Writer stuk, PC instabiel -> Voeding stuk ?

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-04 13:59
De laatste tijd had ik vaker nadat ik de pc al 5 dagen iedere nacht standby had gezet, vaker last van rode pixel in mijn scherm. Ook ging mijn beeld dan weleens op zwart voor 1 seconde.
Na een reboot was het verholpen.

Afgelopen zaterdag hield mijn LG DVD-writer er na 2 jaar mee op. Hij zag geen DVD meer.
Heb hem toen vervangen door een Samsung S182. Sinds die in mijn PC zit, flikkerd mijn beeld geregeld. Gisteren ging het beeld zelfs helemaal uit en na een reboot kreeg ik bij het XP-logo een machine check exception.
Ik dacht dat de videokaart stuk was. Dus ik een nieuwe 7600GT gehaald.
Deze ingebouwd en de machine check error was er nog steeds. Na het laden van de last good config werkte het weer even waarna de PC weer vastliep.
Heb toen de DVD-writer, DVD-rom van de power afgehaald. De PC is dan stabiel.
De 6600GT doet het ook weer gewoon, die was dus niet stuk. :X
Op dit moment loopt MEMTEST om te kijken of er iets is met het geheugen. Dat ziet er goed uit trouwens.

Ik begin mijn Enermax 350W-voeding nu te verdenken. Dit is het oudste component in mijn PC en misschien trekt hij het allemaal niet meer.

Mijn PC draait al een half jaar stabiel met deze specs:

AMD64 X2 4400+
2x 512MB Kingston
6600GT en nu ook 7600GT
2x 160GB Maxtor HDD
1x 80GB Hitachi HDD
Samsung S182 DVD-writer
DVD-ROM
2x 120mm case-fans@7v
TV-kaart

Is de 350W misschien te weinig of gezien zijn leeftijd aan het eind van zijn latijn ?

Wie helpt me in de goede richting.
Wil morgen een 500W-voeding halen, maar wil nu meer zekerheid aangezien ik al een 7600GT voor niks gehaald heb 8)7

• loyske
Heb zojuist ff de voltages bekeken.
+12, +5 en +3,3 zijn stabiel.
Echter de Vcore springt tussen de 1,29 en 1,39.
Is dit laatste misschien een oorzaak van de problemen ?

Verwijderd

Je geeft zelf al aan dat de PC stabiel is als je de optische drives loskoppelt. Dat zou dus betekenen dat ofwel een van beide problemen geeft (of dat in een echt gek geval de controller het begeven heeft), of dat je voeding de vraag niet trekt . Dat laatste lijkt me het waarschijnlijkst. Heb je al een stress test geprobeerd? Voordat je een vermogen gaat uitgeven aan nieuwe hardware lijkt het me wijs eerst te achterhalen waar de fout zit...

• loyske
Heb je een tip hoe ik de voeding kan stresstesten ?
Ben nu BF2 aan het spelen, is dat een begin ? ;)

• loyske
Het valt me op dat als ik de PC standby heb gehad en daarna weer opstart (vanuit standby), dat de voltages veel lager zijn als normaal !
Na standby zie ik +11,5, +4,7, 3,2 en vcore 1,28 !
Lijkt me dat deze waardes niet goed zijn !
Is het dus de voeding ? Of moet ik maar niet meer standby gebruiken?
Dat laatste wil ik eigenlijk niet. Misschien hibernate maar eens proberen.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:17
1. Gebruik de edit knop is. Een topic kicken binnen 24 uur is niet toegestaan.

2. Test je voltages met een multimeter. De volt-meters op je mobo kunnen wel is brak zijn
3. Stress testen doe je gewoon door alle apperatuur die aangesloten is ook daadwerkelijk aan het werk te zetten. 3dmark is wel leuk daarvoor.
Pagina: 1