Kleurenlaser all-in-one (incl fax)

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 07:56
Ik kom er niet uit. Heb rond gezocht naar een beetje een betaalbare printer voor zowel een startende onderneming als studieprojecten.

Mijn eisen:
- kleurenlaser
- fax
- scanner (ook flatbed)
- 1 apparaat (weinig ruimte beschikbaar)
- max. 1000 euro ex. btw
- minimaal in OSX te gebruiken

Wat mooi zou zijn:
- randloos (heb er nog geen een gezien)
- > 10 ppm in kleur
- > 200 gr/m2 papierinvoer
- duplex printen

Waar ik op uit ben gekomen is o.a. de HP 2840. Deze printer heeft alleen de nadelen dat deze de extra features niet heeft.

De Epson CX11N ook het een en ander van mijn basiseisen, maar verdere specificaties kan ik ook op hun site niet echt vinden, weet hem dus niet zo goed te positioneren naast de HP.

Dell heeft nog de 3110 CN, maar deze ondersteunt geen OSX (alsdus hun site) Verder is deze printer wel lekker snel, wat wel lekker is.

Oki heb ik het een en ander over gelezen op GOT dat die goede kwaliteitsprinters heeft, daar heb ik de C3530 gevonden.

Brother heeft geen flatbetscanners in hun all-in-ones.

Alle all-in-ones liggen rond de 900 a 950 euro incl. btw, dus dat verscheelt niet extreem. Snelheid is gemakkelijk maar niet echt een must. Hoe de kwaliteit is weet ik absoluut niet, hebben mensen vergelijkingservaring? Ik weet nu namelijk absoluut niet welke ik moet kiezen aangezien alle apparaten hun voor- en nadelen hebben. Hulp zou fijn zijn _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door eerdepeer op 23-03-2007 16:51 ]

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Dei HP 2840 ken ik wel een beetje. Mooi apparaat, kwaliteit van de prints is uitstekend. Voor zover ik kan zeggen doet ie alles wat ie belooft te doen. :p Tegenwoordig ben ik toch wel gecharmeerd van HP printers, als ik het vergelijk met bv een Epson hier (een inktjet model, ok), die toch wat rare kuren kan krijgen als je em in een netwerk hangt bijvoorbeeld.

Vergis je trouwens niet in het formaat van die 2840, hij is echt huge. Ook de prijs van toners en de drum is behoorlijk, reken op zo'n 60 tot 90 euro voor een nieuwe toner (er gaan er 4 in) en net zoiets voor een nieuwe drum. Als je dagelijks redelijk wat print in je eentje (inclusief wat foto's), dan ben je elk half jaar misschien nog wel 300 euro kwijt aan supplies.
Maar goed, voor andere apparaten/merken geldt ongeveer hetzelfde verhaal. En printen moet je toch wel, elk printje van 10 cent kan je uiteindelijk weer honderden euro's opleveren. ;)

Oki's heb ik nooit in mijn vingers gehad, maar als die goed zijn in osx en linux ondersteuning zou ik er zeker goed naar kijken.

edit:
Mijn ervaringen zijn met windows btw

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• eerdepeer
Op kieskeurig.nl filter ik er ook wat andere modellen uit. Op zich weet ik alleen niet welke printer de beste resultaten (mooiste kwaliteit) print?

Op de website van HP kom ik de Officejet Pro tegen, zij claimen dat deze printers 25% kostenbesparend printen T.O.V. laserprinters. Heel apart, klopt dit? Voordeel van de Officejet 9110 / 9120 / 9130 serie is wel dat deze aan alle eisen voldoet die ik stel. (ook randloos, duplex printen, etc.)

Deze serie heeft zelfs ook PostScript 3-emulatie, wat wel interessant voor mij als ontwerper is. (Illlustrator etc.)

Nu weet ik niet of ik wel juist af ben betreft inkjet vs laserjet?? Mijn ervaring met HP is dat deze printers duur zijn qua inkt. Plus dat het papier voor laserprinters goedkoper is, is het niet? Keuzes keuzes

[ Voor 6% gewijzigd door eerdepeer op 24-03-2007 16:34 ]

• eerdepeer
De voornaamste reden dat ik een laserjet zou kopen is omdat de kosten per pagina lager liggen dan bij inkjet. Dat ik minder vaak een cartridge moet verwisselen interesseert mij niet echt. Daarom heb ik even het volgende uiteen gezet:

Laser vs inkjet
Laserjet 2840Officejet 9110
4 toners (CMYK)4 losse cartridges (CMYK)
Z/W
5000 afdrukken p/toner1650 afdrukken p/cartr.
ong. € 78 p/tonerong. € 19,50 p/cartr.
1,56 ct/p 1,57 ct/p
Kleur
4000 afdrukken p/toner1750 afdrukken p/cartr.
ong. € 31 p/tonerong. € 11 p/cartr.
1,725 ct/p1,114 ct/p
verschil per kleurafdruk (met 5% dekking) = 1,725-1,114 = 0,611 ct (per pagina)
Conclusie: Inkjet print goedkoper dan laser!

De 2 modellen lijken alleen zeer licht op kosten voor afdrukken op kleur te verschillen, maar als je dit berekend naar deze situatie:

Je print 1000 kleurenafdrukken per maand in alle 4 de kleuren (bij foto's bijvoorbeeld). (beide afdrukken p/pagina zijn gebaseerd op documentafdrukken van 5% dekking p/p)

1000 x 4 (aantal cartr./toners) x 0,611 = € 24,44 per maand.

Voordeel voor inkjet: randloos printen mogelijk
Voordeel voor laserjet: afhankelijk van soort papier is papier nog iets goedkoper

Wat ga ik nu aanschaffen: ik weet het nog steeds niet :?

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:28

Duinkonijn

Huh?

nadeel van inkt is dat die koppen kunnen verstoppen dus weer een plus voor laser

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• eerdepeer
Klopt, maar de 9110 serie heeft per cartridge een aparte kop die slechts een paar tientjes per kop kost. Dus dat is dan weer evenaard. Een kleurenlaser heeft weer de fuser die op zijn tijd vervangen moet worden!

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-02 08:39
Brother heeft wel een multifunctional met flatbedscanner, de MFC-9420cn maar die kost wel een 1111,91€

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

eerdepeer schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 18:06:
Klopt, maar de 9110 serie heeft per cartridge een aparte kop die slechts een paar tientjes per kop kost. Dus dat is dan weer evenaard. Een kleurenlaser heeft weer de fuser die op zijn tijd vervangen moet worden!
mja maar stel dat je cyaan een tijd niet gebruikt.

een inkt cartridge kan je dan weg gooien. (ondanks hij 2 - 10x gebruikt is)
een toner niet..

daarnaast heb ik hier fusers staan van 8 jaar oud, die het nog trouw doen

de oudste nog werkende in orginele staat is uit 1996

[ Voor 5% gewijzigd door Duinkonijn op 24-03-2007 21:34 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
Ik heb ook een 2840 en het ding werkt op zich heel aardig. Belangrijkste nadeel - voor mij - is dat de software niet op 2k3 werkt. Ik heb daarom onder 2k3 een vmware vm draaien met xp, alleen voor deze software.

Ook vind ik het ding aardig langzaam.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

StevenK schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:32:
Ik heb ook een 2840 en het ding werkt op zich heel aardig. Belangrijkste nadeel - voor mij - is dat de software niet op 2k3 werkt. Ik heb daarom onder 2k3 een vmware vm draaien met xp, alleen voor deze software.

Ook vind ik het ding aardig langzaam.
vreemd... als je de installer extract.. kan je hem dan niet toevoegen?

eerst dir C:\Documents and Settings\%username%\Local Settings\Temp leeg maken
setup starten onder xp.
als de setup geladen is
staan onder C:\Documents and Settings\%username%\Local Settings\Temp
de extracte setup.. als het goed is staan dan ook de drivers daarbij die je kan laden onder 2k3

daarnaast zou deze het ook wel moeten doen http://h20000.www2.hp.com...kId=135&swItem=ly-36433-2

heb trouwens een pesthekel aan installers.... ze verraggen je register.. en ze voegen meestal toch geen waarde toe

[ Voor 20% gewijzigd door Duinkonijn op 24-03-2007 21:41 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
Duinkonijn schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:38:
[...]

vreemd... als je de installer extract.. kan je hem dan niet toevoegen?
Alleen de printer driver doet 't, maar niet de software die je voor 't scannen nodig hebt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

StevenK schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:43:
[...]

Alleen de printer driver doet 't, maar niet de software die je voor 't scannen nodig hebt.
dacht dat je daarvoor bepaalde services aan moest zetten?

ik verdenk momenteel Human Interface Device Access. / wia
zal maandag wel ff kijken

[ Voor 13% gewijzigd door Duinkonijn op 24-03-2007 21:54 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Die HP kost bij Office Centre € 712,= en dat lijkt een scherpe prijs.

ARME AOW’er

• eerdepeer
Ik ben er gisteren de hele dag mee bezig geweest en ben er nu redelijk klaar mee. Ik denk dat ik maar ga voor een Dell 1815dn monochrome lasermultifunctional en dan een Epson Stylus Photo 1400 erbij voor randloze A3+ afdrukken. Een échte alles in 1 kunner blijkt toch niet helemaal mogelijk. :/
Pagina: 1