XP -> Vista -> Ubuntu 6.10 (GRUB)

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit dus met het volgende probleem :

Ik heb dus eerst XP, dan Vista en dan Ubuntu geïnstalleerd.
Wanneer ik de computer opstart, krijg in Grub dus de optie om ofwel Ubuntu te booten of om de Windows Vista Loader te openen (met dan nog de keuze om Windows XP of Windows Vista te starten).
Wat ik nu wil hebben is dus om die loader van Vista uit te schakelen en in Grub te kiezen om Ubuntu, Vista of XP te starten.
Is er iemand die weet of dit mogelijk is en hoe dit te doen?
Heb op dit forum en op google al gezocht, maar tot nu toe hier niks over gevonden. Wel om Ubuntu toe te voegen aan de Vista Loader, maar dat wil ik dus eigenlijk niet hebben.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die mogelijkheid is er wel. Je moet dan alleen wat research werk doen
Ik denk dat je nog wat documentatie over Grub moet lezen want uit mijn hoofd weet ik het niet hoe je de systemen moet booten. Eerst moet je achterhalen in grub hoe XP start.

Daarna moet je de bootloader van vista aanpakken waarin je XP eruit haalt waardoor je dus geen bootloader van vista meer hebt. En dat zou het moeten zijn.

Het was iets met Chainloader +1 dacht ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 12:36

Aapzak

Your genuine OS hopper

volgens mij moet je:

windows xp toevoegen aan grub, dat kan je doen door /boot/grub/menu.lst aan te passen. Je moet even weten op welke disk die staat en hoe grub die noemt.
Syntax is waarschijnlijk zelfde als als bij Vista boot optie.

Dan moet je in Vista even je bootmenu aanpassen zodat hij niet meer vraagt welke je wilt starten. In XP doet je dat in je system settings, daarin kan je de tijd aangeven hoe lang de boot optie open moet staan en welke opties er zijn.

Ik heb hier helaas geen XP of Vista, dus kan het niet voor je proberen. Ik hoop dat je er met deze beperkte info uitkomt.

edit: xp gevonden hier:
In System Properties is een tabblad Advanced. Daarin staat Startup and recovery. Daarvan kan je de settings openen. In die settings kan je instellen hoe lang het prompt er moet staan er wat de opties zijn. Je kan daar ook editten en opties weghalen.
Als je dat ook in Vista kunt vinden, kan je in ieder geval WIndows XP uit je bootprompt halen, of die laten staan en de tijd van OS-en laten zien gewoon op 0 zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door Aapzak op 22-03-2007 14:58 ]

PSN ID: Aapzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt al voor de info.

Maar als ik met VistaBootPRO de loader van Vista zou uninstallen, zouden beide besturingssystemen (Vista en XP) dan niet terug apart bootable worden zodat ik ze in Grub kan toevoegen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Je moet weten welke hardeschijven je allemaal hebt en welke volgorde ze staan voor grub. Ook moet je het partitienummer weten voor grub. Dan kan je in het al bovenvermelde menu.lst je config aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Ah, doet me denken aan mijn oude topic :). Misschien heb je er wat aan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Sorry, dit is echt super simpel, het zit hem allemaal in het bestand
/boot/grub/menu.lst
hd(0,0) is hd 1 partitie 1 Grub telt vanaf nul
Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je windows partitie actief is

En dat grub je bootloader is
grub
root (hd0,0)
setup (hd0) deze command zet hem in de mbr
setup (hd0,0) deze command zet hem op de 1e partitie

Hier is de regel die ik gebruik :

title Windows Xp
root (hd0,2)
makeactive
chainloader +1

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat weet ik wel, het probleem is dat Vista in zijn loader ook XP meeneemt, zodat ge XP zelf niet in de Grub kunt zetten, ik moet dus eerst terug XP bootable zien te maken dus eigenlijk de boot.ini terughalen die er nu niet meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Met vistabootpro zoals gezegd werd kan de gewone xp bootloader hersteld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan zijn we er bijna.
Is Vista dan ook nog bootable???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Kort weg ja maar anders zoek je het even uit ik durf te wedden dat google het antwoord ook binnen een paar tellen weet. Dit is namelijk niet volgens de got policy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik zie het hele probleem eigenlijk niet hier. XP wil je niet terughebben in je mbr, je wilt alleen deze partitie booten. Waarom zou je dan in godsnaam de Vista loader aan willen passen ?

Even in de Grub de juiste partite aangeven en hopseflops, gaan met die banaan.
Als je XP uit de Vista bootmenuutje wilt halen (let op : ander onderwerp) kun je wellicht even searchen / zoeken op google of een topic openen in WOS als je er niet uitkomt.

[ Voor 41% gewijzigd door Jungian op 22-03-2007 19:59 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 12:36

Aapzak

Your genuine OS hopper

Ja, volgens mij hebben we inmiddels alles verteld wat je nodig hebt.

Lamko heeft een perfect voorbeeld gegeven. De Makeactive regel in zijn voorbeeld is in jouw geval wel belangrijk.

Windows installeert geen bootloader in MBR. Hij boot gewoon van de active partitie. Dus laat grub lekker in mbr wonen en maak gewoon 2 entries in je menu.lst voor windows aan, gewoon de parttitie aangeven waar ze staan, makeactive niet vergeten en lopen maar. Het is niet zo moeilijk. Met onze info moet het lukken.

PSN ID: Aapzak

Pagina: 1