Backup van NetWare naar Windows filesystem

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 22:58
Situatie: grote NetWare omgeving, backup gaat normaal gesproken via HP Data Protector 5.5, backup to disk to tape. Helaas is er een probleem met grote Novell NetWare volumes, die gaan mis in de backups. Mij is gevraagd om een workaround te regelen voor de grote volumes, totdat HP de zaak fixt.

Ik heb nu een W2K3 server met cwRsync geinstalleerd, maar ik krijg geen data naar de Windows bak toe als ik een handmatige rsync start vanaf de NetWare 6.5 server. Ik krijg dan de volgende error in het log:
2007/03/22 19:28:41 [1] rsync error: error in socket IO (code 10) at socket.c(493)

Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik kom er maar niet uit, ben al vanaf 8 uur vanochtend bezig.

Vraag: heeft iemand een redelijk kant en klare oplossing voor me, als in een goede tool die NetWare volumes naar een Windows (of eventueel Linux) volume kan kopieren? Of heeft iemand ervaring met rsync van NetWare naar Windows?

Wat ik wil is dus 1 x een grote kopieerslag, om daarna elke dag de gewijzigde bestanden te kopieren. Mooi klusje voor rsync dus, helaas lukt het me niet om het werkend te krijgen.

PS: ik heb zelfs in arren moede al een kopieeropdracht gestart met Total Commander, helaas gaat deze ten eerste tergend traag (2 MB per seconde, terwijl we het over 1.2TB aan data hebben die gekopieerd moet worden) en ten tweede loopt deze al snel mis omdat mensen onmogelijk diepe directorystructuren en/of allerlei rare (lees)tekens in bestandsnamen zetten.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

ehm, beter lezen :X

[ Voor 90% gewijzigd door JoetjeF op 22-03-2007 20:36 ]

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

rsync op netware kent wat probleempjes ja, vooral met veel files. Een collega heeft hier ooit CPR Backup voor gebruikt. Hij is maandag weer terug en zal dan even zijn ervaring ermee vragen.

Oeps, back button gebruiken en dan posten is geen goed idee...

[ Voor 13% gewijzigd door JoetjeF op 22-03-2007 21:08 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En als je het andersom doet, dus op de Windows Server met bijvoorbeeld robocopy naar je toe halen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Arfman
JoetjeF schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 20:51:
rsync op netware kent wat probleempjes ja, vooral met veel files. Een collega heeft hier ooit CPR Backup voor gebruikt. Hij is maandag weer terug en zal dan even zijn ervaring ermee vragen.

Oeps, back button gebruiken en dan posten is geen goed idee...
Thanks, maar dat lijkt alleen overweg te kunnen met NetWare als destination. Bovendien is het een Perl script wat weer rsync aanstuurt.
alt-92 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 22:28:
En als je het andersom doet, dus op de Windows Server met bijvoorbeeld robocopy naar je toe halen?
Dat zal ik ook eens bekijken, bedankt :)

Heb er nog even over nagedacht, en er zijn wel veel howto's te vinden over rsync van NetWare naar Linux. Anders gooi ik er morgen SLES10 op, of Novell OES2, kan ik de data meteen tussen de NSS volumes (dus met behoud van filerechten) synchroniseren. Heb al wel gezien dat rsync op "plain" NetWare unsupported is, is eigenlijk alleen bedoeld voor Branch Office. Zucht...

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Arfman schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 22:44:
[...]
Thanks, maar dat lijkt alleen overweg te kunnen met NetWare als destination. Bovendien is het een Perl script wat weer rsync aanstuurt.
Het probleem wat rsync op netware heeft is dat het moeilijk overweg kan met veel files. Dit script 'verdeelt' grote volumes op in stukjes en roept dan rsync aan om dit probleem te omzeilen. Ik weet bijna zeker dat m'n collega het ook geprobeerd heeft met windows als destination, maar dat zal ik maandag na moeten vragen. Ik heb zelf helaas geen ervaring met deze tool.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:15

Asteroid9

General Failure

Die diepe directorystructuren die je noemnt zijn voor rsync trouwens ook een probleem.
Deze kent een harde limiet van (uit m'n hoofd) 256 karakters, en daar zit je met gemiddelde userdata sneller aan dan je denkt...

Dus ook al krijg je rsync draaiend dan zul je nog je kopieeractie op moeten delen in segmenten, niet echt ideaal allemaal.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Arfman
JoetjeF schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 23:09:
[...]

Het probleem wat rsync op netware heeft is dat het moeilijk overweg kan met veel files. Dit script 'verdeelt' grote volumes op in stukjes en roept dan rsync aan om dit probleem te omzeilen. Ik weet bijna zeker dat m'n collega het ook geprobeerd heeft met windows als destination, maar dat zal ik maandag na moeten vragen. Ik heb zelf helaas geen ervaring met deze tool.
Ik ben er ook mee bezig, maar dat valt nog niet mee. Foutmelding die wijst op DNS problemen, terwijl DNS goed draait en de backupserver gewoon geresolved kan worden. Heb je nog aan je collega gevraagd? :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Gaat het nou wel goed als je het op Windows naar je toe probeert te halen?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Arfman
Nope, met Windows kreeg ik het helemaal niet aan de praat :o

Heb nu als rsync server een Novell OES (SLES9 dus eigenlijk) server draaiend. Krijg alleen dus de volgende foutmelding:

rsync: getaddrinfo: DATA 873: no address associated with hostname.
rsync error: error in socket IO (code 10) at clientserver.c(129)

Ik geef het volgende commando vanaf de source server:

perl sys:system/cprbackup.pl sys:etc/targets.txt

Targets.txt:

code:
1
2
3
4
# Targets for cprbackup.pl
# Format is Volume,Source,Destination
[-ravR,--delete]
>VOL2:,/,DATA::ALWISR02

Als ik rsync handmatig start, werkt het wel. Echter loop ik dan tegen het probleem aan dat de filetransfer op een gegeven moment stopt (en "building file list" enkele uren duurt).

UPDATE: probeer het op een andere server, werkt ineens perfect :?
Ik zoek verder, als ik meer weet post ik het hier :)

[ Voor 7% gewijzigd door Arfman op 28-03-2007 13:22 ]

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Arfman schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 13:25:
Ik ben er ook mee bezig, maar dat valt nog niet mee. Foutmelding die wijst op DNS problemen, terwijl DNS goed draait en de backupserver gewoon geresolved kan worden. Heb je nog aan je collega gevraagd? :)
Ja, m'n geheugen liet me echter in de steek, hij repliceert van NetWare naar NetWare, en dat geeft geen problemen. Maar dat helpt jouw waarschijnlijk niet. Hij gaf wel de volgende 'tips':
Winsock buffer
==============
The buffer size needs to be the same on both servers.
ws2_32 MAX_PENDING_SEND_BUFFER_SIZE 4096000

Increase timeout
================
--timeout=7200

Increase blocksize
==================
--block-size=32000

• Arfman
Blocksize had ik ook al ergens gelezen in een Novell nieuwsgroep. Op dit moment heb ik het zaakje draaiend, ik had denk ik toch een foutje gemaakt in de targets.txt file, ik heb de werkende van de ene server naar de 2 anderen gekopieerd, aangepast naar de destination, en klaar.

Alleen is mijn OES bakje (P4, 2 GB RAM) redelijk druk:
load average: 6.72, 7.34, 7.50

:P

Pagina: 1