A7N8X-E Deluxe en Promise 66 MHz PCI?

Pagina: 1
Acties:

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-11-2025
Omdat ik bezig ben met het opzetten van een kleine file en webserver, heb ik twee WD 320 GB (3 Gb/s) schijven, en een lost Promise pci kaartje om deze aan te sluiten aangeschaft. Volledig specificaties:

Asus A7N8X-E Deluxe moederbord
Wester Digital WD3200YS twee maal
Promise SATA300 TX2plus

Het probleem waar ik nu tegen aanloop: volgens de specificaties van Asus ondersteund het moederbord PCI 2.2, wat (volgens wikipedia) zou betekenen dat de PCI poorten op 66 MHz kunnen lopen, en daarmee een maximale rate van 266 MB/s hebben. Ik sluit dus netjes alles aan, Promise kaartje in PCI slot 1 (shared met PCI slot 5 en de wifi poort, die ik geen van beiden gebruik).
Na wat prutsen met bios boot volgorden in de bios, kan ik netjes windows starten van mijn IDE schijf die er al in zat. Maar na het enkele malen runnen van HD tach en HD tune moest ik concluderen dat de schijven met mijn nieuw pci kaartje maar amper boven de 100 MB/s burst rate uit komt. Dit is zelfs langzamer dan de onboard SiliconImage 3112 controller (daarmee haal ik 113 MB/s)! Hieruit leid ik dus af dat het PCI kaartje niet op 66 MHz loopt, maar op 33 MHz.

Zoals jullie begrijpen, heb ik nu een beetje het gevoel dat ik dit kaartje voor niks heb aangeschaft. Ik heb de bios al afgezocht naar instellingen die verband zouden kunnen houden met de PCI clock, maar ik heb deze niet kunnen vinden. Ik vind het toch wel erg jammer dat ik nu eigenlijk geen gebuik kan maken van SATA300. Is er iemand die hier toch nog een oplossing voor heeft, of kan ik net zo goed mijn onboard controller blijven gebruiken?

Verwijderd

Haha no way. PCI 2.2 *KAN* op 66MHz lopen. Maar dat is alleen het geval bij server moederborden. Jij hebt gewoon 33MHz PCI en dat is 133MB/s max, en dan ook nog eens gedeeld met allleeee apparaten die op PCI lopen (USB, audio, PS/2, Serieel, Parallel en soms ethernet) en half-duplex: dus niet tegelijk kunnen zenden en ontvangen.

En dat is wat ik al tijden roep op dit forum: je wilt geen disk I/O via PCI laten lopen; daar is die bus gewoon minder geschikt voor. PCI is een ouderwetse gedeelde bus en high-performance I/O hoort daar niet bij. Vandaar dat onboard connectors ook direct naar de chipset lopen en dus op een embedded bus zitten en moderne moderborden met extra controller die via PCI-express x1 hebben lopen (250MB/s full-duplex, point-to-point). PCI is ouderwets en kan wat mij betreft niet snel genoeg verdwijnen.

Edit, zo ziet 66MHz PCI eruit:

Afbeeldingslocatie: http://www.artisan-scientific.com/itemimages/Agilent_E2928A_View1.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2007 14:45 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Idd, het ondersteunt de standaard, wat inhoudt dat je er kaarten als deze in kan prikken. (de PCI kaart 'snapt' dat hij slechts op een 33mhz poort zit en communiceert dan ook op die snelheid). Echter 66MHz haal je pas als je een daarvoor geschikt (server) moederbord hebt die een dikkere PCI bus heeft. Normale consumentenborden hebben dat nagenoeg allemaal niet.

Edit, zie idd hier mijn eigen servermobo, met zowel PCI 33MHz/32bit als 133MHz/64bit

Afbeeldingslocatie: http://geizhals.at/img/pix/60066.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Fauna op 23-03-2007 14:51 ]

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-11-2025
Okee, dat is pech dus.
Nog even voor de duidelijkheid: het kaartje is geen 64bit/133MHz, maar 32bit/133MHz. Aangezien bij het moederbord PCI 2.2 stond, ging ik er van uit dat dit ook gewoon waar was. Maar het blijkt dus nep. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Dan rest de volgende keus: het PCI kaartje met iets langzamere datarate gebruiken, maar wel ondersteuning voor NQC. Zal dit zorgen voor betere access tijden en minder CPU gebruik, of heeft het eigenlijk geen zin, en kan ik net zo goed het Promise kaartje verkopen en de onboard SiliconImage controller gebruiken?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 17:36
Je zegt zelf al dat HDTach betere resultaten geeft op je onboard controller. CPU verbruik is nagenoeg verwaarloosbaar. NCQ zou wat uit kunnen maken, maar die implementatie was niet zo denderend bij WD dacht ik.

Trouwens, t.o.v. een 'normaal' 33MHz PCI slot onderscheiden de hogere snelheden zich door het 'omdraaien' van de connector op het moederbord. De 64bits operabiliteit zit puur in het verlengde, achterste gedeelte van zo'n connector.

[ Voor 35% gewijzigd door Fauna op 23-03-2007 15:14 ]