Toon posts:

Probleem: PC reboot spontaan als ik opsta (serieus)

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2011 15:47 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

het kan gewoon toeval zijn. Of de PC vindt je niet liev :P...

Zet eens bij Systeemprestaties het automatische opstarten uit. Krjig je dan een blauw scherm te zien, als het weer gebeurt?
Uitsluiten kan ook, door je 2e HD even af te koppellen...

[ Voor 13% gewijzigd door AW_Bos op 22-03-2007 23:04 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 22:06
>:) de kans ik groot of klein maar ik denk dat het aan je kast ligt die een soort kortsluiting maakt met je moederbord. zodra je ook maar hard genoeg stampt of een tikje tegen je kast geeft restart je pc door dat verkeerde 'contact' met je kast en mobo. Waarom denk ik dit :p ? omdat mijn ouwe kast deze verschijnselen ook geeft ;)

Verwijderd

Het enige wat ik hier op zou kunnen verzinnen is dat je netsnoer brak in je voeding zit. Dat kan wat gammel zijn en heb je last van storingen door trillingen, bedoel als je opstaat zou je bureau kunnen trillen/bewegen en de 220v ingang op je voeding kunnen verstoren,

dus haal het netsnoer er eens uit (pc wel uit !) en bekijk eens hoe stevig het netsnoer erin gaat????

Verwijderd

Is je stopcontact geaard?
Want dat doet ook rare dingen met je pc (kwam ik laatst achter...) :+

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Hoe lang zit er tussen het opstaan en het opnieuw opstarten?

Bij wat langere tijden: wordt er misschien een screensaver actief waar iets mis mee is, waardoor je PC reboot?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 23:08:
Is je stopcontact geaard?
Want dat doet ook rare dingen met je pc (kwam ik laatst achter...) :+
Wat, het feit dat je stopcontact geaard is, of juist het feit dat hij niet geaard is?

Verwijderd

heb ik laatst ook gehad. voeding naar zijn mallemoer.
hoefde mijn bureau waar de pc in staat maar aan te tikken en hij viel uit.
probeer eens met een andere voeding.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Je PC moet geaard zijn, zowel om storing te vermijden als om geen hardware op te blazen (usb-stick insteken, krijgt 150V te verduren als je PC niet geaard is), en voor de veiligheid.

Volgens mij zit je ergens met een slecht contact in je PC, door op te staan creëer je wat trilling en verbreekt het contact eventjes. Test: geef eens wat trilling aan je PC (tik tegen geven, niet té hard), als dat em doet rebooten is het idd dat. Ik heb zo nog een voeding gehad die binnenin op de koelvin slecht contact gaf, die PC kon je in- en uitschakelen met een tikje.

Om het slecht contact te vinden: je PC zo bloot mogelijk zetten (Processor, ram, voeding, graka) en kijken of ie nog reageert op schokken, zo niet een per een componenten toevoegen tot hij wel reageert op schokken (of het probleem opgelost is, dat kan natuurlijk ook, door alle kabels opnieuw in te steken), doet hij het met een minimale setup nog dan vrees ik dat het em in je voeding zal zitten.

Edit: als het in je voeding zit, is het wellicht erg gemakkelijk op te lossen, door de "koude las" die het wellicht veroorzaakt te hersolderen, doe dit echter alleen als je in staat bent veilig met netspanning om te gaan!

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 22-03-2007 23:21 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me pc zo vaak heen en weer schudden als ik wil, hij valt niet uit. Alleen regelmatig als ik opsta. Ik heb de uitwendige stekkers al vaak genoeg gecontroleerd, die zitten allemaal wel goed vast.

To codecaster: Hij start eigenlijk praktisch meteen opnieuw op, ik krijg geen screensaver.

Wat ik nog niet getest heb is om de hele voedingskabel te vervangen, misschien zit er ergens in die draad iets niet helemaal goed. Dat ga ik nu dan maar weer even doen.

Bedankt voor de reacties i i g.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 10:01:
Ik kan me pc zo vaak heen en weer schudden als ik wil, hij valt niet uit. Alleen regelmatig als ik opsta. Ik heb de uitwendige stekkers al vaak genoeg gecontroleerd, die zitten allemaal wel goed vast.

To codecaster: Hij start eigenlijk praktisch meteen opnieuw op, ik krijg geen screensaver.

Wat ik nog niet getest heb is om de hele voedingskabel te vervangen, misschien zit er ergens in die draad iets niet helemaal goed. Dat ga ik nu dan maar weer even doen.

Bedankt voor de reacties i i g.
Je moet het maar zo zien, het is energie besparend :P valt vanzelf uit als je er niet op werkt
(just kidding ;) )

• Muscrerior
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 10:09:
[...]
Je moet het maar zo zien, het is energie besparend :P valt vanzelf uit als je er niet op werkt
(just kidding ;) )
offtopic:
Greenpeace zou een moord doen voor jouw nieuwe, unieke 'feature'

Ontopic:
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 23:01:
- Ik genereer geen magneetveld, bij andere gebeurt hetzelfde.
Misschien je bureaustoel als je opstaat (schuivende delen) 8)7

Verwijderd

Muscrerior schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 13:07:
[...]

offtopic:
Greenpeace zou een moord doen voor jouw nieuwe, unieke 'feature'

Ontopic:

[...]

Misschien je bureaustoel als je opstaat (schuivende delen) 8)7
Misschien beschikt hij wel over bovennatuurlijke krachten >:) maar hij moet ze nog alleen leren te koesteren O-)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32

franssie

Save the albatross

heb je een houten of betonnen vloer?
Een houten vloer kan bij weglopen, draaien bewegen wat elders dan weer iets laat trillen (misschien gewoon je stopcontact in de muur dat gaar is? of de stroomkabel onder je voeten naar dat stopcontact?).
Door deductie en eliminatie moet je erachter kunnen komen wat er is:
Aangezien je al hebt lopen schudden en trekken lijkt je systeemkast voor nu ok - probeer de hele boel eens ergens anders aan te sluiten? (in het washok van mijn part) .

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
naftebakje schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 23:19:
Je PC moet geaard zijn, zowel om storing te vermijden als om geen hardware op te blazen (usb-stick insteken, krijgt 150V te verduren als je PC niet geaard is)
Ik vraag mij toch af waar deze gedachte op gebasseerd is. AFAIK is de aarde enkel handig om statische spanningen af te voeren. Daarom vraag ik me sterk af waar die 150V vandaan komt, is een PC intern niet galvanisch gescheiden?

Ik werk zelf veel op schepen en dan is het juist gevaarlijk om een geaard net te gebruiken. Alle spanningen komen dan over de elektronica heen (denk aan lasapparaat).

Om op het probleem terug te komen: Je computer schakelt echt niet uit omdat je opstaat, maar dat was wel duidelijk denk ik. Als je computer reboot als je beweegt lijkt het me vrij duidelijk dat er ergens een los contactje zit. Controleer stopcontacten, snoeren en aansluiting op PC. Controleer ook de temperatuur van je PC.

Ik denk niet dat het in je PC zelf zit, want er moet wel erg veel (mechanische) spanning op de printplaten staan om te bewegen als iemand wegrold of opstaat.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14
Ik zou zeggen bouw je pc eens opnieuw?

http://specs.tweak.to/16567

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
AlainS schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 19:45:
[...]Ik vraag mij toch af waar deze gedachte op gebasseerd is. AFAIK is de aarde enkel handig om statische spanningen af te voeren. Daarom vraag ik me sterk af waar die 150V vandaan komt, is een PC intern niet galvanisch gescheiden?

Ik werk zelf veel op schepen en dan is het juist gevaarlijk om een geaard net te gebruiken. Alle spanningen komen dan over de elektronica heen (denk aan lasapparaat).[...]
De meeste stopcontacten thuis bestaan uit een N (nulleider die qua potentieel ongeveer gelijk is aan de aarding) en een fasedraad, in een PC voeding zit op de binnenkomende draad een netfilter die door zijn opbouw een aarding vereist, als deze niet aanwezig is zal deze de kast (die aan de aarding verbonden is) theoretisch gezien op het gemiddelde van de 2 stroomvoerende draden (N en 230V AC) zetten, in de praktijk is dit vaak rond de 150V (meestal niet dodelijk, maar nogal slecht voor je hardware, en onaangenaam als je dit aanraakt icm een geaard oppervlak zoals de CV). Galvanische scheiding heeft hier niets mee te zien.

In het boordnet van schepen zijn alle spanningen gerefereerd ten opzichte van de romp van de boot (dus ook het water, die als "aarding" geld), waardoor er geen nood is aan een netfilter opgebouwd als deze bij netspanning thuis, en je dit probleem dus niet hebt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:28

Zenix

BOE!

Heb je hem overgeklokt of niet? Want kan ook zijn dat ie crashed als je Cool n Quiet aan hebt terwijl die overgeklokt is.

Verwijderd

Heb je die powerkabel al eens omgeruild met een ander?

Ik stond zelf een keer op het punt een nieuwe voeding te kopen toen ik er achter kwam dat mijn powerkabel brak was. Soms werkte hij wel en soms niet, als ik er een tikje tegenaan gaf (of in jouw geval, als je op de grond gaat staan).

Met wake-up on LAN heb ik ook wel eens problemen gehad. Gewoon uitzetten al dat vanzelf upgestart in de BIOS.
Pagina: 1