Toon posts:

350D met spontaan klappende spiegel, buiten garantieperiode?

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede fotografen :)

Ik heb een nogal groot probleem met mijn 350D.

De spiegel in mijn camera die slaat op hol als ik de accu in mijn camera doe. Eerst was het nog 'alleen maar' dat de spiegel een keer opklapte toen ik een knopje aanraakte, het geheugen kaartje eruit haalde of de lens eraf haalde. En dat ook terwijl de camera uit staat! :X

Het enige wat er is gebeurd is dat ik mijn grip onder de camera had gehaald om een collega van mij te laten zien hoe klein en licht de 350D is zonder grip. Toen ik de accu uit mijn grip haalde en hem in de camera stopte klapte de spiegel een keer op! Toen ik een foto probeerde te maken sloeg de sluiter helemaal op hol, en uitzetten had geen zin :?

Uiteraard is de garantie periode al verlopen, dat is altijd met dat soort gevallen :'(

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is en wat misschien de oplossing is?

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:16

IQM

Uitzetten heeft inderdaad geen zin omdat dit soort Canon camera's niet echt 'uit' zijn. Ze hebben een soort permanente standby.

Heb je de laatste firmware al geprobeerd ? Dat wil soms ook helpen tegen dit soort problemen.
En ik zou als ik jou was na het flashen de grip even niet gebruiken. Just to be sure...

Verwijderd

Topicstarter
Ik had zelf ook al aan de firmware gedacht, maar ik zie nou pas dat ik niet de laatste firmware heb, ik dacht altijd van wel :)
Maar ik heb alleen nou geen cardreader bij de hand dus daar moet ik ff op wachten, maar ik ga het zeker proberen!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12 11:24

Zoefff

❤ 

Ondanks dat je garantieperiode al verlopen is, gewoon Canon een belletje geven of ze weten wat de oorzaak hier van is, en of ze het eventueel kunnen fixen.

Hoe lang had je garantie dan? Is er niet een wet / afspraak die stelt dat producten aan een minimale levensduur moeten voldoen, en wanneer ze onverwacht eerder stuk gaan vanwege een productiefout, dit alsnog gerepareerd moet worden onder garantie?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
gewoon accu eruit en backup-accu eruit werkt (dus) niet? vreemd.

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Topicstarter
Zoefff schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:19:
Ondanks dat je garantieperiode al verlopen is, gewoon Canon een belletje geven of ze weten wat de oorzaak hier van is, en of ze het eventueel kunnen fixen.

Hoe lang had je garantie dan? Is er niet een wet / afspraak die stelt dat producten aan een minimale levensduur moeten voldoen, en wanneer ze onverwacht eerder stuk gaan vanwege een productiefout, dit alsnog gerepareerd moet worden onder garantie?
Ik heb op de site van Canon gekeken en daar staat "Standaard EWS (European Warranty System) garantie" en google vind dan een garantie periode van 1 jaar. Ik heb verder geen verstand van wetten/afspraken dus ik weet niet hoe het daar mee zit.
En ik denk dat als Canon het kan maken, het niet gratis is als het buiten de garantie zit en aangezien ik niet echt veel geld heb (zeg maar: nix :P) wordt dat ook een groot probleem, dus ik hoop dat er een gratis oplossing is :)
FragDaddy schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:20:
gewoon accu eruit en backup-accu eruit werkt (dus) niet? vreemd.
De accu er uit halen heeft natuurlijk wel nut, want dan heeft ie geen stroom meer :P Maar het probleem was dat de 'uit-functie' op de camera niet 100% uit betekend :) en het probleem is begonnen toen ik de accu uit mn grip weer op de originele plek in de camera schoof...

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Als jouw camera net wat meer dan een jaar oud is, en door Canon's falen nu stuk is, moeten ze dat volgens mij gewoon repareren. Het heeft wellicht wat overredingskracht nodig, maargoed :P

Zit er op dit soort elektronische apparatuur niet per definitie een garantieperiode van meer dan 1 jaar?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-12 21:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zoefff schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:29:
Als jouw camera net wat meer dan een jaar oud is, en door Canon's falen nu stuk is, moeten ze dat volgens mij gewoon repareren. Het heeft wellicht wat overredingskracht nodig, maargoed :P

Zit er op dit soort elektronische apparatuur niet per definitie een garantieperiode van meer dan 1 jaar?
Gaat een product kapot buiten de garantietermijn en u wilt dat de verkoper (een deel van) de reparatiekosten betaalt, dan moet u aan kunnen tonen dat er sprake is van vroegtijdige slijtage. Dus dat de slijtage tijdens de economische levensduur van het product plaats heeft gevonden.

Om dat te bewijzen vraagt u de producent van het product naar de verwachte levensduur van het apparaat.
Dus ja, binnen de levensduur van je apparaat zijn de kosten voor de verkoper/fabrikant als het een fabrikage fout betreft. Let wel, de bewijslast ligt bij jou, dus dat zal niet altijd even eenvoudig zijn.

Verder heb je in Nederland in principe niks te maken met Canon, maar is in de eerste plaats de verkoper het aanspreekpunt en dient die je de betreffende service te verlenen.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 22-03-2007 13:34 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Inderdaad, zoiets bedoelde ik ja. Ik zat net ook even te googlen:
Voor consumenten producten is de wettelijke minimale garantietermijn 2 jaar. Uitzondering zijn producten die een beperkte levensduur hebben. Een stanleymes is, afhankelijk van het materiaal dat je snijdt, na X sneden bot. Voor jullie product is het even de vraag of het een consumentenproduct is of niet. Is dit niet het geval, dan kan over de garantie termijn worden onderhandeld.
Ik weet niet hoe betrouwbaar de bron is, maar het klinkt wel aannemelijk.

Als het je niet lukt om dit probleem (met een firmwareupdate) te verhelpen lijkt het me in ieder geval de moeite waard om eens goed uit te zoeken wat je rechten precies zijn :)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zoefff schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:36:
Inderdaad, zoiets bedoelde ik ja. Ik zat net ook even te googlen:

[...]

Ik weet niet hoe betrouwbaar de bron is, maar het klinkt wel aannemelijk.

Als het je niet lukt om dit probleem (met een firmwareupdate) te verhelpen lijkt het me in ieder geval de moeite waard om eens goed uit te zoeken wat je rechten precies zijn :)
Zoals op consuwijzer te vinden is is die termijn van twee jaar nogal een misverstand. Het is een maximum aan de aansprakelijkheid van de verkoper. Die vervolgens dus verder wel wordt overruled door de NL wetgeving, waar die 2 jaar vervangen wordt door de te verwachten levensduur van het apparaat.
Misverstand

Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is een misverstand.

Europese Richtlijn Koop en Garantie

In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.

De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.

Nederlandse regelgeving

Echter, volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.
Om aan te tonen dat iets een fabrikage fout is kan het heel erg helpen als je kan laten zien dat er meer mensen met een vergelijkbaar probleem zijn. En dat die eventueel zelfs al geholpen zijn, al dan niet binnen de garantietermijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 22-03-2007 13:41 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Hm oke :)

offtopic:
Bedenk me ineens dat het misschien best wel leuk zou zijn om een soort garantie-faq in elkaar te knutselen, het liefst met wat mensen die ook juridisch uitsluitsel kunnen geven over bepaalde zaken :)

Verwijderd

Topicstarter
voor de mensen die willen weten wat het probleem precies is... ik heb net een filmpje gemaakt van t probleem:
http://download.yousendit.com/F9F76139302362F0

excuses voor de gratis-online-site maar ik heb geen eigen webspace :p
en ja! het is met de telefoon gefilmd :)

Verwijderd

Als we dan toch zo op detailniveau zijn beland, wat is dan de verwachte levensduur van een digitale camera als een 350D? Gaarne met onderbouwing als hierboven ;)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:21
Orion84 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:32:
[...]

[...]

Dus ja, binnen de levensduur van je apparaat zijn de kosten voor de verkoper/fabrikant als het een fabrikage fout betreft. Let wel, de bewijslast ligt bij jou, dus dat zal niet altijd even eenvoudig zijn.

Verder heb je in Nederland in principe niks te maken met Canon, maar is in de eerste plaats de verkoper het aanspreekpunt en dient die je de betreffende service te verlenen.
Helemaal mee eens, maar toch een kleine kanttekening: het is niet zo dat gelijk ALLE kosten voor de verkoper/fabrikant zijn. Dit hangt van de oorzaak van het probleem af, als dit een bekend probleem is dat bij veel andere klanten onder garantie verholpen is dan kan je claimen hier ook recht op te hebben, maar dit moet je dan inderdaad wel zelf onderbouwen. Als het een probleem is dat duidelijk niet aan jou te wijten is, maar waarvoor geen garantie meer is, dan kan het ook zo zijn dat je een regeling treft waarin de kosten gedeeld worden tussen jou en de verkoper/fabrikant. De redenering is dat je bijvoorbeeld voor een verwachte levensduur van 3 jaar toch 1,5 jaar gebruik hebt kunnen maken van het apparaat, en dat de kosten dan bijvoorbeeld 50-50 verdeeld worden.

In dit geval zou ik er niet te snel op rekenen dat Canon de schade geheel betaald. Je zult zowiezo het toestel moeten laten nakijken voor een prijsopgave, waar al kosten aan zitten, en dan moeten beslissen en/of uitvechten wat je wilt doen. Succes in ieder geval!

Verwijderd

Een tip kan ook zijn om zelf langs ETB te rijden en te kijken wat men er daar van zegt, ipv bij een winkel waar men niet weet wat het is/ zou moeten kosten.

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Zoefff schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:46:
offtopic:
Bedenk me ineens dat het misschien best wel leuk zou zijn om een soort garantie-faq in elkaar te knutselen, het liefst met wat mensen die ook juridisch uitsluitsel kunnen geven over bepaalde zaken :)
Om maar even te reageren; lijkt me een goed idee. Zo weten de consumenten meteen een stuk beter wat hun rechten zijn.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Archer_VC10 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:58:
[...]

Helemaal mee eens, maar toch een kleine kanttekening: het is niet zo dat gelijk ALLE kosten voor de verkoper/fabrikant zijn. Dit hangt van de oorzaak van het probleem af, als dit een bekend probleem is dat bij veel andere klanten onder garantie verholpen is dan kan je claimen hier ook recht op te hebben, maar dit moet je dan inderdaad wel zelf onderbouwen. Als het een probleem is dat duidelijk niet aan jou te wijten is, maar waarvoor geen garantie meer is, dan kan het ook zo zijn dat je een regeling treft waarin de kosten gedeeld worden tussen jou en de verkoper/fabrikant. De redenering is dat je bijvoorbeeld voor een verwachte levensduur van 3 jaar toch 1,5 jaar gebruik hebt kunnen maken van het apparaat, en dat de kosten dan bijvoorbeeld 50-50 verdeeld worden.

In dit geval zou ik er niet te snel op rekenen dat Canon de schade geheel betaald. Je zult zowiezo het toestel moeten laten nakijken voor een prijsopgave, waar al kosten aan zitten, en dan moeten beslissen en/of uitvechten wat je wilt doen. Succes in ieder geval!
Klopt, dat had ik verder even achterwege gelaten, maar staat op de genoemde consuwijzer site wel duidelijk uitgelegd. De periode waarin je de camera zonder problemen hebt kunnen gebruiken kan inderdaad worden verrekend in de verdeling van de kosten en ook bijvoorbeeld als een reparatie de levensduur verlengd (brakke sluiter vervangen ofzo) dan kan daar ook wat voor gerekend worden, aangezien je er dan meer baad bij hebt dan dat enkel het euvel verholpen wordt.

offtopic:
Siparti: ik had hierover Zoefff al een DM gestuurd aangezien hier ook vanuit de FP kant al ooit iets van een vaag plan voor was. Dit wordt achter de schermen verder opgepakt en dan merken jullie het vanzelf als het iets wordt :) laten we hier verder dit topic niet meer mee vervuilen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 22-03-2007 16:32 ]

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12 15:03
Ik heb een keer iets soortgelijks gehad, dit kwam omdat de sluiterknop op de grip vast zat. Dus even goed kijken of alles wel staat zoals het hoort. (+ check even je contactjes van de je grip en van je camera)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nieuwste firmware er op gezet, maar het probleem is er nog steeds :(
ook is mij opgevallen dat als de camera de spiegel laat klapperen, dat ie soms stopt en de spiegel half opgeklapt blijft... en dat is geen goed teken lijkt mij :X
wilmocs schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 17:15:
Ik heb een keer iets soortgelijks gehad, dit kwam omdat de sluiterknop op de grip vast zat. Dus even goed kijken of alles wel staat zoals het hoort. (+ check even je contactjes van de je grip en van je camera)
Het probleem is begonnen toen ik de accu in mijn camera stopte zonder de grip ;) dus daar kan het ook niet aan liggen... ik dacht zelf ook gelijk aan de sluiterknop die vast zit, maar dat was niet het geval... ook omdat hij het niet altijd doet.
Vergeten te zeggen trouwens maar volgens mij ook niet echt belangrijk, maar als de spiegel op en neer aan het klappen is wordt er geen foto gemaakt... dus het is alleen de spiegel die (hyper)actief is

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2007 18:14 . Reden: typo :) ]

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12 15:03
heeft de persoonlijke voorkeuze: spiegel opklappen 0/1 er misschien iets mee te maken?

Verwijderd

Topicstarter
wilmocs schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 18:29:
heeft de persoonlijke voorkeuze: spiegel opklappen 0/1 er misschien iets mee te maken?
omdat na de firmware update het probleem niet was opgelost heb ik voor de zekerheid alle instellingen gewist, maar dat mocht niet werken helaas :(

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-12 20:55
Als het is gekomen bij het plaatsen van de grip verwacht ik eerder dat er contactjes zijn verbogen. Aangezien er op de grip ook een ontspan knop zit zou dat natuurlijk kunnen. Even goed in je camera kijken of met een wattenstaafje de contactjes even goedschoonmaken. Contactspray zou wellicht wat helpen...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nog even over de garantie: op alle elektronische apparatuur verkocht in de EU zit twee jaar garantie, uit te voeren door de verkopende partij. Veel mensen weten dit niet, veel bedrijven ontkennen dit, maar dat is absolute onzin, je hebt er recht op.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 18:13:
Ik heb de nieuwste firmware er op gezet, maar het probleem is er nog steeds :(
ook is mij opgevallen dat als de camera de spiegel laat klapperen, dat ie soms stopt en de spiegel half opgeklapt blijft... en dat is geen goed teken lijkt mij :X

[...]
Dan is je sluiter naar z'n grootje.

Verwijderd

Topicstarter
BugBoy schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 18:39:
Als het is gekomen bij het plaatsen van de grip verwacht ik eerder dat er contactjes zijn verbogen. Aangezien er op de grip ook een ontspan knop zit zou dat natuurlijk kunnen. Even goed in je camera kijken of met een wattenstaafje de contactjes even goedschoonmaken. Contactspray zou wellicht wat helpen...
Het gebeurt met of zonder de grip, dus aan de contacten kan het niet liggen... het lijkt mij meer een software probleem, maar nieuwe firmware hielp niet dus ik weet t ook ni meer :(
Aikon schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 19:32:
Nog even over de garantie: op alle elektronische apparatuur verkocht in de EU zit twee jaar garantie, uit te voeren door de verkopende partij. Veel mensen weten dit niet, veel bedrijven ontkennen dit, maar dat is absolute onzin, je hebt er recht op.
laten we hopen dat het zo is :) ik heb m bij de media markt gekocht, iemand een idee hoe de media markt is met garantie enzo??

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 20:27:
[...]

Het gebeurt met of zonder de grip, dus aan de contacten kan het niet liggen... het lijkt mij meer een software probleem, maar nieuwe firmware hielp niet dus ik weet t ook ni meer :(

[...]

laten we hopen dat het zo is :) ik heb m bij de media markt gekocht, iemand een idee hoe de media markt is met garantie enzo??
Ligt er niet aan hoe de mediamarkt is. Als je er recht op hebt, dan moet je daar op staan.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hoe zit dit eigenlijk als je bijvoorbeeld bij een bedrijf als Redcoon, een EU versie van een camera koopt.
Heb je dan EU garantie voorwaarden? of NL garantievoorwaarden?

Bij mediamarkt moet je er denk ik ook niet altijd van uitgaan dat je een NL versie in handen krijgt.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-12 07:13
MvdKelen schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:04:
Hoe zit dit eigenlijk als je bijvoorbeeld bij een bedrijf als Redcoon, een EU versie van een camera koopt.
Heb je dan EU garantie voorwaarden? of NL garantievoorwaarden?

Bij mediamarkt moet je er denk ik ook niet altijd van uitgaan dat je een NL versie in handen krijgt.
Je koopt de camera bij redcoon, dus volgens mij is dat dan een probleem voor redcoon. Je hebt immers een verkoop overeenkomst met redcoon in nederland en niet met canon.

Als volgens een europese richtlijn en een nederlandse wet consumenten elecoronica tenminste 2 jaar garantie heeft dan kan redcoon daar volgens mij moeilijk onderuit. (mogenlijk duurt de garantie afhandeling langer omdat canon loopt te sputteren)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Toch maar een kleine titelfix gedaan, dit beschrijft het probleem beter dan "350D met een eigen wil". Tevens het garantie-perikel toegevoegd aan de topictitel :)

Verwijderd

Topicstarter
Zoefff schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:27:
Toch maar een kleine titelfix gedaan, dit beschrijft het probleem beter dan "350D met een eigen wil". Tevens het garantie-perikel toegevoegd aan de topictitel :)
nice, bedankt :)
ik ga dalijk trouwens ff op zoek naar het bonnetje om te zien op welke datum ik m precies gekocht heb...

en ik neem als ik de camera in Utrecht gekocht heb, ik ook in Arnhem terecht kan bij de media markt? vast wel toch? :) ik moet morgen toch in arnhem zijn, dus loop ik ook ff de media markt binnen om te vragen hoe t zit met de garantie...

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:37:
[...]

nice, bedankt :)
ik ga dalijk trouwens ff op zoek naar het bonnetje om te zien op welke datum ik m precies gekocht heb...

en ik neem als ik de camera in Utrecht gekocht heb, ik ook in Arnhem terecht kan bij de media markt? vast wel toch? :) ik moet morgen toch in arnhem zijn, dus loop ik ook ff de media markt binnen om te vragen hoe t zit met de garantie...
Mediamarkt zijn onafhankelijke winkels met eigen eigenaren. Ruilen kun je alleen bij de winkel waar je hem gekocht hebt (ervaring!)

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-12 21:57
Ik werk zelf bij Mediamarkt mij is verteld dat je overal terecht kunt. Wij krijgen soms ook gewoon producten terug die niet bij ons gekocht zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:41:
[...]

Mediamarkt zijn onafhankelijke winkels met eigen eigenaren. Ruilen kun je alleen bij de winkel waar je hem gekocht hebt (ervaring!)
Jeroennl schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 23:04:
Ik werk zelf bij Mediamarkt mij is verteld dat je overal terecht kunt. Wij krijgen soms ook gewoon producten terug die niet bij ons gekocht zijn.
ik spring morgen de media markt in arnhem ff binnen en vraag daar wel wat ik kan doen :) ook ga ik morgen bellen naar canon... warschijnlijk kunnen ze mij ook nog wel vertellen wat ik het beste kan doen...

maar nou eerst een gezonde nachtrust tegemoet zien :9

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jeroennl schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 23:04:
Mag je dan in Zwolle eens gaan proberen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net eindelijk tijd gehad om canon te bellen... en bij canon zeggen ze dat nog nooit van het probleem hebben gehoord maar dat het lijkt op een electronica storing (goh!) ... en ze hebben mij verwezen naar een reparatie service website en daar kon ik een pdf downloaden met een prijslijst voor reparatie en na lang zoeken in die meters lange lijst met producten kwam ik er achter dat het ongeveer 150 euro kan gaan kosten... en jah, dat is een stuk goedkoper dan een nieuwe maar toch een flinke klap voor mn kop als geldloos-persoon :p maarjah, ik ga ook nog even langs de fotoboer hier in de stad en daar nog ff vragen...
het liefst ga ik namelijk helemaal ni terug naar media markt :s maargoed....
Pagina: 1