Beeld op zwart bij eerste keer opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Blackbird-ce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-07 19:17
Echt geen idee waar ik dit anders moet posten, aangezien ik onderhand ook door de bomen het bos niet meer kan zien.

Onlangs heb ik voor mn vader een upgrade-kitje gekocht: moederbord, CPU en wat intern geheugen. Wat bleek? Moederbord kapot, geen vervangend exemplaar beschikbaar dus maar meteen een duurdere die over pci-e beschikte... Het gevolg was dat er ook een nieuwe videokaart nodig was.

Eenmaal thuisgekomen bleek dat het nieuwe moederbord een 24-pins stroomkabeltje vereiste. De kast van mn vader ondersteunde slechts 20, waarop hij het ook deed, maar mn vader stond erop dat er een nieuwe kast + voeding werd gehaald.

Je raadt het al: hij deed het niet naar behoren (grafische glitches in XP), dus wij terug naar de verkoper. Die is een paar daagjes bezig geweest en fixte het probleem.

Eenmaal thuis gekomen kwamen we met een nieuw probleem: als we Windows XP starten, gaat het beeld op zwart op het moment dat je normaal gesproken dat blauwe scherm (profiel kiezen o.i.d.) krijgt. Herstarten we de PC vervolgens, doet de PC het geweldig. Elke keer dat de PC een tijdje heeft uit gestaan, vertoont hij dit gedrag.

Verkoper dacht eerst dat de voeding niet goed was: voeding vervangen, probleem bestaat nog steeds.
Verkoper dacht daarna dat het het geheugen was: geheugen vervangen, probleem bestaat nog steeds.

Mocht iemand nog een briljant idee hebben, ik ben één en al oor :>

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-07 11:31
Mischien rare vraag maar: windowsxp al opnieuw geinstalleerd?

• Blackbird-ce
geen rare vraag, maar ja: Win XP al opnieuw erop gezet.

Ik begin te vermoeden dat het aan de monitor ligt, aangezien ik die gisteren +/- 20 seconden voor de PC aan had gezet, en hij toen wél soepel opstartte. Vandaag maar een ander monitor proberen.

Wel vreemd, aangezien de monitor voor de 'upgrade' het nog wel perfect deed. Wellicht kan hij een bepaalde resolutie-switch niet aan als hij nog niet goed warm is? :?

• Blackbird-ce
*schopje met meer info*
Ook een andere monitor mocht niet baten. Hele apparaat is zo onderhand meermaals vervangen, en ik begin me serieus af te vragen waar het nog aan kan liggen (incompatible hardware?)

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:24

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb dit probleem ook gehad, maar heb je misschien een USB HUB op je pc aangesloten? Die veroorzaakt bij mij het probleem namelijk!

• Blackbird-ce
Geen externe USB hub in ieder geval, enkel een kabeltje vanaf het moederboard naar de front van de kast.

Verwijderd

start hem eens in veilige modus en kijk of je de resolutie kan aanpassen en hz wat je monitor ondersteunt.

• Blackbird-ce
beide geprobeerde monitors ondersteunen 1024x768 onder 60hz. Ook daarmee al zitten spelen, maar zonder resultaat.
Vervelende is, dat we elke keer een uur moeten wachten om een nieuwe testcase uit te proberen. Volgende poging is alles ontkoppelen wat niet nodig is (printers, usb-kaartlezer, etc). Wie weet...

Verwijderd

welke hardware hebben we het over?
mb, graka, geheugen cpu?

Verwijderd

dan kan ik mischien helpen zoeken, nu kan het elk willekeurig bordje of vidkaart zijn namelijk

• Blackbird-ce
Nog steeds geen verbetering. Apparaat is overigens weer terug (5e keer onderhand) naar de winkel voor meer onderzoek.
Moederbord: Asus P5VD2-MX
Videokaart: Peak GeForce 6500 (256MB)
CPU: Intel Core 2 Duo E6400
Geheugen: merk geen idee op het moment, 1024MB DDR2

De combinatie valt wel meer terug te vinden in systemen, volgens Google, zag zelf niemand met echt problemen...

[ Voor 12% gewijzigd door Blackbird-ce op 24-03-2007 18:04 ]

• Blackbird-ce
Een week verder en... het probleem lijkt opgelost!
Voor zover mij bekend heeft de verkoper het moederbord een aantal dagen lopen testen op verschillende manieren zonder enig resultaat. Echter, toen hij het moederbord wéér (voor de tweede keer) verving door een gelijk exemplaar, was het probleem over.

De kans dat we twee keer een moederbord met een (soldeer?)foutje hebben gekregen lijkt me erg klein, maar het feit dat het probleem dus tóch in het moederbord zelf lag wijst hier wel op.

Anyways, hopelijk mag dit iemand in de toekomst nog helpen...
Pagina: 1