Nieuwe game-pc

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

• Martijn85
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-12-2025
Het is alweer een tijd geleden dat ik een nieuwe pc heb gekocht en met de komst van Vista en DX10 leek het mij wel weer eens tijd om een pc in elkaar te gaan zetten.

Ik ben er dus een tijdje uit geweest maar ben tot onderstaand systeem gekomen. Ik wou alleen even weten of dit allemaal kan qua compatibiliteit en misschien advies over andere componenten etc.

1 Antec Midi Tower P180 Performance One ATX no PSU (zilver) € 123.00
1 Antec Powersupply NeoHEPower500 500W € 91.50
1 Asus P5N32-E SLI nForce 680i SLI, SATA2 RAID € 200.00
1 Asus Videokaart PCI-e GeForce 8800GTX 768MB GDDR3 2xDVI € 546.50
1 Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB OP=OP! Box € 282.00
1 Lite-On DVD-ROM SHD-16P1S 16x/48x Retail (wit) € 19.00
1 Microsoft Windows Vista Home Premium NL OEM € 89.00
1 OCZ 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 Platinum € 179.00
1 Samsung DVD-/+/RAM SH-S182M 18x/18x/8x Retail (wit) € 34.00
1 Seagate 400GB SATA300 16MB FDB, ST3400620AS € 113.00
1 Western Digital 74GB SATA150 16MB Raptor, WD740ADFD € 156.00

Mijn vraag is dus eigenlijk past het geheugen / videokaart met het moederbord, kan ik beter wachten op de DX10 kaart van ATi (met wachten op iets beters koop je nooit iets natuurlijk)

Ik wil dit gaan gebruiken voor nieuwste games / films kijken etc. alles wat je op een pc kan doen zeg maar :P

Dit is het aangepaste systeem. Ben toch voor deze kast gegaan omdat ik die Sonata II gewoon lelijk vond eigenlijk :P

Videokaart heb gehouden, die kan ik altijd wel bij m'n broertje of pa slijten als ik een nieuwe wil.

Toch € 400,- omlaag gegaan zonder veel prestatieverlies (denk ik) wat anderen al zeiden.

[ Voor 19% gewijzigd door Martijn85 op 23-03-2007 17:53 ]

Verwijderd

dat besturingssysteem heb je OEM(d.w.z. als je een pc koopt, krijg je vista er goedkoper bij)
Vista Ultimate voor 155 euro.

dus beetje zonde om het retail te kopen als je toch al een complete pc koopt.

verder zal die nieuwe videokaart van ATI ietsjes beter presteren als de 8800GTX als je de nieuwe reviews mag geloven. DX10 weet niet hoe het daar mee zit :P

geheugen zal wel passen btw.. en dat weten die mensen van de webwinkel anders ook nog wel

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2007 10:39 ]

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Wel een snel systeem dit, maar ook erg duur. Niet echt optimaal qua prijs/prestatie-verhouding. Enkele opmerkingen:

- Moederbord: Het moederbord kan veel goedkoper. Kijk eens naar de Gigabyte DS3 of de ASUS P5B. Nog goedkoper is de Asrock ConRoeXFire-eSATA2. Volgens mij voldoen die ook prima. Scheelt je 100 euro of meer, en de performance is gelijk. Je zult wel even moeten kijken of alle gewenste features en aansluitingen erin zitten.

- Besturingssysteem: Neem Windows Vista Home Premium OEM, kost slechts 90 euro. Scheelt gigantisch, en je krijgt er hetzelfde voor. OEM wil zeggen dat het besturingssyteem slechts op 1 pc werkt, wat meestal geen probleem is. Als je je moederbord vervangt, gaat de licentie verloren. Maar niet veel pc-gebruikers doen dat, en zelfs al zou je over een paar jaar een nieuwe licentie moeten halen, dan ben je nog steeds veel goedkoper uit dan nu.

- Behuizing + voeding: Dit kost je nu meer dan 200 euro, best veel geld. Voor 110 euro heb je een Antec Sonata 2, die dezelfde A-merk kwaliteit biedt voor een veel lagere prijs. Maak je niet druk over het vermogen van de voeding, in theorie heb je zelfs met 350Watt al ruim voldoende. Dus 430+ zit je veilig. Je kunt ook de Antec NSK6500 bekijken, ook een zeer degelijke kast, met een sterke, stille en stabiele voeding. Dat geldt voor alle Antec voedingen trouwens. Scheelt je zo honderd euro, en je houdt dezelfde performance.

- Geheugen: Ben je van plan de processor over te klokken? Als je niet al te ver gaat (tot 3.0Ghz of minder) dan kun je veel geld besparen door te kiezen voor PC5300 DDR2 geheugen, in plaats van wat je nu hebt gekozen. Kost slechts 120-140 euro, en geeft dezelfde performance.

- Hardeschijven: Je geeft een vermogen uit aan hardeschijven. Misschien kun je beter gaan voor een enkele 74Gb Raptor als Windows schijf (hier kun je ook de veeleisende games opzetten) in combinatie met een enkele Seagate Barracuda 320Gb voor data-opslag, downloads enz. Kost slechts 225 euro in totaal en geeft toch veel snelheid en zelfs meer opslagruimte dan je nu hebt.

- Videokaart: De 8800GTX is de snelste die er op dit moment bestaat. Op zich een leuk ding, maar de prijs/kwaliteitsverhouding is niet optimaal. Zelf zou ik eerder kiezen voor de 8800GTS 320 MB, die ook enorm snel is en slechts 280 euro kost. Alle spellen draaien daarmee vloeiend voor de komende 18 maand (en eigenlijk nog veel langer), daarna kun je nog eens een nieuwe kopen voor 250 euro, en dan zit je nog onder de prijs van de GTX. Of je neemt nu zelfs een x1950 Pro 256Mb voor 170 euro en stapt over een jaartje over op DX10. Bespaar je nog veel meer geld, en games spelen alsnog lekker voor een jaartje. Bedenk dat de eerste DX10-games pas in de herfst verschijnen, en die zien er allemaal bijna net zo goed uit in DX9 (scheelt t10% van de eye-candy ofzo). Pas later zal het echt de standaard worden. Tegen die tijd zijn er veel meer/betere/goedkopere DX10-kaarten.

Het punt over de videokaart is een persoonlijke kwestie, maar alle andere punten die ik noem raad ik je sterk aan. Scheelt je in totaal iets van 600 euro, en je hebt nagenoeg dezelfde performance.

Succes verder!

[ Voor 10% gewijzigd door geert1 op 23-03-2007 11:29 ]

Verwijderd

Moederbord: Voor dat geld wat jij uitgeeft het je een moederbord met een 680 sli chipset.
Kast: Zoals hierboven word gezegt: Antec Lifestyle Sonata ll is goed genoeg.
Harde Schijven: Zijn dikke overkill. Sterker nog, ik zou helemaal niet voor die Raptor gaan want die maken echt een herrie. Ga dan gewoon voor een enkele Seagate 7200.10 320 GB
Videokaart: Als ik jou zou zijn zou ik wachten met die dx10 kaart. Dat heb ik zelf ook gedaan. Ze zijn allemaal nog in het begin stadium. Wacht gewoon tot de DX10 kaarten echt nodig zijn en tot er meer kaarten verkrijgbaar zijn. Ik heb zelf ook een x1950 pro van de stal van MSI en die voldoet PRIMA.
Geheugen: Zie post hierboven, ben ik mee eens.

• Martijn85
Bedankt voor de reacties

Heb een paar aanpassingen gedaan en ben nu ongeveer € 400,- omlaag gegaan :)

Zal thuis alles nog even nalopen en dan ga ik hem maar bestellen, heb ik volgende week wat te doen :P

• geert1
Misschien is het slim om je aangepaste systeem hier te posten, zodat er nog wat meer feedback kan worden gegeven. Je zou je beginpost kunnen aanpassen met de nieuwe onderdelen. Tenzij je al zeker van je zaak bent.

Verwacht trouwens niet dat je de pc binnen een week in huis hebt hoor, meestal duurt het wel een paar week. Tenzij alles direct op voorraad is, maar meestal valt het tegen.

Weet je al waar je gaat bestellen? Ik kan Azerty Hardware aanraden: goede service, lage prijzen, groot assortiment. En een uitstekende website.

[ Voor 18% gewijzigd door geert1 op 23-03-2007 16:36 ]

• Martijn85
Heb de OP ge-edit, daar staat nu het aangepaste systeem

Ik ga hem denk ik bestellen bij 4Launch, heb ik al goede ervaringen mee en ze hebben daar alles op voorraad :)
Kom totaal rond de € 1850,-

[ Voor 56% gewijzigd door Martijn85 op 23-03-2007 17:54 ]

• geert1
Nog steeds duur geheugen, een duur moederbord en een dure behuizing+voeding. Het is natuurlijk je eigen keuze, maar bijvoorbeeld dat moederbord is eigenlijk overkill. Je zult waarschijnlijk geen enkel verschil merken met een goedkopere, zoals de bordjes die ik in mijn eerdere berichtje noemde. Je kunt nog 250 euro van dit systeem afhalen zonder prestatieverlies. En dan heb ik het nog niet eens over de videokaart.

Verder: Als je echt een high-end DX10 kaart wilt kopen (eigenlijk een half jaar te vroeg want er zijn nog geen games voor) dan zou ik eerder voor de 8800GTX gaan dan voor de nieuwe ATi. Het is natuurlijk nog een schatting, maar ik vermoed dat de ATi-kaart nog duurder zal zijn, en niet heel veel sneller. (Persoonlijk zou ik ze beide niet nemen, maar dat terzijde.)

Hoe dan ook wordt je systeem wel enorm snel. Succes verder!

[ Voor 3% gewijzigd door geert1 op 24-03-2007 12:08 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?

jouw topic voldoet niet aan de policy en gaat derhalve dicht. Dit is echt het neerzetten van een boodschappenlijstje zonder onderbouwing, zoder goede topictitel.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.