[p5b-dlx] afwijzing RMA op basis van pci-testcard: terecht?

Pagina: 1
Acties:

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:11
Halverwege februari heb ik een nieuw systeem aangeschaft:

Asus p5b deluxe
Intel Core 2 duo E6600
Kingston 2 x 1024 DDR2 Ram
MSI x1950 Pro 256 MB

Vanaf het begin heb ik al problemen met mijn systeem, onder andere dat zo nu en dan het systeem op zwart blijft bij het inschakelen ervan. Dit probleem heb ik met zowel een Chieftec 400 Watt als een Trust 570 Watt (Beide voedingen zijn volgens Asus compatible met het moederbord). Tot nu toe heb ik dit probleem nog niet gezien bij mijn nieuwe Tagan 500 Watt voeding.

Daarnaast heb ik grote problemen met verschillende networkdevices. Mijn Linksys wireless card wordt de ene keer herkend als een linksys, de andere keer als een totaal andere kaart. In dat geval is de kaart niet te gebruiken, aangezien het bereik 0,0 is.
Ook met USB draadloze netwerkapparatuur heb ik grote problemen. Deze loopt vrij regelmatig compleet vast en is dan ook niet meer te herstellen. Een reboot is dan noodzakelijk.

Aangezien de netwerkapparatuur in andere systemen probleemloos werkt, en gezien de opstartproblemen met 2 van de 3 voedingen, lijkt mijn moederbord de boosdoener te zijn, echter had ik hier tot voor kort geen goed bewijs voor om hem RMA op te sturen. Echter zag ik tot mijn vreugde dat 1 van mijn twee Marvell Yukon onboard netwerkkaarten zowel in XP als in Vista af en toe niet wordt herkend. Het apparaat is in dat geval uberhaupt niet zichtbaar in mijn apparaatbeheer, wat dus betekent dat het apparaat niet is herkend door het systeem. Dit is zeker weten geen driverissue, aangezien er uberhaupt geen apparaat is waaraan een driver gekoppeld kan worden.

Nu ik dus een vrij duidelijk bewijs had dat mijn moederbord niet in orde is, heb ik het bord RMA gestuurd. Echter kreeg ik al vrij snel een reactie terug dat het probleem niet getraceerd kon worden en dus de RMA aanvraag niet geaccepteerd kon worden. Uiteraard heb ik direct een belletje gedaan met de afdeling RMA en heb gevraagd hoe ze dit zo snel hebben kunnen testen. Het blijkt dus dat ze gebruik maken van 1 of andere diagonostic-card die ze in 1 van de PCI-sloten rammen en daarmee "het hele moederbord kunnen testen". Ik weet niet precies wat voor apparaat dit is, maar ik vermoed een soort POST-card waarmee verschillende tests worden uitgevoerd op het moederbord. Het blijkt dus dat deze diag-kaart geen probleem constateert en dus mijn RMA niet geaccepteerd wordt. Nu zat ik nog even te piekeren hierover, en kwam tot de conclusie dat het onmogelijk is om met zo'n (universele) diagnostic-kaart onboard netwerk, -video en/of geluidskaarten te testen. Immers, hoe moet een diagnostic-kaart weten dat deze onboard apparatuur beschikbaar is op het te testen moederboard? Hoe moet zo'n universele diagnostic-kaart weten dat de twee netwerkkaarten van het merk Marvell zijn en op die manier moeten werken?

Is deze hersenspinsel gegrond om tegen de RMA-afwijzing in te gaan, of klopt het niet wat ik beweer? Ik baal er namelijk stevig van dat het bedrijf mij geen fatsoenlijke service verleent en mij op zo'n makkelijke manier afscheept. Ik zit hier namelijk met een systeem dat niet functioneert, en alle problemen duiden op een verrot moederbord.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:17
Ik werk bij een bedrijf dat ook een dergelijke kaart gebruikt. Het gaat hier om kaarten van enkele honderden euro`s die genoeg software bevatten om een heel scala aan apperaten over de PCI bus aan te spreken. Bovendien kun je hiermee vrijwel iedere denkbare test uitvoeren. (Geheugen, stress, ..., voltage test met ingebouwde volt-meter, ...). Ideale kaarten waarmee heel veel gebreken aan computers worden opgespoort. (Dit is dus zeker geen POST card!).

Echter kan je met zo`n kaart nooit helemaal zeker zijn. Zeker als er gesproken word over een storing die zich niet altijd voordoet. Als ik je verhaal zo hoor zou ik zeggen dat er duidelijk wat mis is met je chipset. Waarschijnlijk te heet. Doet het probleem zich soms voornamelijk voor nadat de computer een tijdje is belast? (Eventueel met reboot erna)

Edit: Nog even voor de duidelijkheid, met deze kaart kan je een Intel chipset redelijk goed testen. Inclussief NIC en AC97 geluid.

[ Voor 32% gewijzigd door Nijn op 23-03-2007 02:12 ]

• JeroenTheStig
Ik zat zojuist even rond te neuzen op die website die ik in mijn openingpost plaatste. Daarin zie ik ook dat onboard networkdevices getest kunnen worden. Nu ben ik geen wonder op hardwaregebied, maar als in XP of Vista 1 op de 10 keer de kaart uberhaupt niet herkend wordt, dan zou deze in dat geval toch ook niet herkend worden door zo'n diagnostic-card? En als zo'n kaart niet herkend wordt door zo'n diag-card, dan loopt zo'n kaart er toch vrolijk bij langs zonder een melding te geven van "he, ik verwacht hier een netwerkkaart"?
Nijn schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 02:01:

Echter kan je met zo`n kaart nooit helemaal zeker zijn. Zeker als er gesproken word over een storing die zich niet altijd voordoet. Als ik je verhaal zo hoor zou ik zeggen dat er duidelijk wat mis is met je chipset. Waarschijnlijk te heet. Doet het probleem zich soms voornamelijk voor nadat de computer een tijdje is belast? (Eventueel met reboot erna)
Het probleem heeft zich ook al eens voorgedaan direct nadat ik de machine koud opstart. Volgens mij is 1 van de twee onboard kaarten ook al eens verdwenen nadat de machine uit sleep-modus komt, maar dat weet ik niet 100 procent zeker.

[ Voor 39% gewijzigd door JeroenTheStig op 23-03-2007 02:17 ]

• Nijn
Nee. De kaart kent de chipsets (ALLEEN INTEL!). En weet ook welke mogelijkheden die heeft. De kaart is ook te updaten.

Maar nogmaals, als jouw nic`s op een Intel chipset zitten (ff geen zin om naar asus.com te gaan), zullen ze zeker getest zijn. Maar dat zegt niets. Als die kaart aangeeft dat het mis is, houd dat in dat we niet verder hoeven te zoeken, maar het moeten vervangen. Geeft die kaart niets aan, dan houd dat nog niets in. Vooral warmte kom je niet ver mee met die kaart. Een CPU of chipset die te warm word kan ie weinig mee.

De fabrikant geeft aan dat als de kaart niets vind, de pc ook daadwerkelijk goed is. Sterker nog, je krijgt zelfs stikkertjes van ze waarop staat dat de pc is goedgekeurd. Tja... Het zijn zeker goeie (en dure) kaarten. Maar ze zijn niet perfect.

[ Voor 47% gewijzigd door Nijn op 23-03-2007 02:17 ]

• JeroenTheStig
Het gaat om een P965 intel-chipset met twee onboard Marvell Yukon netwerkkaarten.

Het probleem heeft zich ook al eens voorgedaan direct nadat ik de machine koud opstart. Volgens mij is 1 van de twee onboard kaarten ook al eens verdwenen nadat de machine uit sleep-modus komt, maar dat weet ik niet 100 procent zeker. Maar ik kan mij niet voorstellen dat het een hitteprobleem is. De machine is niet overgeklokt, en de CPU draait op 9 x 266MHz, terwijl de chipset maximaal 400MHz aankan.

Maar is er een manier waarop ik hen kan overtuigen dat de RMA-afwijzing niet terecht is op basis van enkele tests van een diagnosekaart?

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenTheStig op 23-03-2007 02:25 ]

• Nijn
Dan nog, je zegt dat het probleem er niet altijd is. Toen ze die kaart erin propte kan je NIC dus net zo goed een goeie dag gehad hebben.

Overigens is het altijd handig om zelf je mobo grondig te testen en de testresultaten bij je RMA aanvraag te voegen.

Verder, ik weet dat dit niet is wat je wilt horen, maar het probleem dat je beschrijft kan best een gevolg van brakke drivers / software / malware zijn. Helaas heb je zelf weinig/geen echte tests gedraait.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nijn schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 02:35:
[...]
Verder, ik weet dat dit niet is wat je wilt horen, maar het probleem dat je beschrijft kan best een gevolg van brakke drivers / software / malware zijn. Helaas heb je zelf weinig/geen echte tests gedraait.
TS heeft het in ieder geval in XP en in Vista, wat het minder waarschijnlijk maakt dat het de drivers zijn. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• JeroenTheStig
Ik heb getest in zowel een XP- als een Vista-omgeving, schone installaties met verschillende drivers. Ik moet testen met de middelen die ik heb, en helaas kan ik niet zomaar even ergens een vergelijkbaar moederbordje opscharrelen. Het mooie van onboard netwerkkaarten is dat ze hoe dan ook horen te werken bij een minimale configuratie.
Dat een device bij het opstarten compleet uit mijn lijstje met hardware is verdwenen, is IMO geen driver-probleem, maar een probleem met het detecteren van de hardware. Er moet eerst hardware bekend zijn met de daarbij behorende hardware-id of compatibility-id's alvorens er een driver aan gekoppeld kan worden.

• Nijn
Wat ik niet vertrouw, en waarom ik naar drivers/software verwijs, is het feit dat je problemen zich veelal voordoen rond de netwerkapperatuur. Of deze nou extern van Linksys zijn, of intern op je chipset.

Daardoor krijg ik persoonlijk het idee dat er een stukje software of driver lastig zit te doen op dat gebied.

• JeroenTheStig
Klopt, het is inderdaad merkwaardig dat de problemen zich alleen bij netwerkapparatuur voordoen. Een TV-kaart die ik in de machine heb zitten werkt zonder problemen. Mijn USB toetsenbord/muis werkt ook zonder problemen.

Wat ik nog zou kunnen proberen is een installatie met alleen vista en de standaard geleverde drivers, zonder winace, winamp, office, en overige tooltjes die ik gebruik. Dit zou hoe dan ook moeten werken, anders was er veel meer over te vinden op internet.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gebeurt het ook als je vanaf een Windows Live CD werkt (BartPE bijvoorbeeld) of Knoppix? Weet alleen niet of daar drivers voor aanwezig zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• JeroenTheStig
gambieter schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 02:47:
Gebeurt het ook als je vanaf een Windows Live CD werkt (BartPE bijvoorbeeld) of Knoppix? Weet alleen niet of daar drivers voor aanwezig zijn.
Dat heb ik niet geprobeerd, sterker nog, ik heb geen idee wat BartPE of Knoppix is :+

• Nijn
Boktor schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 02:47:
Wat ik nog zou kunnen proberen is een installatie met alleen vista en de standaard geleverde drivers, zonder winace, winamp, office, en overige tooltjes die ik gebruik.
En zonder verdere randapperatuur zoals je wireless kaart en tv kaart! Als bijvoorbeeld je TV kaart niet lekker werkt kan dat andere apperaten in de war maken. (PCI is een bus).
Let ook op met drivers van bijvoorbeeld je wireless adapter. Die hoeven ook niet 100% te zijn. (Persoonlijk heb ik nog heel wat lopen te vloeken op de driver voor een Linksys 54G USB adapter)

[ Voor 19% gewijzigd door Nijn op 23-03-2007 03:04 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Boktor schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 02:50:
[...]
Dat heb ik niet geprobeerd, sterker nog, ik heb geen idee wat BartPE of Knoppix is :+
offtopic:
Dat je Knoppix niet kent is schandalig, en eigenlijk al genoeg om een pek en veren behandeling te verdienen. Hoe durf je je op tweakers te vertonen :+

Knoppix website en Wiki-uitleg. Het is een Linux Live CD, het OS wordt volledig vanaf CD geladen in het geheugen.

BartPE: live CD van Windows XP. Erg handig voor testen.

De rest moet je toch zelf doen ;)

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
is het niet makkelijker om naar de winkel te gaan waar het mobo gekocht is?
Daar zijn ze meestal iets coulanter dan asus zelf is mijn ervaring, maar goed ik weet niet natuurlijk niet of dat altijd op gaat..

• JeroenTheStig
gambieter schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 03:10:
[...]

offtopic:
Dat je Knoppix niet kent is schandalig, en eigenlijk al genoeg om een pek en veren behandeling te verdienen. Hoe durf je je op tweakers te vertonen :+
Oke oke, ik ga wel weer terug naar www.hardware.info :+
Knoppix website en Wiki-uitleg. Het is een Linux Live CD, het OS wordt volledig vanaf CD geladen in het geheugen.

BartPE: live CD van Windows XP. Erg handig voor testen.

De rest moet je toch zelf doen ;)
Bedankt voor de tip, daar zal ik eens mee aan de slag gaan dit weekend als die lui tenminste mijn bord op tijd terug sturen
Nijn schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 03:03:
[...]

En zonder verdere randapperatuur zoals je wireless kaart en tv kaart! Als bijvoorbeeld je TV kaart niet lekker werkt kan dat andere apperaten in de war maken. (PCI is een bus).
Let ook op met drivers van bijvoorbeeld je wireless adapter. Die hoeven ook niet 100% te zijn. (Persoonlijk heb ik nog heel wat lopen te vloeken op de driver voor een Linksys 54G USB adapter)
Dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn. Echter weet ik dat ik mobo+proc+mem+video ook al de opstartklachten heb gehad. De klachten met mijn onboard lan heb ik op die manier nog niet getest, ga ik ook zeker even doen.
IRCfreAk schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 07:42:
is het niet makkelijker om naar de winkel te gaan waar het mobo gekocht is?
Daar zijn ze meestal iets coulanter dan asus zelf is mijn ervaring, maar goed ik weet niet natuurlijk niet of dat altijd op gaat..
De rma-aanvraag verloopt al via het bedrijf waar ik het heb gekocht. Zij doen moeilijk, dus ik weet niet of het zin heeft om die 200 kilometer te gaan rijden om persoonlijk met die lui te onderhandelen

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Bij mijn Asus mobo zat naast de drivers van Marvell ook een tool om de netwerk verbinding te testen van marvell zelf. Ik weet niet of deze wat meer gaat vertellen dan als je al weet, maar mischien nog een optie. Verder moeten de Marvell drivers geinstalleerd worden anders werkt ie bij mij niet.

Als de netwerk connectie verdwenen is, is er dan ook een geel uitroepteken zichtbaar in de device manager? Staan er events in je event log? Of is ie alleen weg? Ik heb namelijk bij opstarten wel eens dat de Marvell connectie niet naar boven komt (gebruik zelf echter wireless). Een simpele disable en enable network connection voldoet hier om hem dan alsnog te starten.

"That was left handed..." - JJH

• JeroenTheStig
Jouke74 schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 14:29:
Bij mijn Asus mobo zat naast de drivers van Marvell ook een tool om de netwerk verbinding te testen van marvell zelf. Ik weet niet of deze wat meer gaat vertellen dan als je al weet, maar mischien nog een optie. Verder moeten de Marvell drivers geinstalleerd worden anders werkt ie bij mij niet.

Als de netwerk connectie verdwenen is, is er dan ook een geel uitroepteken zichtbaar in de device manager? Staan er events in je event log? Of is ie alleen weg? Ik heb namelijk bij opstarten wel eens dat de Marvell connectie niet naar boven komt (gebruik zelf echter wireless). Een simpele disable en enable network connection voldoet hier om hem dan alsnog te starten.
De kaart is in zijn geheel verdwenen, dus er is ook geen apparaat met een uitroepteken te vinden in apparaatbeheer. Ik zal volgende week de testtool eens even proberen :)
Pagina: 1