Upgrade All Round PC

Pagina: 1
Acties:

• JesseAMD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04-2025
Goeieavond Tweakers,

Nu ik me toch steeds meer begin te ergeren aan de traagheid van mijn systeem en de financieen het toelaten wil ik mijn systeem gaan upgraden.

Huidige situatie:

AMD XP2500+
Corsair 512mb sd-ram
Ati Radeon 9600
Asus A7N8X -e- Deluxe

Maxtor IDE 30GB
Hitachi 160GB Sata

Coolermaster Stacker
OCZ Modstream 450Watt
Samsung 930BF
NEC DL DVD brander
LG DVD speler

Het derde rijtje is nog perfect en vorig jaar nieuw gekocht. Wat betreft de harde schijven wil ik de IDE schijf niet meer gebruiken. De 160 gb wil ik behouden om Windows en programma's op te zetten, en dan wil ik volgende maand een extra harde schijf kopen van 320 of 500 GB.

Wat doe ik ermee:

Office
Internet
Photoshop
Gamen (Maar op een gematigd niveau spellen a la COD2 etc. Dit komt mede doordat het huidige systeem nieuwere spellen niet trekt)

Nieuwe situatie

Er zal dus een nieuw moederbord, processor, geheugen en videokaart aangeschaft moeten worden.

Budget is rond de 650 eur.

Ik twijfel nog erg tussen AMD of Intel. Videokaart ben ik al uit, dat zal een Sapphire Radeon X1950 PRO worden. Moederbord wil ik graag weer voor Asus gaan omdat dit me bevallen is. Qua merk geheugen sta ik nog open, voorwaarde is dat het 2 x 1 Gb moet zijn en het oog wil ook wel wat :9.
Ook zal de processor cooler een Artic Freezer worden.

Ik hoop dat jullie me hiermee verder kunnen helpen.

Jesse

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Op dit moment kan je beter weer overstappen op Intel, de core 2 duo 6320(opvolger 6300) raad ik aan.
Gewoon 2x1gb ddr2 pc5300 cas5 ala 100 euro kopen.Merk maakt niet echt uit.

Dual core is wel een verstandige keuze (x2 bij amd, maar intel is betere zet qua snelheid en prijzen zijn ook dik in orde)

Videokaart erg verstandige keus, neem dan wel de 512mb versie die is niet veel duurder, maar als spellen grotere textures gebruiken kan het veel verschil maken, ook op relatief lage resoluties 1280x1024(je tft native resolutie).

Gewoon 500gb kopen hoef je de eerste tijd ook niet meer up te graden kost maar iets van 118euro.Samsung en western digital zijn goede.

Verwijderd

Ik zou niet de Sapphire versie nemen. Die heeft een slecht ontworpen koeler (die mist een stukje op de kaart wat loei warm word). Ik zou die van Asus nemen, die heeft een andere koeler en is maar iets duurder.

Ik zou verder nemen
Intel e6400 cpu
gigabyte DS3 mobo
en kingston geheugen PC5300, betaalbaar en ruimte voor een bescheiden overclock.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
6320 en 6420 nemen de plek binnenkort in van de 6300 en 6400 en voor een lagere prijs ik zou dus nog even wachten.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 09:44
Tis hier wel de bedoeling dat je zelf iets meer uitzoekt, dus zoek zelf ook eens iets veder. AMD is vrij goedkoop, en snel zat opzich. Terwijl Intel sneller is, maar ook duurder. Zoek zelfs een wat benchmarks, en kijk eens wat je zelf met je buget zou redden, dan kunnen wij daar nog wel kritiek op geven ;)

Specs!

• JesseAMD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04-2025
Dat zijn dus de versies die 22 April uitkomen samen met de prijsverlaging? Want anders wacht ik daar nog even op en spaar gelijk nog even door voor de 512 mb versie.

• Xzorby
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik zou inderdaad even wachten op de C2D prijsverlagingen, misschien komt AMD dan ook met prijsverlagingen en is het dan toch weer voordeliger om voor AMD te gaan. Moederborden voor AMD zijn over het algemeen ook wat goedkoper dan die voor Intel.

Wat betreft videokaart: rond die tijd (over ~een maand) komen ook de budget DX10 kaarten uit. Zullen waarschijnlijk iets beter dan de X1950pro presteren, prijs zal ongeveer hetzelfde zijn en hebben DirectX10 ipv 9. Misschien handig om daar ook nog een maandje op te wachten.

That said, is die x1950pro een goede kaart voor een goede prijs, maar ik geloof dat die Sapphire erg luid / heet is, heb er in ieder geval veel negatieve reviews over gelezen. Kijk anders even op www.newegg.com ofzo.

Geheugen: als je niet overclockt zou ik voor 2x1gb pc2 5300 gaan, wat ToFast ook al zei.
Pagina: 1