Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

DPC nog verstandig ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.165 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen decennia hebben we het energiegebruik sterk zien toenemen. Daarbij is ook uit recentelijk onderzoek gebleken dat velen computergebruikers zich hiervan bewust zijn.

Dit is niet het zoveelste lamenteertopic tegen DPC. Mijn doel dat ik voor ogen heb is louter en alleen het entameren van dit discussiepunt. Veel gebruikers reageren al heel snel recalcitrant wanneer ze worden ingeperkt op het geriefelijkheidsvlak.

Concreet zou ik willen parlevinken dat het oorspronkelijke concept enigzins belegen is. Daar waar computers eertijds gebouwd waren op basis van een immobiele klokfrequentie is dat tegenwoordig wel anders.

Verschillende instanties hebben concepties in de praktijk weten te brengen op energiebesparingsgebied. Bijvoorbeeld te denken aan S3, PowerSave, EnergyStart. Afgelopen jaren hebben ook veel normatieve bedrijven zoals AMD en Intel koers gegeven aan een nieuwe weg waarbij het 'groen' denken wordt gehyped.

In het in met het huidige klimaat met en met het huidige perspectief wel verantwoord om nog deel te nemen aan DPC? Los van wie de kosten betaald voor de energie die het kost, moet deze ergens worden gegenereerd - daarbij aangenomen dat niet iedereen zonnepanelen op hun dak heeft gesitueerd.

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 02:45

Yor

Yor1313#2571

"Nu ik u toch corpus vitalis aantref, wil ik mededelen dat de semantische vorderingen van uw dochter jongstleden sterk stagneren."

Leuk vraagstuk wat je hier neerzet, gebruik wel eens leesbare taal. De tweakerts hier schrijven toch ook niet alleen maar L33t enzo. En let dan vooral ook even op de spelfouten in je hoogwaardige betoog!

Maar goed, on-topic:

Ik denk dat de gemiddelde user zijn pc niet voor nop aan heeft staan, op de achtergrond draaien vaak leechprogsels die niet bijster veel cpu-kracht vergen. Als je dan toch dat ding aan hebt staan, kun je net zo goed die paar procent cpu-kracht doneren aan een projectje zoals PowerCows.
Zie het als een donatie aan een goed doel...Hoeveel blijft daar aan de strijkstok van de directie, reclame en andere onzin hangen? Nu doneer je cpu-kracht en betaalt de stroom zelf. Je bent de baas over wat jij doet met je donatie, toch?

Tuurlijk ben ik het met je eens dat de VS al hun kernenergie niet meer in subs en tomahawks maar in een big-ass quadcore serverpark moeten stoppen en daar alle berekeningen maar moeten doen. Maarja, Reagan is niet meer en Gorbatsjov is ook al vertrokken...

En als je de tijd, die jij nodig had om je taaltechnische miskleun neer te zetten, gebruikt had om te voet te gaan collecteren voor een goed doel, was je misschien nog bij Hart van Nederland te zien geweest als "Beste vrijwilliger van de maand Maart 2007, 2000 € opgehaald!"

[ Voor 0% gewijzigd door Yor op 24-03-2007 03:55 . Reden: Typo :) ]

http://yor.minitroopers.com

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:34
Hulde!! voor ^^^

Je moet het natuurlijk niet overdrijven, tenslotte wil ik niet overstroomd worden door de Noordzee. Aan de andere kant wil ik niet sterven aan een verschrikkelijke ziekte en kom ik in Nature en Science met enige regelmaat artikelen tegen over het nut van het gesimuleerd vouwen van eiwitten (wat ik met F@H doe) tegen. Het laten draaien van tientallen computers louter voor punten kun je natuurlijk bevragen, maar het laten draaien van een desktop-unit zou toch moeten kunnen.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 02:45

Yor

Yor1313#2571

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 03:14:
Afgelopen decennia hebben we het energiegebruik sterk zien toenemen. Daarbij is ook uit recentelijk onderzoek gebleken dat velen computergebruikers zich hiervan bewust zijn.

Dit is niet het zoveelste lamenteertopic tegen DPC. Mijn doel dat ik voor ogen heb, is louter en alleen het entameren van dit discussiepunt. Veel gebruikers reageren al heel snel recalcitrant wanneer ze worden ingeperkt op het geriefelijkheidsvlak.

Concreet zou ik willen parlevinken dat het oorspronkelijke concept enigzins belegen is. Daar waar computers eertijds gebouwd waren op basis van een immobiele klokfrequentie is dat tegenwoordig wel anders.

Verschillende instanties hebben concepties in de praktijk weten te brengen op energiebesparingsgebied. Bijvoorbeeld te denken aan S3, PowerSave, EnergyStart. Afgelopen jaren hebben ook veel normatieve bedrijven zoals AMD en Intel koers gegeven aan een nieuwe weg waarbij het 'groen' denken wordt gehyped. Jonge, dat is echt geen taal...

Ins het in met het huidige klimaat met en met het huidige perspectief wel verantwoord om nog deel te nemen aan DPC?
Zeker teveel studentenbier op? Deze zin loopt voor geen meter!

Los van wie de kosten betaald t voor de energie die het kost, moet deze ergens worden gegenereerd - daarbij aangenomen dat niet iedereen zonnepanelen op hun zijn dak heeft gesitueerd.
Kon het niet laten.....sorry...

http://yor.minitroopers.com

• devzero642
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik toch wel smakelijk heb gelachen om deze post. Alleen jammer dat de stelling, als er al sprake is van een stelling, amper door komt in het betoog van TS.
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 03:14:
Afgelopen decennia hebben we het energiegebruik sterk zien toenemen. Daarbij is ook uit recentelijk onderzoek gebleken dat velenveel computergebruikers zich hiervan bewust zijn.
Wil je hierbij argumenteren dat het toenemende energiegebruik door computergebruikers komt of dat computergebruikers zich ervan bewust zijn dat het energiegebruik door wat voor reden dan ook is toegenomen?
Dit is niet het zoveelste lamenteer klaagtopic tegen DPC. MijnHet doel dat ik voor ogen heb is louter en alleen het entameren van dit discussiepuntstarten van een discussie.
Leuk dat je een discussie wil aanzwengelen, maar kom dan ook met goede argumenten.
Veel gebruikers reageren al heel snel recalcitrant wanneer ze worden ingeperkt op het geriefelijkheidsvlak.er tegen heilige huisje aan wordt getrapt.
Als je met goede argumenten komt, dan zal dat best wel mee vallen.
Concreet zou ik willen parlevinkenaandragen dat het oorspronkelijke concept enigzins belegen is.
Welk concept?
Daar waar computers eertijds gebouwd waren op basis van een immobiele klokfrequentie is dat tegenwoordig wel anders.Oorspronkelijk waren computer ontworpen met een constante klokfrequentie als basis. Dat is echter niet meer het geval.
We kunnen misschien wel ruiken wat de invloed van een 'immobiele' klokfrequentie heeft op het energie verbruik van een computer, maar we lezen het toch graag in je verhaal.
Verschillende instanties hebben conceptiesenergie besparende ideeen in de praktijk weten te brengen op energiebesparingsgebied. Bijvoorbeeld te denken aan S3, PowerSave, EnergyStart. Afgelopen jaren hebben ook veel normatievetoonaangevende bedrijven zoals AMD en Intel koers gegeven aan een nieuwe weg waarbij het 'groen' denken wordt gehyped.een "groene" koers ingeslagen.
Maar intel en AMD zijn die 'groene' koers alleen maar op gegaan omdat er een toenemende vraag naar "groene" producten is ontstaan. Echt energie-zuinige processoren, zoals de VIA C7, zijn nooit aangeslagen en de vraag is dan ook of de gemiddelde computer gebruiker wel zit te wachten op een energiezuinige pc.
In het in met het huidige klimaat met en met het huidige perspectief wel verantwoord om nog deel te nemen aan DPC?
Perspectief op wat?
Los van wie de kosten betaaldt voor de energie die het kost, moet dezedit ergens worden gegenereerd - daarbij aangenomen dat niet iedereen zonnepanelen op hunzijn of haar dak heeft gesitueerd.
De grote vraag blijft, wat is nu je stelling? Dat computers te veel energie gebruiken als ze gebruikt worden voor "distributed computing" (DC) en dat dat niet meer kan omdat er al te veel energie wordt gebruikt?

Ik zou het eerder om draaien. Doordat mensen een gedeelte van hun computer tijd beschikbaar stellen voor een DC doel, hoeven diverse onderzoeksinstituten geen dure en energie verslindende computers te kopen. Ook denk ik, dat het gebruik van spaarlampen in plaats van gewone lampen, maar zal opleveren dan het niet gebruiken van een pc.

Verwijderd

/me denkt dat die jongen zich te goed voelt voor deze wereld ;). Moet je die andere posts van hem zien. het lijkt wel of hij geen normaal nederlands kan.

Maar what is het point? De meeste pc's die rekenen mee doen staan toch wel aan. Is het niet voor desktop doeleinden, dan wel voor server doeleinden.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-11 19:12

scorpionv

This space for rent

Toverstaf? Goedemorgen hoor :P

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Om te beginnen maar even een Nederlandse titel meegegeven aan het topic.

De meeste argumenten die ik wil en kan maken zijn al gepresenteerd en aangezien er al aanwijzingen zijn dat de opwarming van de aarde niet door de mens maar door de zon wordt veroorzaakt (zelfde gebeurt op andere planeten) denk ik dat we door moeten gaan in de poging de mensheid te helpen op gebieden als ziektes op lossen, wiskundige problemen oplossen en veiligheid verbeteren :w

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

Als je het extra verbruik van je cpu wil gaan beschouwen als energieverspilling, dan zijn er nog zoveel andere dingen in je pc die voor niets stroom staan te verbruiken.

Hoeveel tweakers zijn er niet die een hoop harde schijven hebben hangen in hun pc, en ze dan niet altijd / amper gebruiken? Mijn pc'tje staat ongeveer 14u/dag te draaien (op uFluids), wat een verschil in energieverbruik van ongeveer 0.1kW/u oplevert. Daarnaast zitten er in mijn pc wél 8 harde schijven, waarvan ik er maar 2 gebruik, die andere 6 worden misschien eens per 3 dagen 10 minuutjes gebruikt. 6 harde schijven hebben ook een verbruik van een watt of 50, en dat verbruik heeft totaal géén nut.
Zo zijn er waarschijnlijk nog vele voorbeelden te vinden van verbruik dat nog veel minder nut heeft.

Verder lijkt het mij zelfs zuiniger dat mensen thuis nog wat draaien. Mijn cpu (4400x2@fx60) verbruikt idle rond de 60w, en opgestookt ongeveer 100w. Aangezien het verbruik / prestatie van de AMD64's nog steeds redelijk hoog is (ok, c2d scoort idd beter maar daar gaat het niet om), kan een apparte server dit rendement nooit halen. Neem voor het gemak 2 man met een systeem zoals ik het heb, dan verbruiken wij als we staan te rekenen elk 100w meer, zijnde 200w (de rest van de onderdelen draait toch).
Neem een vergelijkbare server met Dual Opteron's, dan ga je dat systeem nooit voor 200w de lucht inhouden. Je moet namelijk rekenen op het verbruik van een HD, Videochip... allemaal dingen die er extra bijkomen.

Enige mogelijke conclusie; ga naar de FAQ van DPC, zoek een projectje die je aanstaat en help zo het broeikaseffect en al die andere dingen tegen te gaan!

Trouwens, opwarming van de aarde, vorige week sneeuwde/hagelde het hier. Voor mij mag het gerust nog 5° warmer >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2007 09:25 ]

Verwijderd

/me xux moet maar eens stoppen met alcohol 8)7

Op een publieke fora is ABN toch wel gewenst.
Moet je Bertus zijn overige post en reacties eens lezen :P

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:10
Tja, toch heeft de TS wel enigszins gelijk... Waarom? Ik heb zelf jarenlang ook dit soort projecten "gesponsord". Maar om hoger in de lijsten te komen (waar doe je het anders voor?) ging ik steeds meer computers steeds langer aanzetten. Thuis stonden machines gewoon 24/7 aan, speciaal voor dit soort projecten.
Niet echt meer het gebruik van "rest" cpu-tijd, dus. Dus daar ben ik mee gestopt.
En ja, ik zit werkelijk te overwegen mijn server (met 4x 3,5" hdd) te upgraden naar 4x2,5" laptop hdd. Zijn wel duurder en minder opslag. Maar harddisks bieden meer opslag als wat ik nodig hebt. En een 2,5" hdd is beduidend zuiniger dan een 3,5" (1.2 W vs 9.5W)

Maar ik wil het ook niet naar het extreme trekken. PC gaat wel gewoon aan voor een spelletje. Maar daarna weer uit als ik hem niet meer nodig hebt. Dus wat bewuster omgaan met stroom en daar besparen waar mogelijk. Beetje vergelijkbaar met een duurdere spaarlamp kopen ipv een normale gloeilamp.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:49

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Tjah, de pc's waar ik mijn DC client op heb draaien hebben ook taken als server (FTP, HTTP), of ik heb er geen zeggenschap over om ze uit te zetten (linux bak op school, geen rechten voor een shutdown).
De extra energie die het kost om de processor in dat geval 100% te belasten compenseer ik door lampen uit te laten staan als het niet noodzakelijk is.

off-topic:
Verder gebruik je zulk wollig taalgebruik dat je stelling in je post totaal niet duidelijk meer is. Je hele rant had je volgens mij ook kunnen samenvatten in de zin: Is het, gezien de opwarming van de aarde, het huidige stroomverbruik wat daar aan meedraagt, en de almaar meer energieverslindende computers, nog wel verstandig om mee te doen aan DC projecten?

[ Voor 34% gewijzigd door Bubbles op 24-03-2007 10:24 ]

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:14
De TS is misschien wat overdreven, maar ik kan me wel inleven in de situatie. Het opwarmen van de aarde wordt misschien niet door de mens veroorzaakt, maar door het 24/7 aan laten staan van je PC is misschien goed voor het project en je stats, maar blijft minder goed voor het milieu (en je stroomrekening, voor de nederlanders onder ons :9 ).

Deze projecten zijn inderdaad in den beginnen opgestart als 'rest-cpu-tijd' projecten, waar nu niets meer van terug te zien lijkt. Mensen draaien hun Computer 24/7 om hoog in de stats te komen (en dan heb ik het dus niet over oude bakjes met 1 20GB HDD, maar ook over mensen met SLI opstelling en 6HDD's in RAID).

Ik kan me voorstellen dat er velen hier zijn die het niet eens zijn met de stelling van de TS (ik ben het er ook niet 100% mee eens), maar er zijn gevallen waar het inderdaad wat minder kan :z

@ Bubbles: het gaat hier waarschijnlijk niet alleen maar over de opwarming van de aarde, zoals veel mensen hier concluderen, maar ook om het gebruik van bijvoorbeeld aardgas, om de nodige stroom op te wekken (en behalve dat deze fossiel is, zorgt het daarnaast ook voor aardverschuivingen)

[ Voor 14% gewijzigd door PeterSelie op 24-03-2007 10:26 ]

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Soadmaggot: Dat is inderdaad een de tweede reden om te besparen op energie. Je hebt helemaal gelijk. Ik zat overigens nog te denken om dat ook in mijn post te verwerken. Het geeft echter ook gelijk aan dat het taalgebruik van de TS absoluut niet duidelijk is geweest. :z

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:14
Inderdaad, geeft ook aan dat de TS niet helemaal heeft nagedacht over zijn stelling.. Hij heeft het alleen over 'huidige klimaat', maar er zijn meer redenen om energieverspilling tegen te gaan B)

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-11 14:23
Wat gebruikt mijn cpu op volle kracht? 100W of zo? Ik doe wel 2 gloeilampjes uit oké? :+

En zolang Bush nog voor 155 miljard dollar uitgeeft aan een oorlog, die ook veel natuurlijke resources kost, dan kan ik gerust mijn pc medische berekeningen laten uitvoeren voor die paar centen :)

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

Pim. schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 09:09:
Om te beginnen maar even een Nederlandse titel meegegeven aan het topic.

De meeste argumenten die ik wil en kan maken zijn al gepresenteerd en aangezien er al aanwijzingen zijn dat de opwarming van de aarde niet door de mens maar door de zon wordt veroorzaakt (zelfde gebeurt op andere planeten) denk ik dat we door moeten gaan in de poging de mensheid te helpen op gebieden als ziektes op lossen, wiskundige problemen oplossen en veiligheid verbeteren :w
Uit interesse; welke planeten en heb je misschien een bron daarvan ?

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Ik heb laatst zo'n vermogen-meter aan mijn pc gehangen. Conclusie: ik kan beter een DC client draaien dan dat ik een spel ga spelen die mijn videokaart vol open trekt.

PC idle: 190 Watt
PC stressed: 225 Watt
PC gaming: 290 Watt
(allemaal exclusief monitor)

Verwijderd

/me heeft het niet zo op koud weer
/me vind lekker warm weer veel lekkerder
/me zet er nog een pc bij aan .

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 11:02:
/me heeft het niet zo op koud weer
/me vind lekker warm weer veel lekkerder
/me zet er nog een pc bij aan .
Dit alles is een hele goede rede om vandaag een extra moederbord te gaan kopen ergens in Nederland. Krijg het druk vandaag.

• RoyalFlusher
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05 15:45
Alhoewel ik niet weet of het een al dan niet commercieel project is, weet ik wel dat ik er Stats door krijg en energie mee bespaar. Voor de geinteresserden onder ons http://www.localcooling.com/
Mijn reactie is niet als reclame bedoeld alleen als opmerking dat er zoiets bestaat.

Division BrabanderT

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11 22:44

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 11:02:
* R4NCOR heeft het niet zo op koud weer
* R4NCOR vind lekker warm weer veel lekkerder
* R4NCOR zet er nog een pc bij aan .
Kom je straks bedrogen uit, als door het broeikaseffect de warme golfstroom afbreekt en ons landje niet meer bereikt. Wordt het hier alleen maar kouder door dat extra pc'tje ;)

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:50
R4NCOR schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 13:05:
[...]

Kom je straks bedrogen uit, als door het broeikaseffect de warme golfstroom afbreekt en ons landje niet meer bereikt. Wordt het hier alleen maar kouder door dat extra pc'tje ;)
Dan zet hij er gewoon 10 bij :+

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
Yor_13 schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 03:44:
[...]

Kon het niet laten.....sorry...
psst..
gehyp(e?)t is met een nederlandse uitgang. (alleen de 'e' weet ik niet)
dit komt omdat het engelse woord 'hype' in het nederlands is opgenomen.
Aangezien wij hier in nederland nederlandse pre- en postfixen gebruiken, zou het dus 'ge'-'hype'-t' worden, waarbij (misschien?) de e wegvalt.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Dilal, jouw post heeft weinig vorm en weinig inhoud. Het is zo erg dat het grappig is.

Verwijderd

RoyalFlusher schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 12:13:
Alhoewel ik niet weet of het een al dan niet commercieel project is, weet ik wel dat ik er Stats door krijg en energie mee bespaar. Voor de geinteresserden onder ons http://www.localcooling.com/
Mijn reactie is niet als reclame bedoeld alleen als opmerking dat er zoiets bestaat.
Sorry maar dit lijkt me echt een compleet onzin product... :X

• BasieP
  • Laatst online: 19-10 08:18
R4NCOR schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 13:05:
[...]

http://basiep.nl/Nieuws/mov-Global-Warming-Swindle.html
*kuch*

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Pim.

Pim.

Ik stel voor dat we het on-topic houden en niet verzanden in een spelfoutenverbeterfeestje ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

sowieso is er nog 1 reden niet genoemd;

Opwarming => warm weer => meer korte rokjes / topjes in het straatbeeld... :9

*gooit de vcore nog wat hoger

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:48

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 14:27:

_/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 14:27:

Tja, dit is toch wel........... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

Als dit allemaal waar is, dan komt de hele hype over het broeikas effect aardig op de helling te staan, en heeft de mens dus maar een hele kleine (geen ?) invloed op de opwarming van de aarde.... Grappig, want tegenwoordig roept iedereen maar wat over CO2 in de atmosfeer. Zeker als je vraagt aan de meest fanatieke energiebesparende Al Gore milieu aanhanger, uit hoeveel CO2 onze atmosfeer bestaat en hoeveel daarvan de mens verantwoordelijk is, ze je aan staan te kijken als een aap in een roestig horloge.
Misschien mis ik wat hoor, maar na wat leeswerk tussen de voor en tegenstanders van "Global Warming" krijg ik een beetje het idee dat de "tegenstanders" voor ketters uitgemaakt worden. Zou er soms iets meer achter zitten want wetenschappelijk gezien is er helemaal nog geen verband gelegd tussen, wat de mens uitstoot en de huidige opwarming.
Kortom, DPC'ers leef je uit ;)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Topicstarter
Modbreak:Check je mail

[ Voor 95% gewijzigd door Pim. op 24-03-2007 16:33 ]

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 16:08:
Waarom zou er vanuit de overheid geen directief worden gegeven om het gebruik van dit soort praktijken te demotiveren?
Waarom deze hobby demotiveren? Dan mogen ze postzegelverzamelen ook wel demotiveren! Al die ingeplakte postzegels die niet meer gerycled kunnen worden waardoor er weer meer bomen gekapt moeten worden voor nieuwe zegels. Daarnaast worden al die zegeltjes in boeken bewaard waarvoor ook weer bomen gekapt worden......

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wanneer jij je posts tot het niveau zou kunnen brengen dat op GoT verwacht wordt, zouden we een inhoudelijke discussie kunnen voeren.
Zolang jij weigert normaal begrijpbare taal te posten die voor iedereen te snappen is zal niemand in gaan op je 'argumenten' omdat het erop lijkt dat jij een spelletje probeert te spelen en niet serieus te nemen bent.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• KuuKe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

On topic?

Goed dan.

Als ik u verhaaltje doortrek dan wilt u dus ook meteen een verbod op zonnebanken en airconditioning?
D'r zullen vast nog wel meer apparaten zijn die nutteloos gigantisch veel elektriciteit verbruiken zonder dat dat beslist noodzakelijk is. Nemen we meteen alle onnodige auto-kilometers mee en laten we meteen stoppen met het boeken van vliegvakanties?

Neemt u dat ook mee in uw betoog of gaat het u alleen om computers?

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Verwijderd

Topicstarter
Frentik schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 16:21:
Waarom deze hobby demotiveren? Dan mogen ze postzegelverzamelen ook wel demotiveren! Al die ingeplakte postzegels die niet meer gerycled kunnen worden waardoor er weer meer bomen gekapt moeten worden voor nieuwe zegels. Daarnaast worden al die zegeltjes in boeken bewaard waarvoor ook weer bomen gekapt worden......
Awel, met name omdat veelal de DPC gebruikte projecten de intentie hebben om het surplus in kloktikken van een CPU in te zetten. Dit terwijl deze kloktikken eigenlijk bedoeld zijn om niet geütiliseerd te worden in relatie met de energiebesparingstechnieken.

Bij mij op de academie heerst de opinie dat het gebruik van de sluimerstand van de computer een gedragslijn is.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 16:27:
[...]
Awel, met name omdat veelal de DPC gebruikte projecten de intentie hebben om het surplus in kloktikken van een CPU in te zetten. Dit terwijl deze kloktikken eigenlijk bedoeld zijn om niet geütiliseerd te worden in relatie met de energiebesparingstechnieken.

Bij mij op de academie heerst de opinie dat het gebruik van de sluimerstand van de computer een gedragslijn is.
Serieus: je bent ergens een docent he?

Die kloktikken die draaien bij 90% van de mensen, gebruikt of niet, het is pas sinds een bepaalde tijd dat er iets bestaat als QnQ, en EIST, waardoor de CPU naar beneden klokt indien die minder wordt gebruikt. En daarbij, er zijn zoveel apparaten in een huishouden die VEEL meer stroom uit de muur trekken, dan mijn desktopje met een voeding van 500 Watt.

Ik noem op: Plasma TV, strijkijzer, koffiemachine, oven, kookplaat.

IMO kan je beter een zuinige processor kopen, en die maximaal gebruiken, dan een gewone processor gebruiken, en daar van die gekke toeren mee uit te halen.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:50
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 16:08:

N.B.: Zou het varia aan bemerkingen aangaande mijn schrijftrant kunnen worden gefutiliseerd? Zodat we weer on-topic kunnen praten?
Het zou erg verstandig en handig zijn als je gewoon normaal ABN zou schrijven, zo te zien ben je hier ook al op gewezen door een moderator in Creepy in "\[C++] Pointerless programming"

We praten hier normaal ABN en geen hoogdravende semi advocaten- of tweedekamertaal waar je de helft van de woorden van moet opzoeken, omdat ze niet begrepen worden en in het dagelijks taalgebruik sinds de 18e eeuw niet meer gebruikt worden. Als je dat wel gebruikt kan je verwachten dat de aandacht daarheen gaat en minder richting het door jou bedoelde inhoudelijke verhaal.

Zolang regeringen geen zak geven om de verwarming van de aarde en de grootste vervuilers niet aangepakt worden (industrie om maar wat te noemen), geef ik er inderdaad geen fluit om dat mijn pc iets meer stroom gebruikt dan een doorsnee pc. Het groepje mensen dat aan DPC meedoet is en wat meer stroom gebruikt is verwaarloosbaar op het totale stroomgebruik in alleen al Nederland, laat staan de hele wereld.

Laat ons lekker genieten van onze hobby en met diverse projecten ook de medische en wiskundige wereld ondersteunen. Of zullen we de stroomvretende apparaten in de diverse onderzoekslaboratoria die door DPC gerichter ingezet kunnen worden ook maar uitzetten ?

• Pim.

Pim.

We gaan leuk door in het topic zonder taalgebruik waarvan de intentie op iets anders lijkt gericht als een discussie over CPU cycles te voeren

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Om toch een inhoudelijke reactie te geven.

DC is bedoeld om op thuiscomputers zeer CPU intensieve berekeningen uit te voeren met als doel om de wetenschap te helpen. Onderzoek naar medicijnen is van essentieel belang en de projecten van DPC helpen daarbij. Alternatief voor de computers die hiervoor veel stroom gebruiken (mocht dit inderdaad zo significant veel zijn) zou het gebruik van supercomputers zijn.

Iedere DPC'er kan wel stoppen met het grazen maar als in ruil hiervoor supercomputers gebruikt moeten gaat worden, weet ik niet wat we onder de streep aan energie zouden besparen.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-11 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een supercomputer is er voor geoptimaliseerd en heeft waarschijnlijk een beter voeding. Aan de andere kant zijn er heel veel thuis pc's die weinig efficiënt met de energie omgaan omdat de voeding minder goed is er gelijk ook veel randapparaten aan staan.
Voorts is het misschien het geval dat een wetenschapper het probleem niet goed kan optimaliseren voor de berekening omdat hij moet rekening houden met veel verschillende eigenschappen van de gebruikte pc's. Ook kan het juist lui maken, het kost de wetenschapper niks..

Maar het is ook een beetje de vraag of je de pc er voor aanzet of toch al aanstond, als ie namelijk al aan staat en toch niks doet kan je hem misschien beter gebruiken. }:O

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 15:38

Pyrus

Hardknock life

Waarde heer Dilal,

het doet mij deugd te vernemen dat er nog mensen op deze geoide testis vertoeven die zich bekommeren om het wel en wee van het voorgenoemde. Tevens verheugt het mij zeer dat ik door het lezen van uw bijdragen aan deze discussie een immer groeiend lexicon mag bezitten. Zo bevat ook de laatste bijdrage uwerzijds aan deze berichtenreeks weer diverse woorden die bij de nominale inwoner van het Koninkrijk der Nederlanden niet bekend zijn.

Om deze bijdrage niet geheel van utiliteit te verzaken zal ik nu enige stellingen doen tezamen met een enige supportieve verwijzingen waarmede mijn opinie hopelijk duidelijk gecommuniceerd wordt naar u en alle anderen die kennisnemen van de inhoud van deze berichtenreeks. Door een gebrek aan tijd kan ik u echter niet garanderen dat de referenties die ik zal aanvoeren wetenschappelijk verantwoord zijn. Hopelijk kunt u hier toch genoegen mee nemen.

Alhoewel het duidelijk moge zijn dat bij een lagere tijdspannen gedurende welke de rekeneenheid werk verricht eventueel gecombineerd met een lagere werkdruk op de diverse parten van die gelijke rekeneenheid er minder elektrische energie geconsumeerd wordt[1] kunt u niet voorspellen hoe de resultaten van een of meerdere projecten later het mogelijk aanwezige broeikaseffect kunnen nullificeren. Nu kan ik begrip er voor opbrengen dat u mogelijk bezwaar tegen dit argument brengt in de vorm projecten als SETI, diverse medisch projecten als folding@home of encryptie uitdagingen, maar zelfs hierbij zie ik mogelijkheden tot uiteindelijk een positieve bijdrage aan het leefklimaat op ons eigen hemellichaam, terra. Dit zal ik gestructureerd uiteen zetten:

SETI en encryptie
Alhoewel het een inspanning lijkt welke geen enkel maatschappelijk nut beschoren is, zou dit nog wel eens verstrekkende gevolgen voor de samenleving zoals die nu aan ons bekend is, mocht er ooit daadwerkelijk effectief gecommuniceerd kunnen worden met intelligent leven op een ander bewoonbaar hemellichaam. Mocht er daadwerkelijk leven zijn in het grote onbekende dat zich uitstrekt om onze habitat, dan zullen wij ons waarschijnlijk niet eens kunnen imagineren wat voor kennis zij vergaard hebben of zelfs maar hoe zij er uit zien en hoe hun habitat samengesteld is. Een redelijke tegenstelling hierbij is wel dat de probabiliteit van de daadwerkelijke aanwezigheid binnen een radius zodanig dat communicatie mogelijk is verwaarloosbaar is. Mijn idee van effectieve communicatie is dat een berichten uitwisseling (zenden en antwoord ontvangen) in een tijdsbestek van minuten tot dagen moet kunnen plaatsvinden. Wanneer men dus langer dan een maand, waarbij een maand gedefinieerd is als vier weken ergo achtentwintig dagen, tijd zal moeten verdrijven alvorens antwoord te ontvangen dus communicatie niet meer effectief is.
Aannemende dat in deze achtentwintig dagen twee maal negen dagen reistijd zitten, houdt men nog tien dagen over. In deze tien dagen dient het bericht ontcijferd en geinterpreteerd te worden alsmede een antwoord opgesteld en mogelijk zodanig dat het voor de ontvanger gemakkelijker is om het bericht te ontcijferen. Met deze gegevens kunnen we bepalen in welke straal de bewoonbare planeet zich zou moeten bevinden, als we de snelheid van radiogolven, welke gelijk is aan de snelheid van het licht[2] meenemen.

9*24*60*60*300.000=233.280.000.000
Dit komt overeen met 0.0246582421 lichtjaren.

Aangezien we nog geen intelligent leven hebben gevonden in ons eigen sterrenstelsel zouden we buiten het onze moeten gaan kijken. Helaas is het dichtsbijzijnde sterrenstelsel een onwaarschijnlijk groot veelvoud verder van ons verwijderd dan de gegeven maximum radius voor effectieve communicatie. Daardoor lijkt dit project dan ook niet echt nuttig, maar met snellere communicatie methoden die mogelijk uitgevonden worden komt het toch weer binnen bereik.

Teruggrijpende op het ontcijferen gedeelte welke hier beargumenteerd zou worden zie ik dat die argumentatie er bij ingeschoten is. Hier zal ik kort over zijn: als wij effectief in staat zijn onze eigen encryptie snel te kraken zijn we eerder in staat prodigieuse encryptiemethoden te doorgronden mochten wij deze tegenkomen.

Medische projecten
Meer dan eens zal een genie niet tot volle bloei kunnen komen of daar zeer sterk in belemmerd worden. Als voorbeeld neem ik hier Wolfgang Amadeus Mozart[3] en Stephen Hawking[4]. Met verbeterde medische processen of geneesmiddelen kan het zijn dat een genie in spé het leven wordt gered. Misschien dus wel het genie dat ons definitief weet te vertellen of het broeikaseffect al dan niet bestaat of misschien zelfs de oplossing er voor kan bedenken.

Afgezien van het mogelijk maatschappelijk nut van de projecten met het inogenschouw nemen van het effect op het milieu lijkt het mij dat dit gewoon een hobby voor de deelnemers is. Alhoewel ik hier geen onderzoek naar gedaan heb lijkt het mij dat één pc lichtelijk extra belasten ten doele deelname aan een distributed computing project minder milieuschade oplevert dan iemand die bijvoorbeeld gaat karten, motorcrossen of eender welke andere hobby waarbij fossiele brandstoffen verbruikt worden als directe aandrijving van hetgene de hobby omhelst.
Daarnaast zullen veel van de aanwezigen op deze digitale gemeenschap als hobby hebben het spelen van diverse videospellen middels hun computer danwel een speciaal daarvoor aangeschaft systeem. Zoals de heer Bubbles reeds eerder heeft aangegeven en ook terug te vinden is in [1], is het zelfs beter om aan een distributed computing project mee te doen dan om games te spelen.

Mijn mening is dan ook dat mensen naar eigen believen mee mogen doen met distributed computing projecten, zolang toestemming van de eigenaar van de machine verstrekt is.

Referenties:
1. Schmid, P. Roos, A. Dual Core Intel Processors For Low-Power, High-Performance Desktops, 24 april 2006, Tom's Hardware.
2. http://www.colorado.edu/p...rticles/lightspeed-1.html
3. http://en.wikipedia.org/wiki/Mozart
4. http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking

LinkedIn

Verwijderd

Pyrus schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 17:26:
Waarde heer Dilal,

het doet mij deugd te vernemen dat er nog mensen op deze geoide testis vertoeven die zich bekommeren om het wel en wee van het voorgenoemde. Tevens verheugt het mij zeer dat ik door het lezen van uw bijdragen aan deze discussie een immer groeiend lexicon mag bezitten. Zoals de heer Bubbles reeds eerder heeft aangegeven en ook terug te vinden is in [1], is het zelfs beter om aan een distributed computing project mee te doen dan om games te spelen.

Mijn mening is dan ook dat mensen naar eigen believen mee mogen doen met distributed computing projecten, zolang toestemming van de eigenaar van de machine verstrekt is.

Referenties:
1. Schmid, P. Roos, A. Dual Core Intel Processors For Low-Power, High-Performance Desktops, 24 april 2006, Tom's Hardware.
2. http://www.colorado.edu/p...rticles/lightspeed-1.html
3. http://en.wikipedia.org/wiki/Mozart
4. http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking
Pyrus, gewoon TOP.

• Pim.

Pim.

OMG Pyrus !!!!! :P

Normaal gesproken had ik je ff op gezocht op IRC maar ik zou het wel erg sneu vinden zoveel werk verloren te laten gaan :+

Get a life dude ;)

Verwijderd

SCIGen door de vertaler gehaald of helemaal zelf gedaan?

_/-\o_

• KuuKe
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

Pyrus heeft gesproken!!

Voor wat mij betreft discussie gesloten :)

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Verwijderd

Acht woorden ga ik hieraan spenderen: ge-ni-aal Pyrus!! _/-\o_ _/-\o_

• JohFraEl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 12:43

JohFraEl

Slainte!

Pyrus schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 17:26:
Waarde heer Dilal,
[Meesterlijke reply!!!]
_/-\o_ Ik heb genoten!! d:)b

(van het hele topic trouwens, als het een grap was geweest van TS'er had ik 't geniaal gevonden)

PS: Ik geloof niet in global warming en heb groene stroom! O-)

Winter | 1st T-net Review

• Adm.Spock
  • Laatst online: 23-11 15:50

Adm.Spock

Duik-Aap

_/-\o_ _/-\o_ Pyrus _/-\o_ _/-\o_

Delamentatie succesvol zou ik zeggen :P

* Adm.Spock wil eigenlijk alleen maar gebruik maken van nucleaire energie, maar dat schijnt dan weer niet te mogen 8)7

• charlie
  • Laatst online: 14-10 13:08

charlie

?*?

En toch heeft de topicstarter een punt.
Volgens mij is hij spijtoptant.

Ik heb zelf ook een heel leger computers 24/24 doen draaien om toch maar zoveel mogelijk RC5-64 blocks te berekenen, personal proxies onderhouden, allemaal voor de statistieken...
Ik zou niet graag de extra energiekosten betalen die dit veroorzaakt heeft, of de verloren werkuren om het geheel te onderhouden... En een echt nuttig wetenschappelijk project kun je het nu ook weer niet noemen, het huidige RC-72 al helemaal niet meer.

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Er zijn echter ook projecten die wel nuttig zijn. Hier wordt het dan ook al een andere discussie bij.

• Rubencs
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-11 18:51
Ik heb dit topic met veel plezier gelezen.
En wil ik graag reageren, omdat ik met hetzelfde probleem, het zij in mindere mate, zat als de T.S. toen ik begon bij DPC en laatst toen ik besloot om de computer 24/7 te laten draaien.

Mijn oplossing het gebruik van groene stroom waardoor ik zover ik ben voorgelicht, door reclame etc milieuvriendelijk bezig ben. Of inieder geval minder milieuonvriendelijk.
Tevens heb ik besloten om van het constant draaien ook maar gelijk dubbel gebruik te maken en de computer als server te gaan gebruiken.

• joh14vers6
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik gebruik groene stroom, jullie toch ook?

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Als ik er invloed op had waarschijnlijk wel, maar helaas heb ik dat niet. Sterker nog, ik weet niet eens wat voor elektriciteit ik nu heb of van wie :X

LinkedIn

Verwijderd

Pyrus schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:38:
Als ik er invloed op had waarschijnlijk wel, maar helaas heb ik dat niet. Sterker nog, ik weet niet eens wat voor elektriciteit ik nu heb of van wie :X
Ga je schamen.

Ik krijg ieder jaar een overzicht van mijn energie/gas leverancier met daarop precies waar mijn energie vandaan is gekomen en daar ben ik heel tevreden mee, zo weet ik waar ik aan toe ben.

Om SP maar eens te quoten: "It helps to be part of the solution and not of the problem"

Ik heb nog een kleine persoonlijke strijd tegen Energie:Direct gevoerd, met hun reclames waarbij ze net doen alsof groene stroom niet bestaat ("Stroom is gewoon stroom, ga dus voor de laagste prijs"). Stel je eens voor dat die stroom van hun wordt opgewekt door slaven, dan hoef ik het niet te hebben hoor, stroom is dus niet stroom. Vergezocht? Nee hoor, er bestaat meer slavernij dan je zou denken, denk aan de chocolade en slopen van schepen.

Ik ben best ver gekomen bij de Stichting Reclamecode, zij gaven mij uiteindelijk gelijk, maar hebben het afgedaan als niet hun verantwoordelijkheid om milieuvriendelijke producten te stimuleren (hoewel ik het eerder zie als het tegenhouden van mensen die milieuvriendelijke producten tegen gaan).

Maar goed, allemaal niet erg, ik weet dat ik goed zit, hopelijk denken meer mensen na ipv alleen naar hun eigen portemonnaie te kijken.

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Ik krijg niet eens een rekening ;)
Dat ligt aan mijn woning. Ik zit anti-kraak in een kantoor. Per maand gaat $bedrag naar $bedrijf dat het pand in beheer heeft voor $eigenaar. $bedrijf betaalt vast ook wel aan $eigenaar en $eigenaar betaalt rekening. :)

@beneden: kijk eens naar de datum en bedenk welke andere datum dichtbij komt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Pyrus op 25-03-2007 01:33 ]

LinkedIn

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Hmmm. Andere topics doorlezen kan nog wel eens interessant en nuttig blijken:
Simon in "Onbegrip buiten wetenschappelijke wereld"

Het wordt mij allemaal ietsje te toevallig zo. Het ruikt een beetje naar HOAX.

edit:
TRRoads: Dat ook ja. Maar wat Simon te melden had bevestigd dat wel ja.

[ Voor 16% gewijzigd door Bubbles op 25-03-2007 01:44 ]

Verwijderd

Bubbles schreef op zondag 25 maart 2007 @ 01:31:
Hmmm. Andere topics doorlezen kan nog wel eens interessant en nuttig blijken:
Simon in "Onbegrip buiten wetenschappelijke wereld"

Het wordt mij allemaal ietsje te toevallig zo. Het ruikt een beetje naar HOAX.
Zie ook: Verwijderd in "Onbegrip buiten wetenschappelijke wereld"

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Opi in "Onbegrip buiten wetenschappelijke wereld"
Vanwege de vooralsnog verdere afwezigheid van de topicstarter wordt dit topic gesloten. :)
Voor dit bericht heeft ie 13 minuten niet gereageerd en is dus niet echt van lange afwezigheid te spreken.
Zou die een ban hebben gekregen? :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 25-03-2007 11:51 ]

Verwijderd

En daarvoor doen ik dus aan Local Cooling. Als alle DPCers dat op de pruttels zetten is dit probleem ook weer uit de wereld..
http://www.localcooling.com/ < kijk zelf maar

Ik heb nu al
10.1 Bomen Gered 91.53 Galons met olie bespaard 190.7Kwh bespaard

Local Cooling will:
* Cut your energy bills.
* Reduce the amount of Greenhouse Gas CO2 emissions as a result of your reduced PC power consumption.
* Give you full control over your power mode settings.
* Improve your overall computing experience and efficiency.
* Show you in detail how much you have saved since installing the software.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 12:13 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Die link kwam gister ook al voorbij. Hij staat hier nog open in een tab en als je die site ziet lijkt het alsof je de hele mensheid redt als je mee doet met dat project.
Op GoT is er ook geen topic over, misschien tijd voor eentje? Als het nut heeft lijkt het me wel interessant :)

Verwijderd

fsfikke schreef op zondag 25 maart 2007 @ 12:11:
Die link kwam gister ook al voorbij. Hij staat hier nog open in een tab en als je die site ziet lijkt het alsof je de hele mensheid redt als je mee doet met dat project.
Op GoT is er ook geen topic over, misschien tijd voor eentje? Als het nut heeft lijkt het me wel interessant :)
Het project heeft zeker potentieel. Helaas is de feedback wat sumier.. Maar verder een goed iniatief. Het kost bijna geen cpu cycles. het beheert alleen je power savings wat beter..

Het is wel wat dubbel Je pc aanlaten bespaart meer als de pc uit laten staan. Maar ja DPC ers hebben de PC toch wel aan staan.

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

fsfikke schreef op zondag 25 maart 2007 @ 11:50:
Opi in "Onbegrip buiten wetenschappelijke wereld"

[...]

Voor dit bericht heeft ie 13 minuten niet gereageerd en is dus niet echt van lange afwezigheid te spreken.
Zou die een ban hebben gekregen? :Y)
Je zou het haast denken.
Zie bijvoorbeeld Verwijderd in "Analyse van een 5-punts Likert schaal?"

• kamerplant
  • Niet online
Ik vind eigenlijk wel dat iedereen zijn koe uit moet zetten hoor. B.E. Dilal is een rasechte wetenschapper en zegt natuurlijk niet zomaar wat!111 :o
Ik ben fan van Dilal _O- :')

🌞🍃

• Lord_Nemesis
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:52

Lord_Nemesis

Wa oars?

* Lord_Nemesis denkt aan een (erg sterke) 1 april grap in wording met iemand uit de crew in de rol van B. E. Dilal... :+
Bedilal:
trefwoord: muggenzifter
synoniemen: criticaster, haarklover, kommaneuker, mierenneuker, pezewever, pietlut, raisonneur, scherpslijper, vitter

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

• Pim.

Pim.

Gezien het feit dat de topicstarter niet meer kan deelnemen aan de discussie en we al zo ver off-topic zijn dat dit waarschijnlijk niet meer on-topic komt gaat dit topic dicht :)

Mocht iemand de behoefte hebben aan de oorspronkelijke discussie kan hij natuurlijk even een nieuw topic openen :w

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.