Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fan 12V/5V onderscheiden

Pagina: 1
Acties:

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-11 08:18
Ik ben van plan om een aan/uit schakelaar te plaatsen tussen de kabeltjes van mijn Fan...
Nu makkelijk bij een gewoon dingetje, kabeltje doorknippen lusterklem ertussen en klaar is kees.. Maar nu, moet ik natuurlijk weer een speciale fan hebben :9

Er komen 4 kabels uit 12V, 5V, 12V GND, 5V GND
ik neem aan dat dat 12V voor de Fan zelf is en 5V voor de ledjes die erin zitten.
Er zit zo'n controller tussen waar 2 kabels ingaan, ik dacht, daar gaat één 12V of 5V door omdat ik de lichtknippersnelheid kan regelen en de fan snelheid.
Nu test ik met de kabels, en het is niet zo logisch als ik dacht 8)7 De 12V en de 12V GND gaan door die controller en de 5V en de 5V GND lopen rechtstreeks van de molex naar de fan...
Heel raar lijkt me..

Nu vroeg ik me af welke moet ik doorknippen nu voor een aan uit schakelaar tussen te zetten zodat de fan uit en aan kan (licht maakt me niet uit, liefst dat het mee uitgaat maar maakt niet uit als dat blijft branden)

Ik hoop dat het een beeetje duidelijk is :P
:>

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Normaal zijn die 2 GND's aan elkaar verbonden, hier worden ze apart aangeboden aan de controller omdat het gemakkelijker is om naar massa toe te schakelen, door de GND's te schakelen mbv PWM wordt de draaisnelheid van de fan geregeld, en het oplichten/knipperen van de led's.
De enige manier om te weten te komen wat je moet gebruiken, is om eens de GND's te verbinden met massa, en dan eens de 5V en eens de 12V te verbinden met de juiste draad uit een molex-voedingsstekker (rood = +5V, geel = +12V), zo zie je welke de led's en welke de fan aanstuurt.
Ik geef het de meeste kans dat de 12V voor de fan is, als er een stikkertje op hangt met de spanning en stroom, kan je het daarop nog eens bevestigd zien.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 22-03-2007 22:20 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-11 08:18
Ik heb gewoon het kabeltje recht na de molex doorgeknipt (die dus van 12V) dan kon ik niet missen ;) Had hem liever na de controller geknipt Marja :)

Toch bedankt ;)