Harde schijf clonen (niet partitie!)

Pagina: 1
Acties:
  • 620 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 14:04
Goeiendag, ik hoop dat mijn topic hier goed staat, ik neem aan van wel.
Mijn probleem is als volgt:
Ik wil graag een harde schijf met daarop iets van 3 partitie's, allemaal fatx direct kopieeren naar een andere harde schijf van hetzelfde type en grootte.
Dit allemaal onder windows. Ik had eerst gekeken naar bootable cd's zoals UBCD, maar om 1 of andere reden accepteerd die het door mij gebruikte harde schijf type niet, of hij wil alleen partitie's clonen.
Als ik zoek naar clonen hier op dit forum of op het internet kom ik vooral uit op norton ghost. Met deze tool zou ik wel een partitie kunnen clonen, maar wat ik dus wil is een 1 op 1 kopie maken.

Het liefst wil ik ook een status balk, aangezien ik anders niet weet of de boel weer is vastgelopen of dat het geheel nog steeds bezig is. (Vorige tool gaf aan dat ik een biertje moest drinken en dat alles wel goed zou komen, maar na een paar dagen draaien was de schijf nog steeds niet klaar en dan is het vertrouwen ook snel weg in dat soort tools.)

Ik wil het geheel draaien onder windows xp, en het liefst kopieer ik van secondary master naar secondary slave.

Mochten er nog meer vragen zijn dan hoor ik het wel, en elke feedback is welkom!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Easy Computing:Acronis: True Image heeft een functie "Schijf Klonen" erin zitten.
Die zet alle partities van de schrijf naar een andere.

Edit: Eigenaar is veranderd

[ Voor 20% gewijzigd door Kixtart op 21-03-2007 21:00 ]

☻/
/▌
/ \

• warcow
Bedoel je Acronis true image? Dat programma heb ik namelijk wel eens eerder gebruikt. Zal ik eens zien of het kan wat ik wil. :)
Als je iets anders bedoelt, zou je dan een link kunnen geven?

edit: Aha, dan begrijp ik het. Zal eens zien of ik dat programma hier nog ergens kan vinden. (heb het eerder gebruikt voor backuppen van partitie's.)

[ Voor 28% gewijzigd door warcow op 21-03-2007 21:01 ]

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-07 07:56

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Met Norton/Symantec Ghost (2003) kun je ook gewoon kiezen: "hele schijf met alle partities" of "alleen 1 partitie".
Maar misschien dat dit per versie verschilt, geef mij maar een dos opstartbare versie, niet zo'n windows versie.
O ja, en je ziet gewoon een statusbalk met een percentage hoever hij is, zelfs inclusief schatting van resterende tijd.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• warcow
De reden dat ik het onder windows wil is eigenlijk omdat ik nogal veel schijfjes moet clonen en ik dan ondertussen gewoon door kan werken. Ik heb desnoods wel een andere pc hier staan om dan mee te clonen, dus als acronis true image mij niet goed bevalt zal ik die optie eens proberen.

• warcow
Even een kickje:
Acronis true image kan niet wat ik wil, want zelfs al geef ik aan dat ik volledige hdd wil clonen gaat ie toch naar mijn partitie's zoeken. (en hij vind dus geen fatx partitie)
Iemand anders een tool? (liefst onder windows nog)
Moet dus gewoon echt een 1 op 1 kopie zijn en zonder dat het naar partitie's enzo gaat kijken.

Verwijderd

ik gebruik total commander hiervoor :)

• duikeend
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-03-2025
sorry maar total commander wil je echt niet gebruiken om een draaiende windows te backuppen.. ik kan me niet voorstellen dat true image niet werkt. ik gebruik hetzelf ook en zelfs de meest wazige raid configuratie's worden ondersteunt. maar misschien heb ik het mis.. ik heb namelijk dit uit hun handleiding:

1.4.3 Supported file systems
• FAT16/32
• NTFS
• Ext2/Ext3
• ReiserFS
• Linux SWAP
If a file system is not supported or is corrupted, Acronis True Image Home can copy data using a sector-by-sector approach.

die vind je hier: http://us1.download.acronis.com/pdf/TrueImage9.0_ug.en.pdf

Verwijderd

dat zeg ik toch ook niet?

om gewone partities de bestanden te clonen, is total commander perfect hiervoor.

Er staat nergens dat die een backup wil maken, maar dat die hdd;s will clonen

• warcow
Misschien handig als jullie eerst lezen wat ik wil in plaats van te posten. Als het om standaard windows partitie's ging dan was ik natuurlijk zo klaar.
Ik wil echter een schijf met daarop FATX partitie's kopieren. Geen enkel programma herkend deze partitie's, dus ik wil gewoon een 1 op 1 kopie maken van de disk.

En het liefst onder windows. (de beide schijven zijn uiteraard niet in gebruik tijdens kopieren.)

Verwijderd

Misschien handig als jij eens eerst leest en wat verder zou kijken dan je neus lang is.
Een HDD clonen is niets bijzonders t.o.v. partities clonen.
Zowel met Ghost als Acronis kan je ook gewoon een raw sector copy uitvoeren.

Ter ondersteuning:
The utility can recognize the most common types of Windows and Linux file systems, but it can also backup and restore a file system that it does not recognize by doing a raw sector copy. According to the program's documentation, if it needs to do a raw sector copy there will be some limitations: it cannot do things like compress, resize, incremental backups, or selective restores if it does not recognize the file system. So for other file systems only full backup and full restore are available, and when restoring to a new drive the restored partition will need to be exactly the same size as it was on the failed drive.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Acronis_True_Image

Volgens mij denk je dat het iets bijzonders is om een xbox hdd te kopieeren maar het blijft een sector by sector copy.

..... schijnbaar wil je overigens graag geautomatiseerd xbx hdd's kunnen kopieeren om zodoende schijven beladen met spellen snel voor anderen te kunnen maken. Lucratief en Illegaal ;-)

... pssst, xboxhdm kan ook wat jij wilt ;-) er van uitgaande dat je netjes een backup wil maken van je eigen xbox hdd mocht je huidige kuren gaan vertonen.

• warcow
grapjas.
En xboxhdm kan niet wat ik wil, omdat deze vastloopt. (zie ook mijn eerste post.)
En ik wil niets bijzonders, alleen zijn er voor windows niet veel programma's die dit kennelijk kunnen. Allemaal willen ze bekende partitie's zijn. (zoals fat/ntfs/linux shizzle/ etc.)
Ik zit nu toch maar met een bootable cd'tje en dan onder hdclone.

En tevens: Niet iedereen die een xbox harde schijf wil kopieren doet dit voor de spellen.. :)

edit: Xbhdm loopt trouwens vast op het clonen, de rest werkt wel. (een disk clonen zal wel geen 2 dagen duren lijkt me voor een 160 giger)

edit2: Ik was nu met HDclone bezig. Dat is een bootable cdtje (helaas dus toch niet onder windows nu). Voor zover werkt ie goed, hij kopieert netjes mijn schijf. Moest wel de professional versie hebben, de gratis kan alleen naar kleinere schijven kopieren.
Gaat ook lekker snel, over een 40 pins kabel met 11,3 mb/s.
Mocht het alsnog niet werken post ik wel weer. :)

edit3: En @ hierboven, ik geloof best dat acronis dat kan, maar onder windows helaas niet. Dat zal dan met de bootable cd/diskette functie moeten.
(zodra ik de schijf aanklikte zei acronis dat ie het niet kon kopieren, en nergens een functie te vinden dat ik raw sector wil.)

[ Voor 49% gewijzigd door warcow op 23-03-2007 15:38 ]

• duikeend
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-03-2025
ik begrijp dat het frustrerend is als iets niet lukt. Zeker als iedereen zegt dat het moet kunnen met acronis. helaas kan ik het nu niet testen omdat ik geen fatx schijf heb. wel weet ik uit ervaring dat je onder windows met acronis onleesbare schijven kan clonen (meerdere malen gedaan)

dat het niet om een windows partitie ging heb ik idd niet gezien omdat ik op mijn werk zat en je toch zo snel mogelijk een reply wou geven. ik was hierdoor idd te gehaast. ik hoop alleen dat je volgende keer niet meteen roept dat ik moet leren lezen (je hebt gelijk, maar ik probeerde je wel onder werk tijd zsm te helpen) nou genoeg hierover; wat betreft je probleem: ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom het niet lukte. mocht je de tijd er aan willen besteden wil je dan even aangeven welke acronis je gebruikt. Ik vraag me namelijk af of er niet een beveiliging in zit die ziet dat je een fatx probeert te kopieren. ik ga er straks toch is mee stoeien.. ben nieuwsgierig geworden.. wordt vervolgd

• warcow
Ah oke, sorry dat ik wat gehaast reageerde dan ook. Met mijn versie van acronis lukt het niet om zo'n kopie te maken, maar het kan best zijn dat ik een iets andere versie of zelfs ander product nu van acronis gebruik moet ik toegeven... ;)
Het is ondertussen dus wel gelukt al met hdclone 3,2 professional. Dit werkt gelukkig ook gewoon goed.
Opzich is mijn probleem dus opgelost. (maar berichten posten met uitleg van hoe dit onder windows kan zijn natuurlijk altijd welkom, vast ook voor andere mensen nog die hier naar op zoek zijn)

• warcow
Zo, een hele kick van dit topic, maar het is zo handiger dan een nieuw topic hiervoor te openen.
Ik heb namelijk ondertussen ook een klein probleempje met hdclone 3.2 prof.
Het probleem is als volgt:
Ik kan zonder problemen een 1:1 copy doen van de 1 naar de andere schijf zolang ze van hetzelfde merk en type zijn.
Nu probeer ik een 1:1 copy te doen van een schijf die van hetzelfde merk is, maar een ander type met een paar mb meer. (dus de schijf waar het naartoe gekopieerd word heeft meer ruimte. Alleen maar goed zou je zeggen..)
Dit kopieren gaat goed, maar uiteindelijk blijkt dat de laatste partitie hiervan fouten geeft. (de bestanden staan er niet, en er staat allemaal "rotzooi" zoals rare leestekens enzo, heeft iedereen vast wel eens gezien.)
Weet iemand waar dit aan kan liggen, of misschien een ander tooltje wat ook goed 1:1 copy's kan maken?

Ik heb overigens het vermoeden dat de fout ligt in de boot sector zooi, maar dat is maar een vermoeden... ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

warcow schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 18:45:
(de bestanden staan er niet, en er staat allemaal "rotzooi" zoals rare leestekens enzo, heeft iedereen vast wel eens gezien.)
Nee, nooit gezien. :)

Is die andere HD wel in orde? Normaliter blijft er een stuk over dat je ook nog kunt partitioneren.

ARME AOW’er

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-07 17:57

IEF

Why so serious?

Boot knoppix van CD,

dd if=/dev/hda of=/dev/hdb (voor een HD to HD copy)

dd if=/dev/hda of=/mnt/imagestorage/fatx.img

klaar!

nog even een TGZ ervan maken en je hebt wat je wil. (als je een image wil).

Wellicht dat je met een DD port voor windows hetzelfde kunt.

Een progressbar zit er niet in meen ik. Hij kopieert namelijk gewoon sector-voor-sector, totdat de schijf 'op' is.

dcfldd is een kloon hiervan, en kan hetzelfde, alleen dan met progressbar.

Wellicht dat G4U (Ghost 4 Unix) , een ghost clone, het beter kan (met GUI bijvoorbeeld).

Helaas wel allemaal linux tools.

[ Voor 11% gewijzigd door IEF op 08-05-2007 23:47 ]

• warcow
Guardian Angel schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 18:58:
[...]

Nee, nooit gezien. :)

Is die andere HD wel in orde? Normaliter blijft er een stuk over dat je ook nog kunt partitioneren.
Hehe... hetgeen zie je ook wel eens als je een usb stickje hebt wat corrupt raakt. dan zie je ook allemaal rare leestekens in de "bestanden".
Andere HD is wel oke, ik heb er meerdere geprobeerd. Het vreemde is, dat het programma wat ik dus gebruik, hdclone v3.2 PRO eigenlijk perfecte clonen maakt.
Ik kan precies aangeven dat ik alle sectoren wil kopieren, en hij geeft ook nergens fouten aan.
Verder kopieerd ie perfect naar precies dezelfde harde schijven als de "source" disk.
Ik zal nog wel even ompielen, en ook naar de oplossingen van IEFtm kijken.
Pagina: 1