Toon posts:

Hete chipset (diverse mobo's)

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een klein vraagje betreffende de temperaturen van heatsinks op de chipset. Enige tijd geleden heb ik een pc gekocht met een ASUS M2N4-SLI. Deze vertoonde rare uitvalverschijnselen, een vervormd beeld (lettertjes van bios kwamen na reboot totaal verrot in beeld) en vastlopers tijdens het laden van de bios. Dit gebeurde steeds pas als de pc al een poosje aan stond. Ik heb om kapotte hardware uit te sluiten alles getest (geheugen, videokaart, voeding, kast, alles losgekoppeld e.d.).

Deze hardware bleek ok, dus heb ik RMA aangevraagd. Nieuwe mobo vertoonde echter hetzelfde probleem. Tijdens een nadere inspectietocht kwam ik er achter dat de heatsink op de chipset belachelijk heet werd. Met een casefan op de heatsink was er geen enkel probleem, en bleef het systeem stabiel.

In de winkel werd mij verteld dat het waarschijnlijk om een brakke serie ging, omdat ze uit die productiereeks meerdere exemplaren teruggehad hadden, en bij andere series kwam dit probleem niet voor. Bizar, maargoed. Ik heb het moederbord omgerolen voor een Gigabyte GA-M55S-S3.

Deze draait gewoon stabiel, maar nieuwsgierigheidsgehalve heb ik toch even aan het heatsinkje van de chipset gevoeld. Ik merkte dat deze ook behoorlijk heet werd. Wat ik me hierbij afvroeg is in hoeverre dit normaal is. Ik heb diverse malen gezocht naar oververhitte heatsinks, maar dit leverde niet echt iets functioneels op, en ik vond het toch wel een beetje vreemd.

Ik heb zelf altijd moederborden gehad met een chipsetfan of een dikke heatpipe, of moederborden uit de tijd dat chipsets uberhaubt amper koeling nodig hadden, en ik vroeg me eigenlijk heel erg af hoe normaal het is dat een chipsetheatsink zo heet aanvoelt. De standaard koeling lijkt mij amper te voldoen.

Het is nogal en lang verhaal geworden voor een korte vraag, maar opzich is de aanleiding tot mijn vraag wel n beetje belangrijk, en misschien snappen jullie mijn frustratie/twijfel nu een beetje :X

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hoort dit niet bij Asus M2N4-SLI biostekens verkapt? Dan kun je het beter in dat topic posten, en een titelfix aanvragen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik aangevraagd, daar hoort het idd bij, de titel is echter nog steeds niet veranderd. Ik weet dat ik mezelf misschien wat herhaal, maar ik wil wel graag antwoord, en een nieuw topic leek me een betere oplossing.
Graag inhoudelijke reply's verder, ik zit me namelijk echt af te vragen of er iets mis is met mijn hardware dat het handeltje zo warm word, of dat dit wel degelijk normaal is...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als de heatsink heet wordt, dan betekent dat in ieder geval dat deze de warmte geleid. Is de airflow in je kast wel een beetje goed (casefans etc)?

Het is trouwens niet de heatsink die oververhit raakt, maar de chipset. ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
De airflow is prima. Het is een relatief lege kast (slechts een harddisk en een dvd brander, geen meters lange videokaart en kluwes kabels) voorzien van een casefan aan de achterzijde. Dit hoort geen probleem te zijn lijkt me zo.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Moederborden op basis van recente nVidia chipsets (met uitzondering van de GeForce 6100/6150 icm nForce 410/430) worden altijd nogal heet. Chipsets kunnen ook best wel wat hebben maar als je het niet vertrouwt kan je altijd even nieuwe koelpasta onder het koelblokje doen, dat scheelt meestal nogal wat.

Je kan ook een trage, grote casefan over het blokje laten blazen.

Of een moederbord met een Intel chipset kiezen, die worden veel minder heet ;)

Het gaat dus over een AM2 moederbord :P

[ Voor 5% gewijzigd door Admiral Freebee op 23-03-2007 08:41 ]

Verwijderd

Eerst een M2N4 Asus M2N4-SLI biostekens verkapt
Daarna maar een Survey invullen http://tweakers.net/productsurvey/survey/4208

Man man nu heeft ie een Gigabyte en nu is die ook weer niet goed.
Ga je nu ook een Survey van dit mobo maken ?

FF een Zalman erop ofzo hebben al meer mensen gezecht
Wat wil je nu eigenlijk dat we allemaal gaan blazen op jou chipset ?
Meer mensen hebben al gezecht dat het "normal" is dat die chipset heet word.
Mijn K8N4-E ken ik ook nagenoeg niet aanraken.
En die draaid vrolijk 24/7 al een jaar lang.
Enne daar zit zelfs nog een "werkend" koelvinetje op (zeer vaag ja na een jaar hord ie kapot te zijn)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2007 09:00 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik weet dat ik mezelf misschien wat herhaal, maar ik wil wel graag antwoord,
1) crossposten is niet bepaald gewenst. Als je weet dat je je herhaalt, niet doen :o
2) GoT is geen helpdesk. Jij hebt geen 'recht' op een antwoord. Natuurlijk wel mooi als je er eentje tegenkomt, maar allerminst reden om zo de GoT Huisregels aan je laars te lappen...

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 23-03-2007 12:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.