[Frames] To Frame or not to frame?

Pagina: 1
Acties:

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 13:36
Ik zit met de volgende "uitdaging" waar ik graag jullie mening over wil vragen.
Ik moet een soort van Portal ontwikkelen in Lotus Domino. In deze portal moeten meerdere websites / Notes databases in een algemene look en navigatie gevat gaan worden. Al die pagina's hebben de volgende opbouw:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
--------------------------------------------------------------------------
| Logo                     Title etc                   linkplaatjes      |
|           |                                            | meest-        | 
|navi-      |             content / form                 | gebruikte     |
| gatie     |                                            | navlinks      |
|           |                                            |               |
|           |                                            |               |

Mijn voorlopige oplossing in het portal is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
------------------------------------------------------------------------
| Logo                      Portal titel                linkplaatjes   |
|         |uitklapmenu met appnavigatie                                | 
|Portal   |-------------------------------------------------------------
|onder-   |              content / form                  | meest-      |
|delen    |                                              | gebruikte   |
|         |                                              | navlinks    |

(de verhoudingen zijn uiteraard iets anders dan nu weergegeven)

Nu zit ik dus met de vraag hoe ik de verschillende onderdelen binnen het portal ga brengen. Een opzet met drie frames (top-nav-body) zou in dit geval niet onlogisch zijn, maar het (grote) bedrijf waarvoor deze (intranet)site is, heeft het niet bepaald op frames. Ik kan in alle pagina's van andere afdelingen geen enkele pagina met frames ontdekken.
Ik zou een opzet kunnen kiezen waarbij ik steeds de hele pagina opnieuw opbouw en de inhoud voor het linkernavigatie deel (met de portalonderdelen) steeds weer uit de portal database ophaal. Nadeel is dat ik de ene applicatie data moet laten ophalen uit een andere wat relatief trager is (al zal dat met caching nog wel meevallen) en dat ik eigenlijk steeds weer dezelfde info opnieuw naar de client stuur. Ik vraag me dus af of er een elegantere methode is waarbij ik informatie uit verschillende pagina's met elkaar kan combineren, maar zo weinig mogelijk data over de lijn stuur?

edit:
hmm... dat van die [code] tages had ik eerder moeten weten. Had me de tijd gescheeld om de spaties door punten te vervangen :|

[ Voor 39% gewijzigd door martdj op 21-03-2007 17:59 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wee degene die Ajax roept :P :Y)

Ik zou even [code] tags om je ASCII-art zetten, dat ziet er beter uit ;)

Ik zie niet zo zeer aan wat er mis zou zijn met een stukje PHP/ASP/Whatever om je pagina op te bouwen aan de hand van 'templates'? Zeker niet voor een "intranet" waar je niet eens extra zou betalen voor eventueel extra dataverkeer.

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 21-03-2007 17:41 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• martdj
Ik heb zelf ook wel zitten te bedenken of dat me zou kunnen helpen, maar er zitten erg veel forms bij die gesubmit moeten worden en dat moet in de juiste context (juiste url) gebeuren. Dat is volgens mij de showstopper.
Ik zie niet zo zeer aan wat er mis zou zijn met een stukje PHP/ASP/Whatever om je pagina op te bouwen aan de hand van 'templates'? Zeker niet voor een "intranet" waar je niet eens extra zou betalen voor eventueel extra dataverkeer.
Probleem daarmee is dat ik ben gebonden aan Lotus Domino en dus geen PHP/ASP/Whatever kan gebruiken. Wat ik jammer vind aan alles opnieuw laden is dat de servers niet zo heel rap zijn en je dus daadwerkelijk de pagina volledig opnieuw opgebouwd ziet worden, inclusief de statische delen.

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Als het nuttig is gebruik je toch gewoon een <iframe> zonder border?

Beetje CSS eroverheen en klaar imo.
Als je toch controle hebt over alles wat je aan't maken bent kun je eventueel nog een callback doen naar de parent pagina bij het inladen van een iframe waardoor je de hoogte van het iframe aangepast wordt aan z'n clientHeight, zodat je geen scrollbars krijgt :)

De statische delen kun je dan lekker laten staan als je ze niet hoeft te refreshen.

spoiler:
Ajax! :+ :P

[ Voor 15% gewijzigd door SchizoDuckie op 21-03-2007 17:59 ]

Stop uploading passwords to Github!

Verwijderd

SHTML zou je kunnen gebruiken

kun je ook paginas includen en heb je ook een soort "template" systeem

http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

• martdj
SchizoDuckie schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 17:58:
Als het nuttig is gebruik je toch gewoon een <iframe> zonder border?

Beetje CSS eroverheen en klaar imo.
Als je toch controle hebt over alles wat je aan't maken bent kun je eventueel nog een callback doen naar de parent pagina bij het inladen van een iframe waardoor je de hoogte van het iframe aangepast wordt aan z'n clientHeight, zodat je geen scrollbars krijgt :)

De statische delen kun je dan lekker laten staan als je ze niet hoeft te refreshen.
Ik zou het even uit moeten proberen, maar ik ben bang dat ik met een iframe een probleem krijg met formulieren die ik dan niet goed kan submitten.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:55

crisp

Devver

Pixelated

Simpel: zet gewoon de voor- en nadelen van (i)frames op een rijtje en maak dan een beslissing.
Technisch gezien zouden er geen belemmeringen moeten zijn om een non-frames oplossing te implementeren...

Intentionally left blank

Pagina: 1