Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe laat ik een aanhanger scharen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.412 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Af en toe hoor je wel eens op de radio de fileberichten, waarin bericht wordt over weer een lange file op de A12. Niets bijzonders, maar af en toe is de oorzaak een geschaarde auto-met-aanhanger. Nu vraag ik me al een hele tijd af hoe je dat in godsnaam op de snelweg doet? Ik begrijp dat je kan scharen als je achteruit rijdt, maar hoe doe je dat in godsnaam op de snelweg... (Of begrijp ik het begrip 'scharen' verkeerd?)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Te hard rijden waardoor de aanhanger in onbalans raakt bij een hobbel bijvoorbeeld. Enkel één kant van de aanhanger houdt contact met het wegdek. Zodra de kant af gaat wisselen loop je het risico dat de combinatie schaart.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Te hard remmen, te hard rijden, verkeerd beladen (of combinatie daarvan), als een zelfmoordterrorist-in-opleiding naar de ander baan gaan (te bruusk enzo), windvlagen, halfdronken of stoned achter het stuur zitten, een combinatie van voorgaande etc?

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 23-03-2007 17:15 ]

Virussen? Scan ze hier!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:37

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verkeerd geladen, zodat ie gaat slingeren? Hard moeten remmen waarbij de aanhanger uitbreekt? Lijkt me niet zo onmogelijk hoor.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk door remmen en uitwijken tegelijk, dan duwt de aanhanger de kont van de auto om, omdat die er niet recht voor staat.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Welke snelweg en welke dag had je in gedachten? Dat ik het even weet.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat kan, als je te hard gaat rijden voor je combinatie dan kan de aanhanger de wagen gaan duwen. Vroeger ook wel eens meegemaakt in Duitsland toen ik nog met mijn ouders mee ging (kleine auto + zware caravan + iets te hard gereden). Mijn vader wilde hem toen recht trekken door gas bij te geven, maar toen we 140 reden en steeds harder gingen slingeren besloot hij maar om flink op de rem te trappen. Gelukkig loste dat het toen wel op en hebben we de reis veilig kunnen voortzetten :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 17:33

drooger

Falen is ook een kunst.

Is het dan niet beter om geleidelijk af te remmen?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:29
Xander2000 schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 17:14:
Te hard rijden waardoor de aanhanger in onbalans raakt bij een hobbel bijvoorbeeld. Enkel één kant van de aanhanger houdt contact met het wegdek. Zodra de kant af gaat wisselen loop je het risico dat de combinatie schaart.
Hier is nog niks mis, tot je op dat moment van schrik gaat remmen. Probleem wordt vaak veroorzaakt door een combinatie van te langzame auto met te slechte wegligging, te zware aanhanger en onervarenheid van de bestuurder.

[ Voor 16% gewijzigd door StevenK op 23-03-2007 22:18 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

drooger schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:01:
Als je al bijna in de vangrail ligt is er niet echt tijd om zachtjes af te remmen, ik denk ook dat zachtjes remmen net zo erg is. Als alleen de caravan zou remmen zou je het weer recht kunnen trekken, maar daar is geen pedaal voor ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Jojk schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 17:13:
Af en toe hoor je wel eens op de radio de fileberichten, waarin bericht wordt over weer een lange file op de A12. Niets bijzonders, maar af en toe is de oorzaak een geschaarde auto-met-aanhanger. Nu vraag ik me al een hele tijd af hoe je dat in godsnaam op de snelweg doet? Ik begrijp dat je kan scharen als je achteruit rijdt, maar hoe doe je dat in godsnaam op de snelweg... (Of begrijp ik het begrip 'scharen' verkeerd?)
De aanhangwagen trekt bij flink remmen de achterwielen van de auto omhoog, PS zit je nog op scouting !?! !

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12
Ik schaar dit topic even onder Vervoer .

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:29
Marzman schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 08:25:
[...]

Als je al bijna in de vangrail ligt is er niet echt tijd om zachtjes af te remmen, ik denk ook dat zachtjes remmen net zo erg is. Als alleen de caravan zou remmen zou je het weer recht kunnen trekken, maar daar is geen pedaal voor ;)
D'r zit een oplooprem in z'n ding, maar die komt er alleen in als je hard genoeg remt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Marzman schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 17:35:
Dat kan, als je te hard gaat rijden voor je combinatie dan kan de aanhanger de wagen gaan duwen. Vroeger ook wel eens meegemaakt in Duitsland toen ik nog met mijn ouders mee ging (kleine auto + zware caravan + iets te hard gereden). Mijn vader wilde hem toen recht trekken door gas bij te geven, maar toen we 140 reden en steeds harder gingen slingeren besloot hij maar om flink op de rem te trappen. Gelukkig loste dat het toen wel op en hebben we de reis veilig kunnen voortzetten :)
140 met caravan :X
mogelijke oorzaken zijn combinatie's van verkeerd beladen, zijwind, te hard rijden, spoorvorming, onevenwichtige combinatie (tandemasser tabbert achter je golf :+). overigens als je een knappe caravan hebt met goede remmen is dat heel hard remmen niet z'n probleem, dan moet je wel erg raar doen (en je caravan beroerd sporen) wil die je inhalen :+ verder is het probleem met mensen dat ze met een aanhanger te hard naar beneden willen, bijv. in Zwitersland rijden er rond die gaan met hun 10 tonner met 70 omhoog (fietsen wij met 90 voorbij, krijg je als je een knappe auto koopt hè en geen bubbelbad in je caravan hoeft :+) en met 120 naar beneden 'zwiep zwiep zwiep', word je alleen niet zo vrolijk van als dat voor je rijd... Overigens als je met slingerende caravan rijd voelt dat _absoluut_ niet lekker of je auto moet veeel zwaarder/groter zijn dan je sleur hut. Je auto word namelijk de hele tijd aan de achterkant zachtjes heen en weer getrokken en in en uit z'n vering gedrukt.
Overigens DE manier om aan 't slingeren te komen is door veel te hard over slecht weg dek te gaan.
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 08:46:
[...]

De aanhangwagen trekt bij flink remmen de achterwielen van de auto omhoog, PS zit je nog op scouting !?! !
bij knappe belading heb je minimaal 50 kilo kogel druk (wij rijden met 70, rijd het lekkerst), als je kogel 'trek' hebt dan kunnen je wielen wel loskomen ja :+ verder met remmen word de kogel druk alleen maar hoger omdat je caravan z'n massa zich over de as wilt kiepen ;)
StevenK schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 09:23:
[...]

D'r zit een oplooprem in z'n ding, maar die komt er alleen in als je hard genoeg remt.
jup, en doet het prima, hij is alleen niet zo heel geschikt om erg steile passen te blijven rijden (moesten met de Caravan over de gothard pas een jaar of 3 terug en toen begonnen ze toch wel wat te zweten :P).

overigens zit er tussen de ene of de andere caravan nog veel verschil qua rij eigenschappen, bijvoorbeeld Kip caravan's liggen erg goed op de weg. Overigens is een stabilisator meer symptoom bestrijding, voorkomt dat je slingert als je te hard rijd voor de omstandigheden... (tot op zekere hoogte). Het enige waar je echt wat aan een stabilisator hebt is bij het inhalen van vrachtwagens op een krappe snelweg (zuiging 'zwieper' die je krijgt heeft minder effect, hoewel als je gewoon je stuur vast houd, niet gek doet er niets aan de hand is.) en heftige zij wind op een brug ofzo, voor de rest moet je gewoon minder hard rijden als je slingert (of beter beladen).

[ Voor 31% gewijzigd door GoldenSample op 24-03-2007 10:47 ]

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 10:44

Goverman

not loaded

Als je combo al schaart? NEE! Harder rijden om de scharing recht te trekken? Is link, het einde lijkt dan zoek (bij hogere snelheden kan ie ook weer gaan scharen)

Als je een combo met oplooprem hebt is de truc simpel: bij scharen even fors remmen. De oplooprem zorgt ervoor dat de aanhanger gaat remmen. Doordat jij de rem loslaat en weer op snelheid komt trekt de comibinatie weer recht. Bijkomend voordeel is dat de snelheid wat lager is (de primaire oorzaak van scharende combo's).

Bij aanhangers zonder oplooprem weet ik het zo niet, maar remmen lijkt mij i.i.g. verstandiger dan harder rijden om de combo recht te trekken...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:18
Ik heb het al 2x meegemaakt dat een aanhanger recht voor me schaarde en dwars over de weg kwam staan, en ik heb pas een jaar mijn rijbewijs. Ik rij dan ook echt niet meer achter een boedelbak/klein aanhangertje omdat daar vaak mensen in zitten die nooit met zo'n ding rijden -> het niet kunnen.

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Acid_Schnitzel schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:30:
Ik heb het al 2x meegemaakt dat een aanhanger recht voor me schaarde en dwars over de weg kwam staan, en ik heb pas een jaar mijn rijbewijs. Ik rij dan ook echt niet meer achter een boedelbak/klein aanhangertje omdat daar vaak mensen in zitten die nooit met zo'n ding rijden -> het niet kunnen.
eens, ondanks dat vaak z'n díng zo klein is lukt het dat soort mensen toch harstikke goed (of juist doordat ie zo klein is er lekker 130 mee blijven rijden terwijl ze hun zooi er zo los ergens op een hoop hebben gestouwd)

Verwijderd

Op http://www.caravantrekker.nl/algemeen/slingeren.php staat het slingeren en het waarom ervan zéér uitgebreid uitgelegd. Over de oplossing als je eenmaal slingert schrijven ze:
Strak rechtuit sturen - niet proberen te corrigeren - en gas loslaten is de remedie waarna het kwispelen snel ophoudt.. Wordt echter het uitzwaaien niet direct minder, maar juist erger dan is er maar een remedie: ONMIDDELLIJK HARD REMMEN! Wees in dergelijke situaties niet bang dat er iemand achterop zal vliegen, die heeft namelijk al lang gezien dat u in de problemen zit.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:45
Wij hebben een aantal jaar terug ook een scharende caravan gehad op de A2 in de buurt van Vianen (de deuk in de vangrail zit er nog steeds afaik :P).

De oorzaak was vrij duidelijk: spoorvorming. Er was daar redelijk wat spoorvorming en bij het verwisselen van rijstrook had de caravan kennelijk geen zin om mee te komen.

Mijn vader heeft eerst geprobeerd rustig vaart te minderen, maar daar werd het alleen maar erger van. Toen ie opeens vangrail voor zich zag is hij vol op de rem gaan staan. Het scharen hield vrij snel op, alleen ging de caravan er op zn zijkant achteruit vandoor (en ja, dan wordt je auto pas echt opgetild als je caravan op zn zijkant ligt :+).

Conclusie: Dat hard afremmen had eerder moeten gebeuren, voordat het geheel steeds erger ging scharen? Denk ik? Het leek iig een vrij hopeloze situatie toen om er nog uit te komen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:48

Dentheman

Zie signature

Wij hebben ooit een keer in frankrijk gehad, dat een volgeladen mpv (uitlaat bijna op de grond, 0,0 vering over) met caravan erachter ons heuvelaf met zo'n 130 voorbijschoot, heuvelop kwamen wij (volvo v40 + caravan) hem weer met 95 voorbij en zo ging het een tijdje door, totdat we gingen lunchen. En we even later weer verder gingen en de hele combinatie in de vangrail zagen liggen. Je ziet het ook vaak genoeg gebeuren dat het wel goed gaat als ze je met een noodgang voorbij jakkeren maar ik wil niet weten hoe vaak het fout gaat :X

Zie ondertitel

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wat ook meespeeld is de massa van beide delen (auto én aanhanger) en hoeveel (rij-)wind de caravan vangt. De combi van m'n ouders (semi-verhoogde Ford Transit, leeg 1700kg) en Caravan (Knaus Südwind, max. 1600kg) ligt bijzonder stabiel op de weg. Ik heb er in Frankrijk 110 mee gereden (veel harder wou de Transit niet :X ) zonder ergens last van te hebben. Ook van rijwind van vrachtwagens hebben we relatief weinig last. Dat komt simpelweg omdat de caravan in het kielzog van de auto hangt. Bij kleinere auto's vangt de caravan wel rijwind, en die is vaak turbulent. Boven de 100km/u is die vaak van dermate invloed dat hij de caravan serieus kan beïnvloeden.

Daarnaast zijn veel geschaarde aanhangers paardentrailers. In mijn ogen zijn daar eigenlijk altijd maar 2 oorzaken: 1. veelste hard rijden (hoe vaak zie je ze niet 120 rijden) en 2. 800kg bewegende lading met een hoog zwaartepunt. Afgelopen weekend zat ik nog achter een trailer met een paard, en bij elke beweging van het dier zag je de trailer slingeren :X

Hou je gewoon aan de maximum snelheid van 80 à 90 km/u en als de combinatie ok is, dan is de kans op brokken klein.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1