Text recognition van webcam?

Pagina: 1
Acties:

• supern0va
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-11-2025
Vraagje voor de creatievere webcam gebruikers:

Vlak naast ons huis worden boringen verricht. Het huis staat te trillen op zijn fundering.
Er is een tril-o-meter geinstalleerd die meet of de aannemer de wettelijke grens van
trilling intensiteit niet overschrijdt. Dat ding heeft een LCD display dat bepaalde waardes
aangeeft.

Nou heb ik een webcam gericht op dat lcd display, om vanuit mijn kamer te kunnen checken
of de waarde wordt overschreden. Point is, ik ben niet altijd op mijn kamer.

Dus, eigenlijke vraag:

Is er een manier om uit het beeld van de webcam de waarde op het LCD scherm te laten
herkennen en die om de zoveel seconden in een log weg te schrijven?
De tekst is helder uit te lezen, onder een rechte hoek, en vrij groot. (Zeg maar een tekstblok
van 8 x 3 cm full-screen op een 19" monitor.)

Bedankt, ook namens ons huis 8)

[ Voor 99% gewijzigd door supern0va op 23-03-2007 11:41 ]

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik zou gewoon om de minuut een snapshot nemen van t huidige beeld, lijkt mij de makkelijkste oplossing...

• supern0va
Op zich komt dat een eind in de richting van een oplossing... maar :)

Om de minuut is te langzaam, die boringen hebben een piek die een paar seconden duurt. Dus om de 5 seconden komt meer in de buurt. En als je dat doet moet je 720 keer per uur een 640x480 jpegje wegschrijven... gaat toch aantikken na een paar dagen. Of bestaat er capture software waarmee je _automatisch_ om de 5 sec een _deel_ van het beeld kan capturen?

edit: hoofdrekenen :p foei. maak er maar 720 keer per uur van.

[ Voor 7% gewijzigd door supern0va op 23-03-2007 11:53 ]

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05-2025
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is er niet echt software die dat kan/doet... Ik heb soms zelfs met een gescand a4tje nog problemen met OCR, O's worden 0, etc etc...

Ik denk niet dat een (laag kwaliteit?) webcambeeld van een LCD scherm fatsoenlijk af-te-lezen is, ben het met TargetX eens, gewoon om de minuut een foto maakt (Logitecht heeft van die software dat als het beeld (vanaf een bepaald niveau) veranderd, dat hij dan een foto/filmpje maakt)

Succes, enneh, wens je huis sterkte van me :9 ;)

[ Voor 1% gewijzigd door PixelJunkie op 23-03-2007 11:54 . Reden: Typvout ]

• supern0va
Lekker, die vlotte reacties. Thanks a lot!

Welke software bedoel je precies rik, is dat iets dat
gratis te downloaden is?

(Ik weet het, eerst zelf zoeken, maar ach... student -> lui)

• PixelJunkie
  • Laatst online: 12-05-2025
supern0va schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 11:55:
Lekker, die vlotte reacties. Thanks a lot!

Welke software bedoel je precies rik, is dat iets dat
gratis te downloaden is?

(Ik weet het, eerst zelf zoeken, maar ach... student -> lui)
Haha, ben zelf ook student, ken het O-) .. Volgens mij werkt het alleen als je een Logitech webcam hebt, heb zelf een Logitech Webcam Pro 3000 (of iets in die trand) gehad, daar zat de software bij... Ik ga ff voor je zoeken dan update ik mijn post.

Update:
Misschien is dit iets voor je

Succes!

[ Voor 12% gewijzigd door PixelJunkie op 23-03-2007 12:15 ]

• supern0va
Thanks, ga het zo ff proberen.

Had al iets van
http://www.novosun.com/
gedownload, maar die is te gevoelig.
Hij start dus om de haverklap met opnemen zonder dat dat de bedoeling is, zelfs op de laagste gevoeligheid.

• djangoster
  • Laatst online: 10-08-2024

djangoster

Mista D

Mag ik even logische nadenken?
Zo een meter is niet voor niets geinstalleerd nietwaar? Je zegt zelf, dat is om te kijken of de wettelijke grens niet wordt overschreden.
Maarrrrr.... Wat heeft de aannemer, het rijk of jij er aan wanneer die waarden niet nagekeken worden? Er zit niemand de hele dag dat ding in de gaten te houden...
Dus een logische gevolgtrekking is dat de data al wórdt opgeslagen... Waarom dan moeilijk doen met een webcam en het opslaan van beelden enz?
Wie is de partij die inzicht heeft in de data?

<--Een vreemde één in de bite--> Life is not as easy as most people live it....

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Met 'Gotcha!' kun je de webcam ook om de x seconden laten capturen en vervolgens laten mailen/uploaden/etc...

Oorspronkelijk 'bewakingssoftware', maar werkt perfect op (ook oudere) webcams...

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
En daar heeft Djangoster de oplossing van je probleem.

Ipv zelf een oplossing creëren, kijken hoe de procedure in elkaar zit.
Ze plaatsen zo'n meter niet voor de sier.

Abort, Retry, Quake ???

• supern0va
ja hoor :)
Zo een meter is niet voor niets geinstalleerd nietwaar? Je zegt zelf, dat is om te kijken of de wettelijke grens niet wordt overschreden.
Maarrrrr.... Wat heeft de aannemer, het rijk of jij er aan wanneer die waarden niet nagekeken worden? Er zit niemand de hele dag dat ding in de gaten te houden...
Dus een logische gevolgtrekking is dat de data al wórdt opgeslagen... Waarom dan moeilijk doen met een webcam en het opslaan van beelden enz?
Wie is de partij die inzicht heeft in de data?
Logische gedachtegang.
Mijn argumenten:

1. Als blijkt dat de gegevens zijn overschreden is het al te laat
2. De gegevens worden opgenomen en opgeslagen ja, maar ik krijg daar geen
toegang tot
3. Ik vind het leuk om hiermee te prutsen

Michael, bedankt, ik zal 'ns naar Gotcha kijken. Klint goed.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Met GOCR kun je die JPEG beelden analyseren. Misschien kun je met commandlinetool imagemagick eerst een uitsnede maken, maar ik weet niet of dat lukt.
De beelden zou ik sowieso bewaren. Je kunt met GOCR kijken welke het interessantst zijn zodat je aan het eind van een dag veel weg kunt gooien, maar de beelden met kritieke waarden zou ik toch willen bewaren. OCR werkt namelijk niet feilloos, dus slechts bewaren van de via OCR gevonden waarden vormt een slecht bewijs.

• supern0va
Missie geslaagd, heb Gotcha gebruikt. Bedankt!
Pagina: 1