Toon posts:

exchange 2003 / outlook 2003 / emails - grootte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Zit met een vraag die (vind ik) nogal bizar is.
Wij zitten met veel grote emails die verstuurd worden. Regelmatig zijn er dan problemen dat ze niet toekomen omdat ze te groot zijn.
Het gebeurt echter regelmatig dat gebruikers een email versturen met een attachment die bijvoorbeeld 12mb groot is. Ze plaatsen hier nog een beetje tekst bij, en ze hebben een signature maar dit is heel beperkt.
Als ik dan kijk in de mail marshal (spam watcher) dan is deze mail van 12mb plots 16.8mb.
Als ik bij de sent items de properties opvraag van een dergelijke mail is die ook 16.8 mb, terwijl er zeker geen 4.8 mb aan tekst en signature in die mail staat.
Verstuurt men een lege mail (zonder attachment) is die misschien 200kb, maar zeker geen ettelijke megabytes.

Dit vind ik nogal bizar, maar ik kan het niet direct verklaren. Iemand die weet hoe dit zou kunnen komen?

Alvast bedankt!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-02 08:21
Eén hele simpele manier: kijken bij client in de verzonden items hoe groot de email daar is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 11:40:
Als ik bij de sent items de properties opvraag van een dergelijke mail is die ook 16.8 mb, terwijl er zeker geen 4.8 mb aan tekst en signature in die mail staat.
Dit had ik al geredeneerd, maar blijkt dat het hier ook zo is. Outlook maakt er blijkbaar een grotere mail van dan het is, maar ik zou graag weten hoe dit komt.

• thund3rball
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07-2025
ligt aan het SMTP protocol dat de mail incl. attachment nu niet bepaald efficient behandeld/verstuurt. Je hebt last van zogenaamde "overhead" MB's bovenop de normale grootte. ligt tevens ook aan de afhandeling binnen outlook/exchange..

Is helaas een vaststaand feit :'(

Verwijderd

Dat klopt wat thund3rball zegt, je moet rekening houden met zo'n 33% overhead.

Frequently asked questions about MIME and content conversion in Exchange 2000 Server and in Exchange Server 2003

Verwijderd

Topicstarter
Het is zoiets dat ik dacht maar ik vond er geen concrete informatie rond. Op die link staat inderdaad info over 33% overhead, maar men zegt dat dit enkel gebeurt bij het gebruiken van japanse / chinese, ... character sets. Ik heb nog ff gecheckt maar in de exchange system manager => internet message format staat dat wij zowel voor MIME als NON-MIME 'Western European' character sets gebruiken.
Is er dan nog een andere oorzaak of heb ik het verkeerd voor ?
Pagina: 1