Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Keert niet terug uit standby/slaapstand

Pagina: 1
Acties:
  • 10.833 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dit probleem doet zich voor in Vista (Business) met een Antec Sonata II met Asus P5B-E mobo.
Als ik de slaapstand gebruik (standby), gaat het scherm uit en werken toetsenbord en muis niet meer, maar het schijflampje (HDD-activiteit) blijft branden en de ventilatie raast vrolijk door, dus energiebesparing ho maar.

De enige manier om uit de slaapstand te komen, is door de aan/uitknop langdurig ingedrukt te houden. Windows waarschuwt dat het verkeerd is afgesloten.

Googlen leert dat dit probleem zich meer voordoet onder Vista, met name bij Asus moederborden maar ook bij andere. Ik heb al het BIOS ververst en de nieuwste drivers van Asus geïnstalleerd, maar dat maakt niets uit.

Mocht iemand een oplossing vinden, dan hoor ik het graag, Ik heb nu de standby-knop omgeprogrammeerd naar afsluiten, maar de slaapstand werkte erg fijn en snel op deze pc, dus die zou ik graag terughebben.

• jc_hans
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-04 21:11
Als ik het goed begrijp heb je dus de standby knop die op je toetsenbord zit die een probleem veroorzaakt... klopt ?

Andere scenario; De aan en uit knop van de computer kast staat ingesteld normaal op alleen aan en uit en hij stond dus in dit geval als je hem een keer indrukte op slaapstand alleen dan komt die er niet meer uit... klopt ?

Is het 't eerste dan zou je buiten een BIOS en ASUS update ook nog je toetsenbord configuratie kunnen nakijken of updaten.

Bij het 2e is het volgende mischien het geval. Je kan in de BIOS nog instellen wat de knop moet zijn zoals nu dus hebt gedaan... Maar ook in Windows zelf zat zoiets (met Vista weet ik het niet precies). Mischien dat dat het is... !

Zo niet dan weet ik het voor de rest op dit moment even niet.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Maak onderscheid tussen standby en slaapstand. In de laatste stand zou de PC helemaal uit moeten gaan. Het gaat dan ook over standby. Probeer eens verschillende instellingen in de BIOS m.b.t. power management en ACPI.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• drfruit
  • Niet online
Het gaat erom dat Vista problemen heeft met de standby, die in de Nederlandse versie slaapstand heet. Ik kan daarvoor een knop op mijn Logitech-tobo gebruiken (die normaal op standby/slaapstand staat, maar daar heb ik nu Uitschakelen van gemaakt vanwege de problemen met Vista). Hetzelfde effect treedt ook op als ik op een andere manier de standby/slaapstand activeer, bijvoorbeeld met de AI utility van Asus.

De benamingen zijn nogal verwarrend, naast slaapstand (standby) is er ook nog de sluimerstand. Waarschijnlijk doelde de tweede reactie daarop. Dan moet de hele computer uitgaan, maar wordt alles vanaf HDD weer terug in geheugen gelezen bij herstarten.

Tenminste, zo begrijp ik het.

Nog ingewikkelder is de hybride slaapstand.

Maar goed, de slaapstand werkte juist erg fijn op deze pc. Een druk op het toetsenbord, en alles werd stil, alleen het ledje op de pc-kast knipperde en als ik op AAN/UIT drukte, werd de normale werking meteen hervat. Dat wil ik graag terug.

Het probleem zit hem blijkbaar in de manier waarop Vista de slaapstand (in ieder geval bij mijn Asus P5B-E mobo) aanspreekt, zo heb ik al op diverse forums kunnen lezen.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:14
Even voor de duidelijkheid voor mensen die de termen verwarrend vinden, zoals pinockio.

Stand by in XP == slaapstand in Vista
Slaapstand in XP == sluimerstand in Vista

Zie ook http://www.vistainfo.nl/sluimer-_en_slaapstand/

===

Voor de rest weet ik helaas niet wat het kan veroorzaken. Het kan zijn dat één van je insteekkaartjes het veroorzaakt (bijv. geluidskaart), dus je zou zoveel mogelijk eruit kunnen trekken en dan nog eens probereren.

Werkt hibernate/sluimerstand ook niet? Als die wel werkt, is het misschien een optie om hierop over te gaan? Dan start de pc ook redelijk snel op, en het is nog beter voor het milieu/je portemonnee.

[ Voor 49% gewijzigd door sewer op 22-03-2007 17:35 ]

• drfruit
  • Niet online
sewer schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:57:
Het kan zijn dat één van je insteekkaartjes het veroorzaakt (bijv. geluidskaart), dus je zou zoveel mogelijk eruit kunnen trekken en dan nog eens probereren.

Werkt hibernate/sluimerstand ook niet? Als die wel werkt, is het misschien een optie om hierop over te gaan? Dan start de pc ook redelijk snel op, en het is nog beter voor het milieu/je portemonnee.
Alles is on board in deze kast, behalve de grafische kaart (GeForce 7600 GS). Misschien dat daar het probleem in zit, ik heb daar iemand al iets over zien opmerken ivm Vista.

Ik heb ook nog even de sluimerstand via de AAN/UIT-knop ingesteld. Dan gaat hij inderdaad hybernaten, maar springt direct weer terug en hervat Vista, dus dat schiet niet op. Toch bedankt voor de suggestie. :)

In het BIOS heb ik ACPI 2.0 ingeschakeld, maar dat maakt niets uit. Van de overige opties bij Power snap ik weinig. :(

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
drfruit schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 17:52:
[...]
(...)
In het BIOS heb ik ACPI 2.0 ingeschakeld, maar dat maakt niets uit. Van de overige opties bij Power snap ik weinig. :(
Ik zou zeggen, probeer daar eens wat dingen anders in te stellen. Bijv. S1/S3 (verschillende standby soorten).
Verder waag ik me niet in de discussie, want ik vind dat MS het heel onduidelijk heeft vertaald. Begrijp ik het nu goed:

XP: standby (power blijft doordraaien)
XP: hibernate / slaapstand (power uit)

Vista: standby / slaapstand (power blijft draaien)
Vista: hibernate / sluimerstand (power uit)

Voor zover ik het goed begrijp. Vreemd dat ze nu twee termen hebben omgedraaid in het Nederlands.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
hoe probeer je de pc weer aan te doen, nadat hij op standby ging??? toetsenbord en muis dus. Hoe zijn deze aangesloten? via USB misschien?

[ Voor 36% gewijzigd door Kurios op 23-03-2007 16:20 ]

• drfruit
  • Niet online
Kurios schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 16:19:
hoe probeer je de pc weer aan te doen, nadat hij op standby ging??? toetsenbord en muis dus. Hoe zijn deze aangesloten? via USB misschien?
Nee, dat gaat niet meer als ie eenmaal uit. Ik heb alles draadloos via USB.
Standby/slaap gaat via toetsenbord, wakkerschudden hoort te gaan met de AAN/UIT-knop. Maar dat werkt dus niet meer onder Vista.

Voor alle duidelijkheid, het probleem zit puur in Vista (en de daarvoor benodigde stuurprogramma's), alles werkte prima (en zelfs beter dan ik ooit eerder heb meegemaakt met een pc) onder XP.

[ Voor 3% gewijzigd door drfruit op 23-03-2007 17:39 ]

• drfruit
  • Niet online
pinockio schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 16:17:
[...]

Ik zou zeggen, probeer daar eens wat dingen anders in te stellen. Bijv. S1/S3 (verschillende standby soorten).
Verder waag ik me niet in de discussie, want ik vind dat MS het heel onduidelijk heeft vertaald. Begrijp ik het nu goed:

XP: standby (power blijft doordraaien)
XP: hibernate / slaapstand (power uit)

Vista: standby / slaapstand (power blijft draaien)
Vista: hibernate / sluimerstand (power uit)

Voor zover ik het goed begrijp. Vreemd dat ze nu twee termen hebben omgedraaid in het Nederlands.
Ja, het was altijd al onduidelijk en nu is het niet veel beter.
Ik zou zeggen dat sluimer een lichte slaap is, maar bij de Nederlandse Vista is de sluimerstand juist een diepe slaap. Zeg dan winterslaap...
Lastig hoor, vertalen. ;-)

• Kurios
  • Niet online
drfruit schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 17:26:
[...]

Nee, dat gaat niet meer als ie eenmaal uit. Ik heb alles draadloos via USB.
Standby/slaap gaat via toetsenbord, wakkerschudden hoort te gaan met de AAN/UIT-knop. Maar dat werkt dus niet meer onder Vista.

Voor alle duidelijkheid, het probleem zit puur in Vista (en de daarvoor benodigde stuurprogramma's), alles werkte prima (en zelfs beter dan ik ooit eerder heb meegemaakt met een pc) onder XP.
ik heb een vermoeden dat het aan je usb muis/toetsenbord ligt.

Kijk even apparaatbeheer of je een setting hebt, waarbij je je pc kan 'wakker maken' via usb apparaten!

in xp:
apparaatbeheer -> HID toetsenbord (als ik m via usb aansluit)-> eingenschappen -> energiebeheer

Afbeeldingslocatie: http://img258.imageshack.us/img258/2558/energieut7.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Kurios op 23-03-2007 17:50 ]

• drfruit
  • Niet online
Kurios schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 17:43:
[...]

Kijk even apparaatbeheer of je een setting hebt, waarbij je je pc kan 'wakker maken' via usb apparaten!

in xp:
apparaatbeheer -> HID toetsenbord (als ik m via usb aansluit)-> eingenschappen -> energiebeheer
Het punt is meer dat hij niet in slaapstand gaat, of direct weer uit de sluimerstand wakker wordt. Er gaat iets anders mis, dus aan wakker worden via toetsenbord of muis komt hij niet eens toe.
Nogmaals, het werkte allemaal prima voor Vista, en ik hoef hem niet via het toetsenbord wakker te maken, dat gaat gewoon door op AAN/UIT te drukken.

Het grappige is dat hij het zojuist even heeft gedaan, nadat ik een nieuwe driver had geïnstalleerd voor de JMicron IDE/SATA Raid controller. Dat duurde maar even, want daarna begon de ellende weer opnieuw. Hij wilde weer niet in slaap en na herstarten kreeg ik een foutmelding over een fout die door de grafische kaart was veroorzaakt.

Het is duidelijk een kwestie van stuurprogramma's.

• Kurios
  • Niet online
drfruit schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 20:21:

Het punt is meer dat hij niet in slaapstand gaat, of direct weer uit de sluimerstand wakker wordt. Er gaat iets anders mis, dus aan wakker worden via toetsenbord of muis komt hij niet eens toe.
Nogmaals, het werkte allemaal prima voor Vista, en ik hoef hem niet via het toetsenbord wakker te maken, dat gaat gewoon door op AAN/UIT te drukken.
drfruit schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:08:
Dit probleem doet zich voor in Vista (Business) met een Antec Sonata II met Asus P5B-E mobo.
Als ik de slaapstand gebruik (standby), gaat het scherm uit en werken toetsenbord en muis niet meer, maar het schijflampje (HDD-activiteit) blijft branden en de ventilatie raast vrolijk door, dus energiebesparing ho maar.
en je topictitel: [Vista] Keert niet terug uit standby/slaapstand

ik begrijp het niet :?

Gaat ie wel/niet in slaapstand?
Krijg je m wel/niet uit slaapstand?

Wat is nu het probleem?

Trek bijv eens je LAN stekker eruit, die kan de pc ook 'wakker' maken nl. Zo trouwens nog meer apparaten!

• drfruit
  • Niet online
Lees de eerste post.
Of om je de moeite te besparen: hij keert niet terug uit slaapstand, maar hij gaat er ook niet echt in.

Tja het is ingewikkeld, maar het heeft in ieder geval niets te maken met toetsenborden of andere dingen die hem wakker kunnen maken. Wakker maken = op AAN/UIT drukken (behalve dat het dus niet werkt in Vista).

• Kurios
  • Niet online
ik probeer ook maar te helpen?...succes ieg.

[ Voor 8% gewijzigd door Kurios op 23-03-2007 21:55 ]

• drfruit
  • Niet online
Kurios schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 21:55:
ik probeer ook maar te helpen?...succes ieg.
Ja, bedankt voor het meedenken... :)

• Dyco
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-10 06:53
Kurios heeft gelijk. In de FAQ bij Asus wordt verwezen naar het energiebeheer van muis en toetsenbord. Nadat ik het vinkje had uitgezet (dit apparaat mag... ) werkte zowel de slaapstand als de standby prima. Asus vindt dat het een Vista probleem is, en het is niet P5B-specifiek.

[ Voor 5% gewijzigd door Dyco op 01-04-2007 19:10 ]

• drfruit
  • Niet online
Dyco schreef op zondag 01 april 2007 @ 19:10:
Kurios heeft gelijk. In de FAQ bij Asus wordt verwezen naar het energiebeheer van muis en toetsenbord. Nadat ik het vinkje had uitgezet (dit apparaat mag... ) werkte zowel de slaapstand als de standby prima. Asus vindt dat het een Vista probleem is, en het is niet P5B-specifiek.
Bedankt, jouw tip werkte! :)
(Kurios dacht dat mijn probleem was dat ik de pc niet wakker kon maken met mijn toetsenbord of muis, net omgekeerd... Dat werkt nu natuurlijjk niet meer, maar dat deed het toch al niet.)

Verwijderd

Ik heb ook een slaapstand probleem. Hij gaat er prima in, de laptop schakelt uit, maar zodra ik weer wil opstarten gaat de HD led flink knipperen, maar het beeldscherm blijft uit en er gebeurt verder niets. Nu las ik op internet dat dit een kernel fout kan zijn, maar dat hoop ik niet!?

Hoe los ik dit op..

Ik moet nu dus elke keer de laptop 'killen' :(

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:12:
Ik heb ook een slaapstand probleem. Hij gaat er prima in, de laptop schakelt uit, maar zodra ik weer wil opstarten gaat de HD led flink knipperen, maar het beeldscherm blijft uit en er gebeurt verder niets. Nu las ik op internet dat dit een kernel fout kan zijn, maar dat hoop ik niet!?

Hoe los ik dit op..

Ik moet nu dus elke keer de laptop 'killen' :(
mn vriendin had dus precies hetzelfde. Ik heb het niet kunnen oplossen, ik heb dus maar de energiesetting op altijd aan gezet ;)

Verwijderd

Kurios schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:33:
[...]

mn vriendin had dus precies hetzelfde. Ik heb het niet kunnen oplossen, ik heb dus maar de energiesetting op altijd aan gezet ;)
Ja, ik ook, gebruik sluimerstand, dat werkt wel. Maar slaapstand is lekker snel en je kunt er onwijs lang in blijven.

Verwijderd

Snik, ik heb hetzelfde probleem.

Ik kan helaas mijn computer s'nachts niet aan laten staan gezien deze het in de ochtend niet meer doet?

Als ik de computer opnieuw opstart staat er in het logboek een kritieke fout bij:

"De laatste overgang naar de slaapstand is mislukt. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat de computer is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen tijdens de overgang."

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Ik gebruik windows Vista 64-bit Ultimate.

Dit staat bij mij niet aangevinkt.... moet dit wel ?
[afbeelding]

Heb inmiddels energiebeheer op hoge prestaties gegooit (geen slaapstand meer dus).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 09:23 ]

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:54

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Installeer de laatste chipsetdrivers eens of opnieuw. Niet direct downloaden bij je moederbord-fabrikant (bijv. Asus) maar bij de chipset-fabrikant zoals Intel. Zo heb ik laatst ook een 'niet uit standby kunnen terugkomen'-probleem opgelost.

Verwijderd

jfeelders schreef op maandag 21 mei 2007 @ 09:23:
Installeer de laatste chipsetdrivers eens of opnieuw. Niet direct downloaden bij je moederbord-fabrikant (bijv. Asus) maar bij de chipset-fabrikant zoals Intel. Zo heb ik laatst ook een 'niet uit standby kunnen terugkomen'-probleem opgelost.
Volgens driver detective heb ik alle laatste drivers geinstalleerd ? Of moet ik bij Intel kijken ? Gebruik een Q6600...

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-10 14:23
ik heb niet de hele thread doorgelezen, maar bij mij kwam vista ook niet uit de slaapstand, tot ik er achter kwam dat ik moets dubbelklikken, toen kwam hij meteen weer tot leven... misschien bij jou ook?

• jfeelders

jfeelders

Dat is je processor, het gaat om je moederbord. Jouw Gigabyte heeft een Nforce chipset. Die drivers moet je eens opnieuw downloaden en installeren...

Verwijderd

Het enige wat bij mij heeft geholpen om Vista weer uit de slaapstand te krijgen is een bios update. Ik zag dat er voor mijn moederbord een update was en heb deze direct geinstalleerd. En ja alles loopt weer als een trein. Verwacht niet van SP1 wat betreft de energie beheer oplossingen en slaapstand compatibiliteit. Dit verhelpt helemaal niets! Ook met SP1 komt vista niet uit de slaapstand! Dus gewoon ff checken of er een update is voor je bios! Hopelijk helpt dit een paar mensen...

Verwijderd

Ik heb de speciale "vista bios" van de acer support site, haha. Deze heeft een oudere versie nummer. Helaas verhelpt ook deze bios bij mij niet het slaapstand probleem.

Verwijderd

Kurios schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 17:43:
[...]

in xp:

[afbeelding]
Ik heb windows XP maar ik zie geen tabblad energiebeheer staan bij mijn HID toetsenbord.

Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe ik dit tablad kan krijgen, of een andere manier hoe ik met mijn draadloze toetsenbord mijn pc weer uit de slaapstand kan halen met xp.

• jfeelders

jfeelders

Instellen in de BIOS...

Verwijderd

Zou u misschien uit kunnen leggen hoe ik dat moet doen?

Verwijderd

Bij mij werkt het weer sinds Vista's SP1! :D Hoeraaah, haha.

• jfeelders

jfeelders

Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 09:03:
Zou u misschien uit kunnen leggen hoe ik dat moet doen?
Ik heb in de BIOS een menu-optie Power Up Control waar ik Power On by Keyboard kan aanzetten. Dit werkt goed...

• Elkristo78
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-11 10:56
Sinds kort ben ik van Vista32bit overgestapt naar 64bit, slaapstand werkte prima op 32bit.
Maar ik nu mijn systeem in slaapstand plaats, dan doet hij dit ook prima, alles wordt uitgeschakeld, fans stoppen met draaien, maar na een 15min tal minuten, start hij gewoon terug op. De ene keer is het al na 5min, de andere keer na een paar uur. Hoe zou dit kunnen komen en wat kan ik eraan doen?

specs :
http://specs.tweak.to/10926

Bios f5
bij power instellingen
Enkel S3 ingesteld, de rest op disable anders kan ik niet naar slaapstand.
Bij netwerkkaart energieinstellingen : apparaat mag systeem uit slaapstand halen : disabled
Pagina: 1