Knettergek ik denk dat je beetje doordrijft, door gelijk mensen die 40 uur werken, maar gelijk onderuit te halen etc. Dit is geen discussie over wel of niet is uurtje doorwerken of niet.
Dit gaat over stelselmatig langer werken.
Over 5 a 10 jaar, zal de gemiddelde werkweek dus flink stuk langer wezen, waarom?
Omdat je anders je niet meer kunt rondkomen, doordat de inflatie langzamerhand wel meer gaat worden, omdat er altijd mensen zijn, die even flink harder gaan werken om iets te kunnen kopen, wat de prijzen ongemerkt omhoog halen. Nu kunnen veel mensen al niet rondkomen door bijv 38 of 36 uur te werken ipv 40 uur. Het is geen keuze voor hun om 40 uur te maken, maar ze worden gewoon gedwongen, door hun salarishoogte en prijzen.
Dus op gegeven moment is die 38 a 40 uur normale werkweek niet meer voldoende voor jan modaal om rond te kunnen komen.
Op dit moment, als je heel reëel bent, zijn trouwens de meeste mensen die 60 uur per week werken, niet 60 uur aan het werken. Ze doen vaak functies, waar automatisch veel sociale dingen inzitten, waar veel pauzes automatisch inzetten etc. Het zijn in uitzonderingssituaties functies, waarbij ze echt 60 uur per week achter machines staan of achter een computer nonstop werken, zoals cad/programmeren/administratie/tikwerk etc.
Ik ken ook wel van die eigen bedrijfstypes, die altijd zeggen, ik werk wel 60 a 80 uur elke week.
Maar ga je dan hun werkdagen analyseren, dan zie je t.o.v. van veel 40 urige werkweek functies, veel meer niet-effectieve uren.
Ff kopje koffie drinken met de vertegenwoordiger, waarbij het rustig een 1 a 2 uur praatje wordt, even van hot naar her rijden, want reistijd wordt natuurlijk meegerekend. Even tijdens openingstijd als er geen klanten zijn, maar wat zitten te internetten(hoef ik bijvoorbeeld absoluut niet te proberen)
Als je is een keer geen zin hebt, kun je het rustig even een dagje uitstellen, of stop je eerder. (tja,daardoor kun je natuurlijk wel langer doorwerken per week, dan als je die optie niet hebt en waarbij je gewoon aan het werk moet blijven, ook al heb je een klote dag)
Ik ken ook van die chefs, die altijd beweren dat ze weken van 60 a 80 uur maken.
Vliegreisje naar land X, tikt snel aan qua uren, sommige avonden doorwerken, maar ondertussen ook best vaak ff later beginnen of als ze geen zin hebben, eerder weg te gaan. Zelf wel thuiswerken, maar de jan modaal werknemer wordt niet vertrouwd, als hij dat wil doen.
Ja, als je je eigen tijd flexibeler kunt indelen, kun je ook rustig meer uren maken. Maar grootste gedeelte van de werknemers in nederland kan dat niet, die moeten gewoon elke werkdag er zijn en van x tot y werken. Dat kost vaak veel meer energie, dan als je langer dan zo iemand werkt per week, maar ondertussen wel veel zelf kunt regelen.
En ach over 4 en 2 percent, gek he, als er tegenwoordig zoveel bonusses uitgedeeld worden hoger op, maar 2 percent extra teveel is voor jan modaal? Je zegt het zelf al: 1 partij wil er absoluut niet aan, maar ondertussen, is dat wel vaak de partij, die zelf wel veel hogere inkomsten heeft gekregen/gaat krijgen t.o.v. jaar ervoor. Wie is dan degene die fout is? Degene die gaat staken, omdat de top bijvoorbeeld zichzelf een dikke bonus geeft, maar ondertussen te beroerd is om zn eigen werknemers ook een gedeelte van de extra winst te geven?
Trouwens, er is haast totaal GEEN OR, die je veel dingen verbied, zoals de dingen, die jij opnoemt.
Meestal zijn dat altijd regels, die een chef/directie heeft verzonnen en waar ze gewoon doodleuk van verwachten, dat de OR die goedkeurt en dat gebeurt bij de meeste bedrijven ook. Veel ORs stellen niks voor, punt is alleen, dat veel bedrijven er wel voor zorgen, dat ze altijd net genoeg OR leden hebben, die niet lastig zijn, zodat ze niet verplicht worden om mensen van de vakbond toe te laten.
Een echte OR, die wilt namelijk hebben, dat werknemers zo flexibel mogelijk zijn, hoe ze overuren en vakantie kunnen regelen. Het is echter altijd de directie, die liever dingen gelimiteerd zijn en die liever hebben, dat je op vakantie gaat, dan dat zij je de uren met toeslag moeten uitbetalen ipv 100 percent tijd.
Waarom zou een OR uberhaupt willen, dat een werknemer zn extra uren niet kan uitbetaald krijgen, maar moet opnemen als vrije tijd? Echt, dat wil alleen degene die over de centen gaat....
Meeste OR's zijn gewoon een wassen neus. Op papier heel aardig, maar in de praktijk hebben ze geen mallemoer in te brengen. Genoeg voorbeelden van lastige werknemers in een OR, die vreemd genoeg dan binnen 1 a 3 jaar ineens ergens anders gaan werken.... Nee, ze hebben officieel geen ontslag gekregen, maar toch zijn ze weg.......
PS: 50 a 60 uur zou ik niet redden, want als intensieve cad tekenaar krijg je dan vierkante ogen en ga je doordraaien. Want de chef trekt zich echt niks aan van allerlei arbo regeltjes, die eigenlijk zeggen, dat je maar X aantal uren beeldscherm werk mag doen. Als je na avondje overwerken soms stopt en op de fiets of in de auto stapt en je ziet allerlei lichtjes voor de ogen, dan weet je, dat een mens niet onbeperkt kan werken. Ik denk, dat de 40 urige beeldschermwerkers hier allemaal wel weten, hoe ongezond het al is als je 40 uur per week intensief bezig bent en dat elk extra uurtje per dag 3x zo hard aantikt op je gezondheid.
[
Voor 12% gewijzigd door
bangkirai op 05-04-2007 19:29
]