[Exchange] Meerdere mailboxen - advies

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 07:02

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Hoi,

Wij gebruiken hier op het moment SBS 2003 R2 in combinatie met Exchange met daarbij meerdere email domeinen. Dit lukt allemaal wel redelijk alleen ik heb het idee dat dit wat makkelijker kan.

Het gaat in totaal om 4 domeinen op 1 exchange server.
  1. Domein A
  2. Domein B
  3. Domein C
  4. Domein D
Nu wordt Domein A als hoofd domein gebruikt en de andere domeinen zijn echt puur om email te ontvangen en te versturen. Nu draait op het moment alles op de POP3 Connector van Microsoft maar echt super is het niet.

Ondertussen heb ik al redelijk veel tijd gestoken in het zoeken naar een makkelijkere manier maar ik kom er niet meer uit of het kan simpelweg niet.

Alle domeinen hebben een aparte POP3 mailbox.
Voor elk domein heb ik een aparte user gemaakt.
Niet alle gebruiker moet kunnen mailen via alle domeinen.

BV:
User1 kan mail ontvangen en versturen via Domein A, B en C
User2 kan mail ontvangen en versturen via Domein A, C en D
enz..

Vervolgens geef ik voor de desbetreffende users en juiste rechten aan de mailboxen zodat ik ze daarna naast de hoofd account in Outlook 2007 kan toevoegen als extra mailbox.

In OWA krijg ik het niet voor elkaar om dit samen te laten werken.

Het werkt meestal wel maar heeft er iemand advies hoe ik dit beter in elkaar kan zetten zodat ik niet voor ELK domein een losse gebruiker moet maken maar dat toch niet iedereen binnen het netwerk kan mailen onder elk domein?

En is het mogelijk om meerdere mailboxen en combineren in OWA waar wel alle mail gescheiden staan.

Alvast bedankt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

OWA moet je dan los inloggen per box, want (ik herhaal mezelf) elke Exchange mailbox is gekoppeld aan een unieke AD account (en dus logon).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

je kunt 1 user gewoon rechten geven op meerdere mailboxen.
die ene user kan dan voor OWA gewoon https://<domeinnaam>/exchange/<emailadres> in zijn browser typen en krijgt dan netjes een login scherm.
hij zal voor 4 mailboxen wel 4 browsers open moeten zetten, je kunt niet net als bij outlook meerdere mailboxen openen in 1 venster...

of bedoel je dat niet?

mookie

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Ik zocht eigenlijk een oplossing om meerdere email boxen in één OWA porfiel te proppen maar dat kan dus niet. Laat dat dan ff voor wat het is.

Is er nog iets te doen met die al die losse POP3 accounts dat ik deze makkelijker kan benaden los van OWA?

Verwijderd

nevermind...

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 23:07 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Woohooo schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 23:04:
Is er nog iets te doen met die al die losse POP3 accounts dat ik deze makkelijker kan benaden los van OWA?
Ja, flink snoeien in de hoeveelheid boxen.
Per domain 1 mailbox, en laat de routering aan Exchange over.
Desnoods laat je de mail rechtstreeks op je Exchange doos afleveren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Als ik snoei in de mailboxen wordt alle mail in 1 box gedaan en dat is niet de bedoeling.
En het is niet zo dat ik mezelf aan moet aanpassen aan de software, maar dat ik de software aan mij aan moet passen.

• mindcre8r
  • Laatst online: 14-02 16:10

mindcre8r

Tradepedia

ik snap uberhaubt niet waarom je het zo zou doen..

stel je bedrijf heeft 3 plof BV's naast de huidige domeinnaam.

dan stel ik het op de volgende manier in.
Dus:

www.bedrijf.nl MX record naar -> jou router -> forwarder naar je mail server
www.plofbv1.nl MX record naar -> jou router ->forwarder naar je mail server
www.plofbv2.nl MX record naar -> jou router->forwarder naar je mail server
www.plofbv3.nl MX record naar -> jou router -> forwarder naar je mail server

je maakt in je default domain exchange policy de mail domeinen op.

Via AD regel je vervolgens welke onderdelen ze wel en niet mogen gebruiken van exchange.
plus je kan in AD dan ook de mail adressen per user wegmikken.

als je echt per domein apparte setting nodig hebt check dit

[ Voor 8% gewijzigd door mindcre8r op 22-03-2007 09:49 ]

Bears and Bulls

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Woohooo schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 09:41:
Als ik snoei in de mailboxen wordt alle mail in 1 box gedaan en dat is niet de bedoeling.
Zeg ik dat dan? Ik zei per domain, das heel wat anders hoor.
En het is niet zo dat ik mezelf aan moet aanpassen aan de software, maar dat ik de software aan mij aan moet passen.
Ik dacht dat sommige mensen dan iets roepen over "zelf maken" en dat meestal laten volgen door "moet je ook geen MS software gebruiken".

Helemaal ongelijk geven kan ik ze daarin niet, als je niet met de beperkingen kan leven die je aangekochte pakket heeft kun je beter naar een alternatief op zoek gaan waar je wél meer zelf kan doen.

Pagina: 1