goede vergrotingsprogramma's

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hallo,

Ik ben nu al een tijdje actief bezig met tekenen en vereenvoudigen van afbeeldingen, maar één ding heeft me altijd gestoord: Afbeeldingen vergroten!
Ik werk hiervoor vaak met een DOS-programma genaamd hq3x, maar ik heb zo'n gevoel dat dit best beter kan (mede omdat hq3x maar 300% kan vergroten zonder kwaliteitsverlies, wat dmv hq4x dan tot 400% gebracht kan worden)

Daarom aan jullie deze vraag: Welke (gratis) programma's kan ik gebruiken om afbeeldingen zo goed mogelijk te vergroten?

ps: Ik praat hier dus niet over foto's, maar over afbeeldingen!

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Waarom zou je gebruik willen maken van programma's die zelf maar semiwillekeurig informatie bijverzinnen? Oftewel, wat is de toepassing waarvoor je dit nodig hebt?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 13:33

André

Analytics dude

Vergroten zonder kwaliteitsverlies bestaat niet, er wordt informatie bij verzonnen dus tussen de echte informatie in komt te staan.

Welke pakketten heb je al geprobeerd?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Ik denk dat je op zoek bent naar S-Spline.

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
The GIMP doet goed werk als het op vergroten en vervormen aankomt: de interpolatie van de "verzonnen" pixels ziet er heel goed uit, zeker als je "supersampling" aan zet. Als het om batchmatige verwerking gaat, kan ik ImageMagick aanbevelen.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

tekenen en vereenvoudigen van afbeeldingen
Welk programma gebruik je hiervoor, want ik heb het idee dat je de verkeerde tool voor je eigen doel gebruikt ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Foto's en afbeeldingen moet je niet willen vergroten, dat wordt nooit echt mooi. Zorg dat je het bronmateriaal gelijk al groot hebt. Door foto's op groot formaat te schieten, afbeeldingen groot in te scannen, of de klant te vragen om groter materiaal. De goede manier om een logo of tekening groter te krijgen, is om het in vectoren over te trekken in software als Adobe Illustrator. Is een detail-werkje en kost soms uren. Maar het resultaat is mooi.

Je kunt best iets vergroten voor de hobby, maar gebruik het niet voor professionele toepassingen.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bergen schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 23:27:
Ik denk dat je op zoek bent naar S-Spline.
Tegenwoordig op de markt gebracht als PhotoZoom.
sam.vimes schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 08:45:
The GIMP doet goed werk als het op vergroten en vervormen aankomt..
S-spline en Genuine Fractals zijn algoritmes die specifiek de contrastlijnen in het beeld kunnen uitfilteren en die bij het uitvergroten accentueren (voorbeeld). Dat gaat een stuk verder dan de standaard interpolatie. De supersampling optie van The GIMP komt ook nog niet in de buurt, maar er is wel een Fu-script voor The GIMP die er enigszins op lijkt: warp sharp.
geert1 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 09:03:
De goede manier om een logo of tekening groter te krijgen, is om het in vectoren over te trekken in software als Adobe Illustrator. Is een detail-werkje en kost soms uren. Maar het resultaat is mooi.
En 't kost bijna niks als je het uitbesteedt in India of de Filipijnen ;) :7

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

André schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 23:22:
Vergroten zonder kwaliteitsverlies bestaat niet, er wordt informatie bij verzonnen dus tussen de echte informatie in komt te staan.

Welke pakketten heb je al geprobeerd?
Als je foto louter uit vectoren is opgebouwd kan je blijven inzoomen zonder kwaliteitsverlies

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• sdomburg
Foto en vectoren is geen mogelijke combinatie.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

@ hierboven:
link0007 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 21:14:
ps: Ik praat hier dus niet over foto's, maar over afbeeldingen!
:)

• link0007
  • Niet online
Illustrator werkt toch niet echt perfect ofzo (live trace is best knudde daar, zelfs met al die opties).
inscape heeft wel best een goede trace optie, maar ook alleen maar voor zwart-wit of iig iets met zwarte lijnen.
Zoals ik al zei, gebruik ik vaak hq3x. Ook gebruik ik wel eens Paint.NET met 'best quality' en dan nog wat guassian blur, maar deze geeft dan ook weer zo'n pixel-prut.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Illustrator werkt toch niet echt perfect ofzo (live trace is best knudde daar, zelfs met al die opties).
Het feit dat jij het product niet goed kent, wilt niet zeggen dat de functionaliteit best knudde is ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• link0007
  • Niet online
dus, jij beweert dat het mogelijk is om deze smiley: :D, kan opschalen tot 1024*768 zónder pixels te zien, en zónder handwerk?

Zo ja, dan zou ik het heel erg fijn vinden om te weten hoe ik dat moet doen :)

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Dat is gewoon onmogelijk .

Zowel met Illustrator als met Paint.net als met jouw hq3x. Je bronafbeelding is 15 pixels breed. Dat moet 1024 pixels breed worden en dus moet je informatie gaan verzinnen. Dat kan simpelweg niet zonder kwaliteitsverlies :)

Dat Illustrator dat niet kan, betekent dus nog steeds niet dat het programma 'best knudde' is .

[ Voor 15% gewijzigd door Yoeri op 22-03-2007 16:29 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 14:08
Mja... Vaak is het gewoon handwerk, hoe vervelend dat ook is... Voor snelle schetsjes wil ik nog wel eens de trace bitmap functie van Flash gebruiken, maar ook deze is niet denderend.

• link0007
  • Niet online
Hmm, sorry als het onmogelijk is dan..
Het lijkt mij dat, als wij mensen het kunnen, het best mogelijk is om een computer datzelfde werk te laten doen..
Wat is dan het grootste percentage dat ik een afbeelding kan vergroten, met het beste algoritme, zonder duidelijke kwaliteitsverlies?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

link0007 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 16:39:
Hmm, sorry als het onmogelijk is dan..
Het lijkt mij dat, als wij mensen het kunnen, het best mogelijk is om een computer datzelfde werk te laten doen..
Wij mensen kunnen het toch ook niet zonder te verzinnen wat er tussen die pixels in zit? Neem bijvoorbeeld het oogje van die smiley, hoe ziet die er in het groot uit? Als een vierkantje? Of als een rondje? Dat zie je niet aan de smiley, dat moet je zelf verzinnen.

De mond van bijvoorbeeld de ' :) ' smiley ziet er uit als een schuin lijntje, maar dat is het natuurlijk niet. Het zijn pixels. Jouw oog ziet het als een lijntje. Als je dat wilt uitvergroten, dan zou je dus ook denken dat dat een lijntje moet worden, maar officieel gespoken zouden het gewoon grote pixels moeten worden. Je kunt het wel als een lijntje tekenen als je het uitvergroot, maar eigenlijk verdraai je dan de werkelijkheid.

[ Voor 29% gewijzigd door Bergen op 22-03-2007 17:08 ]

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Wat jij wenst moet je helemaal niet willen, het is namelijk onmogelijk. Het is heel simpel:

- Om een afbeelding (lijntekening, logo, enz) op een goede manier groter te maken moet je met de hand in een vector-programma bezig. Trek de tekening zorgvuldig over en kleur het in, enz. Een computer zal dit nooit automatisch voor je kunnen doen, met acceptabele kwaliteit. Misschien over tien jaar, maar waarschijnlijk dan nog niet. Illustrator's Live Trace biedt af en toe een redelijk resultaat, maar 8 van de 10 keer werkt het niet super. Is niet de schuld van Illustrator, het kan gewoon niet beter.

- Als je dat niet wilt, moet je zorgen dat je het bronmateriaal groter aangeleverd krijgt.

- Als dat niet mogelijk is, gebruik je inderdaad een programma als wat je nu gebruikt. Maar verwacht dan geen wonderen.

Duidelijk?

• link0007
  • Niet online
Heel duidelijk, ik had alleen gehoopt dat er één of ander wonderprogramma is, welke speciaal gemaakt is om te vergroten/tracen naar vectors (al is dat voorbeeld met die papegaai ook wel cool).

• sdomburg
Ik reageerde op degene boven me ;)
Pagina: 1