Toon posts:

Max lengte coaxkabel

Pagina: 1
Acties:
  • 766 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme vraag, maar ik kan het nergens op het net vinden.

Wat is de maximale lengte van een coaxkabel, ik slaap op een zolder en ben van plan om daar een kabel heen te trekken voor internet.

Wat is de max? Misschien draadloos overwegen?

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
100 meter is de theoretische max van cat5 kabel

of bedoel je echte coax kabel om een antieke 10 mbit token ring te maken? met van die leuke t stukjes en eindweerstandjes >:)

[ Voor 57% gewijzigd door DECOY88 op 22-03-2007 19:50 ]

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 16:35

megaleo

Special member

Cat5 is UTP.
Maar hetzelfde geldt eigenlijk ook voor coax.

Trouwens, dit kun je makkelijk vinden via Google. ;)

Verwijderd

Jij kunt makkelijk tot je zolder komen, ik werk bijna dagelijks met Coax en ik heb in het museum van Thorn ongeveer 120 meter coax liggen (Voor 1 camera) zonder problemen :)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-12 21:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 19:44:
Misschien een domme vraag, maar ik kan het nergens op het net vinden.

Wat is de maximale lengte van een coaxkabel, ik slaap op een zolder en ben van plan om daar een kabel heen te trekken voor internet.

Je zal wel Cat5 bekabeling bedoelen: 100 meter.
Draadloos moet je niet overwegen, zeker niet als je de mogelijkheden hebt om een kabel te trekken.
Is genoeg over beide onderwerpen te vinden op dit forum.

Alles kan stuk.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03

job

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 19:44:
Als het op de afstand aankomt kom je met utp verder dan draadloos.
Zeker binnenshuis.

Verwijderd

Topicstarter
DECOY88 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 19:48:
100 meter is de theoretische max van cat5 kabel

of bedoel je echte coax kabel om een antieke 10 mbit token ring te maken? met van die leuke t stukjes en eindweerstandjes >:)
En met een gewone standaard coaxkabel dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 19:58:
[...]
En met een gewone standaard coaxkabel dan?
Google het zelf zou ik zeggen: http://www.computerguru.net/tech/netw21.htm

Wat moet je nu nog met coax voor je internet ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2007 20:01 ]

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:35
Koop wel degelijke RG 59 coax kabel, die is precies 75 ohm. Dat is beter dan die goedkope coax.

Deze kabel gebruik ik thuis ook, en mijn beeld op TV is echt beter, minder ruis. Deze coax is ook beter afgeschermd dan de meeste standaard coax kabel.

Beter signaal = minder packetloss. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 20:01:
[...]

Google het zelf zou ik zeggen: http://www.computerguru.net/tech/netw21.htm

Wat moet je nu nog met coax voor je internet ?
Ik weet niet of het een coax kabel is maar het is gewoon zo'n grijze kabel die ik nu heb, die in een internetpoort van het moederbord kan.

Verwijderd

Dat is een UTP cat5 / 5e / 6 kabel en die kunnen tot ongeveer 100 meter.

internetpoort = ethernet poort en daar gaat een RJ45 connector in.

[edit]
UTP Cat 5
http://www.sallandautomat...catId=98&newcat=0&wizard=

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2007 20:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh sorry voor de verkeerde informatie dan. Je krijgt toch meestal, als je een nieuw internetabbo neemt een kleine kabel erbij? Kan iemand me een linkje geven van wat een goeie kabel is? (Het liefst van www.sallandautomatisering.nl

• job

job

Bij salland zoeken naar: Kabels > netwerkkabels
Koop daar de goedkoopste kabel in de juiste lengte die je kan vinden.

En zorg ervoor dat het een straight kabel is & cat 5 of cat 5e.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 22-03-2007 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het maakt niet uit welk merk?

EDIT
Like this? 12567 Belkin Patchkabel RJ-45 (UTP), Cat.5e, Grijs, 30.00 M

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2007 20:16 ]

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12-2022
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 20:03:
[...]
Ik weet niet of het een coax kabel is maar het is gewoon zo'n grijze kabel die ik nu heb, die in een internetpoort van het moederbord kan.
Is dit een grap? :+

Ik zou dat kabel trekken maar laten als ik jouw zo hoor, vraag het gewoon aan een bekende van je die enig verstand van zaken heeft en ook langs kan komen, heb je veel meer aan = zo mijn idee

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11 16:31
volgens mijn A+ boek mag het 185 meter lang zijn

• job

job

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 20:11:
Het maakt niet uit welk merk?

EDIT
Like this? 12567 Belkin Patchkabel RJ-45 (UTP), Cat.5e, Grijs, 30.00 M
Jep, zal prima werken.
Voor die "korte" stukjes binnenshuis is die kabel goed genoeg.

[ Voor 56% gewijzigd door job op 22-03-2007 20:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 20:19:
[...]

Jep, zal prima werken.
Voor die "korte" stukjes binnenshuis is die kabel goed genoeg.
Oke bedankt voor de hulp.

Nee ben niet gek, alleen geen verstand van die kabelshit.

• FreqAmsterdam
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-11 07:26
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 20:03:
[...]
Lol. ^^

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-11 12:41

tim427

Turbulence!

Nu we toch een expert hier hebben:

Ik wil eigenlijk ook zoiets...

Ik heb van Multikabel een 19" kabel modem gekregen, die wil ik graag in mijn 19" kast bouwen bij mijn servers (boven: ook op zolder)

Nu komt er bij mij in de meterkast: een dikke groene coax-kabel binnen,, daar op zit een wandkontakdoos (tv en radio), die twee uitgangen gaan weer naar een doosje: met 3 uitgangen: tv, radio, modem....

Nu is mijn vraag: moet ik gewoon die coax van de modem naar dat doosje met modem uitgang verlengen :S ? of is het beter als ik dat doosje zo dicht mogelijk bij de modem houd???

Ik heb dit wel is gevraagd aan iemand: maar die wist het eigenlijk niet 100% cker..... Hij zei zoiets: dat je snelheid verlies krijgt als je die coax van je modem verlengt...

offtopic:
Klinkt misschien best warrig

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:33
Een rack kabelmodem? Doe je goed... Je wil je modem in principe zo dicht mogelijk bij die groene kabel hebben. (Iig de @Home Motorola's =P dus ik vermoed dat het sowieso wel op zal gaan)

Verwijderd

Ik weet het ook niet 100% zeker maar mijn gevoel zegt dat het beter is om de modem zo dicht mogelijk bij de splitter te plaatsen.

Zowel bij kabel als ADSL (waarvan ik het zeker weet).

19" kabel modem voor thuis gebruikt :?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2007 20:55 ]

• tim427

tim427

Turbulence!

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 20:54:
Ik weet het ook niet 100% zeker maar mijn gevoel zegt dat het beter is om de modem zo dicht mogelijk bij de splitter te plaatsen.

Zowel bij kabel als ADSL (waarvan ik het zeker weet).

19" kabel modem voor thuis gebruikt :?
Jah dat d8 ik ook... maar welke splitter.. die wantdkontaktdoos is ook een splitter...

offtopic:
Jah ik heb zegmaar een halver 19" rackmount modem (kompleet vierkan dus..) en die kun je dan in bouwen (net als zo'n draadloze microfoon ontvanger)) :P

[ Voor 17% gewijzigd door tim427 op 22-03-2007 20:57 ]

• FreqAmsterdam
Modem zo dicht mogelijk bij splitter houden, splitter zo dicht mogelijk bij isra. :)

• tim427

tim427

Turbulence!

ISRA= Groen kabel?? of die wandkontact doos?

Kan ik dan niet die groene kabel verlengen?

[ Voor 36% gewijzigd door tim427 op 22-03-2007 21:00 ]

• FreqAmsterdam
tim427 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 20:58:
isra = aansluitpunt, in veel gevallen een wandcontactdoos.

Verwijderd

tim427 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 20:55:
[...]

Jah dat d8 ik ook... maar welke splitter.. die wantdkontaktdoos is ook een splitter...

offtopic:
Jah ik heb zegmaar een halver 19" rackmount modem (kompleet vierkan dus..) en die kun je dan in bouwen (net als zo'n draadloze microfoon ontvanger)) :P
Je krijgt van @home zo'n mooie splitter:
Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/photo/50623454/Sell_TMSA_TV_Cable_Modem_Splitter.summ.jpg
Iets ander model met een Essent kapje er op.

Verwijderd

Laat aub je netwerk aanleggen door een vakman. Anders kunnen er ongelukken gebeuren, want wat ik hier lees... lol

• tim427

tim427

Turbulence!

jah zo'n heb ik ook:

in preciepe heb ik dit;; http://multikabel.nl/media/File/Pakket%20A%20(CFS).pdf

• tim427

tim427

Turbulence!

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:05:
Laat aub je netwerk aanleggen door een vakman. Anders kunnen er ongelukken gebeuren, want wat ik hier lees... lol
WTF... hoezo ongelukken? hogstens dat je in je eigen vel knijp :S...

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

FreqAmsterdam schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 20:58:
[...]

isra = aansluitpunt, in veel gevallen een wandcontactdoos.
Hij heeft kabelinternet dus via de CAI en niet via het telefoonnetwerk van KPN.
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:02:
[...]

Je krijgt van @home zo'n mooie splitter:
[afbeelding]
Iets ander model met een Essent kapje er op.
Van die splitters krijg je juist signaalverlies, het mooiste (maar ook duurder) is een rijgdoos.
Maar ik denk dat de splitter in 90% van de gevallen prima zal voldoen.
En het is in het geval van aansluitingen via de CAI niet zo'n probleem om je modem ergens anders te plaatsen. (Integenstelling tot ADSL, waar je je modem zo dicht mogelijk bij je splitter wilt hebben.)

No signature found

• tim427

tim427

Turbulence!

Schapie schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:12:
[...]

Hij heeft kabelinternet dus via de CAI en niet via het telefoonnetwerk van KPN.

[...]

Van die splitters krijg je juist signaalverlies, het mooiste (maar ook duurder) is een rijgdoos.
Maar ik denk dat de splitter in 90% van de gevallen prima zal voldoen.
En het is in het geval van aansluitingen via de CAI niet zo'n probleem om je modem ergens anders te plaatsen. (Integenstelling tot ADSL, waar je je modem zo dicht mogelijk bij je splitter wilt hebben.)
idd: ik heb kabel :P

Is dit echt zo? waar kan ik zo;n rijdoos vinden? Lijkt mij wel interessant, aangezien er 5 tv's aan hangen en oook nog 3 fm radio's :P

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

tim427 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:14:
[...]

Is dit echt zo? waar kan ik zo;n rijdoos vinden? Lijkt mij wel interessant, aangezien er 5 tv's aan hangen en oook nog 3 fm radio's :P
Bij de betere doe het zelf zaken kun je die wel vinden, nadeel hiervan is wel dat alle kabels op het zelfde punt bij elkaar moeten komen. Dat is meestal het probleem met dit systeem. ;)

Ik heb ze even opgezocht op de site van Hirschmann. Ze worden overigens ook multitaps genoemd.

[ Voor 23% gewijzigd door Schapie op 22-03-2007 22:40 ]

No signature found

• FreqAmsterdam
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:05:
Monteurs van bijv. Cable 1 maken vaak genoeg fouten, het lijkt wel of die mensen enkel weten hoe ze iets moeten aanleggen en voor de rest geen hersens hebben.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
tim427 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 20:58:

Kan ik dan niet die groene kabel verlengen?
ISRA is telefonie...

Je kan het beste het modem zo dicht mogelijk bij je hoofdkabel houden. Als je de coax kabel namelijk gaat verlengen gaat de signaalsterkte naar beneden waardoor je een trage en zelfs soms instabiele verbinding krijgt.

Verwijderd

tim427 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:14:
[...]

Hangt dat er nu al aan of nog niet? Want je krijgt dan zeker wel signaalverlies. Wij hebben hier thuis er ook 3 TV's op hangen en 1 radio en zonder de versterker ertussen is het beeld dramatisch.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

Je hebt een signaal sterkte en de weerstand van de coax kabel
Een goeie kabel heeft een weerstand van -0.3db/meter. De isra heeft dacht ik 40db om te beginnen
verder is het rekenwerk :)
wat minimaal is weet ik niet

• apollo432
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-11 21:22
Mishmash schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 22:50:
[...]

ISRA is telefonie...

Je kan het beste het modem zo dicht mogelijk bij je hoofdkabel houden. Als je de coax kabel namelijk gaat verlengen gaat de signaalsterkte naar beneden waardoor je een trage en zelfs soms instabiele verbinding krijgt.
Dat je het modem zo dicht mogelijk bij de coax hoofdkabel moet houden is niet waar, dat zo dicht mogelijk is alleen van toepassing bij ADSL.

Mijn kabelmodem (heb eerst Chello gehad) stond gewoon op zolder en en de bovenstaande splitter (plaatje) bevind zich op de voorzolder. Bovendien zit er bij op het punt waar de kabel het huis binnenkomt nog een splitter.

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-12 14:54
Kabel modem kan dus het beste bij de binnekomede coax aansluiting (cai) worden aangesloten en daarna met UTP Cat5 (8 aderige meestal grijze kabel) naar zolder.

Deze utp mag wel 120 meter lang zijn.... alleen volgens de standaard (Cat 5) mag hij maximaal 100 meter zijn..

Verwijderd

Topicstarter
Naja wij hebben in ieder geval geen zolder op 100m hoogte :P

• tim427

tim427

Turbulence!

Schapie schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:43:
[...]

Bij de betere doe het zelf zaken kun je die wel vinden, nadeel hiervan is wel dat alle kabels op het zelfde punt bij elkaar moeten komen. Dat is meestal het probleem met dit systeem. ;)

Ik heb ze even opgezocht op de site van Hirschmann. Ze worden overigens ook multitaps genoemd.
Al mijn coax komt op 1 punt: de meterkast (alle kabels zijn uit 1 stuk!!! vandaar misschien de volgende antwoord :*) )
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 23:50:
[...]

Hangt dat er nu al aan of nog niet? Want je krijgt dan zeker wel signaalverlies. Wij hebben hier thuis er ook 3 TV's op hangen en 1 radio en zonder de versterker ertussen is het beeld dramatisch.
Dit hangt er idd al aan zonder versterker en het draait perfect... (ik vond dit zelf ook vreemd maar toch)
Snacky817 schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 18:36:
Kabel modem kan dus het beste bij de binnekomede coax aansluiting (cai) worden aangesloten en daarna met UTP Cat5 (8 aderige meestal grijze kabel) naar zolder.

Deze utp mag wel 120 meter lang zijn.... alleen volgens de standaard (Cat 5) mag hij maximaal 100 meter zijn..
Ik heb dit momenteel, maar zoals je kunt lezen, wil ik die (zogenaamde) 19" kabelmodem bij de rest van mijn 19" troep...
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 18:46:
Naja wij hebben in ieder geval geen zolder op 100m hoogte :P
Vergis je niet :+ :P !

------------
apollo432 schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 18:20:
[...]

Dat je het modem zo dicht mogelijk bij de coax hoofdkabel moet houden is niet waar, dat zo dicht mogelijk is alleen van toepassing bij ADSL.

Mijn kabelmodem (heb eerst Chello gehad) stond gewoon op zolder en en de bovenstaande splitter (plaatje) bevind zich op de voorzolder. Bovendien zit er bij op het punt waar de kabel het huis binnenkomt nog een splitter.
Als ik dit cker weet dan is het misschien wel de moeite waard om dit uit te proberen! _/-\o_

Maar als iemand anders K*T kwaliteit heeft met 3 tv's en 1 radio op de kabel... en bij mij ook in de buurt komt (iets meer :P), gaat die ene extra weerstand dat ik een kabel verlenge (grond meterkast naar tweede verdieping= in totaal 2x 2.5 meter :? en dan nog is 2 meter...) niet van mijn kwaliteit en snelheid af? :?... Als ik dus verleng: dan heb ik 4.5 à 5 meter coax van de groene kabel naar de modem... In plaat van: 0.5 meter...

• P!m
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-11 10:20

P!m

Ik weet niet of je er wat aan hebt: Wij hebben van de begane grond naar de zolder een coax kabel liggen. Het kabel modem is boven op zolder aangesloten. Dit werkt al 8 jaar zonder problemen, de kabel is onlangs vervangen door een dikkere, beter afgeschermde kabel, en het werkt nog sneller als eerst. Ik heb ook een lagere ping dan met de oude kabel.

Heb dus goede ervaring met een vrij lange coax kabel.
(Moet wel zeggen dat er een coax kabel ligt voor alleen het modem, er zitten geen tv's aan, en geen splitters tussen)

• apollo432
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-11 21:22
Maar als iemand anders K*T kwaliteit heeft met 3 tv's en 1 radio op de kabel... en bij mij ook in de buurt komt (iets meer :P), gaat die ene extra weerstand dat ik een kabel verlenge (grond meterkast naar tweede verdieping= in totaal 2x 2.5 meter :? en dan nog is 2 meter...) niet van mijn kwaliteit en snelheid af? :?... Als ik dus verleng: dan heb ik 4.5 à 5 meter coax van de groene kabel naar de modem... In plaat van: 0.5 meter...
Op het centrale CAI punt (waar ie het huis binnenkomt) zit een splitter. Vandaar uit een coax kabel naar de tv e.d. beneden en een coax kabel helemaal naar de voorzolder (voorkant huis). Deze kabel gaat over de voorzolder naar de achterkant van het huis waar ie weer naar beneden gaat naar de tv in de slaapkamer.

De splitter (geïnstalleerd door een installateur = gratis installatie bij afsluiten Chello abo) bevindt zich halverwege de voorzolder. Vandaar uit gaat er een coax kabel de zolderkamer in waar zich de pc en het kabelmodem bevond. Ik zeg bevond omdat mijn zoontje nu op zolder slaapt en geen Chello abo meer heb. De coax kabel die voor dit internet gebruikt werd zit nu in z'n tv.

De verbinding was altijd perfect, ik ben alleen overgestapt omdat het internet en bellen wat ik nu heb heel veel goedkoper was. KPN was toen iets van 90 euro per 2 maanden, dat is nu 20 euro per 2 maanden. Het internet gedeelte is ook iets goedkoper: 50 euro voor Chello Classic tegen Tiscali T4 met telefonie voor 30 a 35 euro per maand. Ik heb nu inmiddels T12 voor zo'n 40 euro per maand.

• tim427

tim427

Turbulence!

;) Nou dat wordt uitporberen :D

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Lees gewoon de kabelmodem uit, als er teveel demping is kom je dat snel genoeg tegen :z

Idealiter wil je een CM Rx level (kan afhankelijk van type modem "downstream power level" of "DS PWR" heten ofzo) die zo dicht mogelijk bij 0dBmV zit - maar alles tussen +10 en -10dBmV zal zeker goed gaan.
CM Rx SNR ("downstream signal to noise" of "DS SNR" oid) moet >34dB zijn als Multikabel QAM256 modulatie gebruikt, >31dB als ze QAM64 gebruiken (kun je als het goed is ook in je modem achterhalen).

Verder moet er niet teveel demping op het retourpad zijn. Dat kun je niet direct vanaf de kabelmodem uitlezen (het gaat om het op de CMTS ontvangen signaal), maar hoe hard de modem staat uit te zenden is een aardige indicatie. De CM Tx level ("upstream transmit power") moet <56dBmV zijn. Daarboven zit hij out of spec, afhankelijk van je modem kan hij tot 58 of zelfs 61dBmV, maar dan is de rek eruit en mag je ervan uitgaan dat het signaal te zwak aankomt op de CMTS.

Oslik blyat! Oslik!

• tim427

tim427

Turbulence!

dion_b schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 23:06:
Idd. Lees gewoon de kabelmodem uit, als er teveel demping is kom je dat snel genoeg tegen :z

Idealiter wil je een CM Rx level (kan afhankelijk van type modem "downstream power level" of "DS PWR" heten ofzo) die zo dicht mogelijk bij 0dBmV zit - maar alles tussen +10 en -10dBmV zal zeker goed gaan.
CM Rx SNR ("downstream signal to noise" of "DS SNR" oid) moet >34dB zijn als Multikabel QAM256 modulatie gebruikt, >31dB als ze QAM64 gebruiken (kun je als het goed is ook in je modem achterhalen).

Verder moet er niet teveel demping op het retourpad zijn. Dat kun je niet direct vanaf de kabelmodem uitlezen (het gaat om het op de CMTS ontvangen signaal), maar hoe hard de modem staat uit te zenden is een aardige indicatie. De CM Tx level ("upstream transmit power") moet <56dBmV zijn. Daarboven zit hij out of spec, afhankelijk van je modem kan hij tot 58 of zelfs 61dBmV, maar dan is de rek eruit en mag je ervan uitgaan dat het signaal te zwak aankomt op de CMTS.
Nou; ik heb nu weer een hoop vraagtekens boven mijn hoofd :S...

Hoe kan ik dit testen? Ik kan namenlijk niet in mijn modem komen zoals een Linksys router bijv... ik kan hem hoogstends aansluiten via USB zodat ik hem onder apparaatbeheer heb ...

Verder bedankt voor diet technisch verhaal ( _/-\o_ ) maar ik snap er niks van :o

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoezo kun je niet in je modem zoals bijv bij een router? Bijna alle EuroDOCSIS modems zijn op 192.168.100.1 te benaderen. Geen idee wat voor type jij hebt (post dat ff), maar dikke kans dat het wel werkt. Anders kun je altijd in de datasheet van de site van de fabrikant opzoeken hoe erop in te loggen. Verder is er een tooltje om als dat niet lukt een EuroDOCSIS modem uit te lezen. Naam ben ik ff kwijt, maar je kunt het in de Downloads afdeling van www.chelloo.com vinden ;)

Oslik blyat! Oslik!

• tim427

tim427

Turbulence!

Sorry: idd: ik kom in mijn modem...

Afbeeldingslocatie: http://snl174110.web24.talkactive.net/tim427/Knipsel.JPG

Maar aleen de pagina: "System" doet het... (ik zie hier idd wel de dB)

Maar "Log", "Status" en "System" zijn geblockeerd...

[ Voor 16% gewijzigd door tim427 op 27-03-2007 07:55 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, je zei dat je een 19" modem had...

Dit is een SA Webstar EPX2203:
Afbeeldingslocatie: http://www.anedis.de/Bilder/EPX2203.jpg
Dat is in geen velden of wegen 19", eerder 6" hoog en 1" breed :o

Maar goed, signaal nu is goed - -3.0dBmV is goed te doen, op de downstream (wat op hogere frequentie zit, dus meer demping bij lange kabels) heb je 7dB rek, 50.8dB op de upstream transmit is OK, al heb je daar maar 5dB rek, wil je in-spec blijven (maar goed, upstream zit op veel lagere frequentie, dus minder demping).

Vraag is vooral of dit de huidige situatie is in de meterkast of boven op zolder?

Als dit de zoldersituatie is, is er niets aan de hand, maar als dit de meterkastsituatie is, vraag ik me af of er met die langere kabel genoeg signaal overblijft...

Wat je wel evt zou kunnen overwegen in dat geval is het volgende (maar let op, kan zijn dat Multikabel hier minder blij mee gaat zijn, dus overleg eerst met hen):

- vervang de huidige WCD op de groene kabel met een NTP-D (aansluitpunt met galvanische scheiding en twee volwaardige uitgangen, liefst met F-connector, dus schroefdraad)
- trek een C12 coaxkabel naar boven die direct van een van de twee uitgangen van de NTP-D naar de ingang van de modem op zolder gaat (dus geen aftakkingen voor TVs elders in huis!)
- sluit de huidige drieweg-WCD aan op de tweede uitgang van de NTP-D (evt met F->IEC verloopstukje)

Zo krijg je met minimale demping het signaal naar boven toe :)

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 27-03-2007 11:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Bij kabel noemen ze het meestal een AOP (Abonnee Overname Punt) en nee, het is niet raadzaam de groene kabel welke eigendom is van de kabelaar te modificeren. Sluit gewoon het modem zo kort mogelijk bij die aansluitng aan of gebruik desnoods RG59 kabel om vanaf het scheidingsfilter op je AOP het signaal bij je modem te krijgen ...

edit
Of doe het zoals @dion_b uitlegt... :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 12:15 ]

• tim427

tim427

Turbulence!

dion_b schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:04:
Eh, je zei dat je een 19" modem had...

Dit is een SA Webstar EPX2203:
[afbeelding]
Dat is in geen velden of wegen 19", eerder 6" hoog en 1" breed :o
Als je die Nood-Accu erbij hebt... (orgineel van dat merk) en dan heb je opeen een halve rack..
En ik heb een iets ander model.
dion_b schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:04:
Vraag is vooral of dit de huidige situatie is in de meterkast of boven op zolder?

Als dit de zoldersituatie is, is er niets aan de hand, maar als dit de meterkastsituatie is, vraag ik me af of er met die langere kabel genoeg signaal overblijft...
Dit is nog in de meterkast jah :(

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, als je de modem niet op de tweede (zoals je nu hebt) maar op de eerste aansluitpunt in de meterkast aansluit win je iiig zo'n 4dB tov de huidige situatie. Die 4dB plus de 5dB rek die je nu al hebt betekent dat zolang de kabel 9dB of minder dempt het haalbaar is. Een versterker is geen optie omdat die alleen het binnenkomend signaal versterkt, terwijl je juist met het retoursignaal in de knoop komt.

Nu is 9dB aardig wat als je bedenkt dat *goede* C12 12dB dempt op 200MHz over 100m. Aangezien je DS tot en met 850MHz zou kunnen zitten moet je dat verdubbelen, dus 12dB over 50m. Als je dus met een goede (Hirschman, Tratec ofzo) NTP-D werkt, F-connectoren en stijve C12 van max 25m werkt, is het met deze signaalwaardes te doen om die modem op zolder te plaatsen.

Maar je mag dan dus absoluut geen 'shortcuts' gebruiken:
- slechtere kwaliteit AOP (NTP-D)
- slechtere kwaliteit coaxkabel (bijv. zo'n slappe gamma-geval)
- meerdere splitters gebruiken om televisies boven van signaal te voorzien

Met name die laatste is funest. Zelfs bij gebruik van beste materiaal verlies je zeker 4dB per splitter...

Oslik blyat! Oslik!

• tim427

tim427

Turbulence!

dion_b schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:44:
Tja, als je de modem niet op de tweede (zoals je nu hebt) maar op de eerste aansluitpunt in de meterkast aansluit win je iiig zo'n 4dB tov de huidige situatie. Die 4dB plus de 5dB rek die je nu al hebt betekent dat zolang de kabel 9dB of minder dempt het haalbaar is. Een versterker is geen optie omdat die alleen het binnenkomend signaal versterkt, terwijl je juist met het retoursignaal in de knoop komt.

Nu is 9dB aardig wat als je bedenkt dat *goede* C12 12dB dempt op 200MHz over 100m. Aangezien je DS tot en met 850MHz zou kunnen zitten moet je dat verdubbelen, dus 12dB over 50m. Als je dus met een goede (Hirschman, Tratec ofzo) NTP-D werkt, F-connectoren en stijve C12 van max 25m werkt, is het met deze signaalwaardes te doen om die modem op zolder te plaatsen.

Maar je mag dan dus absoluut geen 'shortcuts' gebruiken:
- slechtere kwaliteit AOP (NTP-D)
- slechtere kwaliteit coaxkabel (bijv. zo'n slappe gamma-geval)
- meerdere splitters gebruiken om televisies boven van signaal te voorzien

Met name die laatste is funest. Zelfs bij gebruik van beste materiaal verlies je zeker 4dB per splitter...
Ten eerste: _/-\o_

Ten tweede :p :
Dat is mooi: Ik werk door het hele huis alleen maar met hirschmann (75db kabels, F-Conectoren (dat is die tap draad dus ..toch?), alle tv/radio's hebben hun eigen (directe) kabel naar die meter kast.)

En nou las ik ook iets over zo'n reigbox..:S Is dat ook nog een optie :S.. alle draden komen op 1 vast punt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rijgdozen zijn ranzige prut :o

Onderbouwd: bij coaxbekabeling moet je voorzover mogelijk een ster-topologie nastreven, dus alle kabels op een enkele splitter, met evenveel totale demping (kabel(s)+splitter) per aangesloten apparaat. Je kunt niet zoals bij UTP ongestraft een bus topologie gebruiken. Bij een rijgdoos krijgt de eerste apparaat namelijk veel meer signaal dan de tweede, de tweede meer dan de derde etc. Het is zo bijna niet te doen om alle apparaten gelijk in te regelen. Komt bij dat rijgdozen zo goed als nooit het retoursignaal (dus de upstream van de modem) fatsoenlijk doorlaten, dus sowieso geen optie.

Nee, als ik het hoor heb je een goede installatie en *kun* je het proberen, maar zoals gezegd, vervang die eerste AOP met een TV/data en een momenteel nutteloze radiouitgang met een NTP-D en sluit de kabel naar de modem direct daarop aan. Zorg dat het een lekker dikke, stevige kabel is en dat de F-connectoren (schroefconnectortjes) er goed opgeknepen zitten :)

Oslik blyat! Oslik!

• tim427

tim427

Turbulence!

dion_b schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 18:36:
Nee, als ik het hoor heb je een goede installatie en *kun* je het proberen, maar zoals gezegd, vervang die eerste AOP met een TV/data en een momenteel nutteloze radiouitgang met een NTP-D en sluit de kabel naar de modem direct daarop aan. Zorg dat het een lekker dikke, stevige kabel is en dat de F-connectoren (schroefconnectortjes) er goed opgeknepen zitten :)
Dus ik heb nu dit :p :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[](TV naar 7 poort splitter, Radio naar 4 poort)
||       (tv en radio)
|| i----------------------------------{:::...:::} (modem)
[~~~]    (tweede splitter)
 | |     (tv en radio uitgang)
[~~]     (eerste splitter, gratis van Multikabel dus goedkoop denk ik)
 |       (groene kabel)
 |

Hoe bedoel jij het nu precies? eerste en tweede splitter vervangen door een combi splitter (dus groene kabel naar TV/Radio/Modem :s )

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

code:
1
2
3
4
5
--C12--NTP-D----------------------------modem op zolder
        |
        \-------splitter2----TV
                     |
                     \----Radio

Je moet dus alleen die eerste aansluitpunt vervangen door een geval wat in twee volwaardige uitgangen (en niet filtert op TV/radio) uitmondt en uiteraard galvanisch scheidt (verplicht bij overnamepunt)

Oslik blyat! Oslik!

• tim427

tim427

Turbulence!

dion_b schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:33:
code:
1
2
3
4
5
--C12--NTP-D----------------------------modem op zolder
        |
        \-------splitter2----TV
                     |
                     \----Radio

Je moet dus alleen die eerste aansluitpunt vervangen door een geval wat in twee volwaardige uitgangen (en niet filtert op TV/radio) uitmondt en uiteraard galvanisch scheidt (verplicht bij overnamepunt)
dus ik moet die splitter van TV/radio naar TV/Radio/Modem direct aansluiten op die groene kabel :S ?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, dat moet je zeer nadrukkelijk *NIET* doen!

Lees nog een keer wat ik zeker twee keer geschreven heb:
Je huidige TV/radio splitter kun je gewoon op dezelfde plek laten hangen. Je hebt een nieuwe splitter nodig die het volledige signaal splitst en niet filtert op tv/radio. Daarbij moet je eerste aansluitpunt *ALTIJD* galvanisch gescheiden zijn (en liefst ook geaard). Dus heb je een AOP met twee uitgangen en galvanische scheiding nodig. Die worden wel eens NTP-D genoemd, maar naam doet er niet zoveel toe als functie:

- galvanische scheiding
- twee volwaardige uitgangen (met F-connector)

Ik val gruwelijk in de herhaling, maar hopelijk wordt het zo duidelijk.

Oslik blyat! Oslik!

• tim427

tim427

Turbulence!

Ik denk dat ik het nu begrijp! :p

ff voor de goede orde:

In jouw tekening:
C12= Groene kabel.
NTP-D= is die speciale splitter (ik vraag me af hoe duur ze ongever zijn :S )
Splitter 2= die standaard blokje die je op de wankontaktdoos doet? of is dit gewoon een tv splitter voor 7 kanalen :S

NTP-D= scheidt het signaal van de algemene groene kabel naar Data(modem)/rest(tv/radio) :S ?

Ik denk dat dit zo werkt maar weet het dus niet cker :p .
Niet boos worden hoor! wat dat betreft ben ik toch een leek!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tim427 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 14:12:
Ik denk dat ik het nu begrijp! :p

ff voor de goede orde:

In jouw tekening:
C12= Groene kabel.
"Groene kabel" kan er in veel varianten zijn C12 is goede kabel dat op 200MHz na 100m 12dB dempt.
NTP-D= is die speciale splitter (ik vraag me af hoe duur ze ongever zijn :S )
Het is niet zozeer een splitter maar een AOP (Abonnee Overname Punt), waar toevallig twee uitgangen op zitten.
Splitter 2= die standaard blokje die je op de wankontaktdoos doet? of is dit gewoon een tv splitter voor 7 kanalen :S
7 kanalen? Dat klinkt meer als zo'n filter die in refogemeentes gebruikt wordt om de commerciele zenders te blokkeren... waar haal je dat nou weer vandaan :?

Ik heb het gewoon over wat je zelf omschreef, een simpele splitter met een ingang en twee (of drie) uitgangen, TV, radio en evt data. Boeit geen ruk eigenlijk, althans, voor de modem, want die sluit je hier niet meer op aan.
NTP-D= scheidt het signaal van de algemene groene kabel naar Data(modem)/rest(tv/radio) :S ?
Het is hier geen MSN...

Los daarvan, nee, de NTP-D scheidt galvanisch de gehele binnenhuisinstallatie van de buitenhuisnetwerk. Wel zo handig als iemand kortsluiting heeft ofzo...
Ik denk dat dit zo werkt maar weet het dus niet cker :p .
Niet boos worden hoor! wat dat betreft ben ik toch een leek!
Maak het dan niet moeilijker dan het is. Je haalt iedere keer weer rare dingen erbij. Maareh - waarom wil je iets extreem moeilijks (kabelmodem vele meters van AOP) doen als je een leek bent :?

Dan ben je toch veel beter uit met een volstrekt standaardinstallatie...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1