Toon posts:

Van Vista terug naar XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Vista op een schone harde schijf (250GB) gezet en wil nu terug naar XP.
Als ik echter vanaf de cd-rom wil opstarten dan blijft deze hangen op mijn diskettestation het losmaken van de kabels en verwijderen uit het Bios heeft geen resultaat hij blijft gewoon hangen.
Ik heb wel eens gehoord van een toetsen combinatie die een update cd-rom kan laten starten als een volledige versie, volgens mij heb ik een update (legaal) maar ook met een geleende volledige versie start XP niet door vanaf de CD ik heb helaas geen opstartschijfe gemaakt ik heb wel het advies gekregen om eerst de schijf met DOS te formateren maar volgens mij formateerd DOS maar 521 Mb.
Wie weet raad, bij voorbaat dank.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je zou bijvoorbeeld op kunnen starten met UBCD. Je kunt vervolgens met Ranish je partities wissen, opnieuw aanmaken en formatteren. Je moet dan wel een IDE schijf hebben. De UBCD heeft geen Sata drivers aan boord.

Hoe staat trouwens de bootvolgorde in het bios ingesteld? En heb je een PATA of SATA schijf?

De laatste dos versie kan trouwens fat32 aan, en hiermee dus ruim boven de 512MB komen. Trouwens, Dos 6 kan volgens mij al partities van 2GB aan, naar mijn weten.

p.s. Je zou misschien in het vervolg wat beter op interpunctie e.d. letten. Je verhaal is nogal onduidelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Noork op 23-03-2007 13:59 ]

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
dan blijft deze hangen op mijn diskettestation
Je cd blijft hangen op je diskette station :?

Vaak kan je tijdens het bios gedeelte van het opstarten op F8 of F12 drukken en dan kiezen waarvan je wilt opstarten. Dat al geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Noork bedankt voor de tip ik ga deze uitproberen uiteraard.
Wat betreft de HD is een IDE en de bootvolgorde =HD/CD/Diskette maar ook met het diskette station uitgeschakeld in het Bios lukte het niet.
Dus ik ben blij met deze UBCD en ik laat het resultaat wel weten.

Systeem pentium4 2.8 prescott
geheugen 1536 mb
HD 1 250GB
HD 2 80 GB
Motherboard van Asus
Bios van 05-2006

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp, nadat ik met behulp van UBCD schijf mijn schijf had gepartitioneerd en geformatteerd lukte het nog niet om van de XP schijf op te starten. Zelfs volledig verwijderen van het diskette station leverde niets op als ik van de XP schijf wilde opstarten bleef de PC vragen om de Vista schijf.
Wat heb ik toen gedaan ik heb het CMOS gereset en dat was de oplossing daarna probleemloos XP weer geinstalleerd en al mijn progjes werken weer.
Overigens was dit mijn eerste verzoek om hulp in 20 jaar computeren en hopelijk ook mijn laatste.
groeten Johnven

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-03 19:46
weet je zeker dat je windows xp cd bootable is?
klinkt alsof hij die cd namelijk gewoon niet ziet :S

Verwijderd

Ik had dit ook laatst met het installen van winxp, stonden een paar linux paritities op, partities verwijderen en hij bleef niet meer hangen.
Pagina: 1