Toon posts:

Windows 2003 standard ed. icm intel chipset

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
systeem: HP proliant ML 370 G5
intel 5000p chipset
4 gb geheugen.

probleem: windows ziet mar 3,25 gb van de 4

bekend:door /PAE komt er wel 4 gb te staan, echter de 750 Mb aangeheugen was gereserveerd voor de intel chipset. Normaliter wordt bij toepassen van /PAE het afgepakte geheugen van het OS geremapped boven de 4 gig. Daarom hebben we 1 gig extra geplaatst, zodat er in totaal 5 gb aan geheugen is geplaatst. Feit is, Windows 2003 standard edition gaat niet verder dan 4 gb.

de vraag:
Nu er 5 gb is geplaatst en de parameter /PEA is toegevoegd, ziet windows 4 GB ipv hoger door de limiet welke standard kent. Pakt ondanks deze limiet, de chipset of windows toch de ruimte boven de 4 gb? Ofwel, komt in deze situatie de reservering voor de chipset niet te vervallen? Intel zal het geheugen niet voor niks nodig hebben, hetgeen voor optimale prestatie wordt gebruikt.
Is het mogelijk inzichtelijk te krijgen of de intel chipset het geheugen in gebruik heeft?

uitsluitsel kan volgens mij worden gegeven door de installatie van windows 2003 enterprise edition ipv de huidige standard. echter gezien een migratie is dit een te groot risico om alsnog aan te passen.
graag jullie visie en kennis.

groet Robbie

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Volgens mij kan Windows 2003 Standard 32 bits editie gewoon niet meer dan 4GB fysiek geheugen gebruiken. Dus als de chipset dat geheugen middels een proces in Windows reserveert (wat niet zo lijkt te zijn) zal dat vast van de 4GB af gaan...
Maar ik kan trouwens nergens in de specs van die ML370 op de HP site iets vinden over de 750MB geheugencache voor die chipset Onze G4 hp'tjes hebben in ieder geval niet van die caches. Dat zijn over het algemeen DL modellen, misschien verschilt dat. * sanfranjake redelijk hardware n00b :+

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
2003 std 32bit kan maar 4gb ram aan de 64bit versie van de std versie kan meer.

256 MB of physical memory appears to be missing when 4 GB of memory is installed

memory increments van 256mb per stuk dus. aangezien je een 5000p chipset hebt zal deze 3x256mb opslurpen.

* Zwelgje heeft prive ook last van dit probleem met zijn dual xeon doosje ;(

[ Voor 12% gewijzigd door Zwelgje op 25-03-2007 19:25 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
ik weet dat de 32 bit standard edition begrenst is op 4 gig, maar weet niet of onderwater het remappen toch wordt doorgezet boven de 4 gig. het is ook niet echt aantoonbaar of de chipset nu wel of niet z'n geheugen opeist. wanneer ik nl. 4 gig exact in de server heb zitten, geeft hij allereerst 3,25 gig aan. dat klopt dus, maar wanneer we parameter /pae toevoegen, geeft windows netjes 4 gig aan. het lijkt er dan op dat de chipset niks krijgt...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
mja zo doe ik het ook altijd met mijn terminalservers die ik met 4gb uitrust (meestal/altijd dl360g4/g4 series) die ook maar 3.6gb laten zien. met /pae ziet ie 4gb

heb er nog nooit geen performanceproblemen mee gehad :?

A wise man's life is based around fuck you