HD's die onder het werken "downspinnen"

Pagina: 1
Acties:

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 19:22

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Ik heb het volgende rare probleem:
Ik heb tijdens de laatste HCC dagen een nieuwe Quantum LM+ 30GB gekocht en in mijn bestaande systeem gezet. (sys specs volgen later). Dat ging allemaal perfect tot zo'n maand geleden.

Toen kreeg ik tijdens het booten de meest vreemde dingen : of één van mijn hd's die werd niet gezien door mijn Ultra66 controller, en soms mijn andere twee niet, dit loste ik op op alles een keer goed aan te drukken. Dit ging zo door, totdat mijn HD's in Win2K ineens stopte met draaien, en na een paar minuten rusten weer tot leven kwamen.

En eergisteren kreeg ik mijn pc niet eens meer opgestart, na een paar keer proberen kreeg ik de volgende melding : "Ultra66 BIOS not found". Dus ik met dat kaartje naar Mycom op te laten testen, en die zeiden ook dat hij kapot was (logisch).

Dus ik dacht, dan gebruik ik toch de onboard IDE kanelen, dus dat heb ik gedaan. Dat ging dus twee dagen goed, tot net, spinden mijn HD's weer helemaal naar beneden om even later weer te beginnen.

Wat is hier aan de hand? Voeding zwak, Mobo rot, CPU rot?

Mijn specs:
P-III 800E@992
Asus P3B-F
2 x 128MB RAM
Geforce DDR (Asus V6800pure)
HD1 : Quantum Fireball KX+ (13,6GB)
HD2 : Maxtor 5120+ (10,2GB)
HD3 : Quantum Fireball LM+ (30GB)
2 NIC's
SB Live! 5.1 Value
Modem
Asus 50x cd-speler
Pioneer 16/40 DVD
Plextor 8/4/32 brander
Zipdrive
en natuurlijk floppy ding.
(En de Ultra66 controller dus).

Wie o wie weet (of denkt te weten) waar dit aan ligt?

[update]
Ik kom er net achter dat, waar normaal +12V op staat, er bij mij maar +11,4V op staat, dit is niet goed volgens mij.
[/update]

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Dit is eigelijk tegen mijn principe, maar ik doe het toch :) (Je eigen posting omhoog schoppen).

Verwijderd

Hoeveel Watt is je voeding???

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
gingen ze niet gewoon in slaapstand?
11,4 is idd wel te weinig misschien zwaardere voeding kopen, hoeveel heb je nu (Watt)?

heb ook nogal veel hangen in die kast :)

Verwijderd

Ja idd zou gewoon kijken voor een andere voedig want je hebt er wel erg veel aan hangen 3 hd's en een berg kaarten (kan je zo mee kwarteten) :P en dat trekt een 200watt niet :P

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Mijn voeding is 235W, en volgens mij is dat niet al te veel :).

Verder kan het geen slaapstand zijn, omdat zowel in de BIOS als in Win2K uitstaat.

Verwijderd

Eerst en vooral : het ligt NIET aan je voeding.
Het probleem ligt eraan dat je "power managment" aanstaat ! Zet deze gewoon AF !
die doe je zo : ga naar 'My computer' (deze computer), klik op 'control panel' (configuratiescherm), klik op 'power managment' (stroom beheer of zoiets). Zet daar alles op NEVER (NOOIT).

Indien je op je 1ste harddisk bezig bent zullen je andere hd's na nen tijd zichzelf uitschakelen als je ze na x-aantal minuten niet gebruikt . Door te doen wat hier enkele regels bovenstaat valt dit niet meer voor.
let wel : installeer je hd's best op je mainboard , en NIET met een aparte IDE-controller (add-on kaart) :-)

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Eerst en vooral : het ligt NIET aan je voeding.
Het probleem ligt eraan dat je "power managment" aanstaat ! Zet deze gewoon AF !
Ik heb het al uitstaan, stond in mijn vorige posting. Bewijs : Afbeeldingslocatie: http://home.conceptsfa.nl/~beaves/Energiebeheer.jpg
installeer je hd's best op je mainboard , en NIET met een aparte IDE-controller (add-on kaart) :-)
Gaat moeilijk als je 7 devices hebt voor 2 IDE kanalen op je mobo |:( (en dat die kanalen maar Ultra33 zijn, terwijl mijn HD's Ultra66 zijn). Verder kan je niet kiezen van welke CD-ROM je wilt booten als je ze aan een extra kaartje hangt, is ook niet echt handig.

Pagina: 1