Toon posts:

Sata drive met veel lawaai

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe sata drive gehaald.

Het is de seagate barracuda 250GB 16mb cache. Alleen valt me zo op dat dit ding veel lawaai maakt als hij druk bezig is. Is dit normaal bij sata drives?

Hij is aangesloten op het mobo: Gigabyte 965P DS3 Rev2.0

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk heb je daar een 7200.10 disk te pakken, die zijn juist heel erg stil (althans, de 7 die ik hier heb). Echt veel lawaai maken die, dus de kans dat jouw disk gewoon niet lekker is is natuurlijk aanwezig. Mocht het ding echt teveel lawaai maken zou ik hem gewoon RMAen, dat hoort namelijk niet.

Verwijderd

Topicstarter
Heb volgens mij wel de 7200.10.

Heb verder nog nooit eerder met sata gewerkt vandaar mijn vraag, bij ide was ik het wel gewend.

Als ik gewoon zit te internetten ofzo of op msn dan hoor je hem niet. Maar als je echt data gaat overpomepen of zware games wilt laden dan hoor je hem wel.

Verwijderd

Seagate 7200.10 is niet de stilste schijf op de markt, Samsung maakt traditioneel veel stillere schijven. Maar kijk eens op de schijf zelf of je wel echt die 7200.10 serie hebt? Misschien heb je wel een veel oudere serie.

Verder kun je met AAM (Automatic Acoustic Management) de seekgeluiden verminderen, waarbij je echter wel wat performance inlevert. Met een programma wat SMART ondersteunt kun je dit instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik aan Automatic Acoustic Management komen dan voor seagate sata schijven? Of is dit gewoon een functie wat je kan inschakelen?

Verwijderd

AAM-instelling kun je aanpassen met een programma wat SMART-instellingen kan wijzigen. Voor Windows weet ik ze niet zo snel maar check google eens. :)

Voor maxtor is er ook "amset" (Acoustic Management set) - een DOS utility.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 15:32:
Hoe kan ik aan Automatic Acoustic Management komen dan voor seagate sata schijven? Of is dit gewoon een functie wat je kan inschakelen?
Ik kan het ook in m'n bios instellen. M'n Maxtor maakt anders tijdens het seeken veel te veel herrie. Inleveren doe ik niet op snelheid.

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Het blijft een afweging tussen (seek) performance en geluidsproductie. Als je maximale performance wilt dan betekent dat ook meer geluidsproductie bij het seeken (het 'ratelen'), wil je het ratelen niet meer horen dan moet je wel genoegen nemen met een lagere performance. Standaard wordt een middenweg bewandeld volgens mij.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Heb je toevallig Windows Vista?
Dan is hij dus in het begin constant aan het seeken om heel de harde schijf te indexeren ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Snakiej schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:12:
Heb je toevallig Windows Vista?
Dan is hij dus in het begin constant aan het seeken om heel de harde schijf te indexeren ;)
Heb inderdaad Windows Vista, is deze functie daar ook uit te schakelen daar?
Of kan ik dat ook in de BIOS, heb de gigabyte 965P DS3 Rev2.0.
Pagina: 1