[SATA]HDD Kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-02 14:08

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Ik heb 2 Samsung 160JJ HDD's in Raid 0 draaien op mijn P5B Deluxe. Gewoon op willekeurige momenten reboot mijn pc plotseling. Dan bij de POST, hoor ik 1 van de harde schijven weer opnieuw opstarten. Ik weet dat het er maar 1tje is, omdat bij de controle van de HDD's 1tje direct wordt gevonden en op het moment dat hij de 2de zoekt, de HDD opstart. Moet ik er nu vanuit gaan dat 1 van mijn schijven kapot is? Of is het een verkeerde installatie of iets dergelijks?

Verdere specs:

Core 2 Duo E6400
P5B Deluxe
7900GTO 512mb
Zalman ZM600-HP Voeding
Creative Audigy 4

Iemand enig idee?

Verwijderd

MemTest86 proberen en daarna beide schijven controleren met de juiste HDD utility.

Download UBCD (Ultimate Boot CD) maareens daarop staan alle utilities die je nodig hebt.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:00

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

En je zou eens kunnen kijken naar je voeding. Hoeveel vermogen kan die leveren? Ik heb hetzelfde gehad met mijn pc. Onder normale omstandigheden werkte alles prima. Als ik m'n PC in de stress hielp hoorde ik constant 1 harddisk opnieuw opspinnen.

Uiteindelijk was mijn voeding de boosdoener.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 12:39:
En je zou eens kunnen kijken naar je voeding. Hoeveel vermogen kan die leveren? Ik heb hetzelfde gehad met mijn pc. Onder normale omstandigheden werkte alles prima. Als ik m'n PC in de stress hielp hoorde ik constant 1 harddisk opnieuw opspinnen.

Uiteindelijk was mijn voeding de boosdoener.
Mijn voeding levert 600W en genoeg ampères op de leidingen.

Overigens, memtest86 is toch alleen voor geheugen, maar ik zal het eens uitproberen.

Verwijderd

MemTest86 test de algehele stabiliteit van je computer - een goede eerste stap bij (vreemde) computerproblemen.

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:20:
MemTest86 test de algehele stabiliteit van je computer - een goede eerste stap bij (vreemde) computerproblemen.
Die UBCD vind ik maar schijt. Het zijn allemaal "diagnostics tools" maar ik wordt er niet echt wijs uit :S.
Ik krijg de problemen voornamelijk bij installatie procedures, waar dus bestanden op de hdd worden gekopieerd, maar soms ook niet. Ik heb de sata kabels vervangen voor splinternieuwe, maar het probleem blijft. Het is nu zelfs dat beide HDD's uit vallen, en niet puur alleen 1tje. Heeft iemand een fatsoendelijk idee waar het probleem kan zitten?

De voeding is prima dus kom daar niet meer aanzetten. De PC is nu 1 week oud, dus DDR2, is zeker niet kapot door slijtage of zo, en daar heb ik ook geen problemen mee. De HDD's vallen gewoon uit. Zijn mijn HDD's kapot, of moet ik mijn bordje RMA'en?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Fab1Man schreef op zondag 25 maart 2007 @ 16:17:
[...]

Die UBCD vind ik maar schijt. Het zijn allemaal "diagnostics tools" maar ik wordt er niet echt wijs uit :S.
Ik krijg de problemen voornamelijk bij installatie procedures, waar dus bestanden op de hdd worden gekopieerd, maar soms ook niet. Ik heb de sata kabels vervangen voor splinternieuwe, maar het probleem blijft. Het is nu zelfs dat beide HDD's uit vallen, en niet puur alleen 1tje. Heeft iemand een fatsoendelijk idee waar het probleem kan zitten?

De voeding is prima dus kom daar niet meer aanzetten. De PC is nu 1 week oud, dus DDR2, is zeker niet kapot door slijtage of zo, en daar heb ik ook geen problemen mee. De HDD's vallen gewoon uit. Zijn mijn HDD's kapot, of moet ik mijn bordje RMA'en?
en waarom weet je dan zo zeker dat de voeding prima is ? omdat jij dat denkt of omdat hij een week oud is ? Als hd's opeens opspinnen zal of de controller die opdracht geven of ze hebben te weinig spanning en vallen daardoor uit. Al helemaal als ze het tegelijk doen. Dus voordat je dingen gaat uitsluiten zou ik het gewoon testen. Dat is de enige goede manier

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Fab1Man schreef op zondag 25 maart 2007 @ 16:17:
[...]

Tsja, als je niet wilt testen, waarom vraag je dan hier advies: we hebben geen glazenbol waarin we direct jouw probleem kunnen verklaren.

Lees en schrijffouten tijdens de instalatie zijn meestal een gevolg van slecht (of overklokt) geheugen.
De memtest laten lopen is dan ook zeker een goed advies.

Do as I say, don't do as I do.

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Ik wil wel testen, maar ik wordt er niet wijs uit. UBCD is echt niet zoals ik het verwacht had, en komt bij mij niet meteen naar voren als rescue/diagnostic tool, maar meer een soort andere soort DOS van het hele recover mijn hdd met bootsectors vernieuwen. Daar zit ik niet op te wachten. In windows kom ik inmiddels niet meer omdat hij bij de Checkdisk, het freespace gedeelte, heeel langzaam gaat, en met safe mode, blijft hij bij Mup.sys hangen, waar normaal gesproken in het midden onderaan een rits van bestanden langs komen die geladen worden, maar dit blijft uit. Ik ben dus als ik dit niet kan fixen, al mijn bestanden kwijt en begin nu te twijfelen waar het aan ligt. Mijn moederbord, mijn hdd's, mijn voeding. Ik heb hier thuis niet de middelen om dat allemaal te kunnen testen, en ik ga hier ook geen onnodig geld voor uitgeven. Daarom aan jullie de vraag, misschien heeft iemand deze problemen ook wel. De ICH8R southbridge zit niet alleen op de P5B Deluxe, en er zijn ook meerdere mensen met raid 0.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Voor memtest heb je geen UBCD nodig, is ook als losse iso te downloaden. Zie daarvoor http://www.memtest.org/ zodat je het geheugen kunt testen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

als hij net een week oud is neem ik aan dat je garantie hebt. laat de onderdelen / computer toko hem dan voor je testen als je zelf niet de mogelijkheid hebt. En trouwens als je met raid 0 gaat werken is het handig om altijd een backup te maken van je belangrijke data (ook als alles normaal werkt) en ja ik werk zelf ook met raid 0, en ja het is bij mij ook al eens misgegaan :'(

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
UBCD kwam ik niet wijs uit en Memtest had in nog niet geprobeerd. Inmiddels memtest gedaan, ik had direct al errors. Na 2 minuten zat ik tegen de 370 errors aan, wat natuurlijk zelfs na 14 uur nog 0 errors moet zijn.
Nu heb ik de reepjes apart getest, en 1 reepje heeft voordurend errors, en het andere niet. Het kapotte reepje gaat dus op RMA en ik doe het voorlopig even met mijn 1gb. Even goed bedankt voor jullie hulp, en memtest zal ik nu standaard draaien bij vreemde problemen!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Maar even ter afsluiting - na het verwijderen van het reepje, heb je geen rare reboots of HDD fouten meer?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
tazzman schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 00:02:
Maar even ter afsluiting - na het verwijderen van het reepje, heb je geen rare reboots of HDD fouten meer?
Ik heb een fresh XP install gedaan en ik ben tot nu toe nog niet gestuit op vreemde problemen.

Verwijderd

Fab1Man schreef op maandag 26 maart 2007 @ 17:24:
UBCD kwam ik niet wijs uit en Memtest had in nog niet geprobeerd.
Motherboard tools -> Memory Tests -> MemTest86

moet je daar nou tweaker voor zijn om dat te kunnen vinden? :)
Nu heb ik de reepjes apart getest, en 1 reepje heeft voordurend errors, en het andere niet. Het kapotte reepje gaat dus op RMA en ik doe het voorlopig even met mijn 1gb. Even goed bedankt voor jullie hulp, en memtest zal ik nu standaard draaien bij vreemde problemen!
Kijk eens aan. ;)

En het mooie is dat je met UBCD alle diagnostic utilities op 1 bootable CD hebt staan; inclusief alle utilities voor hardeschijven, dezelfde als die de fabrikant wilt dat je draait dus.

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 19:10:
[...]

Motherboard tools -> Memory Tests -> MemTest86

moet je daar nou tweaker voor zijn om dat te kunnen vinden? :)

[...]

Kijk eens aan. ;)

En het mooie is dat je met UBCD alle diagnostic utilities op 1 bootable CD hebt staan; inclusief alle utilities voor hardeschijven, dezelfde als die de fabrikant wilt dat je draait dus.
Ik heb bij UBCD alleen gekeken bij HDD tools, omdat ik eerst dacht dat het aan mijn hdd's lag. Memtest heb ik zo op een floppy gezet en had ook niet gedacht dat die daarop zou staan.

Verwijderd

Had je toch mn eerste berichtje goed moeten lezen. ;)

Maarja geeft niet. Maar UBCD vind ik zelf dus wel een handige cd omdat je dan niet hoeft te k*tten met diskette's en losse ISOs, gewoon 1 cd waar alles op staat. Dus misschien dat je het nog wel vaker kunt gebruiken in de toekomst. :)

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:51:
Had je toch mn eerste berichtje goed moeten lezen. ;)

Maarja geeft niet. Maar UBCD vind ik zelf dus wel een handige cd omdat je dan niet hoeft te k*tten met diskette's en losse ISOs, gewoon 1 cd waar alles op staat. Dus misschien dat je het nog wel vaker kunt gebruiken in de toekomst. :)
Ik zal de CD in iedergeval bij mijn collectie toevoegen en op het juiste moment gebruiken ;).
Pagina: 1