[powerbook] Pioneer drive inbouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:36
Een tijdje geleden begon mijn Powerbook combo-drive alleen nog maar tikken te geven en weigert hij nog cd's te slikken of uit te spugen. Nou werk ik zelf bij een Apple Premium Reseller en ik heb even gekeken wat een nieuwe drive zou gaan kosten (rond de €175,-). Dat vind ik wel erg veel geld voor een machine van 3 jaar oud dus heb ik zelf even rond zitten kijken en kwam ik deze drive tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.techcase.de/images/pioneer.jpg
Een Pioneer DVR-K06L voor €89,- bij Alternate.

Nou heeft deze drive een 50pins Atapi aansluiting dus dat zit in ieder geval goed, ook verkopen sommige sites deze drive om hem als drive voor een Mac Mini te gebruiken. Mijn vraag is; kan ik deze drive in mijn PB 15" inbouwen? Waarschijnlijk zal sowieso het kunststof frontje van de drive afmoeten maar verder lijkt het me niet zo'n probleem toch?

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-02 09:46

Nitai

Live the life you love.

Ja hoor, moet gewoon kunnen. Op ebay wordt deze ook verkocht (daar heb ik hem ook vandaan).

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Freek
Ah daar staat hij inderdaad ook zonder kunststof frontje op. Ik heb er eentje besteld, het topic kan wat mij betreft wel open blijven dan maak ik er wel een handleiding met wat foto's van ofzo?

Verwijderd

Zou dit ook in de Macbook passen? mijn vriendin heeft namelijk een Macbook zonder DVD-brander er in.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 16:59:
Zou dit ook in de Macbook passen? mijn vriendin heeft namelijk een Macbook zonder DVD-brander er in.
Past prima!
Heb ze ook in een aantal wat oudere PowerBook's geplaatst en laatst een MacBook; die deed met de meeste DVD-R maar op 1 speed nogal irritant, nu op 4 speed met deze brander :)

Alternate kon hem de laatste maanden niet meer leveren en vertelde mij dat ze waarschijnlijk ook niet meer te leveren zouden zijn voortaan?
Heb nu een NEC loopwerk besteld om te testen, typenummer is mij even ontschoten.
Wel kost ie maar 54 euro en hij schijnt beter te werken dan de Pioneer :)

De NEC DVD-RW Slimline Black AD-7540 maar dan zonder laatje maar slot in...

[ Voor 63% gewijzigd door Uberprutser op 22-03-2007 23:28 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Waar ga je hem inbouwen dan Ballebek? In een Powerbook of Macbook (maakt dat nog verschil eigenlijk?). Als het je lukt dan zou dit een beter alternatief zijn voor de Powerbook G4 (12") van m'n zus.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 22:29
Hmmm, interessant, een collega op mn werk heeft een prima 12" powerbook met een slechte combodrive. Leest geen schijfjes meer... Bij de mac dealer is een vervanger zoals de topicstarter aangeeft erg duur inderdaad. Dit is een interessante optie, ik zal eens zoeken naar een handleiding hoe een drive te vervangen in een powerbook.

Edit: http://www.macworld.com/2...doityourselfmac/index.php

[ Voor 11% gewijzigd door estorino op 23-03-2007 13:32 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:44
Hebben de macbooks geen lagere slimline drives nodig?
Er waren dacht ik 2 hoogtes...

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Estorino, je hebt op Fixit Guide bijna alle guides beschikbaar :)

• Freek
Sowieso is misschien een algemeen mod/klus topic wel aardig voor dit soort dingen?

• winnubst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 19:54
zou deze eventueel ook in een iBook passen? ben wel benieuwd?

Verwijderd

in een macbook is het wel zelf te doen. (garantie is weg dat wel.)
powerbook 12" absoluut NIET, machine moet helemaal uitelkaar. ook het logicboard, frame, oplaadcircuit. echt alles dus.
iBook is niet aan te raden, bottem/topcase/metal shields. en dan kan je er bij.

als je het zelf wilt doen: doe het alleen bij een macbook(pro) of powerbook 15/17"(met altijd verlies van garantie) niet bij een powerbook 12" of ibook 12/14" dit zijn lastige machines, waar makkelijk fouten bij gemaakt kunnen worden.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 22:29
Hmm, duidelijk, inbouwen in een 12" powerbook ga ik dus niet aan beginnen, maar de topicstarter moet er dus wel uitkomen met de online manuals en een losse pioneer drive...

[ Voor 39% gewijzigd door estorino op 26-03-2007 15:29 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Freek
estorino schreef op maandag 26 maart 2007 @ 15:28:
de online manuals en een losse pioneer drive...
Of gewoon de Apple servicemanuals die we hier hebben liggen ;)

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
winnubst schreef op maandag 26 maart 2007 @ 00:10:
zou deze eventueel ook in een iBook passen? ben wel benieuwd?
Past perfect :)

Maar zoals gezegd: goed je hoofd erbij houden als je gaat schroeven, ikzelf heb het dik 100x gedaan dus ik kan het dromen maar blijft trikkie!

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• winnubst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 19:54
Ballebek schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 01:42:
[...]

Past perfect :)

Maar zoals gezegd: goed je hoofd erbij houden als je gaat schroeven, ikzelf heb het dik 100x gedaan dus ik kan het dromen maar blijft trikkie!
hmm, op die ebay link staat dat die niet voor de iBook G4 1333 Mhz is. dat is dan wel weer jammer. Welke drive heb jij gebruikt en voor welke iBook?
Pagina: 1