Klapschakelaar voor 220V?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.423 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 23:06

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Topicstarter
Hallo mede-tweakerts :P

Ik heb sinds een paar dagen het geweldige idee om (nadat ik dat een hele tijd geleden op tv heb gezien) een systeem te kopen waarmee je door simpelweg in je handen te klappen je lichten in de woonkamer aan en uit kunt doen. Ik wilde eerst voor het afstandsbediening systeem gaan, maar dat leek me onhandig als je die kwijt bent en je in het donker op zoek moet ;)

Na wat onderzoek blijkt dus dat in Amerka zo'n ding bestaat, die heet de "clapper". Ook blijkt dat in Nederland nergens zo'n apparaat te krijgen is of iets wat erop lijkt (bij verschillende bouwmarkten keken ze me iig met grote ogen aan ;)).

Als laatste redmiddel zag ik dat er wel zelfbouw kits zijn, maar die schakelen maximaal 24V. Ik wil dus gewoon met dit systeem een stekkerdoos van 220V laten schakelen. Nu is mijn vraag, is het met dit systeem (http://www.conrad.nl/goto/?product=193135) mogelijk om op de een of andere manier 220V te schakelen? Misschien met een andere schakelaar die op 24V werkt, maar wel 220V kan schakelen (geen idee hoe die dingen heten :))? Ik heb de basis kennis van electronica, maar weet er verder niet heel veel vanaf, dus graag in "electra-for-dummies" taal als jullie een antwoord weten ;)

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:45

StapelPanda

PB0MV

Dit is zeker mogenlijk, zoek maar is naar Relais, volgens mij zit er al een op en zou je die kunnen vervangen, of een tweede relais erachter hangen van 24 V

om je een beetje op weg te helpen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais

[ Voor 29% gewijzigd door StapelPanda op 21-03-2007 22:58 . Reden: Wiki toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
Geloof dat Velleman/Conrad complete setjes verkopen waarmee je de klapschakelaar zelf kan bouwen. Weet niet of er al een 230V relais bij zit, maar dat valt altijd zelf wel te aan te sluiten/modden

Ik moet leren lezen voordat ik reply.

Anyway, je kunt gewoon een 2e relais achter de bestaande hangen, of de huidige vervangen. Ligt er even aan welke spoelspanning dat printje levert, maar als dat genoeg is voor een stevig relais dan kun je er wel een eigen 230V relais achter hangen. Het is dan wel aan te raden deze niet op de print te monteren, maar een stel verlengdraden gebruiken.

Een relais is dus een schakelaar, die met een elektrische spanning op een ingebouwde elektromagneet (spoel) kan worden omgezet. Zo kun je dus spanning met een andere spanning schakelen. Die print levert een bepaalde spanning aan de spoel van het relais, waardoor die omschakeld en de 24V "doorlaat". Als je dit relais vervangt door een model wat 230V aankan bij voldoende stroom (1 ampere per 230W verlichting die je erop aansluit) kun je ermee gewoon je verlichting schakelen.

[ Voor 79% gewijzigd door LeonM op 21-03-2007 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibfranky
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:25
Dit zou je kunnen oplossen met een relais dat een stuurspanning heeft van 24V en een vermogenspanning van 230V.

Dan ben je al klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:26

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Idd, met een relaisje is niet zo moeilijk....

However, voor bijvoorbeeld 14,95 vind je ze al op Ebay, tientje verzendkosten... Misschien ook een optie?

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Nog een leverancier (wel wat meer aanpassingen aan nodig om aan/uit te maken).

En om er 230V mee te schakelen, daarvoor gebruik je een gewoon relais, of als je veel mee wil schakelen neem je best een solid-state relais (aansturen daarvan is erg gemakkelijk: ledje laten oplichten; het nadeel is dat je niet kan uitmeten of ie werkt zonder er spanning op te zetten), daarbij is de slijtage nihil en heb je geen klik.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Wow snelle reacties :) Bedankt allemaal! Klinkt idd niet ingewikkeld zo ;) Ik zal idd deze maar niet op de printplaat monteren ivm brandveiligheid, thnx :P

Ebay vertrouw ik nog niet helemaal, had gehoopt dat het gewoon compleet te koop was. Misschien lucratieve handel om dit in Nederland te introduceren? :D
naftebakje schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 23:07:
Nog een leverancier (wel wat meer aanpassingen aan nodig om aan/uit te maken).
Hmm, wat ik begrijp is dit een enkelvoudige switch (klappen = aan, stroom eraf = uit). Dat zou betekenen dat ik alsnog naar de switches van mn lampen moet grijpen om ze uit te zetten ;)
Oeps, ik lees weer niet goed, zag dat je er al bij had gezet dat hij aanpassingen nodig heeft om aan/uit te kunnen ;)

[ Voor 48% gewijzigd door RTBravo op 21-03-2007 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198131

hallo, ik heb precies het zelfde gemaakt als jou.
Heb handklap velleman kitje gekocht(heb er nog 1 over, dus als je die wilt?)
Nu schakel ik met dat kitje gewoon 12 volt, en dat relais schakeld mijn 230 spanning.

Ik maak gebruik van een 10 volt wissel 1A voeding,als de ampere te laag is doet de schakeling raar., heb ik ook gelijkgericht.
En dat is nu ongeveer 11 volt geworden, daar kan ik makkelijk die schakeling op aan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Ah er waren meer mensen op het idee gekomen :) Werkt die klap sensor ook een beetje goed? Of moet je echt een meter er vandaan gaan klappen om genoeg geluid te produceren zodat hij schakeld?

Ik ben wel geintresseerd in die set die je over hebt, maar dan moet ik em wel in de buurt kunnen ophalen ;) Woon je in de buurt van Hilversum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 100% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Voor zover ik weet reageert hij op "hoge tonen" zoals het klappen in je handen en kapot vallen van glas. Laat je dus je servies uit je handen ketsen, dan kun je in het donker de boel bij elkaar rapen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Ik las laatst ergens anders waar iemand ook zoiets wilde hebben. Alles was daar netjes uitgetekend zodat het in een wand-contact doos paste. :) Zal even zoeken voor je.

EDIT: hebbes :)
klik
is het verboden om naar andere forums te linken?

probeer anders de velleman mk139

'KLAP' AAN/UIT - SCHAKELAAR
Bestelcode: MK139

EDIT2: hmm even in dat schema gekeken en daar blijkt het 9V te zijn... (velleman is 24 volt met adapter)

[ Voor 55% gewijzigd door Borgoth op 22-03-2007 19:27 ]

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja werkt goed, maar hij reageerd ook op andere geluiden, maar ik maak er nog steeds gebruik van.

Ik woon in Ede, niet echti n de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Hmm ik had gisteravond dus zo'n Velleman kitje gekocht. Helemaal netjes in elkaar gezet en echt de tijd voor genomend dat alles klopt en netjes gesoldeerd is (ruim 2 uur). Sluit ik dat ding aan, blijft het clap lampje branden en reageert ie helemaal nergens op :( Omdat ik er verder geen verstand van heb kan ik hem ook niet repareren...

Dus ik alles nakijken, blijkt dat er 1 diode was waarbij ik twijfelde hoe hij erop moet (was heel onduidelijk streepje, zo goed als niet zichtbaar). Probeerde die los te maken, breekt dat ding af :'( Echt @%#^%%, had wel wat meer verwacht van die Velleman setjes :(

Die vent in de winkel zei trouwens dat ik er gewoon direct 220V op dat relais kon zetten zonder problemen?! Er staat duidelijk op dat ie max 24V 3A aan kan, maar hij beweert dat dat de aansturings kant is en niet de switch kant?

Misschien dat ik nu bij Conrad maar die kant en klare set koop, weet ik iig zeker dat ie het doet...

[ Voor 14% gewijzigd door RTBravo op 23-03-2007 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:45

StapelPanda

PB0MV

RTBravo schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 13:08:
Hmm ik had gisteravond dus zo'n Velleman kitje gekocht. Helemaal netjes in elkaar gezet en echt de tijd voor genomend dat alles klopt en netjes gesoldeerd is (ruim 2 uur). Sluit ik dat ding aan, blijft het clap lampje branden en reageert ie helemaal nergens op :( Omdat ik er verder geen verstand van heb kan ik hem ook niet repareren...

Dus ik alles nakijken, blijkt dat er 1 diode was waarbij ik twijfelde hoe hij erop moet (was heel onduidelijk streepje, zo goed als niet zichtbaar). Probeerde die los te maken, breekt dat ding af :'( Echt @%#^%%, had wel wat meer verwacht van die Velleman setjes :(

Die vent in de winkel zei trouwens dat ik er gewoon direct 220V op dat relais kon zetten zonder problemen?! Er staat duidelijk op dat ie max 24V 3A aan kan, maar hij beweert dat dat de aansturings kant is en niet de switch kant?

Misschien dat ik nu bij Conrad maar die kant en klare set koop, weet ik iig zeker dat ie het doet...
dat 220 is niet helemaal waar denk ik, je voed je printje met 11 tot 12 volt, dan kan je nooit een 24v volt relais mee sluiten. teminste in mijn ogen niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het relais kan wel 230 schakelen, dat staat erop, maar de rest van de print trekt t niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 23:11
Kickje voor oud-topic.

Ik ben ook naar zo'n schakelaar opzoek. Echter zelf-bouw is voor mij geen optie. Weet iemand of er winkels zijn die zo'n schakelaar al kant en klaar verkopen die je tussen stopcontact en stekker kan stoppen? (oftewel waar je gewoon een stekker in kan stoppen, zonder dat je zelf technisch hoeft te zijn?)
Zelf kan ik helaas geen enkele shop vinden die hem kant en klaar verkoopt.

[ Voor 16% gewijzigd door dyna18 op 22-07-2008 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547

RTBravo schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 13:08:
Die 24V 3A gaat zeker niet over de aansturing, maar geldt voor de max. DC belasting.
Het klinkt misschien wat raar, maar het schakelen van DC vergt meer van de relaiscontacten, dan dat je er AC mee schakelt. Als bij DC het relais afvalt, ontstaat er kortstondig 1 vlamboog tussen de contacten, waardoor ze inbranden; van 1 contact verdwijnt materiaal en dat slaat neer op het andere contact. Schakel je AC, dan speelt dit probleem nauwelijks, omdat in de nuldoorgangen van de spanning de vonk meteen dooft.
Het is dan ook vrij normaal, dat je met 1 relais meer AC vermogen kunt schakelen dan met DC belasting mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102358

Ik heb hier ook dat vellemankitje liggen. Het relais is zeker geschikt om 230 mee te schakelen. Ik ben alleen niet zeker of de print ook geschikt is om ook daadwerkelijk 230 te schakelen, maar naar mijn mening zijn de banen breed genoeg en liggen ze ver genoeg van elkaar af om er veilig een spanning van 230 op te kunnen zetten.

Toch zou ik zelf een 2e relais erachter zetten. Je kan met netspanning niet voorzichtig genoeg omgaan. Denk aan brandgevaar en dergelijke. Het is bovendien net zo makkelijk om er even een 2e relais achter te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 102358 op 22-07-2008 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64547

Als de banen 6mm van elkaar liggen en je soldeert er nog draadje op, kan er weinig mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 19:45
dyna18 schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 16:16:
Kickje voor oud-topic.

Ik ben ook naar zo'n schakelaar opzoek. Echter zelf-bouw is voor mij geen optie. Weet iemand of er winkels zijn die zo'n schakelaar al kant en klaar verkopen die je tussen stopcontact en stekker kan stoppen? (oftewel waar je gewoon een stekker in kan stoppen, zonder dat je zelf technisch hoeft te zijn?)
Zelf kan ik helaas geen enkele shop vinden die hem kant en klaar verkoopt.
Ik heb jaren geleden (denk wel 10) bij Conrad een schakelaar gekocht die je met een willekeurige afstandbediening kon bedienen om te dimmen en als je in je handen klapte ging het licht vol aan of uit. Ben ondertussen verhuisd en heb de schakelaar laten zitten. misschien heeft Conrad ze nog...

Edit: Kan hem niet meer vinden, wel iets wat er een beetje op lijkt alleen niet op klappen reageerd maar op handbeweging: Conrad Bestnr.:623564 - 8A

[ Voor 8% gewijzigd door Merijn70 op 22-07-2008 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 23:11
Helemaal niemand die weet waar zo'n apperaat kant en klaar te verkrijgen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180270

Is het ook mogelijk met de relais die erop zit 2 stuks 12V/ 30W halogeenspotjes te schakelen?

Anders hang ik hem zonder extra relais NA de trafo, als dat niet gaat gewoon een extra relais en voor de trafo.
Heb namelijk vanochtend met me suffe hoofd het koord waarmee ik ze normaal aanzet stuk getrokken.
Pagina: 1