Toon posts:

Laptop op zonnepaneel?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.835 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
I.v.m. een lange vakantie met campertje zoek ik een manier om mijn laptop gedurende die maanden van stroom te voorzien.

1. als ik lange stukken rijd is het makkelijk, want dan kan ik met zoiets de accu opladen volgens mij: http://www.internetwebsho...fc1b638b34501705921e030e5

2. maar als ik nu een paar dagen stil sta, dan lijkt dit mij wel wat: http://www.internetwebsho...fc1b638b34501705921e030e5

Ik heb er echt de ballen verstand van hoe bovenstaande dingen werken. Het mooiste zou zijn als ik meteen via dat zonnepaneel met de laptop kan werken, maar een dagje de accu van de laptop aan dat paneel hangen en dan weer terugstoppen in de laptop is ook okee.

In het campertje heb ik geen 2e accu (ligt eigenlijk alleen een bed in en kastjes). De laptop die ik ga aanschaffen is een Sony Vaio C2Z met Core 2 Duo T5500 en een 13.3" scherm en de cap.accu = 5200mAh (6 cell Li-Ion) en de max. batterijduur is 2 uur en 40 minuten.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-02 04:13
Wil je je laptop daar constant op werkende hebben of wil je de accu daarmee opladen? Dat zal namelijk wel een verschil uitmaken.

_@/'

Verwijderd

Topicstarter
Het mooiste zou zijn als ik meteen via dat zonnepaneel met de laptop kan werken, maar een dagje de accu van de laptop aan dat paneel hangen en dan weer terugstoppen in de laptop is ook okee. :)

• Steephh
Mja, ik weet niet hoe het zit met wattage wat de laptop/accu vereist. Maar ik denk dat je zeker toch wel een zwaarder zonnepaneel nodig zal hebben om ervoor te zorgen dat je genoeg stroom krijgt. Iemand die daar meer verstand van heeft?

_@/'

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik heb hier geen adapter voor het notebook wat jij hebt, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het zonnepaneel gaat werken wat je hebt uitgekozen. De 2 notebookadapters die ik hier heb liggen (van verschillende laptops) leveren respectievelijk 19V/3,92 A gelijkstrook en 16V/4,5 A gelijkstroom. Dat zal een 15 watt zonnepaneel niet kunnen leveren, je zult minimaal 80 Watt nodig hebben voor zover ik weet.
Maar als iemand hier meer kennis van heeft, hoor ik graag hun mening.

Hier kon uw advertentie staan

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:00

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Een Pv paneel van 100Wp+ wordt algauw 150 op 60 cm of groter. Kostprijs in de orde van 750€.

Dan heb je ook nog een omvormer nodig die er 220V wisselspanning van maakt, kost je al gauw 300€.
. Of je gooit er een laadregelaar tegenaan die rechstreeks 12V DC van de spanning van je zonnepaneel maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Het paneel levert 15 Watt zie ik. Stel, ik hang de laptopaccu eraan die 80 Watt nodig heeft. Komt er dan helemaal niets binnen in de accu of duurt het gewoon 4x zo lang?

Verwijderd

Topicstarter
DatraxZ schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:46:
Dan heb je ook nog een omvormer nodig die er 220V wisselspanning van maakt, kost je al gauw 300€.
Dat zou zonde zijn, want de laptop volstaat met 12V (zie ook de autolader van 15 euro). Dus om naar 220V te gaan en dan weer terug naar 12V lijkt mij een beetje zonde. Of dat vond jij ook vandaar dat je laadregelaar aanhaalde? Ik heb er geen verstand van, dus neem het mij niet kwalijk. In elk geval zie ik bij de specs van dat zonnepaneel dat er ook 12V uit kan komen, net zoals bij de autolader, dus ik dacht dat die 2 dingen dan niet veel verschilden qua stroomtoevoer (behalve dan het aantal watts, bij de autolader max. 120W en via het paneel 15W).

Okee, ik schrap het gelijktijdig laden/werken met de laptop via het paneel. Ik heb geen budget en zin om een gigantisch zonnepaneel mee te zeulen :)

Dus blijft alleen nog over: een mogelijkheid om de batterij van de laptop op te laden via een zonnepaneel. Of zijn er nog andere opties, in een thread van 2002 las ik iets over een pompje, maar dat leek me een grap. En zon natuurlijk genoeg tijdens de zomer in Frankrijk/Spanje/Portugal.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 13:59 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02 00:49
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:50:
Het paneel levert 15 Watt zie ik. Stel, ik hang de laptopaccu eraan die 80 Watt nodig heeft. Komt er dan helemaal niets binnen in de accu of duurt het gewoon 4x zo lang?
de oplader heeft geen watt nodig, die heeft stroom nodig. Watt is wat een elektrisch apparaat verbruikt. Dit bereken je door het voltage -> 19V maal de gevraagde stroom -> 3,92A als ie oplaad en ~0,01A als ie niks doet. Als jou paneeltje 19V kan leveren (al dan niet via een trafootje ofzo) zal hij nooit meer dan (15W / 19V = 0,7A) kunnen leveren. Het opladen zal dus ongeveer (3,92 / 0,7= 5,7x) zo lang duren. Dit is een hele groffe schatting. Afhankelijk van hoe leeg je accu is, zal je adapter meer of minder stroom vragen.

Mijn tip is om eens de batterij uit je laptop te trekken, een energiemeter tussen de adapter en het stopcontact hangen en kijk wat ie uit de muur trekt. Nu kan je zien hoeveel panelen je nodig hebt om je laptopje te voeden. Houd rekening bij een goed afgestelde (lees: zuinig afgesteld -> ondervolted, onderclocked) laptop met zo`n 30W.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor deze opfriscursus, het wordt me weer een beetje duidelijk nu :)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
In een vrij recente post van mij staat een linkdump voor mobiele zonne-energie oplossingen:
benoni in "Duurzame energie"

[ Voor 6% gewijzigd door benoni op 21-03-2007 14:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:18:
cap.accu = 5200mAh (6 cell Li-Ion) en de max. batterijduur is 2 uur en 40 minuten.
Misschien bijkomende optie ipv zonnepaneel: bijkomende accu voor auto.
5.2Ah is equivalent met 160min.
auto accu van pakweg 70Ah:
160/5.2*70=2153min
3/4 hiervan vanwege verliezen: een dikke 24u

• Steephh
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 14:15:
[...]

Misschien bijkomende optie ipv zonnepaneel: bijkomende accu voor auto.
5.2Ah is equivalent met 160min.
auto accu van pakweg 70Ah:
160/5.2*70=2153min
3/4 hiervan vanwege verliezen: een dikke 24u
Of een combinatie van beide, dat kan natuurlijk ook. Dus een zonnepaneel die een autoaccu oplaad. Op die manier heb je een extra backup. :)

_@/'

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, een 2e accu achteraf in laten bouwen kost ook best duur :)

Bij VW kost dat geintje 600 euro. Gaan ze interessant lopen doen dat er een relais tussen moet maar volgens mij is dat alleen een stukje electronica dat er wel stroom van de 2e accu gebruikt mag worden maar niet daarna (dus stroom van de eerste accu opmaken). Maar de bus zal soms 1-2 weken nauwelijks rijden.

In de Makro krant zag ik dit staan: [img=http://img373.imageshack.us/img373/3874/paneelfi8.th.jpg]

Tís wel weer 10x duurder dan het paneel van 15W, maar deze heeft wat meer vermogen. Ik denk dat je hier wel op een goede manier de accu van de laptop mee op kunt laden toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 18:32:
Tsja, een 2e accu achteraf in laten bouwen kost ook best duur :)
Iets kost veel
of
Iets is duur

dus niet
kost duur :+

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:38

Theo

moederbord

Ik zou het hele idee laten varen. Wil je een beetje de laptop op kunnen laden heb je ongeveer 50 watt aan energie nodig, en jouw zonnecel kan maximaal 15 watt leveren. Als niet continu de zon schijnt zal je maar 10-12 watt uit de cel krijgen waardoor je eigelijk wel 4 cellen nodig heb om de laptop fatsoenlijk op te laden. Je bent totaal dan veel duur geld kwijt.

het is veel beter om gewoon de accu op te laden met de autoaccu, de autoaccu heeft zoveel energie dat hij makkelijk dat kleine beetje voor je laptop kan missen. Een beetje accu (helemaal van een camper kan 100 Ah leveren, dit is 1.200 watt gedurende één uur. Jouw laptopaccu kan totaal 52 Wh vasthouden en gebruikt ongeveer 22 watt per uur. Dit betekend dat je laptop 54 uur op de autoaccu kan werken, ofwel 2.5 dag!. Wil je ook nog een beetje energie overhouden om te kunnen starten dan kun je met gemak 24 uur op de laptop werken. Wil je langer dan is het raadzaam om even de camper te starten zodat de accu kan worden opgeladen.

Ik zou dus gewoon die zonnecellen vergeten, het is zeer duur en je schiet er eigelijk bijna niets mee op (en als je een echte milieufreak ben ga je neit met de natuurvervuilende camer op vakantie :Y) )

Nu met WP, PV, EV en PC

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-02 09:28
wat ik zou doen: koop voor rond de 50 euro een autoaccu(als je budget het toelaat natuurlijk een grotere) en sluit deze simpelweg op de andere accu aan, dan zullen beide accu's worden opgeladen als je rijdt, en als je wilt laptoppen, haal de de ene accu van de auto los, en gebruik je deze voor je laptop, dan weet je zeker dat je accu om te starten het nog zal doen(en een evt autoradio e.dd ook) als deze leeg is, sluit je hem weer aan op de startaccu, en ga je een tijdje rijden tot ze beide vol zijn(klopt het dat een autodynamo 15 ampére kan leveren?) en dat is alles

[ Voor 18% gewijzigd door ChaosZ0ne op 26-03-2007 22:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 18:37:
[...]

Iets kost veel
of
Iets is duur

dus niet
kost duur :+
Ehhh, ik schreef mijn uitdrukking nog wel cursief en met een smiley erachter hoor :)

Maar je doet in elk geval je ondertitel eer aan :+

Hier nog een leuke pleonasme: en plus dat er tevens ook nog eens extra bijkomt
(hoorde ik een keer voorbijkomen in de klas)

En "astronautische bedragen", "optisch gezichtsbedrog", "zit een grond van een kern in" en "uit de hand lopen escaleren" doen het ook altijd goed :+

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2007 23:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
theodouma schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:23:
Ik zou het hele idee laten varen. Wil je een beetje de laptop op kunnen laden heb je ongeveer 50 watt aan energie nodig, en jouw zonnecel kan maximaal 15 watt leveren.
...
Ik zou dus gewoon die zonnecellen vergeten, het is zeer duur en je schiet er eigelijk bijna niets mee op (en als je een echte milieufreak ben ga je niet met de natuurvervuilende camer op vakantie :Y) )
Dat andere paneel is 80 Watt. Tsja, het is wel een beetje voor de pats/show en voor het milieu ja, maar het moet wel met mijn bestelbus (een Vito uit 2004 die ik gebruik als camper, ik heb dus niet echt zo'n megacamper, meer een stealthcampertje :)) want zo'n paneel neemt zo lastig mee op de fiets/benenwagen. Ik heb ook wel eens gehoord dat zo'n paneel meer energie kost om te maken dan het ooit kan opleveren, maar ik hoop dat dat inmiddels achterhaald is, als het al waar was.

@ChaosZ0ne: wat betreft dat loskoppelen, ik dacht dat daar nou speciaal dat relais voor was. Want elke keer loskoppelen en weer vast maken heb ik weinig zin in. Ik heb al wat geinformeerd over een 2e accu en die kan mooi onder de bijrijdersstoel.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik weet niet of je alleen op vakantie gaat, maar je zou natuurlijk iemand even kunnen laten fietsen -> dynamo eraan en opladen maar :) :) Ohja! Wel copyrighted natuurlijk by /me

[ Voor 12% gewijzigd door Falcon op 27-03-2007 08:21 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 23:10:
Dat andere paneel is 80 Watt. @ChaosZ0ne: wat betreft dat loskoppelen, ik dacht dat daar nou speciaal dat relais voor was. Want elke keer loskoppelen en weer vast maken heb ik weinig zin in. Ik heb al wat geinformeerd over een 2e accu en die kan mooi onder de bijrijdersstoel.
80W zonnepaneel op maximaal werkpunt -> vermogen in realiteit: 40W -> omvormer om accu op te laden met verliezen (rendement van pakweg 80%) 32W over -> opladen accu (rendement van pakweg 90%) 28.8over -> energie opgeslaan -> ontladen accu (rendement van pakweg 90%) 25.9W over -> laptopaccu lader (rendement van pakweg 80%) 20.7W over
En dat allemaal voor 750 euro.
Voor veel minder kan je een dikke accu kopen en zelf inbouwen (of zelfs 2). Accu gewoon parallel schakelen met de originele accu met schakelaar ertussen of relais. Kan je zelfs zodanig maken dat wanneer de motor draait de relais voor gesloten kring zorgt en wanneer de motor niet draait, deze voor open kring zorgt. Bij draaiende motor wordt de accu geladen, bij stilstaande motor wordt de accu losgekoppeld en is hij bron voor de laptop.
Ik heb ook wel eens gehoord dat zo'n paneel meer energie kost om te maken dan het ooit kan opleveren, maar ik hoop dat dat inmiddels achterhaald is, als het al waar was.
Paneel maken kost idd veel energie. Kan wel teruggewonnen worden op lange termijn (jaren) als je ze voor standaard huistoepassingen gebruikt echter in jouw geval is dit al te betwijfelen. Alsook spreekt men altijd over de energiekosten om het paneel te produceren, echter niet over de energiekosten om het paneel te verwerken achteraf op het einde van zijn leven.

Verwijderd

Topicstarter
Okee duidelijk. Bedankt allemaal, het wordt een 2e accu :)
Pagina: 1