Toon posts:

Episodes->DVD-> niet goed op tv..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen..

Ik wil een aantal anime episodes op dvd zetten voor mijn vader.
Na 10 dvd's verneuqt te hebben. Wil ik toch graag een beroep doen op jullie expertise O+ ;)

Ik maak gebruik van winavi en dvdsanta en kan eventueel tmpgenc gebruiken.

Mijn episodes zijn gemaakt voor ntsc 640*480.. Hoe ik ze ook converteer 720*572 ofzow pal of ntsc..
Op mijn breedbeeld tv is steeds een stuk van de subtitles niet te zien. Geluid is perfect, breedte is perfect, alleen steeds de height niet.

Ik wil graag dat hij net als bij een dvd dat er boven en onder een gedeelte zwart blijft. Maar ik kan niets vinden om te zorgen dat ik dat kan aanpassen. En als ik het kan aanpassen, zou ik niet weten hoeveel ik het moet verkleinen (ben bang dat de kwaliteit achteruit gaat of dat hij een stuk van de episode weghaalt)

Ik wil hem maken voor 16:9 tevens spelen met 16:9 of 4:3 tijdens het converteren resulteerd in een te hoge height.

Ik gebruik tmpgenc alleen voor t maken van een menu, ik wil 10 eps op 1 dvd vandaar :)

Zijn er mensen die mij hier mee kunnen helpen!?

Verwijderd

Topicstarter
niemand? :'(

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

TV beeld is altijd kleiner dan werkelijke beeld op je monitor.
Het beslaat ongeveer 80% van je beeld.

Bij DVD authoring tools zitten er daarom ook extra lijnen in de werkblad die TV limieten aangeven.

Mogelijke oplossing: extra zwarte kader toevoegen om de beelden. Dat voorkomt dat je subtitles, die hardcoded zijn, teveel "wegzakken" naar de onderkant van de TV.

Moderne TVs en digitale TVs/LCD TV/Plasma TVs hebben minder last van, die kunnen beeld meer optimaal op scherm zetten, maar is nog wel rond max 90% dekking van totale beeld.

Ikzelf zou misschien een speciale tool nemen zoals AVI to DVD converter omdat het alles in huis heeft. Maar er zijn ook minder goede converters dus het is kwestie van uittesten. Het scheelt de encoding werk en je bent sneller klaar mee. Die bekende MPEG converter programma kan het inderdaad doen, maar voeg wel extra zwarte kader toe zodat het beter gaat voor de TV.

10 episodes op 1 DVD is erg veel. Voor goed beeld is eigenlijk maximaal 5 episodes op 1 4,5GB DVD kant aanbevolen. De bitrate voor MPEG2 moet rond 6000-8000 gaan als het op VBR gebied gaat, anders krijg je teveel blokjes in snelle motions. Per episode dus rond 1 GB file maken en dat is perfect. Dat doe ik altijd met opgenomen beelden via PVR-350 en die doet al VBR tijdens opname. Het levert dan bijna altijd 1 GB op per episode van 24 minuten.
Op DVD is de regel dat elke VOB rond 1 GB moet houden vanwege partitie systeem op DVD die gewoon niet >2GB grote VOBs aan kan.

[ Voor 26% gewijzigd door MrDummy op 24-03-2007 11:36 ]