saboteren dat ik m'n 200 overuurtjes gewoon laat betalen ipv 5 weken verplicht vakantie in November of all fucking places en exit met die lui die te belazerd zijn een keer even een uurtje langer te blijven maar wél met 'zn allen een dag de fabriek plat gooien omdat in een andere fabriek in een ander land besloten is geen 4% maar 2% loonsverhoging te doen en dat willen ze bij ons niet dus gaan ze preventief in staking. Dat we daardoor misschien te duur worden en de hele fabriek sluit dat mag je niet zeggen.
Ik geniet NU al van het idee dat we weer een eeuwtje terug gaan.
Omdat het aantal mensen dat mentaal geschikt is om de grote lijnen te blijven zien en een bedrijf (of land, want dat zou je in feite ook gewoon kostendekkend moeten runnen met de nadruk of efficiency zodat je minder geld spendeert aan dingen als Betuwelijnen en Fokker en dus meer geld overhoudt voor politie, scholing en zorg) op orde te houden niet groter is dan de helft en het zoals he tnu is er tóch al te veel mensen zonder kennis van zaken meebeslissen over dingen waar een ander dan last van heeft?

Voor mensen die wél harder kunnen dan 40 uur per week met het brein op half gas is de Nederlandse Sociale Staat helemaal zo gaaf nog niet ;)
Voor wat betreft de TS zou ik eerst eens kijken wat de compensatie is en of he tplan inderdaad is dit op langer termijn vol te blijven houden. En dan kun je altijd nog kiezen of je actie onderneemt. In elk geval zou ik proberen eruit twe halen wat er in zit qua centjes en andere voordeeltjes ("Hee chef, die reiskosten vergoeding gaat dan wel omhoog zeker, als ik door deze werktijden niet meer met het OV kan?")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Dat is misschien wel zo, maar ik werk niet voor de lol ofzo. Ik begrijp mensen niet die 60 uur per week werken en daarvan genieten.. alsof ze niks anders te doen hebben.

Zelf heb ik toch wel graag mijn vrije tijd, om te leven ipv te werken :P Op mijn werk doe ik ook echt wel mijn best, maar meer dan af en toe overwerken moet het toch echt niet worden. Ik word er immers ook niet voor betaald (en wil dat ook niet). 36 uur per week vind ik meer dan genoeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 14:49

KatirZan

Wandelende orgaanzak

tja, officieel mag het dus, maar niet langer dan 16 weken :) daarna valt het onder de arbo wet en kan het je werkgever een flinke boete opleveren ;)

daarnaast zou ik het gewoon als overuren schrijven en niet contractueel veranderen.

Hier op kantoor heb ik officieel een 38 urige werkweek, echter is dit sinds enkele maanden een kleine 50 uur per week ;) die 12 uur extra per week draai ik als overuren tegen 150% tarief netto.

Dwz dat die 150% berekend wordt op het netto uur/week/maand loon en netto uitbetaald wordt. Ik zit dus niet met het 42% gedeelte wat naar de belastingdienst gaat....

Daarnaast weet ik niet precies wat voor werk je doet, sommige banen kan je maar beter geen 44 uur voor gaan werken. Ikzelf ben netwerkbeheerder...die 12 uur per week extra zijn zo voorbij ;)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Als software developer (wat ik doe) wil je niet teveel uren draaien.. krijg je vierkante ogen van 8)7

Daarnaast zou ik niet weten hoe het zou moeten als ik kinderen heb enz. Dan wil / moet je daar toch tijd mee doorbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Lethalis schreef op donderdag 05 april 2007 @ 16:31:
Dat is misschien wel zo, maar ik werk niet voor de lol ofzo. Ik begrijp mensen niet die 60 uur per week werken en daarvan genieten.. alsof ze niks anders te doen hebben...
Waarschijnlijk begrijpen die mensen jou ook niet met je 36 uur. Maar goed, het is toch fijn dat ieder kan beslissen werk te zoeken dat past bij zijn prioriteiten. Daarbij komt dat de mensen die 60 uur werken mooi de belasting betalen die niet bij de werknemers die 20 uur werken vandaan komen. Prettig idee :)

Uiteindelijk hoeft de TS natuurlijk niet de dupe te worden van mismanagement van de directie/eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 08:34
Knettergek ik denk dat je beetje doordrijft, door gelijk mensen die 40 uur werken, maar gelijk onderuit te halen etc. Dit is geen discussie over wel of niet is uurtje doorwerken of niet.
Dit gaat over stelselmatig langer werken.

Over 5 a 10 jaar, zal de gemiddelde werkweek dus flink stuk langer wezen, waarom?
Omdat je anders je niet meer kunt rondkomen, doordat de inflatie langzamerhand wel meer gaat worden, omdat er altijd mensen zijn, die even flink harder gaan werken om iets te kunnen kopen, wat de prijzen ongemerkt omhoog halen. Nu kunnen veel mensen al niet rondkomen door bijv 38 of 36 uur te werken ipv 40 uur. Het is geen keuze voor hun om 40 uur te maken, maar ze worden gewoon gedwongen, door hun salarishoogte en prijzen.

Dus op gegeven moment is die 38 a 40 uur normale werkweek niet meer voldoende voor jan modaal om rond te kunnen komen.

Op dit moment, als je heel reëel bent, zijn trouwens de meeste mensen die 60 uur per week werken, niet 60 uur aan het werken. Ze doen vaak functies, waar automatisch veel sociale dingen inzitten, waar veel pauzes automatisch inzetten etc. Het zijn in uitzonderingssituaties functies, waarbij ze echt 60 uur per week achter machines staan of achter een computer nonstop werken, zoals cad/programmeren/administratie/tikwerk etc.

Ik ken ook wel van die eigen bedrijfstypes, die altijd zeggen, ik werk wel 60 a 80 uur elke week.
Maar ga je dan hun werkdagen analyseren, dan zie je t.o.v. van veel 40 urige werkweek functies, veel meer niet-effectieve uren.
Ff kopje koffie drinken met de vertegenwoordiger, waarbij het rustig een 1 a 2 uur praatje wordt, even van hot naar her rijden, want reistijd wordt natuurlijk meegerekend. Even tijdens openingstijd als er geen klanten zijn, maar wat zitten te internetten(hoef ik bijvoorbeeld absoluut niet te proberen)
Als je is een keer geen zin hebt, kun je het rustig even een dagje uitstellen, of stop je eerder. (tja,daardoor kun je natuurlijk wel langer doorwerken per week, dan als je die optie niet hebt en waarbij je gewoon aan het werk moet blijven, ook al heb je een klote dag)
Ik ken ook van die chefs, die altijd beweren dat ze weken van 60 a 80 uur maken.
Vliegreisje naar land X, tikt snel aan qua uren, sommige avonden doorwerken, maar ondertussen ook best vaak ff later beginnen of als ze geen zin hebben, eerder weg te gaan. Zelf wel thuiswerken, maar de jan modaal werknemer wordt niet vertrouwd, als hij dat wil doen.

Ja, als je je eigen tijd flexibeler kunt indelen, kun je ook rustig meer uren maken. Maar grootste gedeelte van de werknemers in nederland kan dat niet, die moeten gewoon elke werkdag er zijn en van x tot y werken. Dat kost vaak veel meer energie, dan als je langer dan zo iemand werkt per week, maar ondertussen wel veel zelf kunt regelen.

En ach over 4 en 2 percent, gek he, als er tegenwoordig zoveel bonusses uitgedeeld worden hoger op, maar 2 percent extra teveel is voor jan modaal? Je zegt het zelf al: 1 partij wil er absoluut niet aan, maar ondertussen, is dat wel vaak de partij, die zelf wel veel hogere inkomsten heeft gekregen/gaat krijgen t.o.v. jaar ervoor. Wie is dan degene die fout is? Degene die gaat staken, omdat de top bijvoorbeeld zichzelf een dikke bonus geeft, maar ondertussen te beroerd is om zn eigen werknemers ook een gedeelte van de extra winst te geven?

Trouwens, er is haast totaal GEEN OR, die je veel dingen verbied, zoals de dingen, die jij opnoemt.
Meestal zijn dat altijd regels, die een chef/directie heeft verzonnen en waar ze gewoon doodleuk van verwachten, dat de OR die goedkeurt en dat gebeurt bij de meeste bedrijven ook. Veel ORs stellen niks voor, punt is alleen, dat veel bedrijven er wel voor zorgen, dat ze altijd net genoeg OR leden hebben, die niet lastig zijn, zodat ze niet verplicht worden om mensen van de vakbond toe te laten.
Een echte OR, die wilt namelijk hebben, dat werknemers zo flexibel mogelijk zijn, hoe ze overuren en vakantie kunnen regelen. Het is echter altijd de directie, die liever dingen gelimiteerd zijn en die liever hebben, dat je op vakantie gaat, dan dat zij je de uren met toeslag moeten uitbetalen ipv 100 percent tijd.
Waarom zou een OR uberhaupt willen, dat een werknemer zn extra uren niet kan uitbetaald krijgen, maar moet opnemen als vrije tijd? Echt, dat wil alleen degene die over de centen gaat....

Meeste OR's zijn gewoon een wassen neus. Op papier heel aardig, maar in de praktijk hebben ze geen mallemoer in te brengen. Genoeg voorbeelden van lastige werknemers in een OR, die vreemd genoeg dan binnen 1 a 3 jaar ineens ergens anders gaan werken.... Nee, ze hebben officieel geen ontslag gekregen, maar toch zijn ze weg.......

PS: 50 a 60 uur zou ik niet redden, want als intensieve cad tekenaar krijg je dan vierkante ogen en ga je doordraaien. Want de chef trekt zich echt niks aan van allerlei arbo regeltjes, die eigenlijk zeggen, dat je maar X aantal uren beeldscherm werk mag doen. Als je na avondje overwerken soms stopt en op de fiets of in de auto stapt en je ziet allerlei lichtjes voor de ogen, dan weet je, dat een mens niet onbeperkt kan werken. Ik denk, dat de 40 urige beeldschermwerkers hier allemaal wel weten, hoe ongezond het al is als je 40 uur per week intensief bezig bent en dat elk extra uurtje per dag 3x zo hard aantikt op je gezondheid.

[ Voor 12% gewijzigd door bangkirai op 05-04-2007 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Lethalis schreef op donderdag 05 april 2007 @ 16:44:
Als software developer (wat ik doe) wil je niet teveel uren draaien.. krijg je vierkante ogen van 8)7

Daarnaast zou ik niet weten hoe het zou moeten als ik kinderen heb enz. Dan wil / moet je daar toch tijd mee doorbrengen.
Daar is opvang voor. Ik werk 38 uur op dit moment en mijn vriendin 20. 16 uur per week gaat onze dochter naar de opvang en een halve dag in de week naar oma. Prima opgelost vinden wij.
KatirZan schreef op donderdag 05 april 2007 @ 16:38:
tja, officieel mag het dus, maar niet langer dan 16 weken :)
Je vergeet het stukje dat men niet over het gemiddelde mag komen. Zie ook mijn uitleg
daarnaast zou ik het gewoon als overuren schrijven en niet contractueel veranderen.
Is het niet zo dat na 3 maanden het contract automatisch als gewijzigd mag worden geschouwd?
Hier op kantoor heb ik officieel een 38 urige werkweek, echter is dit sinds enkele maanden een kleine 50 uur per week ;) die 12 uur extra per week draai ik als overuren tegen 150% tarief netto.
Tja, dat mag dus niet...
Daarnaast weet ik niet precies wat voor werk je doet, sommige banen kan je maar beter geen 44 uur voor gaan werken. Ikzelf ben netwerkbeheerder...die 12 uur per week extra zijn zo voorbij ;)
Da's zeker waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:30
Tijdelijke medewerkers zijn te duur, volgens het management.
Het management is zelf veel te duur, hebben ze dat wel eens in de gaten? :X

Ik zou als ik jou was tegen hun zeggen dat als zij nu 40% inleveren van hun riante bonussen etc, dat daarvan prima extra mensen aangenomen kunnen worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Snowwie op 05-04-2007 22:11 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 05 april 2007 @ 18:13:
[...]
1) Waarschijnlijk begrijpen die mensen jou ook niet met je 36 uur.
2) Maar goed, het is toch fijn dat ieder kan beslissen werk te zoeken dat past bij zijn prioriteiten.
1) Nee, waarschijnlijk niet :+
2) Dat is nu nog wel zo, maar als het zo doorgaat dan wordt het 'standaard' dat mensen meer uren gaan draaien en dan word je er in feite toe gedwongen.

Daar zit ik voornamelijk mee. Als jij graag 60 uur werkt en een dik salaris hebt, moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Zolang ik maar niet word gedwongen om hetzelfde te doen, omdat 'iedereen' het doet.

Momenteel is het nog gangbaar om minder uren te werken, maar hoe zal het over 5 jaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
PcDealer schreef op donderdag 05 april 2007 @ 19:41:
[...]
Daar is opvang voor. Ik werk 38 uur op dit moment en mijn vriendin 20. 16 uur per week gaat onze dochter naar de opvang en een halve dag in de week naar oma. Prima opgelost vinden wij.
En als je nu ineens 48 uur per week zou moeten werken? (ma - za)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
bangkirai schreef op donderdag 05 april 2007 @ 19:22:
PS: 50 a 60 uur zou ik niet redden, want als intensieve cad tekenaar krijg je dan vierkante ogen en ga je doordraaien. Want de chef trekt zich echt niks aan van allerlei arbo regeltjes, die eigenlijk zeggen, dat je maar X aantal uren beeldscherm werk mag doen. Als je na avondje overwerken soms stopt en op de fiets of in de auto stapt en je ziet allerlei lichtjes voor de ogen, dan weet je, dat een mens niet onbeperkt kan werken. Ik denk, dat de 40 urige beeldschermwerkers hier allemaal wel weten, hoe ongezond het al is als je 40 uur per week intensief bezig bent en dat elk extra uurtje per dag 3x zo hard aantikt op je gezondheid.
Amen _/-\o_

Ik heb 5 jaar als CAD tekenaar gewerkt.. moest vanwege RSI stoppen daarmee. Ik kon gelukkig verder als programmeur, maar ook alleen maar omdat typen voor mij makkelijker gaat dan de muis gebruiken (wat ik met CAD tekenen zo intensief heb gedaan dat mijn hand helemaal verkrampt was.. en ja, ik werkte destijds regelmatig 50 uur en meer, familiebedrijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-06 16:10

Eijkb

Zo.

Vind het een kromme situatie waarin je verzeild bent geraakt. Bedrijf draait blijkbaar een prima omzet maar maakt evenwel niet genoeg winst om extra werkkrachten in te zetten. Dan gaat er iets verkeerd in het bedrijfsproces. Werknemers zijn, als het goed is, nooit te duur gezien ze zichzelf dubbel en dwars terugverdienen. Tenzij het bedrijf dus met te lage verkoopprijzen werkt.

Over wel of niet veel werken: Mijn vriendin heeft net een baan aangenomen voor 36 uur en na 4 maandjes gaat ze nu 32 uur werken. Waarom? Omdat, zoals wel meer mensen zeggen, niet iedereen leeft om te werken maar werkt om te leven. En als ze niet meer hoeft te werken om dezelfde levenstandaard aan te houden: waarom niet! Liever vrijdagmiddag op een terrasje dan in een suf kantoor.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Eijkb schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 11:28:
En als ze niet meer hoeft te werken om dezelfde levenstandaard aan te houden: waarom niet! Liever vrijdagmiddag op een terrasje dan in een suf kantoor.
Zo is het maar net :)

*gaat zo lekker de hond uitlaten en daarna naar de stad* >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Lethalis schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 11:12:
[...]

En als je nu ineens 48 uur per week zou moeten werken? (ma - za)
Als dat zo zou zijn en ik vind mijn werk leuk en het betaalt goed, geen probleem. Mijn vriendin is er dan nog steeds. Wellicht dat ik voor mijzelf ga beginnen vanuit thuis en dan is 60 uur heel normaal. Maar dan gaat kindje minder naar de opvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-06 16:10

Eijkb

Zo.

Lethalis schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 11:44:
[...]

Zo is het maar net :)

*gaat zo lekker de hond uitlaten en daarna naar de stad* >:)
Haha, was net zelf toevallig ook even de hond uitlaten. Maar niet naar de stad, er komen rond 13:00 wat vrienden hierheen voor een klein lannetje dit weekend. Tja, je blijft ook een beetje tweaker he :D

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-07 21:34
Thanks allemaal, ik ben een hoop wijzer geworden.

Tot nu toe lijkt het niet zo'n vaart te lopen. Ik kan op een normale manier (en met plezier) m'n werk doen. Even afwachten dus hoe het verder gaat verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 11:10:...Zolang ik maar niet word gedwongen om hetzelfde te doen, omdat 'iedereen' het doet.

Momenteel is het nog gangbaar om minder uren te werken, maar hoe zal het over 5 jaar zijn?
Je bepaalt toch zelf hoeveel je wilt werken. Als iedereen in het water springt doe je het toch ook niet?
Pagina: 1