temp sensor verbouwen, hoe voltage omvormen?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Hey,

Ik ben ff de boel aan het voorbereiden voor mijn waterkoeling-systeem in opkomst :)

Ik heb bij de Halfords een temperatuursensortje gescoord :), deze werkt echter op 1.5V. Nu kan je door het gebruik van weerstanden het voltage trugschroeven, mar hoeveel/welke weerstanden heb ik hier voor nodig? Is niet echt mijn vlak, dus help plz :).

Als het allemaal lukt zal ik wel ff een how-to guide in elkaar draaien. Kwam er namelijk net achter dat dit ding ook blauw backlight heeft.
Aangezien velen hiero helemaal gek zijn van blauwe ledjes e.d., zullen er wel geinteresseerden zijn.

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

is dat dat ding van 34,95?

• worsie
Nee, 25 piek

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 15:27
je gaat naar een elektonica boer en vraag om een spanningsregelaar (48XX of een 78XX)
de verkoper weet precies hoe en wat.
als dit niet lukt www.vego.nl daar vindt je allerlei schakelingen en ook spanningsomzetters.

Verwijderd

Die 78xx spanningsregelaars en hun familieleden kunnen echt niet lager dan 2.2 volt.

(8>

Verwijderd

Maak een spanningsdelertje les1:

1. Ga naar display
2. Koop een soldeerplaatje om weerstanden op te solderen
3. Koop 2 weerstanden 1 van 100 ohm en 1 van 225 ohm
4. maak het volgende schema op het soldeerplaatje
[img]"http://www.kvdkb.nl/mark/schema.gif[/img]
5. op de plaats van de 5v voeding in het schema sluit je de rode en de zwarte draad aan uit je voeding (zorg dat ze geen comtact maken)
6. nu kan je op de plaats van de voltmeter je tempsensor op 1,5 Volt laten lopen.

suc6 en als je vragen hebt dan mail je maar

Verwijderd

O ja, als je meer theorie wil dan hoor ik het ook wel.

[zeikmode]
Nee er komt geen deel 2
[/zeikmode]

Weltrusten

• worsie
Bedankt :) hier kan ik wat mee. FF PCB'tje op mijn werk regelen, en die weerstanden hebben we daar ook wel.

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08 08:05

Wizardtm

>>> H20 <<<

Ik hoop voor je dat het lukt met de weerstands deler.

Electronica les2:
Als je naar het schemaatje kijkt zie je inderdaad dat de spannings meter een juiste spanning aangeeft maar letop: de spanningsmeter heeft een oneindige weerstand, dwz. dat de meter dus geen belasting vormt voor de schakeling!
Het temperatuurmetertje zal hoogstwaarschijnlijk wel een belasting vormen waardoor de weerstandsdeler niet meer juist zal werken !!

Oplossing:
De 78XX serie is geen gek idee alleen bestaat er inderdaad geen 1,5V versie. Er bestaat wel een soort gelijk regulatortje, nl. de LM317. Deze is met twee weerstandjes in testellen vanaf 1,2V tot ??V. Helaas heb ik daar op dit moment de datasheet niet van maar ik zal daar morgenavond op terugkomen. ( ik ga namelijk ook zo'n temp. metertje in mijn computertje bouwen ).

Werken? Dat doe ik morgen wel!

Verwijderd

waarom laat je hem niet gewoon op een batterijtje lopen ?

die gaan toch wel een jaartje of 2 mee.. hoef je ook niet zo moeilijk te doen.

maarja als je van knutselen houd....

• worsie
Oke, de bedoeling is het volgende, dat ding heeft twee temp-sensors, 1 op bordje, 1 aan draad. Die op het bordje soldeer ik er af en verleng ik met draad, zodat ik die ook in mijn kast kan plaatsen. De temp sensors zijn voor reservoir, koelblok, luchttemp kast boven en kast onder (twee units dus). Moet nog even bekijken of ze geschikt zijn als oppervlakte-sensor, of dat ik er misschien een bi-metaaltje op moet zetten als sensor.

Ik wil ze aansluiten op mijn voeding vooral vanwege backlight. Er komen twee schakelaars op te zitten: 1 voor schakeling tussen sensors (1 schakelaar die beiden omschakelt tussen luchttemp-info en watertemp info) en 1 die de backlight aan en uitzet. Met backlight zal de stroom een stuk harder gaan, dus kan ie beter op de voeding.

Vandaar dus :)

• OldButNotSoWise
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 01:07

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Vervang de 100 Ohm voor 2 dioden in serie.
Kathodes richting massa.
Spanningsval over de 2 diode is constant 1,4V bij benadering (met eventueel kleine afwijking. (bij 2xgermanium 1,2V)
Vervang 225ohm weerstand door 1k, denk dat 5 mA meer als genoeg is nml.

Verwijderd

gebruik LM317 deze gaat van 1,25 tot 33V.

deze heb je in 0,1A en 1,5A (en nog wat hogere en duurdere)

is ook een 3 poot

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-08 13:57

AcouSE

Swedish Chef

LM317 werkt goed, ik maak er 3V mee om m'n handheld mee te voeden (300mA).

Sluit +5 (of +12) aan op het in-pootje. Neem een potmetertje 1kOhm, sluit deze aan tussen uit-pootje en gnd (zwart). Sluit het 'glijdende contact' ( :? sorry, kan ff niet op de juiste naam komen) aan op het regel-pootje. Nu kun je met je voltmeter het potmetertje afregelen zodat je 1,5V krijgt. (8>

Ik weet niet waarmee het metalen deel van de behuizing van de LM317 mee is verbonden, dus pas wel op dat je geen sluiting maakt met dat deel...

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08 08:05

Wizardtm

>>> H20 <<<

helaas lukt het me niet om plaatjes te posten anders had ik je een schemaatje kunnen geven hoe je alles moet aansluiten.

Op het metalen klipje waar AcouSE het over heeft staat ook de uitgangsspanning (in jouw geval dus die 1,5V). Opletten dus dat dit geen contact maakt met de behuizing ofzo.

Werken? Dat doe ik morgen wel!

• worsie
Is niet zo'n punt :). Werk bij een laserprinterfabrikant, en naast mijn kantoor zit de reparatie-afdeling, en dan wel de jongens die de controllerboards fixen. Die knakkers kunnen het wel, en zijn niet te beroerd om me zo af en toe te helpen met een schemaatje of het fijnere soldeerwerk.
Lucky me :)
Pagina: 1