Toon posts:

Welke geforce 7300?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al veel topics doorgelezen, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik ben een nieuw (budget multimedia) systeem aan het samenstellen, waarin nog een videokaart moet komen van max 75 euro. Aangezien ik altijd goede ervaringen heb gehad met nVidia, moet het dus een Geforce PCI-E worden. Daarnaast is de eis dat ie passief gekoeld moet zijn. De volgende twee zijn overgebleven:

- GigaByte GV-NX73G256D-RH, 256 MB, DDR2, PCI Express x16 (71 euro)
- Asus EN7300GT SILENT/HTD, 256 MB, DDR2, PCI Express x16 (75 euro)

Eigenschappen Gigabyte nVidia GeForce 7300GS:
Geheugen: 256 MB
Type geheugen: DDR2
Engine kloksnelheid: 550 MHz
Geheugen kloksnelheid: 810 MHz
RAMDAC: 400 MHz

Eigenschappen Asus nVidia GeForce 7300GT:
Geheugen: 256 MB
Type geheugen: DDR2
Engine kloksnelheid: 400 MHz
Geheugen kloksnelheid: 800 MHz
RAMDAC: 400MHz

Welke kan ik het beste kiezen? De Asus is een GT, terwijl de Gigabyte een GS is. Daarbij komt dat de Gigabyte betere kloksnelheden heeft. Het koelblok van de Asus ziet er echter groter en degelijker uit! Ik heb behoorlijk veel ervaring met Asus producten (naar volle tevredenheid), maar nog geen ervaring met Gigabyte...

Wie helpt me een keuze maken?

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:45

Pinjataaa

Hit me!

De GS is goedkoper en sneller als ik het zo bekijk. Ook ben ik meer tevreden over gigabyte dan over Asus.

En die gigabyte ziet er veel hipper uit.

Makkelijke keuze als je het mij vraagt!

[ Voor 29% gewijzigd door Pinjataaa op 24-03-2007 12:49 ]

Verwijderd

Is het niet zo dat de gt meer pipelines heeft en/of een snellere geheugeninterface en dus veel sneller is dan de GS? Alleen kloksnelheid zegt niet meer zoveel tegenwoordig!

En deze kaart is nog een veel betere keuze
http://www.azerty.nl/prod...ddr3-pci-express-x16.html
GDDR3 geheugen. Moet je alleen nog even iets voor de koeling vinden, misschien zo'n zalman tosti-ijzer :P

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2007 13:14 ]

Verwijderd

je gaat er niet zo heel veel 3d mark 06 punten mee scoren iig 1800oid

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:45

Pinjataaa

Hit me!

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 13:10:
Is het niet zo dat de gt meer pipelines heeft en/of een snellere geheugeninterface en dus veel sneller is dan de GS? Alleen kloksnelheid zegt niet meer zoveel tegenwoordig!

GDDR3 geheugen. Moet je alleen nog even iets voor de koeling vinden, misschien zo'n zalman tosti-ijzer :P
Met een zalman koeler komt ie boven de 75 euro uit..

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand dit bevestigen?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De 7300GS heeft 4 pixel pipelines terwijl de 7300GT er 8 heeft. Deze laatste is dan ook een afgeleide van de 7600 reeks. Met GDDR3 en hoge kloksnelheden is de 7300GT zelfs sneller dan een 7600GS maar veel 7300GT's hebben DDR2 en lage(re) kloksnelheden waardoor ze tussen een 7300GS en 7600GS komen.

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-07 22:43

Dit klopt opzich wel! DDR3 is sowieso sneller dan DDR2 en het geheugen is ook nog eens 200Mhz hoger geklokt. Dubbele winst :+ Maar waarom moet hij persé passief gekoelt zijn? Herrie??

Spaar even door, koop de Asus 7300GT TOP met een passive koeler, qua prijs prestatie kan dat zeker wel uit!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

vergelijk de specs van de verscillende 7300's op:
http://www.nvidia.com/page/geforce_7300.html

Verwijderd

Hier staat nog steeds niet over het aantal pipelines of pixel shaders (al was het volgens mij inderdaad 4 pipes voor de GS en 8 voor de GT)
En zoals ik al het vermoeden had heeft de GS een 64-bit geheugenbus en de GT 128-bit.

Kortom, volgens de specs is de GT véél sneller dan de GS

128 of 256MB geheugen maakt niets/nauwelijks uit. Het verschil tussen DDR2 en GDDR3 is veel groter
De ASUS 7300GT Top geeft dus het meeste waar voor zijn geld, blijft er alleen een probleem over met de koeling, maar daar zijn dus ook alternatieven voor.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2007 16:27 ]

Verwijderd

ik heb hier een asus 7300gs 64bit-bus 256mb ddr2 versie.
Game kan je er wel mee maar een nvidia 6600 met ddr1 is sneller .
De 7300gt met ddr2 is een 128bit bus en met 8pixel shaders.
Deze kaart is vergelijk baar als een 6600gt .

Als je een stille kaar zoekt kan je misschien beter kijken naar een de 6600 series die passef zijn gekoelt.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De GT is een stuk sneller dan de GS.
Een GT heeft het dubbele aantal pipelines - 8 (GT) ipv 4 (GS) - en heeft vaak ook een 2 maal zo brede geheugenbus - 128bit (GT) tegen 64bit (GS) - dan de GS.
Als je een 7300GT koopt met DDR3 geheugen kun je met wat tweaken zelfs een 7600GS achter je laten.
En eigenlijk zeg ik precies hetzelfde als Admiral Freebee :)
Een 7300GT met DDR3 is leuk.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Volgens mij heb je je bevestiging :)

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

je kunt natuurlijk ook altijd twee kaarten op prestaties vergelijken op http://www23.tomshardware.com/graphics.html
Pagina: 1