Afstellen van een fiets

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Ik heb sinds afgelopen zomer een nieuwe fiets gekocht, omdat ik met mijn lengte (2m15) niet echt meer op een mountainbike pas die ik al sinds de basisschool heb :P . Mooie grote batavus gekocht, 65cm frame, zo mee uit de winkel weggefietst en sindsdien nooit wat aan afgestelt. Maar nou komt het. Als ik fiets op die fiets, heb ik na 2 kilometer al 10 liter zweet op mn rug zitten en ik word overal ingehaald, kom ook nooit verder dan de derde versnelling. Ik dacht dat dat aan mijn fantastische conditie lag, maar nou zat ik vanmiddag op mn moeders fiets omdat ik een lekke band had. Daarmee was ik een stuk sneller, geen idee waarom maar het geheel zat gewoon beter. Dus ik denk dat er iets mis is met de afstelling van mn zadelhoogte/zadelhoek/stuurhoogte. Maar hoe moet je die afstellen? Zijn er daarvoor general guidelines zoals bij het afstellen van een burostoel? Of moet je maar gewoon wat proberen en kijken of het beter gaat?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:04

The_Scarabial

MTB for life!

je locale fietsenboer kan je daar wel wat over vertellen

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

in principe moet je als je op je zadel zit wel met je tenen goed op de grond komen maar niet met je hiel, verder hangt je stuur er vooral vanaf of je een wat sportiever 'tour' model hebt of echt stads model ;)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Ga inderdaad gewoon naar de fietsenboer, makkelijker dan dat hier te vragen

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

GoldenSample schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 19:01:
in principe moet je als je op je zadel zit wel met je tenen goed op de grond komen maar niet met je hiel, verder hangt je stuur er vooral vanaf of je een wat sportiever 'tour' model hebt of echt stads model ;)
Ik heb voor mountain bikes de volgende regel gehoord.
Dat als je op je zadel zit, je je voet onder de trapper (die op het laagste punt) moet kunnen houden.. En dan dus net niet met de bovenkant van je voet tegen de trapper aan.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een paar tips:
  • Hoogte zadel inderdaad, zoals hierboven beschreven, met de trapper beneden moet je knie niet overstrekt zijn maar een beetje buiging hebben. Met de trapper omhoog mag je knie richting de 90 graden hoek, niet eroverheen, dan kun je goed kracht zetten.
  • Zet je stuur wat lager (iets boven zadelhoogte), mits je rug daaraan kan wennen. Het zit gestroomlijnder. Iets verder naar voren, armen gestrekt.
  • Als je je stuur lager en naar voren hebt, kantel dan ook het zadel iets naar voren zodat je helemaal iets meer in de 'aanvallende' houding zit, meer stroomlijn hebt en makkelijker je kracht op de pedalen kwijt kunt.
  • Zorg voor voldoende druk in de banden. Scheelt makkelijk 2 km/u.
  • Ketting niet te strak, lagers niet te vast aangedraaid (draai met de hand de trappers en de wielen rond, moet allemaal soepeltjes lopen).

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 22:19
Ik heb op m'n huidige oldtimer fiets met 1 versnelling ook last van tragere snelheden, m'n ouwe fiets met 3 versnellingen ging als de brandweer :P Qua gewicht scheelt het bijna niets maar toch fietst ie anders :P Nu haal ik denk ik 30 ~ 35 km/h, op de ouwe wel ruim over de 40 :p

De wijzen komen uit het Oosten!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
NoepZor schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 16:12:
... op de ouwe wel ruim over de 40 :p
Dat is heel wat voor een normale 'rechtopfiets' _/-\o_

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:27
Ik heb wel eens een kilometer lang 45 gefietst op de oude juncker van mn opa (fiets zonder versnellingen, mechanische kilometerteller met analoog klokje). En maar proberen om sneller te gaan, maar niet echt lukken. Later eens aan een scooter gehangen met die fiets, gingen we ruim 60, klokje ging dus niet verder dan 45km/h :X

Wat betreft afstellen: ik heb bij sommige fietsen gewoon het idee alsof je iets zwaars aan het trekken bent ofzo. Vaak lopen de lagers allemaal wat minder soepel dan, of heeft een of andere slimme techneut goedkope flutbanden tegen de rijrichting in gemonteerd.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Afstellen van je zadelhoogte is vrij makkelijk. Als je op je zadel zit, moet je met een gestrekt been net met je hak de trapper aanraken als deze op het laagste punt staat. Kanteling hangt helemaal af van de hoogte van je stuur (mijn zadel zit ruk als ik zonder handen rechtop zit, maar als ik het stuur beet heb, zit het perfect).
Afstelling van het stuur is vooral persoonlijk. Heb je een hybride met een rechtstuur, ik het lekker om behoorlijk voorover te zitten. Heb je een fiets met een traditioneel stuur, dan kan je beter rechtop zitten.

Een fiets die zwaar rijdt, betekend meestal een ketting die niet goed gesmeerd is. Soms zijn het kapotte lagers, maar dat is het eigenlijk maar zelden..
Dat laatste is heel makkelijk te testen. Zet je fiets op z'n kop, en het voorwiel moet eigenlijk spontaan verdraaien tot het ventiel nagenoeg onderaan zit. Doet hij dat niet, of stopt hij vrij abrupt nadat je het hebt laten draaien (loopt niet langzaam uit, maar stopt gewoon), dan zijn je lagers van het voorwiel te strak/versleten of moeten gesmeert worden. Het achterwiel is iets lastiger, omdat het door de koppeling sowieso meer draaiweerstand heeft dan het voorwiel. Deze zal dus niet snel verdraaien tot het ventiel onder komt. Het wiel in de fietsrichting laten draaien moet echter wel rustig draaien en langszaam afremmen. Stop deze ook vrij abrupt, dan geldt hetzelfde als voor het voorwiel. Komt hij rustig tot stilstand, dan zijn je lagers goed, anders vervangen.

Controleer je wielen ook op speling. Je wielen mogen niet zijwaarts kunnen bewegen, kunnen ze dat wel, dan verhoogd dit de wolweerstand duidelijk merkbaar.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Even een paar nieuwe bougie's kopen, turbo en een spoiler erop.

[ Voor 13% gewijzigd door darkdesign op 26-03-2007 17:40 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

darkdesign schreef op maandag 26 maart 2007 @ 17:39:
_O-

}:|

Ben bang dat je een vrij kleine fiets hebt gekocht... Richting de 70cm zou voor mij met 2m al nodig zijn... Zou het dan ook niet verwonderlijk vinden als jij daar nog dik overheen zou moeten...

Overigens; de wielen draaien wel vrij?

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-11 20:09

bakvis

Tweakers.Nerd

Waarschijnlijk zijn je banden versleten, tenzij deze ooit vervangen zijn. Het klinkt raar, maar een versleten of slappe band fietst vele malen zwaarder dan een nieuwe band die netjes op druk is. Iets anders wat je kunt laten doen (zeer aan te raden om daar niet zelf aan te gaan prutsen), is je versnellingsnaaf laten smeren (zeker als je een Nexus 7 bak hebt, deze moeten van shimano af ieder jaar gesmeerd worden).

Dus ik zou inderdaad je inderdaad aanraden om je fiets bij een fietsenmaker af te dumpen, en hem er naar te laten kijken. Misschien moet je ook wel de lagers in je voorwiel vervangen.

Er is wel een nadeel: er gaat behoorlijk wat uurloon in zo'n reparatie zitten. dus reken maar op een 100 euro als je hem goed wilt hebben.

Trouwens is het onderhoud van een fiets net zo belangrijk als bij een auto, als je het vergeet/niet doet kom je gewoon voor dure reparaties te staan.

btw: ik spreek uit ervaring, 4 jaar als hulp-fiets technicus gewerkt bij een fietsenmaker

Mijn Specs

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bakvis schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:51:
Waarschijnlijk zijn je banden versleten, tenzij deze ooit vervangen zijn. Het klinkt raar, maar een versleten of slappe band fietst vele malen zwaarder dan een nieuwe band die netjes op druk is. Iets anders wat je kunt laten doen (zeer aan te raden om daar niet zelf aan te gaan prutsen), is je versnellingsnaaf laten smeren (zeker als je een Nexus 7 bak hebt, deze moeten van shimano af ieder jaar gesmeerd worden).

Dus ik zou inderdaad je inderdaad aanraden om je fiets bij een fietsenmaker af te dumpen, en hem er naar te laten kijken. Misschien moet je ook wel de lagers in je voorwiel vervangen.

Er is wel een nadeel: er gaat behoorlijk wat uurloon in zo'n reparatie zitten. dus reken maar op een 100 euro als je hem goed wilt hebben.

Trouwens is het onderhoud van een fiets net zo belangrijk als bij een auto, als je het vergeet/niet doet kom je gewoon voor dure reparaties te staan.

btw: ik spreek uit ervaring, 4 jaar als hulp-fiets technicus gewerkt bij een fietsenmaker
Tis een nieuwe fiets...

Daarnaast is het verschil in wrijving tussen een nieuwe en een oude band verwaarloosbaar...
Bandendruk doet veel en veel meer...

Verwijderd

darkdesign schreef op maandag 26 maart 2007 @ 17:39:
-Spoiler-
Zodat je geen dubbele salto maakt als je 100 km/h of harder gaat?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zien jullie "huiskamer" staan achter "GoT Index" ?

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-11 20:09

bakvis

Tweakers.Nerd

MikeyMan schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:58:
[...]

Tis een nieuwe fiets...

Daarnaast is het verschil in wrijving tussen een nieuwe en een oude band verwaarloosbaar...
Bandendruk doet veel en veel meer...
De banden druk scheelt inderdaad veel, maar een versleten band fietst zeker wel zwaarder als een nieuwe band.

Mijn Specs

Pagina: 1