Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een huis kopen met een goede vriend van me. nou heb ik een doorlopendkrediet die ik wil afbetalen met extra geld uit de hypotheek. kan dat en zo ja hoe? zo nee wat is het beste alternatief en wat kost dat?

huis +/-180.000
doorlopend krediet 7800

volgens mij zitten er wat beperkingen aan woensdag gesprek met de bank dan informeer ik natuurlijk verder. toch wel fijn om van tevoren een en ander te weten.

het is voor beiden 1e huis dus we kunnen gebruik maken van startershypotheek misschien daarmee extra mogelijkheden voor mijn plan?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2007 00:26 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ja dat kan, als de bank het goedkeurt. De meeste hypotheekverstrekkers willen wel dat de hypotheek niet veel hoger is dan de waarde van onderpand (het huis). Een gangbare waarde is een maximumlening van 125% van de executiewaarde.
Bovendien geldt de hypotheekrenteaftrek over dat deel van de hypotheek niet.

Verder gelden voor het maximumbedrag dat je kunt lenen ook inkomenseisen. Daarbij wordt rekening gehouden met openstaande kredieten.

Mocht het lukken om het extra bedrag toch te lenen, dan is het zeker aan te raden. Je bespaart hierdoor veel rente. De rente op een doorlopend krediet is al snel 8%, de rente op een hypotheek is 4 - 5%. Bovendien betaal je de lening dan af over 30 jaar in plaats van de kortere looptijd van het krediet.

Ik had een vergelijkbare keuze toen ik m'n huis kocht: ik kon een krediet nemen voor de inrichting van het huis, of een iets hogere hypotheek nemen. Toen heb ik 5000 euro extra geleend, dat kost me een paar euro per maand aan hypotheeklasten :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21
Canaria schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 01:44:
Je bespaart hierdoor veel rente. De rente op een doorlopend krediet is al snel 8%, de rente op een hypotheek is 4 - 5%. Bovendien betaal je de lening dan af over 30 jaar in plaats van de kortere looptijd van het krediet.
Door de 6x langere looptijd gaat het je veel rente kosten, ook al is het percentage half zo hoog. Bovendien loop je met een hypotheek nog kans dat er allemaal kosten bijkomen buiten de rente, bv premies in geval van een spaarhypotheek.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Rukapul schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 08:30:
[...]

Door de 6x langere looptijd gaat het je veel rente kosten, ook al is het percentage half zo hoog. Bovendien loop je met een hypotheek nog kans dat er allemaal kosten bijkomen buiten de rente, bv premies in geval van een spaarhypotheek.
Klopt, maar ik ben ook nooit van plan geweest om die hypotheek ook 30 jaar te houden :)
Nu heb ik bijna (hopelijk) m'n huis verkocht en houd ik zelfs nog geld over na de aflossing van de hypotheek en ben ik van de schuld af.

Natuurlijk had ik ook het krediet in plaats van het extra hypotheekbedrag kunnen aflossen van de overwaarde en onder de streep hetzelfde bedrag overgehouden. Maar als ik een krediet had genomen in plaats van de verhoogde hypotheek, had ik over de afgelopen twee jaar wel veel meer rente betaald over hetzelfde bedrag :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles