Waarde heer Dilal,
het doet mij deugd te vernemen dat er nog mensen op deze geoide testis vertoeven die zich bekommeren om het wel en wee van het voorgenoemde. Tevens verheugt het mij zeer dat ik door het lezen van uw bijdragen aan deze discussie een immer groeiend lexicon mag bezitten. Zo bevat ook de laatste bijdrage uwerzijds aan deze berichtenreeks weer diverse woorden die bij de nominale inwoner van het Koninkrijk der Nederlanden niet bekend zijn.
Om deze bijdrage niet geheel van utiliteit te verzaken zal ik nu enige stellingen doen tezamen met een enige supportieve verwijzingen waarmede mijn opinie hopelijk duidelijk gecommuniceerd wordt naar u en alle anderen die kennisnemen van de inhoud van deze berichtenreeks. Door een gebrek aan tijd kan ik u echter niet garanderen dat de referenties die ik zal aanvoeren wetenschappelijk verantwoord zijn. Hopelijk kunt u hier toch genoegen mee nemen.
Alhoewel het duidelijk moge zijn dat bij een lagere tijdspannen gedurende welke de rekeneenheid werk verricht eventueel gecombineerd met een lagere werkdruk op de diverse parten van die gelijke rekeneenheid er minder elektrische energie geconsumeerd wordt
[1] kunt u niet voorspellen hoe de resultaten van een of meerdere projecten later het mogelijk aanwezige broeikaseffect kunnen nullificeren. Nu kan ik begrip er voor opbrengen dat u mogelijk bezwaar tegen dit argument brengt in de vorm projecten als SETI, diverse medisch projecten als folding@home of encryptie uitdagingen, maar zelfs hierbij zie ik mogelijkheden tot uiteindelijk een positieve bijdrage aan het leefklimaat op ons eigen hemellichaam, terra. Dit zal ik gestructureerd uiteen zetten:
SETI en encryptie
Alhoewel het een inspanning lijkt welke geen enkel maatschappelijk nut beschoren is, zou dit nog wel eens verstrekkende gevolgen voor de samenleving zoals die nu aan ons bekend is, mocht er ooit daadwerkelijk effectief gecommuniceerd kunnen worden met intelligent leven op een ander bewoonbaar hemellichaam. Mocht er daadwerkelijk leven zijn in het grote onbekende dat zich uitstrekt om onze habitat, dan zullen wij ons waarschijnlijk niet eens kunnen imagineren wat voor kennis zij vergaard hebben of zelfs maar hoe zij er uit zien en hoe hun habitat samengesteld is. Een redelijke tegenstelling hierbij is wel dat de probabiliteit van de daadwerkelijke aanwezigheid binnen een radius zodanig dat communicatie mogelijk is verwaarloosbaar is. Mijn idee van effectieve communicatie is dat een berichten uitwisseling (zenden en antwoord ontvangen) in een tijdsbestek van minuten tot dagen moet kunnen plaatsvinden. Wanneer men dus langer dan een maand, waarbij een maand gedefinieerd is als vier weken ergo achtentwintig dagen, tijd zal moeten verdrijven alvorens antwoord te ontvangen dus communicatie niet meer effectief is.
Aannemende dat in deze achtentwintig dagen twee maal negen dagen reistijd zitten, houdt men nog tien dagen over. In deze tien dagen dient het bericht ontcijferd en geinterpreteerd te worden alsmede een antwoord opgesteld en mogelijk zodanig dat het voor de ontvanger gemakkelijker is om het bericht te ontcijferen. Met deze gegevens kunnen we bepalen in welke straal de bewoonbare planeet zich zou moeten bevinden, als we de snelheid van radiogolven, welke gelijk is aan de snelheid van het licht
[2] meenemen.
9*24*60*60*300.000=233.280.000.000
Dit komt overeen met 0.0246582421 lichtjaren.
Aangezien we nog geen intelligent leven hebben gevonden in ons eigen sterrenstelsel zouden we buiten het onze moeten gaan kijken. Helaas is het dichtsbijzijnde sterrenstelsel een onwaarschijnlijk groot veelvoud verder van ons verwijderd dan de gegeven maximum radius voor effectieve communicatie. Daardoor lijkt dit project dan ook niet echt nuttig, maar met snellere communicatie methoden die mogelijk uitgevonden worden komt het toch weer binnen bereik.
Teruggrijpende op het ontcijferen gedeelte welke hier beargumenteerd zou worden zie ik dat die argumentatie er bij ingeschoten is. Hier zal ik kort over zijn: als wij effectief in staat zijn onze eigen encryptie snel te kraken zijn we eerder in staat prodigieuse encryptiemethoden te doorgronden mochten wij deze tegenkomen.
Medische projecten
Meer dan eens zal een genie niet tot volle bloei kunnen komen of daar zeer sterk in belemmerd worden. Als voorbeeld neem ik hier Wolfgang Amadeus Mozart
[3] en Stephen Hawking
[4]. Met verbeterde medische processen of geneesmiddelen kan het zijn dat een genie in spé het leven wordt gered. Misschien dus wel het genie dat ons definitief weet te vertellen of het broeikaseffect al dan niet bestaat of misschien zelfs de oplossing er voor kan bedenken.
Afgezien van het mogelijk maatschappelijk nut van de projecten met het inogenschouw nemen van het effect op het milieu lijkt het mij dat dit gewoon een hobby voor de deelnemers is. Alhoewel ik hier geen onderzoek naar gedaan heb lijkt het mij dat één pc lichtelijk extra belasten ten doele deelname aan een distributed computing project minder milieuschade oplevert dan iemand die bijvoorbeeld gaat karten, motorcrossen of eender welke andere hobby waarbij fossiele brandstoffen verbruikt worden als directe aandrijving van hetgene de hobby omhelst.
Daarnaast zullen veel van de aanwezigen op deze digitale gemeenschap als hobby hebben het spelen van diverse videospellen middels hun computer danwel een speciaal daarvoor aangeschaft systeem. Zoals de heer Bubbles reeds eerder heeft aangegeven en ook terug te vinden is in [1], is het zelfs beter om aan een distributed computing project mee te doen dan om games te spelen.
Mijn mening is dan ook dat mensen naar eigen believen mee mogen doen met distributed computing projecten, zolang toestemming van de eigenaar van de machine verstrekt is.
Referenties:
1. Schmid, P. Roos, A.
Dual Core Intel Processors For Low-Power, High-Performance Desktops, 24 april 2006, Tom's Hardware.
2.
http://www.colorado.edu/p...rticles/lightspeed-1.html
3.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mozart
4.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking