CPU-Z lijkt ander geheugen te herkennen dan besteld?

Pagina: 1
Acties:

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:16
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs via internet een paar onderdelen besteld voor een mooie upgrade voor de computer. Het betreft de volgende onderdelen:

Processor: Intel C2D E6400
Moederbord: Gigabyte P965-DS3
Geheugen: OCZ 2x1GB PC6400 Platinum EL XTC REV2 4-4-4-15

Als ik nu in het programma CPU-Z onder het tabblad 'Memory' kijk, zie ik bij part number de code OCZ2P800R21G staan, terwijl ik dacht dat de productcode van dit geheugen OCZ2P800R22GK was. Deze laatste code staat ook gemeld op de website van OCZ, en op de website van de webshop.

Bij de timings table staan onder 400Mhz (dat moet dan toch vermenigvuldigd worden met 2, dus 800Mhz) de volgende timings: 5-5-5-15. En niet, zoals ik had gedacht 4-4-4-15 :?

Hoe kan het dat CPU-Z ander geheugen lijkt aan te geven? Ik heb op de factuur van de bestelling gekeken, en daar staat toch echt het 4-4-4-15 geheugen vermeld.

Alvast bedankt,

FreddyFish

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:01

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je anders eens met meuktracker: HWiNFO32 1.73 kijken wat er staat? :)

Als dat hetzelfde is, dan moet je even contact opnemen met je leverancier ;) Is het niet hetzelfde dan kan het aan CPU-Z liggen.

[ Voor 38% gewijzigd door Outerspace op 22-03-2007 16:37 ]

Wauw, een sig!

Verwijderd

weet je zeker dat je een en ander goed ingesteld hebt in je bios?

je kunt ook de code op het pcb checken (zal er vast wel ergens op staan, pcb of stickertje)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Even de PC open maken, en naar de stickertjes kijken?

Verder staan die timings in het BIOS altijd goed, dus kun je ook daar even kijken.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sommige geheugenmodules hebben wat extra spanning nodig om op strakke timings/hoge snelheden te werken. In de SPD van de module staat dan een soort "safe mode" die op elk moederbord werkt. Even nakijken op de OCZ website welk voltage de modules nodig hebben dus.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Maar partnummer komt toch echt uit de spd, gevalletje verkeerd product denk ik.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 16:12
|sWORDs| schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 16:53:
Maar partnummer komt toch echt uit de spd, gevalletje verkeerd product denk ik.
lijkt me sterk...cpu-z geeft dat gewoon vaak verkeerd aan..

heb hier kingston pc6400 4-4-4-12......en in de spd van cpu-z zegt ie 400mhz 5-5-5-12 :)

• FreddyFish
Stom van me dat ik er niet aan had gedacht om op de stickers te kijken, maar heb dat inmiddels wel even gedaan. Het geheugen blijkt wel gewoon het goede geheugen te zijn; de juiste productcode staat erop.

CPU-Z geeft het dan waarschijnlijk gewoon verkeerd aan, of het geheugen heeft wat meer voltage nodig om op de goede timings te draaien.

Nu maar hopen dat het geheugen wel goed wil draaien onder dat hogere voltage.

In ieder geval iedereen bedankt voor de snelle replies! :D

FreddyFish

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mr. Detonator schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 17:14:
[...]

heb hier kingston pc6400 4-4-4-12......en in de spd van cpu-z zegt ie 400mhz 5-5-5-12 :)
Dat zijn de timings (welke standaard vaak op fail safe staan), maar module name en company name staan in de spd.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 22-03-2007 17:41 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 13:09
Ik heb exact hetzelfde geheugen en in CPU-Z ook een andere productcode dan op de stickers, vond ik ook even vreemd.

De SPD waardes zijn fail-safe zodat je systeem wel boot en stabiel is op de geadverteerde snelheid (maar met lossere timings). Ik heb de spanning op het geheugen met 0,2V verhoogd om met 4-4-4-15 timings te draaien, omdat het op de standaard 1,8V niet stabiel was (bootte wel trouwens).

Dit trouwens op een Abit FP-IN9 SLI (NVIDIA 650i) moederbord.

• FreddyFish
matthijsln schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 18:04:
Ik heb exact hetzelfde geheugen en in CPU-Z ook een andere productcode dan op de stickers, vond ik ook even vreemd.

De SPD waardes zijn fail-safe zodat je systeem wel boot en stabiel is op de geadverteerde snelheid (maar met lossere timings). Ik heb de spanning op het geheugen met 0,2V verhoogd om met 4-4-4-15 timings te draaien, omdat het op de standaard 1,8V niet stabiel was (bootte wel trouwens).

Dit trouwens op een Abit FP-IN9 SLI (NVIDIA 650i) moederbord.
Jij zegt dat je geheugen op 1.8V niet stabiel (genoeg) was. Hoe merkte je dit tijdens computergebruik? Had je crashes of liep het allemaal gewoon niet lekker vloeiend? Ik heb de laatste 2 weken namelijk op 1.8V gedraaid. En aangezien ik niet echt kan zeggen dat de computer-upgrade werkelijk een merkbare performanceboost heeft opgeleverd, dacht ik dat dit misschien kon komen door het lagere voltage van het geheugen.

Het geheugen moet dus echt op 2.0V - 2.1V draaien. Ik heb vanmiddag 3 uur MemTest gedraaid met dat voltage, maar kreeg toen geen errors. Zal het vannacht ook nog laten draaien. Mocht mijn geheugen toch niet helemaal in orde zijn (eerder had ik al problemen met het geheugen op 2.0V), dan zou dat toch duidelijk moeten worden :)

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 13:09
FreddyFish schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:00:
[...]

Jij zegt dat je geheugen op 1.8V niet stabiel (genoeg) was. Hoe merkte je dit tijdens computergebruik? Had je crashes of liep het allemaal gewoon niet lekker vloeiend? Ik heb de laatste 2 weken namelijk op 1.8V gedraaid.
Als je geheugen niet stabiel is merk je dit meestal aan crashende software of BSOD's, eventueel alleen bij zware berekeningen (pi berekenen bijvoorbeeld).

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:51
Mr. Detonator schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 17:14:
[...]

Soms klopt het wel :), bij mij verschilt het geheugen meer dan 2 jaar! Een bank geheugen is uit 2005 en de andere bank uit 2003. Dat is wel geinig en werkt prima dual channel.

Ik zou zelf niet van het probleem wakkerliggen, zoveel zal de prestatie niet uitmaken.

• FreddyFish
Ik had het geheugen toch maar weer op 2.1V gezet, ondanks de problemen die er eerst waren. Daarna MemTest gedraaid, walltime 7,5 uur. Ik kom terug uit school en ik zie dat er 4096 errors zijn opgetreden... 8)7

Verder stonden alle timings en voltages op AUTO, dus daar ligt het niet aan. Lijkt me dan toch dat het geheugen niet helemaal in orde is, zacht uitgedrukt. Heb ook al in andere geheugenbanken geprobeerd, dat verhielp het niet.

• _zer0_
  • Laatst online: 24-05 08:57
Ik heb met mijn vorige week bestelde setje OCZ DDR2 PC2-6400 Special Ops Edition Urban Elite exact hetzelfde, volgens CPU-Z staan de timings op 5-5-5-15, terwijl het volgens de specs 4-4-3-8 zou moeten zijn. Op het SPD tabje staat bij 400 MHz inderdaad 5-5-5-15, en de bios volgt dat dus netjes als ie op auto staat.
Beetje vreemd dat de settings in de SPD zo hoog staan, als het geheugen gespecificeerd is voor bepaalde timings, hoort dat gewoon zo in de SPD te staan lijkt mij.
Ik heb de stickers op de reepjes nog niet gecontroleerd, dat is de volgende stap...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lees de specificaties - en de handleiding! - van dat geheugen nog eens door...

SPD kan namelijk alleen timings, geen voltage doorgeven. Die strakkere timings zijn alleen op verhoogde voltage te behalen. Als de strakkere timings in SPD zouden staan zou iemand die deze DIMMs in z'n PC deed zonder handmatig de VDimm te verhogen BSODs krijgen of zelfs helemaal geen boot :o

Sowieso - waarom koop je in vredesnaam 'tweak'geheugen als je alleen maar met SPD wilt werken... :?

Oslik blyat! Oslik!

• _zer0_
  • Laatst online: 24-05 08:57
Eerst tests deed ik nog met SPD, is mijn eerste ervaring met DDR2, vandaar.
Mijn DDR geheugen uit mijn vorige systeempje stond ook gewoon op 2-2-2-5 bij 450 MHz met de SPD.
Ennehh, er zat bij mijn geheugen geen handleiding !
Pagina: 1