LiveCD's afsluiten

Pagina: 1
Acties:

• cxavier
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 17:43
Het gaat niet echt over een probleem, maar over iets dat ik me al een hele tijd afvraag.

Waarom duurt het zo lang voordat je een OS dat je vanaf een liveCD hebt opgestart hebt afgesloten?
Dat het opstarten lang duurt vind ik wel logisch. Dan moet er software worden gedecompressed, en informatie over de hardware van de pc worden opgezocht. Als je daar dan ook nog de lees-, en zoektijd van cd-spelers bij optelt gaat dat niet snel.

Maar voor het afsluiten hoeft eigenlijk alleen de cd er uitgehaalt te worden (voor zover ik weet).
Meestal wordt er niks op de harde schijf geschreven, dus aan logs, data van programma's enz. heb je bij het afsluiten niks meer aan.

Waarom duurt dat afsluiten dan toch zo lang? Vooral bij sommige dvd's merk ik dat het afsluiten tot een paar minuten kan duren. Wat is de reden dat dat zo lang duurt?

Knight who says 你

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Ik heb me eens laten vertellen dat dat iets is wat nog stamt uit de prehistorie waarbij het wenselijk was om het geheugen netjes op te schonen omdat er anders bij een reset misschien complicaties op konden treden.

Heden ten dage lijkt mij niet dat er nog een reden is om 'netjes' af te sluiten.
Gewoon een reset of poweroff is geen enkel probleem namelijk. Er hoeft inderdaad niets weggeschreven te worden.

Ik vind het wel erg netjes, zelfs te netjes. En ik vraag me ook af of er uberhaupt een goede reden voor is.

Maarjah, het afsluiten van Windows zou ook wel veel sneller kunnen. Die gaat ook netjes alle processen afsluiten en dan loggen of elk process netjes is afgesloten terwijl dat ook een kwestie zou -kunnen- zijn van alleen de writecache wegschrijven.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsja, ze kunnen die afsluit-procedure ook niet zomaar weggooien omdat je 't mischien zou willen kopieren als install naar een harde schijf. En dan is 't dus elke keer dat je afsluit potentieel kapoet.

Bovendien: wat als je lokale filesystems gemount had?

Als je dat niet gedaan hebt kun je idd rustig een harde reset doen en daarna de cd eruit trekken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

RolfLobker schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 21:13:
Maarjah, het afsluiten van Windows zou ook wel veel sneller kunnen. Die gaat ook netjes alle processen afsluiten en dan loggen of elk process netjes is afgesloten terwijl dat ook een kwestie zou -kunnen- zijn van alleen de writecache wegschrijven.
Opslaan data
Afmelden van het netwerk
Stoppen van alle services
Legen van caches (filesystem, databases, etc)
Backup maken van settings
installeren van updates
afkoppelen van hardware

Zoveel dingen niet moeten gebeuren bij het afsluiten van zowel Windows als Linux of wel OS dan ook.

• cxavier
CyBeR schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 21:15:
Tsja, ze kunnen die afsluit-procedure ook niet zomaar weggooien omdat je 't mischien zou willen kopieren als install naar een harde schijf. En dan is 't dus elke keer dat je afsluit potentieel kapoet.
Zo moeilijk zal dat toch niet zijn om een andere afsluit-procedure te kiezen?
Bovendien: wat als je lokale filesystems gemount had?
Dit lijkt mij ook vrij gemakkelijk te controleren met een simpele
code:
1
mount
. Met dat controleren kun je van die hele afsluittijd bespaard blijven :).

Knight who says 你

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik zou zeggen : gooi het in de groep bij de grote distro's out there. Ze zullen het vast briljant vinden dat jij een aparte afsluitprocedure wilt waarbij je niet netjes je dhcp-lease vrijgeeft, niet schijven (e.d) unmounten, etcetera.

Ik kan je wel alvast vertellen dat ze geen zin hebben in dit soort overbodig werk, maar als je er zelf mee op de proppen komt heb je misschien een kans van slagen .

Wat houdt je tegen om de power-knop in te drukken overigens :+

[ Voor 10% gewijzigd door Jungian op 21-03-2007 22:01 . Reden: zinsconstructie, spelfouten ]

0.0

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik heb laatst de live CD van VectorLinux geprobeerd en moet zeggen dat die extreem vlot afsloot.

Een leuke live CD gebaseerd op Slack en werkend geconfigureerd met Beryl en AIGLX :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• cxavier
De liveCD van VectorLinux was de eerste die ik had gebrand :). Ik moet een oude versie hier nog ergens hebben liggen...

@Jungian
Ik zit nu wel een scriptje te schrijven, vooral om te kijken hoe het werkt :).
Wat houdt je tegen om de power-knop in te drukken overigens :+
Ik wil gewoon weten waarom dat het zo lang duurt.

[ Voor 20% gewijzigd door cxavier op 21-03-2007 22:57 ]

Knight who says 你

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Volgens mij is het gewone pure luiheid en niet handig voor mensen die hem op de hd willen installeren.
Druk gewoon op reset en haal de cd eruit als je weet wat je doet
simple as that!

And this !! Is to go even further beyond!!!

Pagina: 1