5.1 met onboard Soundmax kaartje?

Pagina: 1
Acties:
  • 748 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:59
Hoi :)

Op mijn ASUS M2N-SLI Deluxe moederbord heb ik een bijna perfecte Soundmax HD Audio chip zitten en die gebruik ik dus :) Deze onboard geluidskaart biedt mij een coax en optische SPDIF en 3 analoge aansluitingen voor 5.1 geluid (en een 4e voor 7.1). Ik heb ook een versterker/decoder(DTS/DD), de Yamaha TSS-1, als ik een dvd film oid kijk dan gaat het allemaal perfect en krijg ik full surround. Maar als ik een game wil spelen in surround gaat het mis, hij wil dan het signaal via de analoge poorten outputten, wat ervoor zorgt dat ik via SPDIF een stereo signaal krijgt. Nu wil ik dus eigenlijk ervoor zorgen dat mijn decoder dus een soort digitaal signaal krijgt waarmee hij kan omgaan zodat ik wel 5.1 krijgt. Kan dat en hoe? Waarschijnlijk zou je nu zeggen dat ik maar gewoon 3 3.5mm jacket kabels moet kopen voor mijn geluidskaart naar me versterker, maar dat is geen optie, want mijn versterker biedt wel aansluitingen voor front en rear maar niet voor subwoofer en center :) Dus wat kan ik doen om toch een digitaal signaal naar me decoder te krijgen om toch 5.1 te krijgen met games?

Ik heb al in de FAQ gekeken en rondgekeken in Google, maar ik kom niet op veel uit, en enige waar ik op uit kom is dat je eventueel een realtime decoder moet hebben en de analoge signalen dus direct weer omzet in DD oid, maar ik geloof niet dat me mobo dat ondersteunt en ik geloof niet dat je softwarematig zoiets hebt? Betekent dit een nieuwe versterker/decoder aanschaffen, center/subwoofer missen in games, of is er een andere oplossing?

Bedankt bij voorbaat :)
Sebas

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:16

CyBeRSPiN

sinds 2001

[Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital Encoding.

Maar ik zou die center lekker achterwege laten, subwoofer krijgt hoogstwaarschijnlijk wel de lage tonen van de front en rear inputs mee (kun je makkelijk testen).

• Sebazzz
Hmm, jammer dat de meeste links in dat topic dood zijn :|
Ik dacht ook wel dat het zonder center en subwoofer aansluiting ging (het gaat over een 3,5mm jacket),
maar toen ik bijvoorbeeld Unreal ging spelen hoorde ik de narrator amper, en toen ik Doom3 ging spelen had ik grote moeite om me eigen geweer te horen. Is het mogelijk om het center/subwoofer signaal softwarematig te mixen met het front singaal?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-02 17:36
dit is het probleem met de meeste geluidskaarten tegenwoordig...

ze kunnen geen surround output via de spdif doen. tenzij je een kaart koopt die dat wel ondersteunt zoals hierboven genoemd.

ook de audigy and xifi kunnen dit niet van nature.

hoewel er voor de live series geluidskaarten wel een progje is geschreven dat softwarematig alle geluid naar ac3 encodeert en dan via de spdif doorsturt.

eventueel zou dat natuurlijk een optie zijn.

ik weet alleen neit of hij ook met jouw geluidskaart zal werken

linkje: http://www.driverheaven.n...time-5-1-ac3-encoder.html

je zou dus ergens een goedkoop soundblaster live kaartje op de kop meoten tikken en dan de kx driers erop zetten met dit progje en dan zou je dus via spdif surround geluid kunnen sturen naar je decoder...

maar goed... je zou ook gelijk voor een kaart kunnen gaan die zelf encodeert naar ac3 scheelt je weer wat cpu tijd...

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:42

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Met de Soundmax HD Audio die op je mobo zit heb je volgens mij de beschikking over DTS connect. Je kunt daarmee alle 2.0 geluiden omzetten naar een 5.1 DTS geluid. Dus ook dingen zoals 2.0 voor games. Zaken als EAX kan je wel vergeten. Op mijn mobo zit dezelfde Soundmax (P5B Deluxe) en ik ontvang om mn versterker via sp/dif een 5.1 DTS signaal als ik zou willen. Dit kan je instellen in de soundmax mixer.
edit:
ik heb t net ff getest, maar met games (stalker en tdu) lijkt mn pc vast te lopen. Vermoedelijk is dat een driver probleem (ik ben nu de nieuwere drivers met een slakkengang aan t downloaden, had 5.10.1.4580), want mp3's icm winamp werken wel gewoon.

Edit: Ik heb nu van een of andere Franse site 5.10.1.6110 (de laatste drivers) gehaald. Ook hiermee startten de spellen niet op. Iemand die er iets meer van weet; problemen P5B Dlx icm AD1988 in games wanneer DTS connect 'aan' staat?

[ Voor 40% gewijzigd door Sappie op 22-03-2007 13:09 ]

Specs | Audioscrobbler

• Sebazzz
EAX hoeft niet persé, als ik maar al me speakers kan aansturen.
Waar kan je die DTS instelling vinden?

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:42

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

In je Soundmax configuratiescherm. Je moet daar 'DTS Interactive' aanvinken. Zo werkt t iig bij mij.

Specs | Audioscrobbler

Pagina: 1