Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

minimum dimensies voor een atx pc?

Pagina: 1
Acties:

• PuntPunter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-12-2021
Omdat mijn JVC dvd speler is overleden, en reparatie duurder kan zijn dan een nieuwe, dacht ik dat ik misschien deze kast kan ombouwen naar een htpc.

Het gaat om de volgende speler: http://audiovisual.kelkoo...s_10679785/100304323.html

Ik heb nog een kt4av-l moederbord over, met een 2400+ processor en 1gb geheugen. Dan moet ik alleen nog uit zien te vinden hoe ik Infra Rood erin krijg, en een voeding, een laptop harde schijf (platter) en een tv kaart halen. De koeling zit er al in, en eventueel kan ik een gat in het 'plafond' maken voor een grotere fan.

Nu is mijn probleem het volgende:
  • past een standaard ATX voeding in zo'n kast (qua hoogte)? zoniet, is er een andere voeding mogelijk?
    Ik heb wel gezien bij een aantal mods dat de kast van de koeling gewoon weggehaald wordt (koffer mods). Dan zit ik natuurlijk met het shielding probleem... heb ik daar dan nog ruimte voor...
  • het moederbord past gemakkelijk, in lengte en breedte, maar past een cpu koeler er ook nog in (standaard boxed amd koeler). Ik kan nergens de dimensies van zo'n koeler vinden.. plus, ik neem aan dat er nog ruimte onder het MB zelf zit, vanwege bevestiging (3 mm ?). (ook weer, in de hoogte)
  • is er een mogelijkheid om een PCI slot een kwart slag te 'draaien' dmv. een adapter oid? Of is dit zelf makkelijk te maken? Ik weet niet hoe het dan zit met storingsgevoeligheid etc.
  • Zijn laptop dvd spelers platter dan 'normale' spelers?
  • Kan ik de scart aansluiting nog gebruiken? Zo niet, kan er natuurlijk een plaatje voor, met een composite aansluiting (Die zit nu aan de voorkant).
Nu weet ik wel dat ik waarschijnlijk nog wel tegen meer problemen aan ga lopen (plaatsing van alle onderdelen binnenin etc) maar toch... als het kan zou ik hier graag eerst antwoord op hebben, voordat ik hem openmaak, en de kans op reparatie helemaal vergooi..

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:16
1) 7 cm is niet hoog genoeg om een standaard ATX voeding te gebruiken, hier zul je dus iets anders voor moeten bedenken.

2) Heb je een meetlat liggen? Denk eraan dat je koeler ook nog voldoende verse lucht moet kunnen aanzuigen om koel te blijven en niet te veel lawaai te maken.

3) adapters voor pci sloten te draaien zijn er ja, worden veelal in rackservers gebruikt, zoek daar maar eens tussen

4) laptop dvd spelers zijn inderdaad platter maar moeten wel met een verloopstukje worden aangesloten.

5) SCART aansluiting kan wel maar dan ga je het jezelf wel moeilijk maken. Sommige medion pc's hebben grafische kaarten waar een SCART connector op past met enig ombouwwerk. Je kunt ook een SCART blokje gebruiken wat S-video in SCART veranderd of andersom.

Ik mis een beetje je eigen inbreng, je gooit hier wat vragen neer die makkelijk met Google op zijn te lossen.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11 09:54
PuntPunter schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:38:
  • is er een mogelijkheid om een PCI slot een kwart slag te 'draaien' dmv. een adapter oid? Of is dit zelf makkelijk te maken? Ik weet niet hoe het dan zit met storingsgevoeligheid etc.
'PCI riser card' is de term die je nodig hebt :)

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-11 21:11
[b][message=27710192,noline]PuntPunter schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:38
  • het moederbord past gemakkelijk, in lengte en breedte, maar past een cpu koeler er ook nog in (standaard boxed amd koeler). Ik kan nergens de dimensies van zo'n koeler vinden.. plus, ik neem aan dat er nog ruimte onder het MB zelf zit, vanwege bevestiging (3 mm ?). (ook weer, in de hoogte)
Voor koeling zou je een 1U koeler kunnen gebruiken. dit scheelt al heel stuk met een boxed koeler.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor de voeding kun je kijken naar µATX voedingen. Ik heb hier een Fortron 250W liggen die maar iets van 6cm hoog is (en ding was nog eens spotgoedkoop ook nog).

• PuntPunter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-12-2021
GH45T schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:45:

Ik mis een beetje je eigen inbreng, je gooit hier wat vragen neer die makkelijk met Google op zijn te lossen.
Min of meer heb je daar misschien gelijk in, maar als je niet weet waarop je moet zoeken, wordt het lastig.. :) (rackservers had ik nog niet van gehoord, ben niet echt een tweaker wat dat betreft, en microATX voeding zei me ook nog niets)

Maar in ieder geval bedankt voor je antwoorden.

• Xzorby
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-11 16:12
Een standaard ATX voeding is naar mijn weten 8cm hoog en zal dus niet passen. Wat je wel kan doen is 'm uit elkaar halen, en er een nieuwe kleinere behuizing voor maken. Over het algemen bepaalt de 8cm fan de hoogte van de voeding, en passen de andere componenten ook wel in ~7cm, maar dan moet je wel een andere fan erin zetten. Kijk uit met computervoedingen, als je 'm uitzet kan er nog steeds stroom op staan.
Maar ik raad inderdaad een microATX voeding aan, die zijn een stuk kleiner, en dan hoef je verder niet moeilijk te doen.

Je kan het moederbord inderdaad niet zomaar op de bodem van je behuizing leggen, ten eerste kan je dan sluiting veroorzaken en ten tweede heeft je moederbord niet genoeg steun en kan die verbuigen. In een normale computerkast rust het bord op een soort schroefjes die hem inderdaad zo'n 3mm van de 'bodem' afhouden. Ik denk dat deze wel in je JVC behuizing te zetten zijn.

De stock processorkoeler zal waarschijnlijk niet passen, omdat deze lucht van bovenaf aanzuigt, en er zal weinig ruimte tussen de bovenkant en de fan zitten (als het al past), dus die fan staat dan in't niets te draaien, wat luid is en niet koelt. Een Athlon XP (dat is 'm toch?) 2400+ processor verbruikt flink wat Watts (60-70 geloof ik), dus die heeft een goede koeling nodig. Ik heb geen idee of er goede stille koelers zijn die in zo'n kast zouden passen, maar ik vrees dat passieve koeling moeilijk wordt. Het zou wel kunnen, maar dan heb je goede 'caseflow' nodig, maar daar heb je alsnog fannetjes voor nodig.

Let wel dat hoe kleiner de fannetjes in je computer, hoe meer geluid ze produceren. Zeker als je de computer in de woonkamer hebt kan dit erg irritant zijn. De standaard fans voor computers zijn trouwens 12x12cm, 9(.1)x9(.1)cm en 8x8cm. Deze zullen niet echt passen; je behuizing is maar 7cm hoog. Kleinere fannetjes bestaan wel, maar die produceren over het algemeen heel veel herrie.

Een handige site voor reviews van componenten, waar speciaal wordt gekeken naar hoe stil ze zijn: http://www.silentpcreview.com/

Verder raad ik je nog aan om je harde schijf zo te bevestigen dat de trillingen niet direct aan de behuizing doorgevoerd kunnen worden, hang 'm bijvoorbeeld in elastiekjes. Maakt je computer een stuk stiller. Op de link staan nog andere mogelijkheden voor de harde schijf, en op de forums kan je nog veel meer vinden.
Pagina: 1