[Veiligheid] Is dit veilig?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-12 14:40
Ik heb sinds een tijdje op mijn slaapkamer een oude (download) PC dag en nacht aan. Hierover heb ik drie vraagjes:
  1. Aangezien ik in een redelijk oud huis woon is er op mijn slaapkamer geen randaarde op de stopcontacten. In de manual van de voeding in die PC raden ze aan om de voeding aan te sluiten op een geaard stopcontact. Is het echt gevaarlijk dat dit hier niet het geval is?
  2. Als ik de case aanraak en tegelijk de verwarming aanraak voel ik een lichte schok. Dit betekend dus dat de behuizing onder stroom staat. Kan dit kwaad?
  3. Hoe zit het met het brandgevaar? Het is een redelijk oude PC, een pentium 2 400 mHz, ASUS p2b-s mobo, verder in een metalen behuizing (voorkant is van kunstof). Het apparaatje maak ik overigesn regelmatig stofvrij. Laatst zag ik op tv zo'n filmpje van zo'n gast waarvan zijn huis afgebrand was doordat zijn PC in de fik vloog.
Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1. Aarding is wel aan te raden, anders kan er kortsluiting ontstaan. Echter moet ik zeggen dat hier ook niets geaard is aangesloten en ik nog steeds nergens last van heb (al is dat natuurlijk geen garantie dat dat ook altijd zo blijft).
2. Goed is het niet, zoek bij voorkeur een manier om die pc alsnog te aarden (kijk eens of je een aardedraad door kan trekken naar de badkamer of keuken, gezien daar zeker een aardelijn zal zitten).
3. Brandgevaar is miniem. Er zit vrijwel geen brandaar spul in een pc, PCBs fikken namelijk niet goed.

• RuntimeError
Terw_Dan schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 18:26:
1. Aarding is wel aan te raden, anders kan er kortsluiting ontstaan. Echter moet ik zeggen dat hier ook niets geaard is aangesloten en ik nog steeds nergens last van heb (al is dat natuurlijk geen garantie dat dat ook altijd zo blijft).
2. Goed is het niet, zoek bij voorkeur een manier om die pc alsnog te aarden (kijk eens of je een aardedraad door kan trekken naar de badkamer of keuken, gezien daar zeker een aardelijn zal zitten).
3. Brandgevaar is miniem. Er zit vrijwel geen brandaar spul in een pc, PCBs fikken namelijk niet goed.
1. Hoezo dan? Hoe kan er dan kortsluiting ontstaan als de PC niet geaard is? Ik kan me hooguit voorstellen dat als de PC niet geaard is, en er stroom op de behuizing komt te staan, en als je die dan aanraakt dat je dan een schok kunt krijgen (en daarna dus direct de aardlekschakelaar omspringt).
2. Ik zit hier erg ver van een badkamer of keuken af. Beiden aan de andere kant van het huis...
3. Hmmm daar ben ik blij om :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:43
2. Er zal vast wel ergens anders een aardelijn zijn. Dat er stroom aan de buitenkant staat is dus iig zeker NIET goed*. Dat betekend dus dat er ergens stroom weglekt. Hiervoor is dus ook de aarde zodat je daar tegen beschermd wordt en de lekkende stroom alsnog weg kan zodat het veilig is.

Ik zou eens proberen de PC wel aan de aarde te hangen ergens in huis of dan de stroom aan de buitenkant weg is.

*) Doet me denken aan mn Natuurkunde boek waar een wasmachine in stond met en zonder aarde. Als die zou lekken zonder aarde en je zou hem aanraken dan heb je echt een probleempje.. Een PC zal dus minder lekken, maar als je het voelt is het zeker niet goed. Je zou het probleem moeten opzoeken aangezien ik daar verder geen last van heb gehad op mn PII-350MHz die ik op mn kamer had, ook zonder aarde.

[ Voor 33% gewijzigd door GENETX op 21-03-2007 19:10 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RuntimeError schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 18:55:
[...]

1. Hoezo dan? Hoe kan er dan kortsluiting ontstaan als de PC niet geaard is? Ik kan me hooguit voorstellen dat als de PC niet geaard is, en er stroom op de behuizing komt te staan, en als je die dan aanraakt dat je dan een schok kunt krijgen (en daarna dus direct de aardlekschakelaar omspringt).
2. Ik zit hier erg ver van een badkamer of keuken af. Beiden aan de andere kant van het huis...
3. Hmmm daar ben ik blij om :)
1. Er loopt stroom waar het niet hoort te lopen, dus heb je kans op kortsluiting.

2. Tja, zie je de mogelijkheid zelf een aardepin te slaan, dan zou je dat nog kunnen overwegen :)

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-12 11:19

rg-mohwa

Phoe Hé

Terw_Dan schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 19:50:

1. Er loopt stroom waar het niet hoort te lopen, dus heb je kans op kortsluiting.
Nou heb toevallig ook geen geaard stopcontact en ik krijg ook kleine schokjes als ik de kast aanraak, Ik heb de pc al 5 maal nagekeken maar kan niks vinden. Dus ik geef ook de schuld aan het stopcontact

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kortsluiting kan met aarde ook wel ontstaan. Punt van aarding is meestal (d'r zijn ook andere redenen voor) juist het voorkomen van schokken aan mensen die metalen behuizingen aanraken. Iets wat bij jou dus van pas kan komen :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 16:33

TetsuoShima

low energy output

Ik heb een paar jaar geleden op korte tijd 3 hard disks (niet allen op hetzelfde moment) en een moederbord naar de haaien geholpen door lange tijd een computer op een niet geaard topcontact aan te sluiten. PC verhuist naar een andere locatie met aarde, geen problemen meer.

Dat zegt op zich niet veel, het kan ook toeval geweest zijn, hoewel ik toch sterk vermoed dat het aan de aarde lag...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
RuntimeError schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 18:19:
Ik heb sinds een tijdje op mijn slaapkamer een oude (download) PC dag en nacht aan. Hierover heb ik drie vraagjes:
  1. Aangezien ik in een redelijk oud huis woon is er op mijn slaapkamer geen randaarde op de stopcontacten. In de manual van de voeding in die PC raden ze aan om de voeding aan te sluiten op een geaard stopcontact. Is het echt gevaarlijk dat dit hier niet het geval is?
  2. Als ik de case aanraak en tegelijk de verwarming aanraak voel ik een lichte schok. Dit betekend dus dat de behuizing onder stroom staat. Kan dit kwaad?
  3. Hoe zit het met het brandgevaar? Het is een redelijk oude PC, een pentium 2 400 mHz, ASUS p2b-s mobo, verder in een metalen behuizing (voorkant is van kunstof). Het apparaatje maak ik overigesn regelmatig stofvrij. Laatst zag ik op tv zo'n filmpje van zo'n gast waarvan zijn huis afgebrand was doordat zijn PC in de fik vloog.
Alvast bedankt!
1) dat heb ik altijd al gehad bij een heleboel pc's. Vooral bij het aansluiten van een coax kabel voor de tv. Afscherming Coax is immers ook aarde. Ligt meestal aan goedkope voedingen. Ook telt volgens mij mee of je er gevoelig voor bent.
2) ...er wordt voor zoveel apparaten geadviseerd om randaarde te gebruiken...
Wat je in elk geval niet moet doen is aarden aan de verwarming. In het ergste geval kan dan de hele installatie onder stroom komen.
3) Stof is vaak oorzaak van brand. pcb's branden inderdaad slecht, maar er zit genoeg brandbaar kunststof in een pc om de gordijnen aan te steken. Overigens is een pc niet zo vaak de veroorzaker van brand, als bv een tv, die nooit uitgezogen wordt, terwijl daar juist door de hoogspanning extra veel stof wordt aangetrokken. Denk dus dat je je ook wat punt 2 betreft geen zorgen hoeft te maken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
aarding is voor het uitschakelen van de spanning bij kortsluiting, dus kortsluiting wordt uitgeschakeld. het is dus nog steeds mogelijk dat er kortsluiting ontstaay.
Het hoeft dus niet het is alleen veiliger mocht er kortsluiting ontstaan.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Die spanning op je case is normaal als je de voeding hebt aangesloten via een ongeaarde wandcontactdoos. Het is een gevolg van de filters in de voeding, waarbij via de condensatoren een kleine lekstroom loopt (max ca 0.5 mA). Het is ongevaarlijk voor je lichaam, maar kan eventueel wel randapparatuur (usb) beschadigen door die zwevende 115V. De enige juiste oplossing is om de aardedraad door te trekken naar de wandcontactdoos. Alle andere suggesties (CV leiding, waterleiding, etc.) kunnen gevaarlijk zijn en zijn dus verboden.
Over dit onderwerp zijn op GoT trouwens regelmatig topics geweest (hint: gebruik de search)

[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 21-03-2007 20:09 ]

• RuntimeError
GremliN-Online schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 19:07:
2. Er zal vast wel ergens anders een aardelijn zijn.
bij ons is op zolder wel aarde. Dat is het dichste bij, maar het is nog een heel gedoe om daar een kabel naartoe te trekken...
MisTraller schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 20:01:
2) ...er wordt voor zoveel apparaten geadviseerd om randaarde te gebruiken...
Wat je in elk geval niet moet doen is aarden aan de verwarming. In het ergste geval kan dan de hele installatie onder stroom komen.
wat ik iig wel weet is dat bij ons de verwarminsbuizen geaard zijn. Op de badkamer loopt een apart aarde-kabeltje naar de verwarming...

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
[knip] dubbelpost

[ Voor 96% gewijzigd door Henk007 op 21-03-2007 20:09 ]

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Het ontstaan van de schokken die je krijgt van een ongeaarde PC is meestal een statische lading die de pc opbouwd door het draaien van de fan's ed. Als je je PC wel aan aarde hangt, heb je des te meer kans op schokken, omdat jij de statische lading van je lichaam en kleding dan ontlaadt via de pc naar aarde.

Conclusie: het voelen van schokken aan een wel/niet geaarde PC heeft niks te maken met de veiligheid.

Ontopic:
Om het geheel veiliger te maken, koop een brandmelder voor een paar euro's, hang die vlak boven de downloadbak, als er dan rook onstaat wordt je daar wel attend op gemaakt. Bovendien heeft een PC de mooie eigenschap om eerst een tijd te roken voor het echt in brand vliegt, ALS het uberhaupt in brand vliegt, meestal blijft het bij roken dankzij de kortsluitbeveiliging van de voeding.

• Mistraller
dezejongeman schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 20:02:
aarding is voor het uitschakelen van de spanning bij kortsluiting, dus kortsluiting wordt uitgeschakeld. het is dus nog steeds mogelijk dat er kortsluiting ontstaay.
Het hoeft dus niet het is alleen veiliger mocht er kortsluiting ontstaan.
Nee dat is niet zo.

De zekering (stoppenkast) is voor kortsluiting.

Aarding is puur om metalen delen die niet onder stroom horen te staan, aan de 0 volt (= aarde) te hangen. Kortsluiting an sich heeft er dus niets mee te maken. Alleen een kortsluiting met aarde (dus de fase die rechtstreeks met de kast in verbinding staat) zal zorgen voor een doorgeslagen zekering.

Het probleem is echter dat de stroom die via de kast naar de aarde zou vloeien, vaak geen 16A is, dus klapt de zekering niet.
Daarvoor dient de aardlek schakelaar. Om het lastig te maken; de aardlek schakelaar heeft in feite weer geen bal met de aardedraad te maken! Een aardlekschakelaar meet enkel de in- en uitgaande stromen, en indien er ergens stroom weglekt die niet meer terug komt gaat de aardlek uit.
Het KAN dus zijn dat deze stroom via de aardedraad weglekt, maar dat kan net zo goed via een heel ander contact met de aarde zijn. Daarom beveiligt een aardlekschakelaar dus ook apparaten die zelf geen aarde hebben.
RuntimeError schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 20:08:
[...]

bij ons is op zolder wel aarde. Dat is het dichste bij, maar het is nog een heel gedoe om daar een kabel naartoe te trekken...

[...]

wat ik iig wel weet is dat bij ons de verwarminsbuizen geaard zijn. Op de badkamer loopt een apart aarde-kabeltje naar de verwarming...
Aarden aan leidingen is verboden!!! NOOIT DOEN!
LeonM schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 20:51:
Het ontstaan van de schokken die je krijgt van een ongeaarde PC is meestal een statische lading die de pc opbouwd door het draaien van de fan's ed. Als je je PC wel aan aarde hangt, heb je des te meer kans op schokken, omdat jij de statische lading van je lichaam en kleding dan ontlaadt via de pc naar aarde.

Conclusie: het voelen van schokken aan een wel/niet geaarde PC heeft niks te maken met de veiligheid.
Nee, dit heeft echt te maken met de voeding.

@allen, kijk even op deze site, daar staat alles netjes uitgelegd.

Veel leesplezier ;)
http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html

---------------

• RuntimeError
ik kon het net even niet laten om een multimeter tussen de verwarming en de behuizing van mijn pc te zetten. IK mat een spanning van 70 volt wisselspanning / 4 volt geleikspanning... ik weet nl niet of het geleikspanning of wisselspanning is....

Waar ligt dit aan? of nog belangrijker... is dit op te lossen?

[ Voor 37% gewijzigd door RuntimeError op 24-03-2007 22:25 ]

• denkisnaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 13:33
Is het ook verboden aan gasleidingen?

i7 920@4GHz - 6 Gb 1800Mhz Kingston DDR3- MSI Eclipse SLI - 5970

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
RuntimeError schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 22:20:
ik kon het net even niet laten om een multimeter tussen de verwarming en de behuizing van mijn pc te zetten. IK mat een spanning van 70 volt wisselspanning / 4 volt geleikspanning... ik weet nl niet of het geleikspanning of wisselspanning is....

Waar ligt dit aan? of nog belangrijker... is dit op te lossen?
Die spanning zakt gelijk in bij belasting, ik zou me er niet druk om maken.

De goedkoopste voedingen hebben beveiliging tegen kortsluiting ben ik eens achtergekomen. Het enige waar je je druk om moet maken, is de rook (dat kan best hard gaan, bij mij kwam dat een keer uit een voeding).

Heb je al eens berekend wat het kost, zo'n pc aan laten staan?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:36

D4NG3R

kiwi

:)

Je zegt dat je de kast kan aanraken terwijl je de verwarming aanraakt..

Haal een stukje ijzerdraad, maak dit (of klem dit) vast aan de buitenkant en maak deze vast aan je Verwarming? Zo heb ik ook de PC geaard op de slaapkamer hier thuis.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:42
D4NG3R NL schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 20:49:
Je zegt dat je de kast kan aanraken terwijl je de verwarming aanraakt..

Haal een stukje ijzerdraad, maak dit (of klem dit) vast aan de buitenkant en maak deze vast aan je Verwarming? Zo heb ik ook de PC geaard op de slaapkamer hier thuis.
Enige probleem is dat de verwarming tegenwoordig niet meer standaard geaard is omdat er ook PVC tussenstukken mogen worden gebruikt. Hierdoor lijkt je PC wel geaard maar is ie het waarschijnlijk niet (of iig niet goed genoeg)

[removed]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Het is al zovaak gezegd, maar het is blijkbaar nodig om het nog een keer te herhalen:

Aarden doe je aan een AARDKABEL.

Aarden doe je niet aan de verwarming, een gasleiding, of wat dan ook dat geen aardkabel is!. Klaar.

Technische uitleg: je gas- water- en andere metalen leidingen zijn niet persé van metaal gemaakt en hebben niet persé een lage impedantie naar de aarde toe. Ze kunnen misschien wel ongeveer aarde zijn maar de kans is groot dat ze eigenlijk vrij veel weerstand naar de aarde toe hebben en effectief dus slecht als aarde werken. Verder is er geen garantie dat ze geaard zijn - veel leidingen worden tegenwoordig in plastic etc. uitgevoerd. Als laatste zorgt aarding aan bijvoorbeeld de waterleiding voor een erg onbetrouwbaar en onvoorspelbaar elektrisch pad naar de aarde toe. Het zal niet de eerste keer zijn dat je in een appartement zit en enkel de waterleidingen intern van metaal zijn, terwijl de leidingen naar het appartement toe van kunststof zijn. Als er dan een aardlek optreedt in een appraat dat aan de CV is geaard krijgt de persoon onder de douche een gezellige 230V op zijn toeter.

Dus, nogmaals voor de mensen die dit tl;dr vonden: aarden doe je met een aardkabel en NIKS anders.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

ssj3gohan schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 20:56:
Het is al zovaak gezegd, maar het is blijkbaar nodig om het nog een keer te herhalen:

Aarden doe je aan een AARDKABEL.

Aarden doe je niet aan de verwarming, een gasleiding, of wat dan ook dat geen aardkabel is!. Klaar.

Technische uitleg: je gas- water- en andere metalen leidingen zijn niet persé van metaal gemaakt en hebben niet persé een lage impedantie naar de aarde toe. Ze kunnen misschien wel ongeveer aarde zijn maar de kans is groot dat ze eigenlijk vrij veel weerstand naar de aarde toe hebben en effectief dus slecht als aarde werken. Verder is er geen garantie dat ze geaard zijn - veel leidingen worden tegenwoordig in plastic etc. uitgevoerd. Als laatste zorgt aarding aan bijvoorbeeld de waterleiding voor een erg onbetrouwbaar en onvoorspelbaar elektrisch pad naar de aarde toe. Het zal niet de eerste keer zijn dat je in een appartement zit en enkel de waterleidingen intern van metaal zijn, terwijl de leidingen naar het appartement toe van kunststof zijn. Als er dan een aardlek optreedt in een appraat dat aan de CV is geaard krijgt de persoon onder de douche een gezellige 230V op zijn toeter.

Dus, nogmaals voor de mensen die dit tl;dr vonden: aarden doe je met een aardkabel en NIKS anders.
Je weet dat de aardingskabel 9/10x (bij huizen van voor 1990) naar de verwarming gaan.. welke dan weer overgaat op gasleiding (Bij de CV), welke in de meterkast dan weer overgaat op een kabel die ook echt de grond in gaat?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Dat je pc onderspanning staat zonder randaarde is eigenlijk standaard want dit is de manier waarop je voeding werkt. Die zal 110v op de kast zetten als hij niet geaard is.

Ik heb hier ook niks geaard omdat er geen geaarde stopcontacten in de buurt zijn. Ik moet nog steeds een keer alle kabels vervangen ( aarde bijtrekken vanaf de centraal dozen, want volgens de verhuurder mag ik het lekker zelf doen)

Maar ik dacht er ook aan om vanuit de meterkast een nieuwe ymvk kabel te trekken door een plintgoot en deze langs mn mediacenter en routers te trekken zo door naar mn eigen pc. Mn printers zitten wel geaard (laser) omdat deze wel weer vlakbij een geaard stopcontact staan..

Ik denk overigens niet dat een huis snel zou afbranden door een PC want een kortsluiting in een voeding heeft bij mij nog nooit meer gegeven dan een vonk. Het is natuurlijk een ander verhaal als het ding op de vloerbedekking staat of onder je bed / gordijnen. Gewoon regelmatig schoonmaken....

[ Voor 17% gewijzigd door raymonvdm op 20-03-2010 23:10 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:42
D4NG3R NL schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 23:01:
[...]
Je weet dat de aardingskabel 9/10x (bij huizen van voor 1990) naar de verwarming gaan.. welke dan weer overgaat op gasleiding (Bij de CV), welke in de meterkast dan weer overgaat op een kabel die ook echt de grond in gaat?
En jij weet dat het heel vaak voorkomt dat er ergens een tussenstuk wordt gebruikt die niet van metaal is ? Verder wordt bij een verwarming er teflon of draad gebruikt om lekken te voorkomen bij de aansluitingen. Dit kan ervoor zorgen dat de verbinding elektrisch niet 100% meer geleidend is en een paar extra ohms erbij kunnen voor een aarding een grote impact hebben.

En daarnaast moet je heel erg opletten met wat hierboven al gezegd wordt. Als je de cv/waterleding gebruikt en de aansluiting buiten je huis is niet van metaal (of binnenshuis zit op de verkeerde plek een niet metaal verbindingsstuk), komt er bij sluiting tussen fase en je kast 230 op je leidingen te staan. Omdat de aarde niet is aangesloten zal je aardlek er niet uitgaan en omdat er geen kortsluiting is zal de zekering er ook niet uitgaan. Onder de douche gaan staan en de kraan open/dichtdraaien zorgt er dan wel voor dat je een groot probleem kan hebben. Gewoon niet doen dus.

[removed]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

raymonvdm schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 23:08:
Dat je pc onderspanning staat zonder randaarde is eigenlijk standaard want dit is de manier waarop je voeding werkt. Die zal 110v op de kast zetten als hij niet geaard is.
Standaard is het niet. Ik heb hier niets geaard aangesloten (oud huis, kan er verder ook weinig aan doen), maar nergens last van schokken of wat dan ook. Als er stroom op je kast staat is het gewoon niet goed.
[...]

Dat de aarde in sommige huizen zo in elkaar steekt kan zijn. Echter, ik ben het hier volledig met ssjgohan eens. Aarden doe je _NIET_ aan je verwarming. Jij hebt geen idee van wat er in de straat ligt, wat er precies naar je huis toe loopt en hoe dat is aangesloten. Zelfs als je een heel oud huis hebt kun je hier niet vanuit gaan, wie zegt immers dat het riool niet een keer is vernieuwd.
Naast het feit dat het niet mag is het gewoon onverstandig. Als je ooit eens brand hebt of iets dat mogelijk iets met kortsluiting te maken hebt en je verzekering komt erachter dat je zelf ongeoorloofd dingen hebt zitten aarden is de kans groot dat je ook nog eens kunt fluiten naar je verzekering.
Dus ben verstandig, sla netjes een aardepin (of laat het doen) maar ga geen onnodig gevaarlijke situaties creeeren.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Klopt.. maar als hij geen aardingskabel kan laten trekken is dit wel de beste optie die hij overhoud naast de pc gewoonweg "niet" aarden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

D4NG3R NL schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 23:31:
Klopt.. maar als hij geen aardingskabel kan laten trekken is dit wel de beste optie die hij overhoud naast de pc gewoonweg "niet" aarden.
Nee, dat is het absoluut niet.
Een gevaarlijke situatie veroorzaken is per definitie geen beste optie.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

De PC niet aarden is een veiliger optie dan wel aarden als je in een huis zit waar je anders aan de verwarming oid moet aarden. De enige stroom die kan lopen is een klein beetje wisselstroom door de ontkoppelingscondensatoren in de voeding - dat is beperkt tot nano- danwel microamperes en kan niet eens een poeltje benzine aansteken als je het hard probeert. Waterstof overigens wel, maar dat is een ander verhaal. Het is een erg klein brand- en gezondheidsgevaar. Wel is het dan aan te raden om de computer op een plek te zetten zonder brandbare zaken eromheen (is altijd een goed idee bij warmte-apparaten) en buiten bereik van kinderen. Zaken waar diezelfde spanning op kan gaan staan - denk aan metalen peripherals - zoveel mogelijk van plastic maken.

Diezelfde microampères kunnen behoorlijk pijnlijk en voor mensen met een (verborgen) afwijking zelfs dodelijk zijn als ze onder de douche worden geëlektrocuteerd. Misschien lopen de buizen geisoleerd door naar de buren, en veroorzaak je daar ongemak of gevaarlijke situaties.

Een huis mag al sinds een hele lange tijd niet zomaar worden verkocht zonder dat er een aardkabel van de mof naar je knoppenkast loopt en je elektriciteitsleverancier is er ook verantwoordelijk voor dat dit daadwerkelijk gebeurd is. Elk huis moet inmiddels een aardkabel hebben. Veruit de beste oplossing voor deze situatie - iets dat je huis ook in waarde zal doen stijgen (gezien het je zelf bijna niks kost) is het doortrekken van een aardkabel naar de desbetreffende WCD.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bij aarding aan de waterleiding krijg je ook het risico dat een nietsvermoedende verwarmingsmonteur even een buis loskoppelt en vervolgens een oplawaai krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 21-03-2010 14:06 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-12 10:06

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dreamvoid schreef op zondag 21 maart 2010 @ 14:06:
Bij aarding aan de waterleiding krijg je ook het risico dat een nietsvermoedende verwarmingsmonteur even een buis loskoppelt en vervolgens een oplawaai krijgt.
Die weten dat inmiddels echt wel en aarden de buis als ze het niet zeker weten ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Mistraller
[...]

Dat is een veelgehoorde misvatting, omdat mensen die stalen draden in de badkamer zien zitten. Dat is niets anders dan een eis, in de badkamer moeten alle metalen delen (zoals ook de badkuip als ie van staal is) geaard zijn. Die aardedraden lopen linearecta naar de meterkast om daar via een verdeelstrip naar de grondpen te gaan. Sinds de CV bestaat worden koppelingen al met hennep en vet gekoppeld. Dat is een isolator.

Gasleiding als aarding. Hoe bedenk je het. Gas, vonkvorming, zuurstof, daar was iets mee geloof ik. Toch?

Als je iets wilt aarden, TREK IN GODSNAAM DIE DRAAD! Zo duur is een trekveertje en wat groen-geel niet.

---------------

Pagina: 1