Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

toeslagfactoren bij bedrijf via uitzendbureau

Pagina: 1
Acties:
  • 413 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Guuzz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10-2022
Ik heb 3 jaar gewerkt voor een transportbedrijf dat volgens mij valt onder de 'Transport en Logistiek'-CAO. Dit werk heb ik gedaan via de A en B-fase van uitzendburea Start. Ik ben daar sinds kort mee gestopt en werk nu voor Randstad bij een ander bedrijf. Daar viel het mij op dat ik 's avonds en in het weekend met een toeslagfactor rekening moest houden. (bij Randstad moet ik alles zelf invullen, bij Start ging het 'automatisch').

Nu heb ik via Start voornamelijk 's avonds van 18:00 tot 22:00 (125%-150%) en op zaterdagochtend 7:00 tot 12:00 (150%-200%) gewerkt. Volgens Start val ik onder de CAO van het bedrijf, maar bij het bedrijf was geen CAO-boekje te vinden. Dit boekje heb ik al wel eens ingezien en daarin ongeveer stonden dezelfde toeslagen.

Wat nu mijn vragen zijn:
- zijn deze 'minimumtoeslagfactoren' ook op part-time / uitzendkrachten van toepassing (ze zijn immers minimum)
- zoja, hoeveel jaar is dit rechtsgeldig?
- waar moet ik zijn om dit aan te kaarten?

transportbedrijf gaf uren door aan Start, Start betaald. Ben al bij Start vestiging geweest, maar daar snapten ze alleen het woord 'overuren', dus zal helaas al een stap verder moeten zoeken.
Ik ga over 2 weken nog bij het bedrijf langs wanneer er iemand aanwezig is voor personeelszaken, die moet me aan een CAO-boekje kunnen helpen. alvast bedankt voor jullie hulp.

• mkrgoede
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-03 12:54
Loop even bij je Randstad vestiging langs en vraag het CAO boekje van de ABU. Daar staat exact in welke toeslagen betaald dienen te worden.

Houdt er rekening mee dat je eerste 26 gewerkte weken vaak via de uitzend CAO verloopt en daarna via de CAO van het bedrijf.

Suc6!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
mkrgoede schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 09:30:
Loop even bij je Randstad vestiging langs en vraag het CAO boekje van de ABU. Daar staat exact in welke toeslagen betaald dienen te worden.

Houdt er rekening mee dat je eerste 26 gewerkte weken vaak via de uitzend CAO verloopt en daarna via de CAO van het bedrijf.
Nope. Volgens mij kan er gekozen worden om sowieso de CAO van het bedrijf te volgen. Blijven wel de regels van de flexwet gelden, overigens. Maar je bent in dienst van het UB, dus Randstad is je eerste aanspreekpunt. Laat je niet door de eerste-de-beste leerling intercedent afschepen. Ze verdienen genoeg aan je, dus mogen ze ook wel even moeite doen.
Mijn vrouw werkte ooit als project-consultant/intercedent bij een ander uitzendbureau en moest echt alle details in dit soort zaken weten voor het bedrijf waar ze de halve week in-house zat en tot 100 man had werken. Hoort ook gewoon bij het vak van uitzendbureau....

• Guuzz
bedankt voor jullie reacties.
Ik heb al CAO-boekjes van Start en Randstad, maar volgens mij zit ik onder de CAO van het bedrijf. Daar staat ongeveer hetzelfde in, maar ik weet dus nog niet precies wat.
Ik laat me ook zeker niet afschepen door een intercedent, maar zou het wel handig vinden dat ik zelf eerst weet waar ik over praat, voordat ik haar moet overtuigen dat ik gelijk heb :9.

meer tips/reacties zijn welkom :*)

• Guuzz
de CAO van mijn werkgever waar ik onder val: http://nl.sitestat.com/fn...ten.nl/Download?id=194667

het stukje tekst waar het bij mij om gaat:
Artikel 55 - Onregelmatigheidstoeslagen

1. Het dagvenster beslaat een periode van 12 uur en loopt van maandag tot en met vrijdag 06.00-18.00 uur of 07.00-19.00 uur en wordt vastgesteld in overleg met ersoneelsvertegenwoordiging, ondernemingsraad of een werknemersorganisatie.
2. Gedurende het dagvenster van maandag tot en met vrijdag gelden geen toeslagen
3. Bij een dagvenster van 06.00-18.00 uur zijn de toeslagen
- voor de uren van maandag tot en met vrijdag tussen 18.00-24.00 uur 30% per uur
- voor de uren van maandag tot en met vrijdag tussen 0.00-06.00 uur 40% per uur
4. Bij een dagvenster van 07.00-19.00 uur zijn de toeslagen
- voor de uren van maandag tot en met vrijdag tussen 19.00-24.00 uur 30% per uur
- voor de uren van maandag tot en met vrijdag tussen 0.00-06.00 uur 40% per uur
- voor de uren van maandag tot en met vrijdag tussen 06.00-07.00 uur 30% per uur
5. Op zaterdag geldt een toeslag van 50% per uur en op zondag geldt een toeslag van 100%

de stappen die ik ga ondernemen:
- morgen ga ik eerst nog een keer naar de lokale vestiging, kijken wat ze er van vinden, wil ik zwart op wit dat ze er wat mee gaan doen (met tijdslimiet van 2-4 weken)
- als ze er niks mee doen ga ik ermee naar het Juridisch Loket en laat ik een aangetekende brief sturen naar de afdeling die hen het beste lijkt (met verplichte tijdslimiet van 1 maand)

nog meer stappen die ik zou kunnen nemen?

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Houd er rekening mee wanneer je structureel 1 keer per week werkt de toeslagen kunnen vervallen, even goed het cao-boekje doorlezen. Als je gemiddeld twee keer per week hebt gewerkt dan heb je recht op de toeslagen en mag je vorderen.

Verder hoef je niet van het ub te verwachten dat ze er niets van begrijpen. Zij krijgen immers ook een toeslag na die uren en dat betekent dat zij meer geld ontvangen voor waarvan jij dus niks terugziet.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Dus je had recht op toeslagen, maar kreeg ze niet van UB? Dan vraag je of ze die alsnog gaan betalen. Stuur netjes een briefje :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1