Toon posts:

Power Supply of Moederbord probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mobo: ASUS P4P800S SE
Voeding / Power Supply: MGE500 WP (standard type) - 115 Vac / 230 Vac, 8.0A/4.0A - AC Input 50 Hz / 60 Hz (Zat in XG Viper 2 Case - xgbox.com)
Systeeminhoud (relevant want naar mijn mening NIET veel power/watt nodig): 1 IDE harde schijf, 1 SATA schijf, Pentium 4 processor :(, 256 mb graphics card van zo'n 2 a jaar oud, 1 dvd brander, 2 case fans, 1 front-led display.

Het probleem:
Als ik het systeem aanzet brand alles vrolijk op en alle fannetjes gaan spinnen op 1 na; de fan van de voeding zelf draait niet. Zo'n 30 seconden later constateer ik een meurend rubberig brandluchie en pleu ik de stroom eraf (met het knopje op de voeding natuurlijk).

Even rondgeken op de site van de maker www.xgbox.com > support > faq > power supply test.

Ik heb hun simpele power supply test gedaan. Je kunt hem via bovenstaande url en kruimels vinden maar in a nutshell douw je een paperclip (fungeert als jumper) in de 4e en 5e pin van de mobo voeding.

"On the power supply’s 20-24Pin connector, you will need to add a jumper (such as a cut paper clip) between the 4th and 5th wire on the side of the plastic latch, such as in the picture below;"

Als ik dat doe en dan de stroom erop douw (de voeding is nergens anders op aangesloten in terms of computer componenten) dan gaat mijn power supply fan vrolijk rond tollen.

Heb hem zo eens zo'n 15 minuten laten draaien en geen verhitting of nare brandlucht (want de fan in de power supply deed het)..

Toen het hele gebeuren weer aangesloten en nog eens geprobeerd maar helaas, alle stroom voorziening deed het maar de fan van de power supply nog steeds niet.

Vervolgens de 2 schijven en de dvd brander van de voeding afgehaald en nog eens geprobeerd: zelfde probleem.

Nu heb ik niet zomaar een voeding / stroom meter rond slingeren zoals de site van de maker suggereerd:

"You can now turn the power supply on, and using a multi-meter you can test for the proper voltages on each of the rails. Setting the multi-meter to 20V DCV, place the Negative Lead (Black Wire) from the multi-meter on to the 6th wire on the 20-24Pin connector’s (Black Wire), and then place the Positive Lead (Red Wire) from the multi-meter on to the 10th wire from the 20-24Pin connector. The voltage range for this rail should be between 4.75 ~ 5.25V. Moving the Positive Lead (Red Wire) from the multi-meter to the yellow wire below the previous red wire, you should read between 11.4V ~ 12.6V. Then place the Positive Lead (Red Wire) from the multi-meter to the 1st wire which should be the orange wire in the 20-24Pin connector, this should read 3.14 ~ 3.47V."

Dus mijn vraag is wat te doen?

Samenvatting: M'n voeding fan werkt NIET als alles is aangesloten en NIET als het minimale is aangesloten. Het werkt WEL als ik alleen de voeding aansluit en met jumper laat werken (en dus niet rechtstreeks op het moederbord).

Bij voorbaat dank en sorry voor m'n lange bericht :(

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

:w Welkom op GoT.

De vraag die bij mij opkomt of de PC hiervoor wel normaal werkte of dat er iets met de hardware is gebeurd.

ARME AOW’er

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Beetje vreemd, want de fan van de voeding krijgt z'n spanning gewoon via de voeding zelf zodra deze ingeschakeld is. Het is dan raar dat de fan het wel doet met je paperclip truuk, maar niet als je de zaak aansluit op het mobo. Heb je de fan zelf al onderzocht? Dat ie niet volgestoft is, of defect ofzo of toevallig op z'n kop op klem zit?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
(Guardian Angel) Bedankt voor de welkom boodschap. Inzake de PC hiervoor werkende; De case is nieuw, het moederbord is nieuw, de processor is nieuw, RAM is nieuw, 1 schijf is nieuw, en de DVD writer is nieuw. Zo'n beetje alles dus.
--------
(Microkid) Inzake stof in de fan. Nope hij is dus brand new. Ik heb even erin gekoekeloord voor de zekerheid (door de graadjes) maar geen stofophoping te zien.
Ik wil eerst nog wat meer ideen horen voordat ik de behuizing van de voeding open ga slopen.

Ik hoop op een klein / stom probleem wat makkelijk verholpen kan worden anders dan een nieuwe voeding kopen (alhoewel, ik zag wel een mooie neon / transparant voeding met dual fan voor 50 dollartjes, maar ja, is wel weer 50 dollars (35 pleuro's voor jullie)

Nogmaals bvd

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nieuw systeem dus. :)

Ik zou het hele systeem eens opnieuw in elkaar zetten.

Het lijkt erop dat het MB ergens kortsluiting maakt. Heb je bijv. wel alle zgn. afstandbusjes gebruikt om het MB te bevestigen?

Een voeding van $ 50,= lijkt me nu niet echt state of the art. Een kwaliteitsvoeding kost wat meer maar zal waarschijnlijk een stuk stabieler zijn.

ARME AOW’er

• JRT00
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-04-2017
Hoi,

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad.
Bij mij lag het niet aan het moederbord of de voeding of welk ander component dan ook.

Ik heb een S939 mobo en aan mijn voeding zaten twee 4 pins connectoren. Eentje is eigenlijk de extensie om een 24 pins connector te maken.
Ik weet niet of een pentium mobo deze extra connector ook nodig heeft.
Maar ik had gewoon de verkeerde connector op het moederbord geprikt.

Alles gaat draaien behalve de fan van de voeding en inderdaad na een paar seconden komt er een brandluchtje bij.

Connectoren omgewisseld en voila alles werkte weer.

Wellicht heb jij dit ook.

Verwijderd

Topicstarter
Net hele post lopen tikken en IE crashed, gare oude laptop.

Anyway, samenvatting:

JRT00, merci. Ik heb idd nog een 4-pins connector. heb die geprobeerd maar no luck. Toen eens besloten om GEEN 4pins aan te sluiten, en nu draait het hele zootje (so I thought). De fannetjes (inclusief voedingsfan) en leds branden allemaal.

OOK m'n fannetje op de grafische unit (ATI Sapphire X800 XT Platinum Edition) draait volop (deed dat eerder ook).
Echter, m'n scherm gaat niet 'aan'. Ook m'n harde schijven blijven akelig stil en worden niet echt warm (then again, ik heb goede koeling in de bak nu, lekker fris en fruitig!). M'n (nieuwe) DVD fikker gaat ook niet open als ik op het 'knoppie' druk. Alle 3 zijn wel op stroom aangesloten.
Heeft dit somehow iets te maken met de 4-pins?

Het scherm is in orde, ik gebruik het als duel screen bij m'n laptop en ook af en toe als 'crash-cart' voor een ander oud systeem.

Al met al werkt het verwijderen van een 4-pins dus wel voor het originele probleem maar is dit normaal? M'n moederbord (specificatie in original post) zonder 4-pins ingeplugd? Alleen de 20-point connector dus aangesloten?

Again, bedankt everyone!

Verwijderd

Topicstarter
Nogsteeds niets. Iemand enig idee waar dit probleem onder valt?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zou bijna zeggen: omruilen die voeding. En je moet zowiezo die 4-pins inpluggen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1